Zažili ste už niekto takúto kurióznu kontrolu revízorom? Vystúpi som na stanici Handelskai z U6 (smer Floridsdorf) a na rozdiel od iných cestujúcich som išiel dole výťahom. Ihneď pri vystúpení z výťahu prišiel oproti mne a prihovoril sa mi muž s oblečením s logom a nápisom Wiener Linien. Kúsok od neho stál druhý taký muž. Spýtal som sa ho či je to kontrola cestovných lístkov a on to potvrdil. Myslel som si, že to je dispečer alebo anketár...
Ja som si vopred kúpil Day Ticket za 5,50 € pokusne cez web ÖBB (ten sa dá kúpiť aj cez web a mobilnú appku Wiener Linien). Pri nákupe od ÖBB ma prekvapilo (ak som to správne pochopil), že keďže som si zvolil, že si ho chcem vo formáte PDF vytlačiť, tak preto sa ním cestujúci môže preukázať iba vytlačeným na papieri. Keby som zvolil možnosť cez mobilnú aplikáciu ÖBB, tak to by som mohol iba z displeja smartfónu ten lístok ukázať.
Od prekvapenia som mu zabudol ukázať nejaký ID s fotkou. On ma však o to slušne požiadal, tak som mu ukázal môj občiansky preukaz (lístky kúpené cez internet sú viazané na konkrétneho cestujúceho).
Nerozumiem však: On odtiaľ zdola nemohol vidieť, že som hore z U6 vystúpil... Tuším sú tam kamery - keby som ho začal presviedčať, že ja som tam bol iba niekoho odprevadiť, tak ukázali by mi kamerový záznam ako dôkaz? Naozaj ma takáto revízorská kontrola prekvapila. V minulosti ma vo Viedni kontroloval revízor raz v autobuse a raz vo vozidle metra. Sprievodcu vo vlaku ÖBB som na území Viedne tuším ešte nestretol (ale zas išiel som tak iba zopár krát za posledných viacero rokov).
Ďalej ma zaujalo, že po preplnenej súprave metra na linke U1 do ktorej som sa nechcel tlačiť prišla ďalšia za ňou [prázdnejšia] určite za menej ako 1 minútu. To malo za následok, že sme viackrát vždy na zopár sekúnd zastavili v tuneli (na nadzemnom úseku pod holým nebom to nebolo klaustrofobické).
Ozaj, pre núdzovú evakuáciu cestujúcich je priestor v tuneli (medzi dverami vozidla a stenou tunela), že dá sa odtiaľ utiecť? Metro tam má napájanie z koľají? Takže vstúpiť do koľajiska (ak funguje elektrina) je životu nebezpečné?
Páči sa mi, že vo Viedni sú signálom mobilných operátorov pokryté stanice metra aj tunely. Pre porovnanie: V Prahe to nie je také ideálne v tomto smere čo som dávnejšie čítal...
Aj na tej druhej zastávke Astronomická som si všimol z autobusu 67, že tabuľa na cestovné poriadky je už posrejovaná čiernou čmáranicou.
Ale skôr, než som sa stihol nad tým hlbšie zamyslieť, tak začal na mňa ziapať ten šofér, ktorý mal voči mne nejaké námietky ...
Išiel som zo začiatočnej zastávky "Astronomická" autobusom 67 (odchod 22:00) na Čiližskú.
Šofér sa choval podivne, sadol som na prvé sedadlo, odrazu na druhej zastávke Astronomická začal na mňa nejako nadávať (tuším niečo ako "toto musíme platiť", alebo "toto musíme voziť" - neviem presne, a ešte nejaké nadávky), a zahučal "Dozadu !!!". Až keď som prešiel do stredu, tak sa pohol. Na Súhvezdnej na zastávke som ešte prišiel ku kabíne a spýtal sa, že čo sa deje. Zase len zakričal "Dozadu !".
