odhliadnuc od toho ze vsetko dlho trva (projekty, povolenia, ....) je to ale dost kratkozrake uvazovanie.... (trolejovu) trat ked postavis tak tam s nejakou zakladnou udrzbou vydrzi 40-50 rokov, kolko generacii vozidiel (obvzlast baterkovych) sa pod tym vystrieda a co budu stat ? nebude nahodou ta kompletna trat v horizonte 20, 30, 40, ... rokov vyrazne lacnejsim riesenim ?
No lenže takto nie je postavená dilema. Dnes už hybridy máme a máme aj infra.
Čo ja rozporujem (ale zase to neprezentujem ako univerzálnu pravdu), je výstavba súvislých tratí. Zoberme si ten Lamač, ako príklad: Zatrolejuješ L63 (8 km) za 20 miliónov, ale samozrejme to bude viac, lebo musíš vykonať všetky potrebné procedúry a prvý báger sa zahryzne do terénu o 10 rokov. Ceny, inflácia, pracovný trh, všetko sa to môže zmeniť tak, že skutočná cena bude 25 miliónov. K tomu musíš kúpiť 9+1 nových trolejbusov, aby si pokryl výpravu, takže to máme 10 bežných 18m trolejbusov v hodnote 600 tisíc € za jeden, takže ďalších 6 mega. Kapitálové výdavky máš 26 až 31 miliónov €. A to pomlčím o výstavbe meniarne, pre ktorú musíš mať pozemok.
A nevýhody? Údržba trate a rýchlosť. Žiadna flexibilita. A stále máš ostatné linky, ktoré buď budú hybridy, alebo budú jazdiť autobusy pod drôtmi.
Za 31 miliónov vieš postaviť 2 km tratí v náročnom teréne, alebo spojky, alebo predĺženia trate (napríklad po Tesco Lamač) a nakúpiť odhadom 25 ks 18m hybridov, ktoré vedia byť zaradené do premávky o rok.
A pokojne sa prenesme do iného vesmíru. V Trnave sa v 80. rokoch plánovala prevádzka trolejbusov. Asi sa zhodneme, že v dnešnej dobe by takáto myšlienka bola ekonomická samovražda a elektrobusy "do the job" rovnako, hneď a za zlomok nákladov.
To si vobec nemyslim
Ked premava trolejbus pod trolejami može dobijat baterie/viz 40,61,44/ a nemusi sa dobijat na určenom mieste/Samozrejmostou dobre dimenzovane napajanie siete/Najvacsi odber tj zataž pre baterie je rozjazd do kopca ,pri vačsich rychlostiach spotreba elektriky zasadne klesá.Este tak zjednotit autobus a trolejbus/ a ich varianty/ v legislative tj aj trolejbus dat ako cestne motorové vozidlo.
Voči autobusu to je otazne ale el.motor je vždy jednoduchši/nehovoriac o udržbe/ než diesel motor a ešte ekologia.
Indukčne napajanie z vozovky je v sučasnosti drahé nespolahlive a tak len v štadiu vyskumu .
Je to čím ďalej, tým viac otáznejšie a môj odhad je, že trolejbusové trate čoskoro budú slepou uličkou. Napr. zatrolejovanie cesty do Lamača by dnes v porovnaní s nákupom hybridných trolejbusov predstavovalo výrazne horšie návratnú investíciu bez nejakej väčšej pridanej hodnoty.
Ale áno, personálna bieda v doprave sa ťahala ako niť snáď celým socíkom. Vo výsledku sa miesto výberu robil nábor, takže robiť profivodiča sa dalo kľudne s neplatnou zdravotkou, alebo s falošným súhlasom hlavného zamestnávateľa na brigádny pomer... Príhody z výcviku viackrát spomínal S499.1023. A odkedy sa dajú online pozrieť niektoré československé rozsudky, tak si môže každý z gauča overiť, ako aj pri zavinenej nehode sa zvykol domovský podnik prihovárať za miernejší trest, aby neprišiel o šoféra.
Existuje niekde porovnanie nákladov na vozokilometer alebo inú metriku pre prevádzku trolejbusov a autobusov? Má ekonomický zmysel rozšírenie trolejbusovej siete?
Keby tam nebol BUSpruh asi by sme došli do stavu pred rekonštrukciou....
Ľudia by sa sťažovali že sú zápchy a že autobus ich blokuje...
Súčasný stav je ok a dúfam že nikoho nenapadne odstrániť pruh...
Ešte ma napadlaoznost iba skrátiť BUS pruh pred križovatkou s Poliankami o nejakých 50m nechvie cez križovatku prejsť vaic áut (nech to nespoznali autobusy)
A križovatka pri štadióne je zapnutá?? Lebo aj tá blokuje prejazdnosť ..
Aha, cize ked ostanu stat auta v smere z KV pred krizovatkou a nebudu sa vediet dostat cez krizovatku lebo bude neustale plna kvoli autam z Dubravky (a vdaka semaforu sa napriklad nedostanu na Harmincovu, lebo budu mat vacsinou cervenu a podla zakona nesmu vojst do krizovatky ak nou nevedia prejst), tak to bude lepsie. Hlavne tie, co potrebuju ist na dialnicu. Got it.
Apropo, v com to inak pomoze, ak auta z Dubravky budu stale rovnako "upchavat" pravy jazdny pruh pred buspruhom? A potom na zelenu sa do neho budu pchat auta z Karlovky aby sa zaradili do pruhu pre auta? To skoro vyzera, ako keby niekto chcel len minut peniaze na zbytocnost a prihrat malu domov.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Ma178rek