Reply on: dano4840 #78833:
prosim ta, o com to tocis??? na dopravu sa treba pozerat ako celok, nie vytrhnut jednu cast - napriklad mestsku hromadnu dopravu. Doprava je celok, vlastne sluzba - ktorej prvotna potreba je, ze osoba (alebo tovar, ale nechajme nakladnu dopravu tak, ale aj to s tym suvisi) sa potrebuje dostat z jedneho miesta na druhe. Moze to urobit roznymi sposobmi - vyuzit rozne sluzby, roznych poskytovatelov - bohuzial tieto sluzby su TEMER UPLNE, AZ UPLNE ZAVISLE NA STATE A STATNEJ SPRAVE (samosprave), teda platene z dani a prisne regulovane a monopolne ovladane statom - osoba, ani tovar nema prakticky ziadnu moznost sa presunut z jedneho miesta na vzdialenejsie druhe bez vyuzitia rozsiahlych sluzieb statu. Ani pesi sa nepresunies bez vyuzitia statom vlastneneho chodnika, ani zo svojho domu do domu oproti. V doprave trh uz z principu nikdy nemoze fungovat, lebo by sa uplne od zakladu musel zmenit cely system - mozno na uroven stredoveku, kedy sa vyberalo myto za vstup do mesta, myto sa prechod cez mosty, myto za preplavenie rieky, myto za rozne narocnejsie cesty... a mosty, cesty stavali sukromne osoby a potom trhovo predavali za myto a z toho tvorili zisk... Sucasny system nemoze byt trhovy a nikto tu nemoze tvorit zisk, pokial su tu cesty davane statom zadarmo na uzivanie (pritom naklady na cestu castokrat tvoria vacsinu nakladu na cestu osobneho vozidla IAD...). A mnohe staty zacinaju chapat ze tento system je neudrzatelny a postupne sa zavadza elektronicke myto, myta za vjazd do mesta - ktore konecne davaju systemu v doprave aspont trochu trhu a slobody a su nevyhnutny predstupen na to aby konecne mohli zacat existovat aj sukromny poskytovatelia ciest, a mohla byt hromadna doprava ziskova a nedotovana.
dano4840