Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: mhmhd #254183:
Štát za posledných 10 rokov vybral od motoristov cca 32 miliárd €. Na údržbu existujúcej infraštruktúry, servis a výstavbu novej infraštruktúry štát + SSC + obce minuli 8 miliárd € .

VHD je dotovaná, predstavuje to cca 70% v prípade autobusovej dopravy, v prípade železníc sme momentálne na 84%. Bratislava ako hlavne mesto dotuje DPB a.s. ročne cca 110 miliónmi €.

Mesto Bratislava len za prvých 8 mesiacov roka 2025 vybrala cez 20 miliónov € z PAAS, kde tvrdila, že to pôjde na údržbu a výstavbu nových parkovísk a opravy ciest. To sa nedeje, nižšie som napísal koľko plánuje minúť mesto na údržbu už existujúcej cestnej siete a na opravy.

PAAS bol zavedený od januára 2022, odvtedy mesto vyzbieralo k dnešnému dňu cez 50 miliónov €. Po odrátaní nákladov na PAAS (veľa jednorázových veľkých platieb ako parkomaty a značky) sme na 16 miliónoch. Mesto výkázalo zisk z PAAS teda niečo cez 29 miliónov €. Za 4 roky mesto minulo na údržbu a opravy ciest v BA 13 miliónov. Do fondu, kam mali putovať peniaze z PAAS, aby sa financovali nové parkoviská, opravy ciest atď natieklo doteraz 7 miliónov a z toho sa 2,5 milióna minulo na cyklistov. Podľa interných informácii BA očakáva v roku 2026 prijmy z PAAS vo výške cez 30 miliónov €, náklady na PAAS majú byť 2,5 milióna, na cestnú infraštruktúru má ísť 3,5 mióna €. To znamená, že mesto vyberie od motoristov cez 30 miliónov a minie na nich 6 miliónov a nič nezlepšia, žiadne nové parkovanie, nové parkovacie domy, opravy ciest... DPB a.s. neplatí ani cent.

3 miliardy € ročne od motoristov, tak to prerátame na obyvateľov, tak to vychádza cca 545,5€/obyvateľa. Rozpočet sa tvorí tak, že všetko ide z jedného koša a to sa delí. Slovensko ako štát sa chystá vybrať na daniach za rok 2025 niekde okolo 27,6 miliardy € a z toho sú 3 miliardy od motoristov. Keďže Bratislava dostáva peniaze zo štátneho rozpočtu na základe počtu obyvateľov, tak oficiálne 426 tisíc obyvateľov teoreticky vygenerovalo 232,36 milióna € + cca 25 miliónov za PAAS za tento rok. Teda cca 250 miliónov nechali bratislavský motoristi na daniach a poplatkoch. Výška investícií do bratislavskej cestnej siete a jej údržba je na úrovni cca 6,5 milióna za 2025. Ak to aj podelíme pomerom že 3 miliardy sú 10,87% príjmov štátu a Bratislava dostáva od štátu cca 450 miliónov ročne, tak z tých 450 miliónov je 48,91 milióna, čo sa vyzbieralo od motoristov. Ak k tomu prirátame 25 miliónov za PAAS, tak sme na 73,91 miliónoch. Mesto na údržbu zopakujem míňa max 4 milióny ročne.

Takže kde teda skončilo 73,91 milióna € v Bratislave od motoristov? V cestách, či parkoviskách to určite nebolo.
Reply on: MatejBA #254187:
V ktorom zákone sa konkrétne nachádza právo na auto, cestnú infraštruktúru a parkovacie miesto? Prosím presnú pozíciu (paragraf, odsek, atď.)
Reply on: Ike #254179:
Lebo platim rovnake dane? Lebo mam rovnake prava? Lebo som OBCANOM co ma potreby, ktore ma stat a mesto pokryt na zaklade dani co platim? Ci teraz lepsoludia budu diskriminovat? Som myslel, ze Grune Reich bola parodia na youtube 🙂

