Reply on: 810zssk #214135:
Mne išlo iba o legalizáciu súčasného stavu. Pretože týmto "rozmaznávaním" vodičov sa dosiahne iba zhoršovanie stavu bezpečnosti premávky.Na základe vlastných skúseností môžem povedať, že dosť vodičov:
- nepozná pravidlo prednosti sprava (aj keď som už stretol experta, ktorý si ju vynucoval pri výjazde z parkovacieho miesta),
- nepozná význam doplnkovej zelenej šípky,
- nevie, že križovatkou sa rušia niektoré dopravné obmedzenia,
- nečíta dodatkové značky,
- nevie, že pri odbočovaní vľavo majú prednosť protiidúce vozidlá (a to aj pri plnom signáli).
To všetko preto, že veľká časť križovatiek má určenú hlavnú cestu, že doplnková šípka sa používa na 98 % tam, kde je miestnou úpravou zabezpečená úplná prednosť, dopravné obmedzenia sú často zrušené značkou pred križovatkou, dodržiavanie dodatkových značiek sa nekontroluje políciou a plné svetelné signály sú často použité nesprávne. Naozaj ma zaujíma, koľko vodičov idúcich z Pionierskej na Račiansku pri signáli "voľno" spomalí a overí si, že protiidúce vozidlá stoja.
Volodaaaa
Na margo jazdy podľa zvyku: veľa križovatiek v BA je naprojektovaných v rozpore s 8 a 9/2009 Z. z. Ide o svetelné križovatky s plným signálom:
§ 9 ods. 3 písm. c 9/2009
"signál s plným zeleným svetlom „Voľno“ znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo a ak dodrží ustanovenia o otáčaní a otočenie dovoľuje dopravná značka, možnosť otočiť sa; vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; ak svieti signál pre opustenie križovatky (č. S 4) umiestnený v protiľahlom rohu križovatky, neplatí pre odbočovanie vľavo alebo vpravo § 19 ods. 4 zákon".
Ustanovenie o odbočovaní
§ 19 ods. 4
"(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch, vozidlám idúcim vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho ľavej strane a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo a vozidlu idúcemu vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho pravej strane."
V BA je množstvo križovatiek (Pionierska - Račianska, Mlynské Nivy - Karadžičova a pod.), kde je plný zelený signál umožňujúci odbočenie vľavo a pritom majú vozidlá v opačnom smere a chodci signál "Stoj". To všetko bez signálu pre opustenie križovatky v protiľahlom rohu. Zaujímavé je, ako všetci cez tieto križovatky predchádzajú sebavedome s tým, že majú úplnú prednosť (s výnimkou tých, ktorý idú prvýkrát a poznajú zákon a legitímne očakávajú vozidlá v protismere). Pritom by stačilo zmeniť signálny plán a pustiť tam chodcov (a nebodaj protiidúce vozidlá) a katastrofa je na svete.
Písal som už v tejto veci magistrátu, nech tam osadia signál na opustenie križovatky, alebo nech zmenia svetelné filtre tak, že semafor bude smerový (lebo križovatka sa tak de facto správa - žiadny chodci, žiadna protismerná premávka). Odpísali mi, že moje úvahy sú síce logické, ale nie sú na to financie.