Vodiči vs. cestujúci, špina vs. vozidlá
Rada by som pridala niečo málo i zo svojho pohľadu - nech sa páči, tu to je:
Je pravda, že za tých pár posledných rokov, de facto rádovo od toho 1990ho bratislavská MHD prešla toľkými zmenami, ako máloktorá MHD vo vyspelých metropolách! Nerada to spomínam z tohto pohľadu, ale integrácia do západných štruktúr je realitou a mnohí zákazníci MHD porovnávajú to, čo majú "doma, s tým, čo vidia inde - a je to logické a pochopiteľné, a úplne samozrejmé!
Realita je však aj to, že stovky zmien v MHD od spomínaného obdobia nekolidujú so zmenou myslenia zákazníka! Mnohí terajší zákazníci MHD majú vodičov a dopravu zafixovanú po mnoho "totalitných" rokov, čo sa nemenila...kedy bol koľkokrát taký nedostatok vodičov, že dopravný podnik prijímal okrem svedomitých ľudí (mnohí pracujú v beuse dodnes
) aj VŠETKO, čo aspoň trochu vyzeralo, že by mohlo šoférovať autobus...a ak to priamo pred nadriadeným nepľulo na zem a "nehviezdičovalo" cestujúcich!!! Mnohí z dnešných zákazníkov majú zafixované toto...a je jasné, že pokiaľ sa takémuto okruhu cestujúcich čo len raz stane, že mu spoj ujde spred nosa...NEEXISTUJE rozumný argument, aby videl MHD v lepšom svetle!!!
Mnohí z vás tu zúčastnených vedia, že ja osobne sa po veľaaaaa rokoch strávených "po boku" "svojich" busov možno konečne oficiálne zapojím "do rodiny" týchto ľudí. Spomínam to pre dôvod, ktorým chcem poznamenať, že dobre, takmer dôverne poznám všetko, čo práca tohto druhu obnáša!!! Nikdy som sa nezamýšľala nad možnosťou byť vodičom autobusu DP z pohľadu nejakej romantiky alebo niečoho podobného-nikdy mi to tak totiž nebolo podané ani som to tak nepozorovala... Tento rok to bude už 16 rokov po boku Divízie Autobusy DP. Viem sama najlepšie, čo táto práca obnáša...poznám ju od základov a možno preto som na "svojich vodičov" tak veľmi hrdá! Tú prácu nemôže robiť niekto, kto ňou nežije....totiž:nevydržal by to. Poznala som za tie roky veľa ľudí, ktorí sa zamestnali u autobusov z rôznych dôvodov. Mnohí nevydržali ani rok...
Za pomerne krátke obdobie prešla Divízia Autobusy mnohými zmenami. Vodiči tiež. V samej podstate je vodič bratislavského autobusu DODNES pre mnohých cestujúcich nielen vodičom-ale i oprávneným, dokonca POVINNÝM informovať, čakať, byť trpezlivý za každých okolností, správať sa úctivo k zákazníkovi bez ohľadu na okolnosti, byť tým pádom psychológom...a ešte k tomu všetkému zvládnuť v často nemožných podmienkach 9-18 metrové 10 tonové vozidlo s vyše stovkou rôzne naladených živých bytostí bez ujmy na všetkých stranách...+ dodržiavanie predpisov, dopravných, interných, ľudských...a prísť presne načas....Netreba zabudnúť ani na ťažkú situáciu MHD ako takej...pe vodiča to znamená byť týmto všetkým + vygazdovať s tým, čo jediné má k dospozícii...s busom časom starším ako Mária Terézia...
K špine: vodič často nedokáže byť len tak ľahostajný...a po "pistáciových hodoch" vo vleku na úkor svojej bezpečnostnej prestávky zametá...ak teda má čím...aktuálny stav býva jedna metla na X busov...
Záver: ak sa mi už tento rok podarí stať sa premávajúcim zástupcom svojho prevádzkovateľa, teším sa na všetky vyššie popísané potešenia-a taktiež na svojich cestujúcich. Dúfam, že budú spokojní! :o)
:o)
Rada by som pridala niečo málo i zo svojho pohľadu - nech sa páči, tu to je:

Je pravda, že za tých pár posledných rokov, de facto rádovo od toho 1990ho bratislavská MHD prešla toľkými zmenami, ako máloktorá MHD vo vyspelých metropolách! Nerada to spomínam z tohto pohľadu, ale integrácia do západných štruktúr je realitou a mnohí zákazníci MHD porovnávajú to, čo majú "doma, s tým, čo vidia inde - a je to logické a pochopiteľné, a úplne samozrejmé!
