Niečo mi uniklo? Rozumiem správne, že BČK (a kredit na nej) zo Slovak Lines je možné použiť aj pri cestovaní napr. s Arriva Trnava a SAD Dunajská Streda [a niektorých ďalších dopravcov] za ich kilometrickú tarifu - v Cenníku za cestovné uvedené v stĺpci "platba dopravnou kartou"?
Ak áno, tak funguje to bez nutnosti nejakej aktivácie vopred a pod.? https://www.preukazstudenta.sk/dopravna-karta/akceptacia-elektronickej-penazenky-dopravcov/
A čo sa týka skupín cestujúcich so zľavneným cestovným, tak vodiči napr. trnavskej Arrivy aj na napr. BČK SL po priložení vidia na displeji, že je v čipe karty nárok na zľavnené cestovné - či ako to nazvať?
To TransData potom rozúčtováva?
Ak áno, tak funguje to bez nutnosti nejakej aktivácie vopred a pod.? https://www.preukazstudenta.sk/dopravna-karta/akceptacia-elektronickej-penazenky-dopravcov/
A čo sa týka skupín cestujúcich so zľavneným cestovným, tak vodiči napr. trnavskej Arrivy aj na napr. BČK SL po priložení vidia na displeji, že je v čipe karty nárok na zľavnené cestovné - či ako to nazvať?
To TransData potom rozúčtováva?
Viko
1) mestá majú komplexnú sieť verejnej dopravy, hlavnú záťaž nesie nosný systém (metro, električka, S-bahn, atď), ktorý obsluhuje najvyťaženejšie smery a autobusy sú len doplnkom - potom v nich zvyčajne necestujú také davy, aby spôsobovali nejaké závratné zdržanie.
2) Mestá síce sú odkázané na autobusy, ale prechod na samoobslužný systém vnímajú ako náročný (treba zabezpečiť predajnú sieť, revízorov, označovače atď). Prípadne, v oklopení mestami typu 1) je pre nich výhodnejšie udržiavať nejaký jednotný IDS (alebo ich zo zotrvačnosti ani nenapadne, že by to vlastne mohli robiť inak).
Treba brať do úvahy, že u nás sme mali pomerne špecifickú situáciu - otvorenie trhu, prudký rast cien a s tým i únikov na cestovnom došiel v dobe, keď sa u nás ešte vozili dosť veľké "balíky" MHDčkou a zároveň sa už rozvíjali prvé pokročilé technológie - a na naše veľké šťastie v regióne vzniklo hneď niekoľko firiem, ktoré mali záujem ich pretláčať k dopravcom. Doteraz sa zabávam na mojej skúsenosti z juhu Belgicka, kde v roku 2015(!) TEC Hainaut s veľkou slávou nahrádzal vizuálnu kontrolu papierových kartičiek prikladaním čipoviek k čítačke, čo samozrejme nijako nezachránilo absolútnu zaspatosť a užívateľskú neprívetivosť dopravcu (ale tie ich perly som už dakedy spomínal).
Ale spomaľovanie samozrejme nie je jediný faktor. Sú situácie, že zaškolený a na úrovni vodič je stokrát prospešnejší, než najnovší multifunkčný automat na nástupišti. Veľa závisí napr. aj od toho, ako je konkrétna MHD/IDS celkovo nastavená v informovaní, kontrolovaní, riešení mimoriadností atď.
Jediná istota je, že s čoraz väčšou medzinárodnou migráciou vodičov za prácou bude jednoduchšie mať vodiča vyškoleného len ako šoféra a nie aj informátora, predavača a kontrolóra.