Len tak pre zaujímavosť, v ČR pred rokmi súdy rozhodli, že revízor má právo fyzicky zadržať čierneho pasažiera do príchodu polície, podobne ako čašník v reštaurácii má právo fyzicky zadržať hosťa, ktorý sa pokúša uniknúť bez zaplatenia. Nechápem, prečo to nemôže byť rovnako aj na Slovensku. Možnosť adekvátne brániť svoje práva je veľmi dôležitá, inak sú všetky pravidlá len na smiech. A mimochodom, SBSka v obchdoch má alebo nemá právo niekoho zadržať? Nie každá krádež v obchode je trestný čin...
V poriadku. Potom tí, ktorí sa chcú otočiť o 180° pri vyústení Sliačskej, určite uvítajú, že nie sú blokovaní kolónou, ktorá by sa tvorila od zváračáku. Aspoň prejdú tým úsekom plynulo, keď už sa musia otáčať a vracať 150 metrov späť smerom do Rače, aby odbočili následne doprava na Riazanskú.
S tým "tapnutím" to nie vždy funguje. Ja mám ročnú zľavnenú električenku, ale platil som za svojho gréckeho priateľa kartou zľavnený lístok. Raz mi stihlo 0,55; ale druhýkrát 1,00, hoci taká cena ani neexistuje...
Cestujúci, ktorí neuhradí cestovné sa dopúšťa:
a) porušenia zmluvy o preprave osôb (ktorej ustanovenia sú v prepravnom poriadku),
b) porušenia zákona ( § 11 ods. 1 písm. d) zákona č. 332/2023 Z. z.).
Ani jedno z porušení však nevytvára právny základ na zadržanie osoby, ktoré môže vykonať iba orgán činný v trestnom konaní (policajt alebo prokurátor) alebo občan s cieľom zabrániť trestnému činu. Neuhradenie cestovného nie je trestný čin.
Ak by sa vodič, revízor alebo mestský policajt pokúsil čierneho pasažiera zadržať na slobode, sám sa dopúšťa trestného činu, teda právne horšieho skutku, ako neuhradenie cestovného.
De facto môže čierny pasažier pri chytení revízorom poslať revízorovi pusinku, vyplaziť jazyk a kľudnou chôdzou odkráčať. Revízor (a nikto iný) sa ho nesmie ani dotknúť.
ALE...
Na základe zákona ( § 11 ods. 4) polícia spolupracuje s dopravcom na zisťovaní totožnosti cestujúceho a polícia má právo vybrané identifikačné údaje cestujúceho poskytnúť dopravcovi s cieľom vymáhania pokuty a cestovného.
V takom prípade nasleduje postup:
- výzva dopravcu čiernemu pasažierovi o uhradenie pokuty za cestu bez cestovného lístka,
- ak neuspeje, predžalobná výzva,
- ak neuspeje, tak dopravca dáva podnet na súd, ktorý následne v mene Slovenskej republiky zasiela čiernemu pasažierovi rozhodnutie súdu o povinnosti uhradiť pokutu vrátane súdnych trov a
- ak súd neuspeje, dopúšťa sa čierny pasažier trestného činu marenia výkonu úradného rozhodnutia (§ 348 trestného zákona) a keďže OČTK majú všetky identifikačné údaje o páchateľovi, je to zvyčajne expresné.
Existuje ešte nejaký čas od zatvorenia dverí na zastávke odkedy môžu revízori kontrolovať? V posledných mesiacoch som 2-krát zažil, myslím, že takmer hneď po zatvorení dverí začali kontrolovať... Pritom cez Tapni sa v multifunkčnom označovači si väčšinu lístkov treba vyklikávať... Podobne na Elektronickú peňaženku si na takom označovači treba najskôr kliknutím prepnúť.
Na druhej strane je to určite nevďačné: Chodí ešte s revízormi SBS-kár? Zdá sa mi že nie. Pritom bezpečnostná situácia je zlá. Nedávno moderátor R. Vrablec písal na Facebooku verejne aké nepríjemnosti sa mu stali v 96-ke v Ružinove nielen s nejakou feťáčkou. A ľudia čo mu to komentovali písali svoje dosť zlé skúsenosti s nebezpečnými spolucestujúcimi v bratislavskej MHD..
A ak sa revízorom prichytený odmietne preukázať OP, tak naozaj nie je možné volať radšej Mestskú políciu?
Ako ktoré mestá. Niektoré si ju udržali, niektoré nie. Bolo to vedení miest. Každé veľké mesto v USA má hromadnú dopravu. Ale kvalitatívne je ich možno 3-4, čo spĺňajú nejaký štandard, ktorý si tu ľudia predstavujú.
A urbanismus je dôležitý, drvivá väčšina miest v USA vyzerá na spôsob Dunajskej Lužnej a podobne. Áno, v centre máš pár vežiakov, ale inak sú to nekonečné predmestia. Verejná doprava tam teda nedokáže byť dostatočne efektívna, preto je tam auto nutnosť.
A bohužiaľ nielen v USA. Môj dobrý priateľ z Grécka mi tvrdí, že tam je taktiež auto potvrdením statusu. Nemôžeš nemať auto a v určitom spoločenskom postavení nemôžeš mať ani len obyčajné auto (a platilo to v minulosti aj v Rakúsku, aspoň tak mi to tvrdil môj nebohý strýko, ktorý tam žil, neviem ale, ako je to tam teraz). Podobne je na tom celá južná Európa. Ani som sa priateľa z Grécka, môjho hosťa, neodvážil priviezť z letiska k nám do Starého Ružinova (a o dva týždne na letisko) MHD, hoci nám tam ide priamo t-61. Radšej som na tú krátku vzdialenosť vytiahol auto z garáže. Sám by som na letisko BA v živote autom nešiel. A už som to tu písal, v Bratislave jazdím na japonskom SUV a v Prahe na prastarej Corse, to by ste pozerali, ako rozdielne ma vnímajú ostatní účastníci cestnej premávky podľa toho, ktorým autom idem. Pre niektorých vodičov ako keby platilo, že väčšie auto má automaticky prednosť pred malým a starým.
Mne napríklad vadí zrušenie GME v širšom centre mesta, bez náhrady (predajňa nieje nikde). Dokonca sa tam dalo bez problémov parkovať pri nákupnom dome stavebnín. Vymieranie obchodíkov nie je dôsledok regulovaného parkovania, ale presunu nákupov do online priestoru. Kamenné predajnne končia aj v hypermarketoch. Naposledy Muziker v Boroch. Predtým modelárstvo. Nevymierajú tak akurát potraviny, kaviarne, oblečenie/obuv, papiernictvá a niektoré služby. A to aj v centre, kde sa údajne nedá parkovať. Napr. Merkantil stále existuje.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
810zssk