A tento clanok z vcerajsieho Vecernika je perla, uvadzam ho komplet, lebo z webu Vecernika clanky miznu ...
"Metro versus električky
Koľajový systém hromadnej dopravy získava podporu
Občianske združenie Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy vyšlo s pozoruhodnou iniciatívou. Jeho zanietenci sa rozhodli predstaviť verejnosti alternatívny projekt metra - električkovú rýchlodráhu.
Koľajový systém hromadnej dopravy si, pravdaže, vyžaduje obnovu vozového parku, ktorý čoskoro dosiahne až 44-percentnú opotrebovanosť a na prepravu električkami, hlavne v špičkách, zatiaľ skôr nadávame, ako vyjadrujeme spokojnosť. Pritom nové, moderné nízkopodlažné vozidlá majú prepravnú kapacitu 100 až 300 osôb, v čase trojhodinovej rannej a popoludňajšej dopravnej špičky prevezú až 400 cestujúcich. Odborníci kritizujú súčasnú cestnú sieť v Petržalke, kde autobusy MHD najazdia veľa kilometrov a zbytočne. V projekte, ktorý vypracoval Dopravoprojekt a Mesa 10, sa uvažuje aj nad novou traťou do Petržalky. Vychádzala by zo Šafárikovho námestia. prechádzala po Starom moste a po Farského ulici, Vlasteneckom námestí, Markovej ulici, okolo Technopolu, Strečnianskej, Lúčanky a Vyšehradskej by trasa končila vo vozovni v Janíkovom dvore. Električky by jazdili v 90-sekundových intervaloch a spomínanú trasu by prešli za 12 minút. Celkové náklady na realizáciu tohto projektu by si vyžiadali 8 miliard korún. O osem rokov bude mať Bratislava 529 tisíc obyvateľov. Ak by prevádzka MHD zostala v terajšej štruktúre, skolabuje. Držať krok s každoročným nárastom cestujúcich si žiada investovať 39 miliónov korún do obnovy a rozšírenia vozového parku Dopravného podniku Bratislavy, rozšíriť komunikácie, vybudovať jazdné pruhy pre autobusy a trate pre električky za 1,2 miliardy korún, postaviť Most Košická za 4 miliardy, prestavať niektoré križovatky a nakoniec postaviť nové cesty za 6,5 miliárd korún. Výstavba metra ponúka riešenie za 60 až 80 miliónov korún. Financie sú však v nedohľadne, vláda zatiaľ nerozhodla o 15 miliardovej investícii, ktorá by mala stačiť na výstavbu I. etapy metra z Petržalky po Pribinovu ulicu. Ak sa ozývajú hlasy za i proti metru, koľajový systém hromadnej dopravy získava medzi nimi silnejšiu podporu. Škoda, že len v diskusii.
DODO JANOŠKO"
Cize prva etapa z 60-80 milionov je 15 miliard a projekt elektriciek vypracoval Dopravoprojekt a Mesa 10? Aspon mne to tak z textu vyplyva, alebo sa mylim?
13sk: ako vravi si, ludia, co su online cez den, musia vacsinou pracovat
Ale nemyslim, ze nie je s kym komunikovat. len nie je nacata nejaka zaujimava tema.
Ja som zvedavy, ako dopadne stanovisko k prejazdnosti Stareho mosta. Dokonca by som bol aj trochu rad, keby bol most nejaku dobu uplne uzavrety - to by si vyziadalo znacne zmeny MHD a bola by aspon nejaka zmena a zaujimavost :-))
Podla mna je najvacsim problemom pri vypadku Stareho mosta to, ze nie je funkcne odbocenie dolava z Jantarovej cesty na Einsteinovu popri Auparku a na Novy most (napr. cez rampy, tam kde je teraz zvodidlo). Opacny smer je celkom v pohode. Pamatam sa este na poslednu dlhsiu uzavierku Stareho mosta (je to asi 15 rokov?) a to busy chodili veselo po Starohajskej, Krasovskeho (teda poza sucasny Aupark) a hore na Novy most. Keby existovalo prepojenie v podobnom smere aj dnes, tak doprava nema az take vazne problemy - zachadzky by neboli take velke a Ovsiste a Stary haj spojene s centrom kratsou trasou. A na Einsteinovej by som zriadil aj zastavku Aupark, mozno aj v oboch smeroch.
13sk: to vies, mnohi "slusni" ludia ako napriklad ja cez den pracuju a nemaju prilis vela casu na pridavanie prispevkov, pripadne v praci nemaju net a chodia iba vecer z dial-upu (tych ale lutujem, este ze mam aj doma pevnu lajnu:-))... A ak mi uz konecne dojdu pamatky tak niekedy dnes alebo zajtra imhd xvilu aj nepojde, lebo ho budem stahovat do SIXu :-))
skoda zenechapem,preco nikto nepise cez den,ale okolo polnoci,kedy uz slusny ludia davno spia:-) Takze vlastne pocas dna tu ani nie je s kym comunicate
juuuj, deti, dnes je vzrusujuci den! otvoria stary most? neotvoria? a ak ho otvoria, ako dlho bude trvat, kym padne? a ak ho neotvoria, ako dlho bude trvat, kym zacnu busy premavat nejako normalnejsie? a vobec, ako to cele dopadne? vzruuuuuso, normalne mam z toho krce v zaludku... hihi
mz: no ako idea to ma svoje +/-. Akurat najhorsie ze ja vobec neviem po holandsky.... a tak co i len trochu pochopit z toho textu je neuskutocnitelne....
