no, ak si z neho vystúpil len pár minút pred napísaním príspevku, tak ide zjavne o 801/1, čiže podľa výpravy bus č. 3101 .... avšak ani ja nechcem nikoho identifikovať presne ....
Ak to tu nahodou cita vodic 801, ktory si robi z autobusu diskoteku, tak by som mu chcel povedat, ze nie kazdy je zvedavy na nejakeho vyrevujuceho didzeja s otravnou tuc-tuc muzikou od Apolla az do Rusoviec. Nechcem ho identifikovat presne, kedze mu nechcem sposobit nejaky postih, iba jemu a pripadnym nasledovnikom slusne naznacit, ze aj to patri do kultury MHD.
to ako vyzerajú je len vecou údržby... ja osobne som rád za každú službu so Solarisom a na to, že tie vozy poriadne nevideli väčšiu opravu jazdia až moc dobre na svoje roky
však nebuď zasa taký pesimistický ?
na druhej strane viem veľmi dobre, o čo ide, zažil som fúru pečiatok v knihe "voz schopný prevádzky" bez toho, aby sa na voz čo i len siahlo ?
Ako som nedávno sľúbil, prinášam zopár údajov o výrobe trolejbusov za riekou Morava...
Najdôležitejšia fabrika, ktorá sa na tejto činnosti podielala, t.j. Škoda Ostrov nad Ohří, je už skoro 10
rokov po smrti, takže o nej len v krátkosti (v dobrom, aj keď mala fúru chýb, na ktoré doplatila svojim krachom), podľa dostupných údajov vyrobila cca 12.150ks trolejbusov, z toho je 7.439ks(!!!) typu 9Tr, po ruskom ZiU-9(vyrobených cca 42.000ks) najviac na svete z jedného modelu
ostatné fabriky v časoch dávno minulých vyrobili:
- Praga 12ks
- Tatra 202ks
- Škoda Plzeň 971ks (pred presunom výroby do Ostrova)
Pre záujemcov o podrobnejšie údaje dávam do pozornosti stránku http://rajmmodel.webnode.cz/, kde nájdu veľa zaujímavostí o trolejbusových prevádzkach v celom svete, skutočne doporučujem návštevu, autor stránky Pavel Rajm je trolejbusový fanatik a modelár
Momentálne sa výrobou trolejbusov zaoberajú Škoda Electric Plzeň a Dopravní podnik Ostrava
Škodovka ponúka nasledovné modely:
- 24Tr Irisbus, výroba od roku 2003, vyrobených 281ks, u nás možné vidieť 7ks v Prešove, na vyrobenom počte sa podieľajú dve veľké zakázky pre lotyšskú Rigu(150ks) a rumunský Temešvár(50ks), v poslednej dobe sa takmer nevyrába, výnimkou je tohtoročná dodávka do uzbeckého Urgenču(9ks), ostatných 65ks jazdí v ČR, najviac 23ks v Plzni(z toho 13ks s APU) a 16ks v Zlíne(všetky s APU)
- klbový 25Tr Irisbus, výroba od roku 2004, vyrobených 76ks, u nás ich máme bohužiaľ 6ks s APU v
Bratislave a 5ks v Prešove, zvyšných 65ks vlastnia české dopravné podniky, najviac České Budějovice 31ks(podľa informácií z webu bez problémov), Zlín 11ks(všetky s APU) a Brno 9ks, posledné dodávky boli v roku 2012 pre České Budějovice
- 26Tr Solaris, výroba od roku 2009, vyrobených 87ks, na Slovensku nemáme ani kus, 30ks vlastní bulharská Sofia, zvyšné jazdia v ČR, najviac 23ks v Jihlave, na rok 2014 uzavrela Škodovka kontrakt na dodávku 100ks pre štyri bulharské DP
- klbový 27Tr Solaris, výroba od roku 2010, na Slovensku nemáme ani kus, vyrobených 25ks, všetky
pre české DP, najviac 16ks do Plzne(5ks s dieselagregátom), tento rok má Škodovka vyrobiť 50ks pre bulharskú Sofiu a uzavrela kontrakt na dodávku 125ks pre lotyšskú Rigu
- 28Tr Solaris(15m), výroba od roku 2008, na Slovensku nemáme ani kus, vyrobených 18ks pre ČR(Pardubice 10ks, Teplice 6ks a Ústí nad Labem 2ks)
- 30Tr SOR, výroba od roku 2010, štvordverová skriňa, vyrobených 47ks, 3ks jazdiace plus 4ks práve dodané sú v Žiline, 19ks v Banskej Bystrici(prototyp kompletovaný v Plzni + 18ks dokompletovaných v dielňach DPBB), okrem toho jazdia len u českých bratov v Hradci Králové(18ks, dva z toho s dieselagregátom) a 3ks v Tepliciach(trojdverová skriňa), tento a budúci rok dorazí 30ks do Bratislavy, z toho bude 15ks s APU, takže v prípade nasadenia na L33 sa Dlhé diely podla mňa majú na čo tešiť - budú robiť záťažové skúšky, koľko vlčákov sa narve do voza s projektovanou kapacitou 60 osôb a hlavne, koľko taký voz vydrží(dúfajme, že sa nerozpadne do dvoch-troch rokov)