Na Šípovej zastal nejakým ľuďom na znamenie, čo vystupovali, zastal kus pred zastávkou (aj keď už v tom zastávkovom pruhu), vystupujúci sa začudovali, prečo tak ďaleko zastal (ani nijak zlostne, len sa začudovali), ale on z kabíny zase niečo zlostne nezrozumiteľne nadával. Pred Čiližskou som pristúpil ku dverám a zazvonil, začul som zas nejaké nezrozumiteľné nadávky z kabíny.
Mám dojem, že mal nejako podozrivo "nervy v kýbli", a neviem, či by aj nebol "nafúkal", choval sa fakt čudne.
Ak veľmi potreboval mať väčší výhľad doprava dozadu, mohol mi to aj normálne povedať (ešte som ale nikomu na prvom sedadle vo výhľade nezavadzal, je za dverami dosť ďaleko, vždy som mal dojem, že ho musí mať dostatočný).
Vystúpiť som nemohol, musel som domov, ráno som vstával do práce. Ani sa s ním vadiť, lebo by sme niekde nabúrali.
? ?
Ak mám predstaviť vlastné riešenie, som za to, aby sa to bralo z trocha iného pohľadu - rátať minimálne s predĺžením do Petržky, Borov a Prievozu i potenciálnym miernym zrýchlením tratí pri modernizáciách radiál, viac využívať pásmovú obsluhu na zaistenie dostatočnej (rozumej posilnenej) špičkovej kapacity, nezhoršovať početnosť spojení kde sa dá, dotiahnuť prestupy, nezvyšovať výrazne sedlovú vzduchovozbu. A koncepciu pôvodu akéhosi "cieľového vozoparku 2022" realizovať až podľa toho a podľa reálne vyskúmaných prepravných prúdov (aký je potenciál pritiahnuť z IAD - hoci by sme sa mali snažiť aj o rozvoj neštvorkolesovej dopravy - plus či je kam prestúpiť z IDS). Ak mi má vyjsť tak ako tebe, že 32m vozov máme zúfalý nadbytok, tak vyčísliť približnú cenu dvojčlánčia vs. cenu ušetrených vodičov, náklady na prerábkové zázemie alebo ich odvoz, plus na prevádzku náhrad počas prestavieb. Vymyslieť, aké nepriestrelné benefity ufrflaným Slováčiskám všetkých vekových kategórií odprezentovať.
A hlavne - aspoň v hrubých rysoch rozmýšľať, či pri našom obmedzenom rozpočte je takáto náhla a drastická zmena očakávaným impulzom pre ďalších aspoň 25 rokov rozvoja, alebo len studnicou na penaize, ktoré aplikáciou do menších opatrení mohli mestu pomôcť viac.
Hádam mi uznáš, že podrobnosti tu nezbúcham za pár minút a bohužiaľ rešerše a solídnejšie prepočty prichádzajú do úvahy tak od štvrtka. Preto si aj vážim, že si sa do niečoho takého púšťal.
Ja som si plne vedomý toho, že električky sa predlžovali a predlžujú - dva články navyše do modulárnej sústavy nie sú nič idiotské, keďže sa zvládli aj divokosti typu K3R-N. Akurát tvrdím, že skôr než sa do dačoho takého DP pustí, si má spraviť kvalitnú analýzu nákladov, prínosov a dopadov, pretože investovať naozaj je do čoho ďalšieho - tak na strane DP, ako aj akcionára.
--
Za čiastočné nedorozumenie v #218031 sa ospravedlňujem, znelo mi to totiž skôr ako §1 Nikdysatonerobilo.
Cestujúci by to nepochopili. To je fakt. Ale zvykli by si a časom by uznali že je to lepšie. Ale zo začiatku by nadávali. Ako pri každej zmene, aj keby mala byť v ich prospech. Lebo každý jeden cestujúci má svoj prospech: Linku spred jeho dverí pred dvere jeho pracoviska a späť. Bez prestupu, s 1 minútovým intervalom a žiadnymi zastávkami medzi tým.
Andy