Aha, co zase Gandl trepol do Pravdy: "Bez Starého mosta nie je most Košická riešením dopravy" - no vyborne, ale na to ste chlapci mali mysliet skor, ako zacnete robit pripravne prace na moste Kosicka. Co tak mysliet aj trochu dopredu - myslite si, ze nas Stary most o niekolko rokov spasi, ked tu bude 2x tolko aut?
pre tych, ktori sa zaujimaju o alternativne riesenia MHD odporucam pozriet si stranku http://www.zuidtangent.nl - ide o holandsky projekt prepojenia lokalit v okoli amsterdamskeho letiska, ktory bol uvedeny do prevadzky v januari. Je to takmer bezkolizny (tam, kde nie je mozne zabezpecit bezkoliznost ma Zuidtangent (Juzna tangenta - vo vztahu k Amsterdamu)prednost pred inou dopravou) dopravny system s vyhradenou trasou (na zaciatku 25 km), na ktorej premava 33 nizkopodlaznych klbovych autobusov v typicky 7,5 az 10-minutovych intervaloch, do ktorych sa nastupuje zo zvysenych nastupist (v rovine podlahy). Trasa je planovana tak, aby ju bolo mozne v pripade nutnosti zvysenia prepravnej kapacity osadit kolajovou dopravou. Nieco podobne by mohlo pomoct vyriesit problem dopravy v Petrzalke aj bez metra, ci dokonca aj bez elektricky - za predpokladu dobudovania Jantarovej cesty v useku medzi Technopolom a Vlasteneckym namestim a jej vyhradenia len pre tento typ prepravy, s vyuzitim stareho mosta resp. mosta Kosicka. V kazdom pripade to ako alternativa stoji za zvazenie.
tr3mp
"Metro versus električky
Koľajový systém hromadnej dopravy získava podporu
Občianske združenie Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy vyšlo s pozoruhodnou iniciatívou. Jeho zanietenci sa rozhodli predstaviť verejnosti alternatívny projekt metra - električkovú rýchlodráhu.
Koľajový systém hromadnej dopravy si, pravdaže, vyžaduje obnovu vozového parku, ktorý čoskoro dosiahne až 44-percentnú opotrebovanosť a na prepravu električkami, hlavne v špičkách, zatiaľ skôr nadávame, ako vyjadrujeme spokojnosť. Pritom nové, moderné nízkopodlažné vozidlá majú prepravnú kapacitu 100 až 300 osôb, v čase trojhodinovej rannej a popoludňajšej dopravnej špičky prevezú až 400 cestujúcich. Odborníci kritizujú súčasnú cestnú sieť v Petržalke, kde autobusy MHD najazdia veľa kilometrov a zbytočne. V projekte, ktorý vypracoval Dopravoprojekt a Mesa 10, sa uvažuje aj nad novou traťou do Petržalky. Vychádzala by zo Šafárikovho námestia. prechádzala po Starom moste a po Farského ulici, Vlasteneckom námestí, Markovej ulici, okolo Technopolu, Strečnianskej, Lúčanky a Vyšehradskej by trasa končila vo vozovni v Janíkovom dvore. Električky by jazdili v 90-sekundových intervaloch a spomínanú trasu by prešli za 12 minút. Celkové náklady na realizáciu tohto projektu by si vyžiadali 8 miliard korún. O osem rokov bude mať Bratislava 529 tisíc obyvateľov. Ak by prevádzka MHD zostala v terajšej štruktúre, skolabuje. Držať krok s každoročným nárastom cestujúcich si žiada investovať 39 miliónov korún do obnovy a rozšírenia vozového parku Dopravného podniku Bratislavy, rozšíriť komunikácie, vybudovať jazdné pruhy pre autobusy a trate pre električky za 1,2 miliardy korún, postaviť Most Košická za 4 miliardy, prestavať niektoré križovatky a nakoniec postaviť nové cesty za 6,5 miliárd korún. Výstavba metra ponúka riešenie za 60 až 80 miliónov korún. Financie sú však v nedohľadne, vláda zatiaľ nerozhodla o 15 miliardovej investícii, ktorá by mala stačiť na výstavbu I. etapy metra z Petržalky po Pribinovu ulicu. Ak sa ozývajú hlasy za i proti metru, koľajový systém hromadnej dopravy získava medzi nimi silnejšiu podporu. Škoda, že len v diskusii.
DODO JANOŠKO"
Cize prva etapa z 60-80 milionov je 15 miliard a projekt elektriciek vypracoval Dopravoprojekt a Mesa 10? Aspon mne to tak z textu vyplyva, alebo sa mylim?
Original clanku je na http://www.bavecernik.sk/1063a10b.html (aspon teraz) alebo vo Vecerniku z 2.aprila.