Nikto tu nehovori, ze maju stavat 10 pruhove dialnice ako v USA pri kazdej vrbe, ale kurnik ked uz platime ako pripeceni, tak aspon tie cesty nech su v dobrom stave, a ked vyberaju parkovaciu dan, nech je povrch parkovisk v poriadku, a nie ze tam pichnem gumu na rozgabranom socialistickom asfalte/betone.
Reply on: mhmhd #254166:
Zlodej z petržalského miestneho úradu je vyšetrovaný políciou. A myslím, že podľa jeho príspevkov na FB hlási prílušnosť Team BA/PS. Zlodej z magistrátu zatiaľ nie je vyšetrovaný, ani nevyvodil politickú zodpovednosť.
Ak narážaš na Hrčku, tak ten žiadne peniaze nekradol. Určite si tvoj príspevok napísal iba z nevedomosti a nechcel si úmyselne šíriť hoaxy. A určite sa zhodneme, že tak, ako Hrčka vyvodil zodpovednosť v prípade krádeže (odstúpil), mal by aj Vallo vyvodiť zodpovednosť. Alebo on nemusí, lebo je to primátor smeráckeho typu?

Ja, ako človek, ktorý jazdí výlučne autom (lebo ma Vallo pred rokmi úspešne dostal z MHD) by som bol za to, keby tie peniaze z PAAS išli aspoň na kvalitnejšiu MHD, keď už sa nebudujú nové parkoviská.

Zberač mínusiek

Keď už sa znova bavíme o podpore VHD, nemáte niekto aktuálne údaje o objednávkach vzkm? Ja som to hľadal manuálne aj pomocou ChatGPT, a zdá sa, že súčasné vedenie si ich chráni trošku nadmieru.
Reply on: bobitwo #254181:
Mám školáka a predškoláčku a auto využívam denne. Nehejtím. Len akceptujem, že auto je "nechcená vec" rovnako ako je nechcená vec sladkosť, alkoholol, cigarety, alebo kaprenie pred telkou.

Napriek tomu vedome občas jem sladkosti, dám si alkohol, alebo kaprím pred telkou (nefajčím). Tiež môžem argumentovať, že to potrebujem, lebo ma to nabíja energiou a vďaka tomu chodím do práce a tvorím HDP.

Čo pre mňa, ako konzumenta sladkého, alkoholu a sediča pred telkou štát spravil? Koľko sme my, konzumenti sladkého, alkoholu a pozerači telky prispeli štátu na daniach?

Takto finančná politika nefunguje.
Reply on: bobitwo #254181:
Iba sa pripojím s otazkou. Verejná doprava resp. dopravné podniky sú vylúčené úplne zo všetkých daní a poplatkov, ktoré platia vodiči za svoje vozidlá? To čo mesto vyberie je maličký zlomok z tých 3 miliárd. Nie je to len o údržbe, obrovské financie sa ročne míňajú na "výstavbu a investície" kde sa žiaľ tie miliardy stratia často bez výsledku, a opäť loptička je na strane štátu. Preto argument že mesto niečo dlží vodičom nie úplne objektívny keď do rovnice s 3 miliardami dávate aj štát. Používame cesty/infraštruktúru všetci a všetci za ne platíme tak či onak.
Reply on: si #254178:
Ak je to úsek bez dopravnej obsluhy tak chápem, chápem že aj bývanie si vyberáme podľa svojich možností, ale ak má byť pre mňa prístupnosť MHD prioritou nešiel by som na miesto absolútne bez obsluhy, to by som osobne zvažoval iba ak by som mohol používať výlučne auto. Osobne si nemyslím že by akékoľvek vedenie zvyšovalo objednávku výkonov, pokiaľ nejde o nové veľké sídlisko. Možno len sociálne siete nie sú najlepší komunikačný kanál pre takéto otázky a návrhy, ajtak na druhej strane je len nejaký spravca sociálnych sietí čo odpovedá na jednoduché otázky.

Presne nie "hop na kravu" to je čo by som na PRimátorovi zmenil, a to hladam v potenciálnom protikandidátovi, nie len poukazovanie na chyby.
Reply on: Ike #254179:
Vodiči áut ročne zaplatila štátu cez 3 miliardy € na rôznych daniach. Štát s obcami ročne míňa na údržbu už existujúcich viest 200-300 miliónov. Hádaj, po akých cestách jazdí verejná hromadná doprava?

