Tam si viem predstavit, ako cloveka, co Kosice nepozna, mozu miast tie paralelne elektrickove vetvy, napr. vetva k veterine, resp. k botanickej zahrade, prip. na opacnom konci smer k soche Jana Pavla II, resp. na Slanecku... Teda nie, ze by to uz kohokolvek trapilo, ked sa tam odtorpedovali niektore linky a autobusu sa prakticky neda vyhnut (napr. Optima).
V case, ked ja som bol dieta, stranka imhd.sk este nebola na svete a vacsina ludi este doma nemala pocitac ani internet alebo ak vobec, tak len velmi pomaly a brutalne drahy, takze si to mohli dovolit len skutocne bohati ludia. Ale ta mapa ma sprevadzala prakticky celou VS a dodnes sa vraciam k verzii z roku 2022, kedze na takych 75% sa na nu stale da spolahnut, len si treba spomenut hlavne na tie linky, ktore sa medzicasom zrusili, no a teraz od spustenia Petrzalskej elektricky je uz pase aj Petrzalka (busy).
Mestske drahy ponukaju pekny pohlad aj na to, kde su ake navestidla a kedy doslo k poslednej obnove usekov. Za mna je to informaciami nabita mapa, aj ked priznavam, ze nie prave pre bezneho cestujuceho, ktoremu to moze byt jedno.
Ja som tiež zástanca klasických máp. Nežiadam, aby boli vytlačené na zastávkach, ale mohli by byť dostupné aspoň online. Ako tu predo mnou niekto spomínal, schémy ti neposkytnú reálnu predstavu o vzdialenostiach a niekedy ani nesedia svetové strany. Napríklad schéma električiek v Košiciach mi robila problém, lebo je naklonená a dosť dlho mi trvalo, kým som si na Google mapách našiel, ktorá časť schémy prislúcha ktorej ulici.
Nuz tak ta mapa linkoveho vedenia bola podla mna mega dobre citatelna. Hlavne vidis ciary, kadial tie linky chodia, co na Google mapach nevidis, a vies sa zorientovat o to rychlejsie.
Tak pri tych odhadoch by som si nebol az tak isty. Nikto netvrdi, ze je to "must be", ale je to take to "nice to have", lebo to dost vyrazne setri cas (aspon mne).
Schema je asi lepsia do mobilu, ale napr. ja som na mobile dokazal otvorit velku mapu a nazoomovat ju do oblasti, ktora ma zaujimala a v pohode sa to dalo vsetko citat.
Nesuhlasim, kedze niekedy mas potrebu dostat sa niekam, pricom to niekam na mape rovno vidis a hned aj linky, ktore tam jazdia pekne prehladne, pricom nemusis rozmyslat, kde v skutocnosti je nejaka zastavka na scheme. Niekomu to na kazdodenne prestupovanie asi staci (ale to si uz aj zapamatas), no prave na take tie nepravidelne cesty je povodna linkova mapa najlepsia.
Mimochodom, teraz som pozeral schemu trolejbusov a som z nej totalny magor.
Vopred velmi pekne dakujem. Ja som okrem technickych podrobnosti drah (v mape drahy, co teda priznavam nie je uplne potreba cestujuceho, skor sotousa) hladal aj spojenia cez tu velku mapu (linkove vedenia), kde boli cervenym elektricky, zelenym trolejbusy a modrym autobusy. Ten prepaleny farbickovy mordor musim jednak o dost dlhsie studovat, po druhe mi tam chyba kontext uzemia, ktore hned vidim a nemusim to prehladavat este cez Google a zvoleny nazov zastavky. Ta mapa je pekna, cista a ovela rychlejsie sa v nej clovek zorientuje.
To su dve top mapy mojho detstva. Presedel som nad nimi desiatky hodin, hlavne ked vysla prva verzia mapy mestskych drah, z toho som bol total uneseny. Potom vzdy s vydanim novej verzie som si ju otvoril spolu so starou a alt-tabovanim hladal medzi nimi rozdiel Neskor vysli aj trolejbusove verzie z inych miest, no kosicka elektrickova verzia nikdy. A este by som velmi rad videl takto spracovane Brno a Prahu. Existuje sice toto: https://www.gleisplanweb.eu/show.php?Map=Prag&Index=1&Height=2350&Width=3425&Title=Straßenbahn%20Prag ale nie je to uplne ono voci tej imhd verzii
Však si pozri tie mapy na imhd čo sa vydávali do pár rokov dozadu. Nie je to žiadna nečitateľná spleť čiar, je to veľmi dobre a ľahko použiteľné. Keby si to vytlačil na rozmer vitríny, bolo by to dobre použiteľné. Podotýkam že hovorím o využití priestoru kde dnes nie je absolútne nič užitočné.