- 31Tr SOR, výroba od roku 2011, päťdverová skriňa, vyrobených 28ks, z toho 13ks v Hradci Králové, 8ks v Žiline(1ks dodaný v decembri 2013 zatiaľ nejazdí) a 7ks v Prešove(1ks takisto dodaný v decembri 2013 ešte nejazdí), 50ks bude tento a budúci rok bude dodaných ku nám do Bratislavy
- Ikarus-Škoda - zatiaľ dokončený 1ks(prototyp), očakáva sa výroba ďaších 12ks pre maďarský Szeged(spoločný podnik s fy Magyar Trolibusz Kft)
Ako vidno z tohoto prehľadu - Škoda Electric vyrába hlavne pre DP v bývalom Československu(vozy so skriňou SOR pre nikoho iného ešte nevyrobili) a krajiny bývalého socialistického tábora, okrem toho sa podieľa na dodávkach elektrickej výzbroje pre iných výrobcov karosérií(Neoplan, BredaMenarinibus, LiAZ/MTRZ, Solaris Trollino) a dodáva trakčné motory pre iných výrobcov trolejbusov
Dopravní podnik Ostrava kompletuje elektrovýzbroj Cegelec do poľských karosérií Solaris a trolejbusy predáva pod značkou Solaris Trollino, je to firma, ktorá svojimi vozmi prelomila viac ako 40ročný monopol Škodovky v dodávkach na česko-slovenský trh trolejbusov, ponúka nasledovné modely:
- Trollino 12, výroba od roku 2002, vyrobených 117ks, z toho 42ks pre litovský Kaunas, 14ks pre estónsky Tallinn, 3ks pre švajčiarsky La Chaux-de-Fonds, 2ks talianske SanRemo a 21ks pre Poľsko(18ks Gdyňa, 2ks Tychy, 1ks Lublin), zvyšných 35ks pre české DP - 5ks Chomutov-Jirkov, 14ks Ostrava a 16ks Opava(8ks s APU), z toho 5ks zhorelo v októbri pri požiari haly miestneho MDPO
- Trollino 15, výroba od roku 2003, vyrobených 49ks - 45ks pre litovský Viľnus a 4ks pre Ostravu
- klbové Trollino 18, výroba od roku 2005, vyrobených 69ks, okrem jedného s APU, ktorý zostal v
Ostrave, všetky jazdia v zahraničí, najviac 19ks v rakúskom Salzburgu(4ks prevzaté zo švajčiarskeho La Chaux-de-Fonds po generálke u výrobcu), ďalej 14ks v estónskom Tallinne, 12ks v nemeckom Eberswalde, 11ks v talianskej Bologni, 10ks vo švajčiarskom Winterthure a 2ks v talianskej Ascone
okrem toho DPO vyrobil tri trolejbusy s karosériou SOR - TN12C, TNB12 a TNB18, z každého po 1ks
dúfam, že týchto pár riadkov prinieslo priaznivcom trolejbusovej dopravy niečo zaujímavé
?
Na to krátke stúpanie som úplne zabudol.
Dalej je to už ,len z kopca. Každopádne by nebolo efektívne budovať stopu či len jednu pre dopyt ,ktorý je na Drotárskej. Po zmene linkovania a presmerovania silnej linky po Prazskej by som obnovil autobusovú L41 v pôvodnej trase na 30 min.int. /špička 20min./
vieš veľmi dobre, že som to myslel v zmysle pevnejšia skriňa = vyššia váha, aj keď uznávam, že to nemusí byť vždy pravda(ale také riešenie by stálo omnoho viac peňazí)
tu je porovnanie hmotností, ktoré som mal na mysli:
Škoda 31Tr SOR váha 15.800kg
Škoda 27Tr Solaris váha 16.500kg
za 10rokov môžeme zhodnotiť, ktorý voz je menej problémový, však tých 27Tr jazdí za riekou Morava 25ks ?
z tohto mi vyplyva, ze cim je nieco tazsie tym to ma vacsiu zivotnost? Chapem to spravne?
Zaujimave, v kazdom pripade zatial vsetko co tu NP od Skodovky mame je brutalne problemove. Uvidime ako na tom budu SORy.
v 1.tendri to bolo takto:
6 bodov za 4 dvere pri sole
6 bodov za nizsiu hmotnost pri sole (tusim do 12 ton)
14 bodov za 5 dveri pri klbaku
14 bodov za nizsku hmotnost pri klbaku ( do 18 ton )
v 2.tendri uz boli bodove zvyhodnenie za 1-2 body za dvere, hmotnost, pocet sedadiel v NP a ine blbosti + cena samozrejme
tá nízka hmotnosť tam určite bola požadovaná, bolo to odôvodnené tak, aby "tažký" trolejbus neničil bratislavské cesty, to, že to bude mať za následok nižšiu životnosť trolejbusu, zjavne nikoho netrápilo, práve naopak - vozy sa rýchlejšie rozpadnú a bude treba kúpiť nové. keď si to dáme do súvislosti s problémami okolo zmluvy DPB s mestom, môže dôjsť ku kritickej situácii - nielen že tu budeme mať "špičkové" trolejbusy s kasňou SOR, ale ešte ich zaplatíme v plnej cene ☠
VLK