Reply on: zakaznik #108969:
jasne ze je to logicke, a tak to aj ma byt, ze o MHD sa ma starat mesto.. ale napr. v ramci decentralizacie boli prevedene aj (stredne?)skoly do kompetencii samospravnych krajov, ale peniaze na to potrebne uz prevedene neboli.. aspon tak to povedal Martin Kuruc v Besede o piatej na TV BA, ked sa hovorilo o rekonstrukcii gymnazia Grosllingova..
Cize mozno rovnako to bolo aj v otazke MHD.. dotacia sa zrusila, ale zvysil sa o tuto sumu prijem mesta z dani? Ak ano, tak je to ok.. Ak nie, tak prave tam bude ten problem..
Valec
Keď už "dotácie" od štátu, tak všetkým rozdeliť spravodlivo a podľa rovnakého kľúča. Napr.:
- doplácať rozdiel medzi zľavneným (výšku zľavy možno tiež zjednotiť) a obyčajným cestovným pre žiakov počas povinnej školskej dochádzky (z dôvodu, že je povinná),
- doplácať rozdiel medzi evidenčným a obyčajným cestovným pre vybrané, vopred určené, skupiny cestujúcich (dôchodcovia nad 70 rokov, ZŤP...),
- doplácať rozdiel medzi nákladmi a výnosmi pri zachovaní minimálnej dopravnej obslužnosti (treba stanoviť) oblasti (obce resp. časti mesta).
Ostatné zľavy (študenti SŠ, VŠ, dôchodcovia do 70 rokov, darcovia krvi...) a ich krytie by som ponechal na voľbe jednotlivých miest a krajov. Tak isto aj vykrývanie straty zo spojov nad rámec minimalnej obslužnosti.
K tomuto by som ešte pridal štátnu podporu na nákup nových vozidiel buď návratom DPH z ich ceny, alebo priamou dotáciou podľa nejakého vopred stanoveného kľúča.
Jo, a jedna vec, ktorá by šla spraviť zo dňa na deň je zaradenie mestskej a prímestskej dopravy do 0% (alebo aspoň 10%) DPH.