Reply on: Joyki #241775:
Tak lebo zo strany BID vopred, keď ešte nebolo o prúseri ani chýru ani schlychu, nebola žiadna kampaň. Okrem súhrnu zmien ktorý obsahoval pre cestujúcich aj tak podstatné informácie ako to, že sa mení formát licencií liniek. Aj na to, že sa už evidenčné lístočky nevydávajú upozornili (mimo toho článku so všetkými zmenami) až 16.11 "po množstve otázok od cestujúcich". Pritom absencia znalosti tejto informácie bola podľa FB tiež zdrojom rôznych hádok medzi vodičmi a cestujúcimi.
Ike
Zákon 56/2012 Z. z. :
§ 8
(3) Prevádzkovať autobusovú dopravu možno len autobusmi alebo autokarmi. Prevádzkovanie osobnej dopravy podľa odseku 1 vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča je prevádzkovaním taxislužby.
§ 19
(3) Objednávateľ môže vo verejnom záujme objednať dopravné služby aj vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča, ak je to ekonomicky výhodnejšie, a uzavrieť na takéto dopravné služby zmluvu o službách vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča, ak je to v súlade s osobitnými predpismi. (odvolávka na 1370/2007, ktorá definuje spôsob formulácie zmluvy o službách).
Ďalej celý
§ 26 - kto sa považuje za taxislužbu
§ 27 - čo je potrebné na vydanie koncesie
§ 30 - požiadavky na vodiča taxislužby (musí mať preukaz vodiča taxislužby, zdravotnú a psychologickú spôsobilosť, vozidlo musí byť označené tabuľkou "taxi")
Čiže technicky povedané, je možné objednať "taxík" vo verejnom záujme a ak budú prílohou zmluvy aj cestovné poriadky, nech to jazdí. Stále to ale bude taxík, ktorý musí spĺňať všetky náležitosti zákona. Pevne verím, že to Arriva neurobí na hulváta a nebude to prevádzkovať na čierno.
Každopádne, vidím už teraz porušenie zmluvy. Z nej vyberám highlighty:
Čl. 2 predmet zmluvy
Účelom tejto zmluvy je zabezpečenie a rozvoj efektívnej bezpečnej a kvalitnej pravidelnej verejnej prímestskej ***autobusovej*** dopravy(...)
+
V definíciách pojmov je pod slovom "vozidlo" výklad, ktorý začína slovom "autobus", čiže ide o prevádzkovanie autobusovej dopravy, na ktorej účel je potrebné použiť autobus, nie vozidlo taxislužby.
Nehovoriac o tom, že zmluve je 63 výskytov slova "autobus" a ani jeden výskyt slov "vozidlo do 3,5 t s obsaditeľnosťou do osem miest okrem vodiča" a jeho ekvivalentov.
Mám za to, že táto vulgarizácia, balkanizácia, západouralizácia prímestskej dopravy zo strany Arrivy je ďalšie hrubé porušovanie zmluvných podmienok a teda čakám, ako na to kraj zareaguje.
EDIT: aby nedošlo k omylu, vozidlá nad 6 do 9 miest sa v našich podmienkach označujú ako mikrobus. Z právneho hľadiska to ale nie je autobus. Je to navlas rovnaký osobný automobil ako Smart s 2 miestami na sedenie.