Realita je však aj to, že stovky zmien v MHD od spomínaného obdobia nekolidujú so zmenou myslenia zákazníka! Mnohí terajší zákazníci MHD majú vodičov a dopravu zafixovanú po mnoho "totalitných" rokov, čo sa nemenila...kedy bol koľkokrát taký nedostatok vodičov, že dopravný podnik prijímal okrem svedomitých ľudí (mnohí pracujú v beuse dodnes

Mnohí z vás tu zúčastnených vedia, že ja osobne sa po veľaaaaa rokoch strávených "po boku" "svojich" busov možno konečne oficiálne zapojím "do rodiny" týchto ľudí. Spomínam to pre dôvod, ktorým chcem poznamenať, že dobre, takmer dôverne poznám všetko, čo práca tohto druhu obnáša!!! Nikdy som sa nezamýšľala nad možnosťou byť vodičom autobusu DP z pohľadu nejakej romantiky alebo niečoho podobného-nikdy mi to tak totiž nebolo podané ani som to tak nepozorovala... Tento rok to bude už 16 rokov po boku Divízie Autobusy DP. Viem sama najlepšie, čo táto práca obnáša...poznám ju od základov a možno preto som na "svojich vodičov" tak veľmi hrdá! Tú prácu nemôže robiť niekto, kto ňou nežije....totiž:nevydržal by to. Poznala som za tie roky veľa ľudí, ktorí sa zamestnali u autobusov z rôznych dôvodov. Mnohí nevydržali ani rok...
Za pomerne krátke obdobie prešla Divízia Autobusy mnohými zmenami. Vodiči tiež. V samej podstate je vodič bratislavského autobusu DODNES pre mnohých cestujúcich nielen vodičom-ale i oprávneným, dokonca POVINNÝM informovať, čakať, byť trpezlivý za každých okolností, správať sa úctivo k zákazníkovi bez ohľadu na okolnosti, byť tým pádom psychológom...a ešte k tomu všetkému zvládnuť v často nemožných podmienkach 9-18 metrové 10 tonové vozidlo s vyše stovkou rôzne naladených živých bytostí bez ujmy na všetkých stranách...+ dodržiavanie predpisov, dopravných, interných, ľudských...a prísť presne načas....Netreba zabudnúť ani na ťažkú situáciu MHD ako takej...pe vodiča to znamená byť týmto všetkým + vygazdovať s tým, čo jediné má k dospozícii...s busom časom starším ako Mária Terézia...
K špine: vodič často nedokáže byť len tak ľahostajný...a po "pistáciových hodoch" vo vleku na úkor svojej bezpečnostnej prestávky zametá...ak teda má čím...aktuálny stav býva jedna metla na X busov...
Záver: ak sa mi už tento rok podarí stať sa premávajúcim zástupcom svojho prevádzkovateľa, teším sa na všetky vyššie popísané potešenia-a taktiež na svojich cestujúcich. Dúfam, že budú spokojní! :o)
:o)
Sarko
Keby čakanie na dobiehajúceho cestujúceho malo byť pravidlom, nenamietal by som. Aj keď vodič mešká, vždy má nejakú rezervu, že môže ísť napr. rýchlejšie a dobehnúť svoj čas. Je to ako na železnici. Koľkokrát sa mi stalo, že výstup/nástup cestujúcich na stanici presiahol čas odchodu a predsa sprievodca vlak odpíska až keď všetci nastúpia. Z Brna som raz cestoval do BA s EC, ktorý meškal 30 min. Musel ísť rýchlejšie, pretože do BA sme dorazili už len s 10 min. meškaním. Mne sa raz dokonca v KE podarilo presvedčiť výpravcu (v spolupráci s hlavným výpravcom), že sa čakalo na príchod R v smere od Žiliny a kamoš tak stihol prestúpiť na už aj tak meškajúce IC do Budapešti. Kvôli jednému človeku!Tomu sa hovorí prístup! Ďalšia vec je tá, že meškanie sa dá vždy odôvodniť, náskok je neodpustiteľný. Bolo by dobré inštalovať systém kontrolných čidiel, aký funguje v Prahe. Ak má vodič náskok (hoci aj pár sekúnd pred celou minútou), zaznamená sa to (aj to oznámi vodičovi) a ten už rovno vie, že bude mať za to strhnutú príslušnú čiastku. Keď vodiči neviedia mať trochu sebadisciplíny, treba na nich takto.