Reply on: Mike #224966:
Kokos, to už treba dať aj pozor ako označiť poznámky, aby náhodou pri minúte odchodu nevzniklo nejaké hanlivé slovo ? Dúfajme, že predtým ako rozdrobený buldog vyrazí na MDV dvere, dá si do poriadku tú prímestskú dopravu.
Mhr1
Moje skúsenosti z vyše 50 návštev Londýna v posledných rokoch ukazujú, že to nie je také úžasné, ako by sa mohlo turistovi zdať. Metro: veľmi časté nepravidelnosti, najmä na pôvodných (veľkých) linkách (Circle - poznámka - už cca 7 rokov nie je okružná, ale "slimáková", District, Metropolitan, Hammersmith). Pred 2 týždňami boli "major delays" a "partial suspension" na týchto linkách počas 3 zo 4 dní, čo som tam bol. Veľmi zlá orientácia na vlakoch, len drobným písmom uvedená konečná a často len na čele súpravy, čo si cestujúci ani nemusí všimnúť. Žiadne čísla, čo je hlúpy anglický zvyk daný nechuťou porušiť tradície (nikdysatotaknerobilo, skrátka metro nemá čísla alebo písmená, také anglické a také tradičné). Lenže cieľ na vlaku sa nie vždy zhoduje s tým, čo je vypísané na informačnej svetelnej tabuli, niekedy cestujúci až vnútri vagóna zistí podľa hlásenia ("this is a Piccadily Line train to Uxbridge"), že na letisko, kam, to podľa svetelnej tabule na nástupišti malo ísť, sa týmto vlakom nedostane. Najhoršia je v tomto situácia na Northern Line, tam som opakovane zažil situáciu, že na displeji bolo čosi, čo sa nezhodovalo s cieľom na vlaku a do toho hlásil rozhlas "For destination watch the train". Takže ani systém, ani dežurnyj na stanici nemali tušenie, kam nasledujúci vlak pôjde. Naviac školácke chyby pri organizovaní dopravy. Northern Line má na severe 2 základné konečné a v centre mesta 2 trasy. Takže sa buďto prekladajú vlaky v centre, ale potom idú zákonite 2 za sebou na rovnakú radiálu a naopak. Keby sa na to vykašľali a každej trase v centre by priradili len 1 radiálu, muselo by sa síce prestupovať (prestupná stanica Camden Town je na to uspôsobená), ale jazdilo by to pravidelne. Takto je v tom taký bordel, že interval aj v špičke je náhodný od 1 po 7-9 min.
Autobusy: obrovské nepravidelnosti vďaka zápcham ale asi i organizačnému bordelu, keďže sa vyskytovali aj tam, kde, zápchy neboli. Cestovné poriadky sú len hrubo orientačné (napr. interval 12-15 min., prvé a posledné spoje sú uvedené konkrétne), takže človek nemá šancu ísť na konkrétny spoj, skrátka musí dúfať, že mu do 15 min. snáď niečo príde.
Ale aby som len nekritizoval. V Londýne a blízkom okolí nemusí mať ani cudzinec vôbec cestovný lístok. Stačí ak má bezkontaktnú platobnú kartu štandardného typu (Visa, Mastercard, Maestro a asi aj Visa electron - funguje to určite v rámci EÚ, ako sú na tom karty mimo EÚ neviem). Takže Oyster Card, pokiaľ si neuplatňujete nejakú zľavu, už nepotrebujete. Sumy sa evidujú v priebehu celého dňa, nestrhávajú sa a až podľa celkovej prejazdenej sumy si na druhý deň nájdete v internetbankingu, koľko ste prejazdili. Je to zastropované, nikdy nemôžete prejazdiť viac, ako keby ste si kúpili celodenný lístok. Naopak, záhadne to býva občas aj lacnejšie ako cez Oyster Card. Čítal som o tom a raz som to aj zažil.