Mesto Bratislava zatiaľ za tento rok vybrala v rámci PAAS cez 20 miliónov €. Náklady mesta na PAAS sú cca 1,5 milióna, na opravy ciest, zimnú údržbu atď mesto minie ročne necelé 4 milióny €.

Takže keď skončíš z hejtovaním áut, tak oni financujú cesty, cyklotrasy, VHD ktorou cestujú ostatný ľudia, či už v Bratislave, alebo na celom Slovensko.

Reply on: Ike #254179:
napriklad preto, lebo nahradzaju absentujucu dopravnu obsluhu vo VHD a chybajucu kapacitu, kedze mesto nema akukolvek volu objednat vacsi rozsah dopravnych vykonov....
Reply on: MatejBA #254175:
Prečo by malo mesto robiť niečo pre vodičov áut? Aj štát robí niečo pre fajčiarov, alebo milovníkov sladkého?
Reply on: mhmhd #254172:
vidis, ja zas ratam cisty cas cesty
a zastavku kazdemu pred vchodom ani neocakavam (aj ked tusim aj v BA niekde su alebo aspon boli take useky lokalnych vymetakov ze ked mu signalizujes tak ta zoberie z miesta kde si a vylozi podobne)
cely problem ale je, ze mesto sa rozrastlo, celkova dlzka ulic je vacsia, zastavana plocha ktora potrebuje obsluhu tiez, a akekolvek lokalne "zlepsenia" sa robia iba sposobom ze sa najprv musi najst to co sa "obetuje", teda kde sa zhorsi.... a tak uzemia bez oblsuhy VHD alebo s mizernou obsluhou VHD akosi iba pribudaju....
a to co sa stalo pri garde priamo nie je ako vyriesit, mimoriadky sa stavaju v akomkolvek systeme (aj ked ano, v tuneli segregovany dopravny system je od viacerych externalit chraneny z principu), avsak urcite by som parkovacie zony nesegmentoval po jednej-dvoch uliciach ale asi na urovni mestskych casti (obdobne ma napriklad Praha), co zaroven ponechava jednoduchu moznost pouzit auto na "poslednu milu" aspon na strane obydlia a nasledne pouzit VHD a nie ze zastavka je "az" o 2 ulice vedla a to je uz ina zona a plat....
PS: som jeden z ludi ktori svojho casu dopomohli svojim aktivizmom (viacere stretnutia na magistrate tak s primatorom ako aj kompetentnymi) k tomu ze sa od myslienky ze raz snad bude metro preslo k projektovaniu a naslednej realizacii elektrickovej trate do petrzalky... nastastie vtedy aj na pozicii primatora bol normalny clovek pristupny argumentacii a nie PRimator, ktory akykolvek iny nazor ako je jeho vlastny splachne do hajzla a jeho nositela zabanuje....

#254174 :
viacere z nich boli aj dostupne a ako parkoviska pouzivane (vid napriklad cintorin ruzinov)

