Ja si v dnesnom stave neviem predstavit elektricky na hlavnej. Ved ludia su natolko tupi, ze by ich hned dajaka elektricka zrazila. Nehovoriac o zasobovani
Samozrejme, dnes sú technické možnosti odhlučnenia, ako aj minimalizácie prevádzkou vznikajúcich vibrácií úplne odlišné, ako boli povedzme v 80. alebo 90. rokoch. Takisto aj trolejové vedenie sa dá riešiť už rôznymi spôsobmi tak, aby pre bežného človeka nebolo nijako nápadné a vyrušujúce.
Argument ohľadom poškodzovania dómu sa začal viac prejavovať až keď začali úvahy o obnovení električiek na Hlavnej (medzi ukončením rekonštrukcie divadla a začatím šusterrekonštrukcie).
Či sa dočkal aj seriózneho podloženia, to netuším. Nikdy som nič také nevidel.
Proste, boľševik si vymyslel kopať kolektor krížom cez Hlavnú kvôli divadlu a podzemné priestory pod horným parkom. Električka musela zákonite preč, lebo okrem rozkopávok nebolo miesto na zázemie staveniska. Ale nikdy sa neplánovalo, že ju nadobro zlikvidujú (neuvažoval o tom ani nikdy neschválený návrh nového ÚPN-HSA z roku 1989). Oprava dómu sa popri tom napasovala tak, že v čase rekonštrukcie divadla sa opravovali časti, ktoré si odstávku ED vyžadovali (najmä západná loď).
Stačí laický pohľad na mapu električkovej siete v Košiciach a hneď je jasné, že je v centre akási nedorobená.
Buď treba prepojiť Maratón so stanicou a tak vzniknú 2 možnosti objazdu centra alebo obnoviť trať na Hlavnej a vznikne priamy prejazd (ale normálny prejazd z Komenského na Južnú triedu čiže od Loky do Barce a na Jazero, nie dajaké turistické srandy len od Maratónu len po Nám. osloboditeľov.)
Nech mi nikto nevraví, že dostatočné odpruženie tejto trate v blízkosti Dómu je neriešiteľný technický problém...
Obe tieto veci naraz netreba, ale jednu z nich určite.
To bol taký úspešný Nordhausenský šotopokus, takže na zatraktívnenie skomierajúcej mestskej električky ju prepojili s blízkou Harzskou úzkorozchodkou.
Nordhausenské električky to bol vždy taký minipodnik , celý vozový park cca 6 vozov , niekolkokrát hrozil zánik.
Inak električky s nezávislým pohonom nie je nič zvláštne, dá sa to vyrobiť, napr. Škodovka pre Turecko (bat.pohon) ale pre košické výluky niečo také - zbytočné, scifi.
Požičiavať čokoľvek dízlové kvôli výlukám? ? To sa už približuje šotonezmyslom typu "V Prahe budeme v zastávke X rozdeľovať dvojičky a každá časť pôjde ďalej svojou cestou, lebo ICE v Nemecku sa tiež takto rozpájajú".
V prvom rade sa treba o infraštruktúru starať priebežne a nemať takého obrovské odstávky koľajovej siete. A v druhom rade je potrebné koncipovať NADku v takej miere, aby boli dopady na cestujúcich (ZÁKAZNÍKOV) čo najmenšie.
To je jedno. Stačí, že jazdí po koľajniciach a môže to byť ako dočasná náhrada za električky, aby sa kvôli NAD nemuseli sťahovať vozidlá zo služieb, kde majú byť, a aby boli aj adekvátne zálohy k dispozícii. ?
myslavcan