Reply on: S499.1023 #30637:
Raz sme mali na sexuálnej výchove jednu prednášajúcu, ktorá nám hovorila o rodových a sexuálnych stereotypoch a zastupovala kolegu. Na tabulu napísala ŽENI. V aule to len tak zahučalo šuškaním. No lepšiu prednášku ako tú s ňou, som na predošlých hodinách a hodinách potom nikdy nemal. A čo teraz, vyhodíš kvalitného prednášajúceho, ktorí dokázal niečo do hodiny vniesť, ale bohužiaľ napísal ženi a necháš tam toho, ktorý síce vie pravopis avšak tvorba hodiny?! ONIČOM. Som si istý, že s aroganciou tebe vlastnou by si tú prednášajúcu vyhodil. Ja by som však hladal kvalitu niekde inde ako v pravopise. Ten je dôležitý na SJ.Okrem iného môj prejav písaný rukou je o niečom inom a chýb robím minimum, väčšinou dĺžne a mäkčene. Hrúbky zriedka kedy. Totižto pravidlá pravopisu poznám, možno si už nepamätám vybrané slová, moje chyby sú zo tzv. zbrklosti a nepozornosti. Sústredenia sa na tém a nie i/y.
Keby som však išiel učiť, som si istý, že si dám záležať a znovu oprášim všetko čo o pravopise je a budem si dávať väčší pozor. Teraz to však nepotrebujem.
Re #30643 Andy: Prečo by to mala byť nemožná situácia. Ja by som tiež rád vedel aké i/y tam patrí.
J
Jednoducho tak, ako sa ja nehrabem do určovania diagnózy, nehrab sa ty do nových pedagogických princípov. Poznáš len tie staré, okopírované sovietske modely, ktoré neberú zreteľ na človeka, na jeho pohodu, na výučbu, ale na to kde majú byť ruky, kde peračník, ako sa hlásiť a obrovské množstvo memorovania a despotického prístupu. Ale aby tieto pustupy hovorili o harmonickom vývine dieťata, tak to nie, tie tam nenájdeš.
A kde sa majú naučiť spisovne hovoriť?
No veď vravím, od učiteľa, ktorý musí hovoriť spisovne. Ale dieťa sa musí chcieť učiť hovoriť spisovne samo a ono sa to bude chcieť učiť samo, pretože v období maldšieho školského veku, dochádza k obrovským prerodom v duši dieťaťa a učiteľ sa stáva hlavnou autoritou v živote dieťaťa, väčšou akou rodič, a tak dieťa začína napodobňovať nie rodiča (aj, ale nie nevyhnutne) ale učiteľa. Jeho prejavy (dobré aj zlé) a tiež spôsob reči, pretože aktívna slovná zásoba je len okolo 5000 slov a tak sa dá ešte veľmi ľahko tvarovať.
Stále tu pretrváva sovietsky model a to nie len v pedagogiky aby sme boli všetci rovnaký, a teda ľahko tvarovateľný mocou, málo samostatný. Keď sa teraz pozriem na moje hodiny na ZŠ a SŠ tak musím povedať, že takmer všetko bolo robené zle. Dieťa nesmie byť nútené k iným rečovým prejavom. Má právo používať ten svoj prejav a samo sa musí rozhodnúť či bude hovoriť spisovne alebo nárečím. Presne tak ako v národnostných školách. Princíp šariština verzus spisovná slovenčina a maďarčina verzus spisovná slovenčina je rovnaký.
A keď sa dostaneš teda k tej novej pedagogike, tak si prečítaj aj alternatívne školy. Ale všetky nie len slávnu Waldorfskú.
A čo sa vety "Takze dohodneme sa tak, ze ja si precitam nieco z tej novej pedagogiky, ale najprv si ty precitas Pravidla slovenskeho pravopisu, lebo prave ty mas v pisomnom prejave jednu chybu na druhej. OK?" týka, správaš sa ako zviera zahnané do kúta. Nič len útok. Ako keby sme sa bavili o MHD a ja ťa odkázal na nejakú knihu a ty by si mi povedal, že si ju prečítaš, až keď si ja prečítam pravidlá pravopisu. Presne tak ďaleko od seba má pedagogika a pravopis, ako MHD a pravopis.
Re #30630 Papyr: No bóže, tak som dal dvakrát napríklad. Zas nerýp za každu cenu.
tr3mp: He dik. ☺