a velke zasadne veci treba hlavne nerobit sposobom hop na kravu a bude tela a vsetky okolite externality ignorovat alebo banalizovat....
Reply on: gejza #254170:
V tomto súhlasím nemám jediné predošlé vedenie, na ktoré spomínam v dobrom, no zrejme narodiel od vás som mal zrejme šťastie a pri tomto vedení som zacítil prvé pozitívne zmeny.. no nikdy asi nebudeme všetci spokojní a to je asi dobre, a veľmi si prajem aby nevznikali čierne stavby a developeri nenechávali budovy schátrať a vyhorieť, otázka je ako tomu zabrániť, nejde o trestný čin, orgány v trestnom konaní nekonajú, myslím si že to je problém na vyššej úrovni ako na strane mesta samotného, doposiaľ tento problém nikto neotvoril, no to by chcelo na úrovni štátu, a tam vieme aký je príbeh.
Reply on: MatejBA #254173:
Vadí mi to a ako som spomenul, som ochotný voliť niekoho iného, ale nie za každú cenu, ja sa tu snažím len vyjadriť to že je dôležité vyberať konštruktívne, nie na základe toho že protikandidát povyčíta vedeniu mesta čo spravilo zle (čo vieme posúdiť aj my) a nepovie ani slovo o tom ako by to malo byť alebo populistické hlúposti že "zrušíme parkovaciu politiku"
Reply on: mhmhd #254174:
Parkovacia dan je ziskova od zaciatku. Ale pre vodicov aut nespravili skoro nic (a nemyslim tym P&R ale pre tych, co tu dan platia - ziadne nove miesta pre domacich, ziadne opravy asfaltov, a vsade kde kreslili ciary este znizili pocet miest. Ani tu jednu garaz na Dlhacoch nevedia dokoncit nacas a poriadne)
Reply on: si #254169:
Boli vybudované za týmto účelom ale neboli tak prevádzkované, koľko rokov je parkovacia politika zisková mi povedzte? Tento rok som videl prvú výročnú správu v zelených číslach, zrejme doposiaľ preto nebolo toľko investícií do parkovísk, ale teraz s niekoľko miliónmi si myslím že nebude problém postaviť aj parkovací dom, čo opäť potrvá, ale nechápem ako si ľudia predstavujú že veľké zásadne veci a zmeny začnú mať výsledky hneď alebo za 3 roky. Záleží, niektoré dokážu, a pri niektorých to trvá.
Reply on: mhmhd #254172:
Takze tebe nevadi, ze z neschopnosti PRimatora a jeho ludi to:
- meskalo 2 roky
- nie je este dokonce a v rozpore s rozhodnutim BSK ako drazneho uradu, kedze zastavky mali byt hotove pri sprevadzkovani trate
- stalo to skoro viac ako najdrahsia ponuka v sutazi po roznych dodatkoch
- mesto prislo o miliony na pokutach, ktore stavitelovi nedalo a teraz ho smutnucko prosinka o dostavanie.

Mesto na tomto projekte prislo o minimalne 2 miliony eur z pokut, az po par desiatok milionov cez navysenie ceny. A teraz Team Vallo kyda napriklad na Karlovesku starostku v ramci PR hovnometov, ze nesuhlasili s 30 milionovou pozickou, v ramci ktorej sa ma dorabat (!) ta trat. Skvela partia ludi...
Reply on: si #254168:
Jednoduché vysvetlenie, (nešťastná) Petržalská električka, ok odhad som dal len tak z hlavy a prehnal som, je to skôr 28 minút vs 11 minút (rátam iba čistý čas vo vozidle a čakanie na prestup, keďže každý bývame v inej vzdialenosti od zastávky) a priznávam možno som mal väčšie šťastie v tom ako sa ma zmeny dotkli, ale uznajte že zastávku nemôžu každému postaviť pred vchod a to čo sa stalo na garde by ste vy ako PRimátor ako vyriešili? Ak metrom tak mi dovoľte nekomentovať. To že výkony ostali "zamrazené" neviem komentovať, keďže nevidím do toho tak ako možno vy, ale vždy môžem hovoriť len za seba nedostatok spojov nemám. Na margo Pošne a parkovacej politiky, tam chodím iba ako návšteva pravidelne.
Reply on: si #254168:
Ty si osobitný prípad, bývaš v lese .... podobný prípad je Topoľové či Ketelec, tam tiež nič nechodí a tamojší obyvatelia to majú na zastávku k Batthyányiovskému kaštieľu dosť ďaleko
Reply on: mhmhd #254161:
nuž, pri pohľade na to, čo bolo na primátorskom stolci od r. 1990 si fakt neviem spomenúť, pri ktorom z nich som mal aspoň aký taký záblesk spokojnosti s ich činmi .... čierne stavby rastú ako po daždi, kultúrne pamiatky padajú k zemi, developkári namiesto búrania nechávajú účelovo zhorieť určené budovy, naďalej prebieha masívne pranie špinavých peňazí (Meyer Lansky by mal radosť) a všetko je to zavŕšené zbytočnými kampaňami o "dosiahnutých úspechoch" .... nevraviac o zopár indivíduách, ktoré by v civilizovanej krajine sedeli a to, čo nakradli, by už dávno prepadlo v prospech verejných zdrojov ... je to neschopnosť, nemohúcnosť, nevedomosť, účelová slepota ???

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.