Reply on: 810zssk #254255:
To je ďalšia úsmevná pozoruhodnosť Paríža. Tarif je jednotný v rámci "Paris intra muros", t,j, mesta zhodného s departmentom číslo 75 - aj tam platí nástup a kontrole v predných dverách. V meste sa predávajú papierové lístky "ticket t+". Jeho cena sa mení s infláciou, ale lístky sú stále platné. To znamená, že môžem stále použiť desaťročný aj starší papierový lístok bez ohľadu na to, za koľko som ho vtedy kúpil, platí na jednu jazdu autobusom (alebo v metre kým neopustím kontrolovanú zónu môžem prestupovať a voziť sa hore-dole, ale to robia len fanúšikovia alebo bezdomovci). Poznám príložitostných návštevníkov Paríža, ktorí si staré lístky berú pri ďalšej návšteve a cestujú na ne.Nedávno zrušili bločky z 10 ks lístkov t+ (de facto neexistujú už veľmi dlho, ale človek si mohol vypýtať "carnet", dostal 10 samostatných lístkov za zvýhodnenú cenu), ale jednotlivé lístky sa stále predávajú.
No a ďalšia špecialita papierových lístkov je tá, že majú síce niečo ako magnetickú stopu, ale na použitý lístok ma turniket pustí znova. Ľudia, ktorí sa neboja revízorov to úspešne skúšajú. Ak majú šťastie, tak ich lístok je tak nečitateľne orazítkovaný (väčšinou), že revízor z neho nič nezistí. Ale ja mám rád poriadok a radšej za cestovanie riadne platím (aj tak do Paríža chodím menej ako kedysi).
Keď sme pri revízoroch, tak tí nechodievajú jednotlivo, ale robia razie vo väčších skupinách (vždy v kompletných uniformách - to im dáva isté práva zadržať čierneho cestujúceho), zväčša na zastávke pri vystupovaní - no a tam sa uplatní to, že vzadu sa len vystupuje. Nechajú ľudí vystúpiť, urobia špalier a spustia kontrolu. Aj tak neverím, že ich úspešnosť je nejaká závratná. Čierni pasažieri ma ale štvú všade, nielen v Bratislave. Je to nefér.
Pri prekročení hranice mesta do regiónu (Ille de France) sa platí podľa východiskovej a cieľovej zóny - teda vlastne ako v IDS BK.
810zssk
Ten flow si (v prípade zachovania nástupu prednými dverami) predstavujem takto:
a) Cestujúci má platný papierový lístok > ukáže ho vodičovi a ide dnu (tak to myslím je aj teraz, neviem či je u vodičov stále tendencia si ten lístok zobrať, skúmať ho a tváriť sa že naozaj overujú jeho platnosť ako za čias SL :D)
b) Cestujúci má platný lístok na karte (eCL alebo PCL) > priloží ho k čítačke a tá ho automaticky zvaliduje rovnako ako je to pri lístkoch z aplikácie
c) Cestujúci má platný lístok na karte a potrebuje doplatok do inej zóny > rovnaký postup ako v B, vodič po zobrazení dialogu o platnosti lístka klikne na "doplatok" a zadá kam cestujúci chce ísť
d) Cestujúci ma platný lístok v aplikácií > nascanuje kód ako dnes
e) Cestujúci si chce zakúpiť lístok > vodič má na obrazovke maticu dostupných taríf, s informáciou po ktorú zastávku je daná tarifa platná, a len klikne na príslušný typ lístka (viď nákres na obrázku), po voľbe konkrétneho lístka zadá počet lístkov pre jednotlivé kategórie (základný, zľavnený, atď.) a zvolí formu platby (hotovosť, dopravná karta, platobná karta).