A nejde o meranie vzdialeností, to nikto nikdy nerobil, ale o to že vidím čo je kde geograficky, či už v referencii k môjmu cieľu, alebo k inej zastávke kde môžem chcieť prestúpiť.
Ale teda primárne ide o to aby tá mapa aspoň existovala, to umiestňovanie do vitrín už bola len taká odbočka.
Ešte beriem mapu okolia zastávky vyhľadateľnú vopred online.
Ale mne požiadavka na mapu celej siete v mierke pripomína požiadavku zachovať telefónne búdky alebo analógové vysielanie. Aj tie mali v čase rušenia svojích užívateľov.
Dnes v dobe smartfónov, úplne iného dopytu po informáciach a hlavne skutočnosti ako sa vie gen Z orientovať na tlačenej mape, mi pripadá tlačená statická mapa, ktorá aj tak nenaplní požiadavku väčšiny cestujúcich ako enormný luxus. Veď si otvorte openstreetmapy a dajte si do výrezu BSK. Úplne nič nehovoriaca a nečitateľná spleť čiar, pričom 98% plochy mapy sú nevyužité prázdne plochy. Niekto bude cez grafickú mierku merať vzdialenosti? Online to ešte zmysel má. Dá sa zoomovať a vyberať vrstvy. Ale v teréne?
Plus si predstavte ako by tam DPB zobrazil nejaké POI. Viete koľko by si účtoval za názvové tantiémy?
"Inak čo mu bráni kúpiť si tlačený plán mesta? Ja doteraz nosím v aute autoatlas pre prípad. "
mal som v oblube autoatlasy od VKU, ale akosi k nejakym novsim (2010+) vydaniam sa uz dostat neviem....
Čiže tvoj otec nepozná Google mapy, ale na imhd si mapu v mierke nájde? A pokiaľ ide o terén, kde si takú mapu predstavuješ umiestniť. Lebo ja mám čo to dočinenia s kartografiou a mapa v mierke proste je priestorovo náročná a apriori horšie čitateľná.
Inak čo mu bráni kúpiť si tlačený plán mesta? Ja doteraz nosím v aute autoatlas pre prípad.
A preto hovorím že schémy majú svoje miesto v informovaní cestujúcich a nechcem ich rušiť.
Ale mapy by mali existovať ako doplnok. Jednak na webe a jednak na tých zastávkach kde je viac prístreškov - tam by mohla byť tá bývalá (a aktualizovaná) imhd mapa vytlačená na celú plochu vitríny namiesto rôznych blbostí o korčuľovaní v električke ktoré nikto nečíta.
Áno, ale stále existujú ľudia, ktorí nepoznajú Google mapy. Napríklad môj otec netuší o čom je internet a stále používa klasický tlačítkový telefón. Darmo, človek, ktorý má vyše 70, už nemá vždy ochotu učiť sa novým veciam. My, ktorí sme tu, vieme ako funguje svet MHD. Ale nie každý to vie. Koniec-koncov, vidíme to aj pri niektorých príspevkoch tu, že hneď podľa prvých slov vidíme, že daný človek má nový profil a svet MHD nepozná. Mne osobne sa pozdávala tá mapka ktorá fungovala vo vozidlách medzi rokmi 1995-2010 (asi), hoci jej nevýhodou bolo, že tam neboli zastávky. Výborná bola aj tá mapa so zastávkami tu, ktorá fungovala do roku 2022. Podľa mňa bola lepšia ako tie terajšie schémy, kde je XY farieb...
Tak zastavky typu Luky II nadabujeme ako Luky Two, aby sa ten 1 turista rocne nestratil v Petrzalke, ale vycapit aktualizovanu mapu, ktora geograficky +- suhlasi s geografiou mesta, niekam separe na zastavku/do elektricky je problem?
Naco potom mame anglicke hlasenia v MHD, ked sa ma pouzit vyhladavac a google mapy? A naco vobec mame hlasenia v MHD, ked slepci si mozu dat sluchadla a pocuvat navigaciu v mobile?
Beriem, ale pridávaním informácií do mapy znižuješ jej čitateľnosť a celé to konverguje do stavu, že proste účel splnia Google mapy, kde vyhľadáš čo hľadáš v mierke v ktorej potrebuješ (konkrétna adresa/ prevádzka) a nebude to na papieri staticky so všetkým čo sa môže generovať genZ guláš.
Ja som veľa precestoval ale Google mapy vždy splnili dostatočný účel. Popravde nejakú generickú miestnu mapu som sa ani neunúval nájsť.
Základ je mať v gmapach dobry gtfs podklad, čo v dpb (s drobnými výnimkami) funguje dobre.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Ike