VozidláAutobusy MHD › Irisbus Citelis 12M CNG

Irisbus Citelis 12M CNG
Irisbus Citelis 12M CNG
Dvojdverový Citelis 12M CNG
Dvojdverový Citelis 12M CNG

Úvod

Nízkopodlažný autobus štandardnej dĺžky Irisbus Citelis 12M bol predstavený koncernom Irisbus (neskôr Iveco Bus) v roku 2005. Išlo o nástupcu úspešného typu Karosa City bus 12M (v zahraničí známeho pod menom Renault Agora). Citelisy boli vyrábané vo viacerých závodoch koncernu, od roku 2010 až do ukončenia ich výroby v roku 2014 sa kompletne vyrábali aj vo Vysokom Mýte v dĺžkach 10,5 a 12 metrov.

Po rokoch modernizácií starších autobusov Karosa B 732 boli v roku 2011 z vlastných prostriedkov SAD Zvolen zakúpené 4 nové nízkopodlažné Citelisy 12M s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG). Od vozidiel rovnakého typu v Banskej Bystrici sa odlišovali novším typom zadnej masky a klimatizáciou priestoru pre cestujúcich. Ďalšie nové vozidlá boli zakúpené v rokoch 2012 a 2014. Následne sa obnova vozidlového parku prerušila pre negatívny ekonomický dopad vysokých odpisov nových vozidiel. Až v roku 2018 bolo do zvolenskej MHD preradených niekoľko ďalších vozidiel Irisbus Citelis 12M CNG z Banskej Bystrice z roku 2009, ktoré už boli v tom čase ekonomicky odpísané. V rokoch 2020 a 2022 boli do zvolenskej MHD preradené aj viaceré dvojdverové vozidlá Citelis 12M CNG pôvodne jazdiace v prímestskej doprave.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Citelis 12M CNG ZV-395CI, ZV-948CI, ZV-952CI, ZV-960CI december 2011 2012 2022 4
2. Irisbus Citelis 12M CNG ZV-410CN, ZV-557CN, ZV-565CN, ZV-841CN december 2012 2013 2022 4
3. Iveco Citelis 12M CNG ZV-596CX, ZV-702CX, ZV-710CX, ZV-720CX 2014 2014 2023 4
4. Irisbus Citelis 12M CNG ZV-162CA, ZV-164CA, ZV-165CA, ZV-167CA, ZV-168CA október 2009 2018 2020 5
5. Irisbus Citelis 12M CNG ZV-032CN, ZV-652CI, ZV-666CM, ZV-754CL, ZV-967CI 2011 – 2012 2020 2022 5
6. Irisbus Citelis 12M CNG ZV-003CJ, ZV-014CJ, ZV-041CN, ZV-119CJ, ZV-865CM 2011 – 2012 2020 2021 – 2022 5
7. Irisbus Citelis 12M CNG ZV-026CN, ZV-117CJ 2011 – 2012 2022 2022 2
Spolu 2009 – 2014   29

Technické parametre

Dĺžka 11990 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3301 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. a 3. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 28 + 1
Pohotovostná hmotnosť 12820 kg
11500 kg (4. séria)
Motor Iveco Cursor 8 CNG EEV, plynový, radový 6-valec, preplňovaný turbodúchadlom
Výkon motora 213 kW / 2000 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1100 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka VOITH D 854.5 (DIWA.5), automatická 4-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, integrovaný hydraulický posilňovač
Nápravy predná: RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132, portálová s dvojstupňovou redukciou (1. - 3. séria)
zadná: IVECO BRA 132, portálová s dvojitou redukciou (4. séria)
Pneumatiky 275/70 R 22,5 148/145 J
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 136 G3 (1. - 3. séria)

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým pohonom.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 1 v prednej časti a 2 + 2 v časti od stredných dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou Gerflor. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Klimatizovanie priestoru pre cestujúcich zabezpečili strešnou klimatizačnou jednotkou Eberspächer Sütrak (okrem vozidiel z roku 2009 z Banskej Bystrice, ktoré vybavili iba klimatizáciou pre vodiča).

Vozidlá dodali v bielo-červenom nátere. Informovanie cestujúcich zabezpečili optickým informačným systémom firmy EMtest (pri vozidlách s rokom výroby 2009 a 2011), resp. Bustec (ostatné vozidlá).

Úpravy

Štyrom vozidlám z roku 2014, ktoré zostali v premávke po obnove vozidlového parku v roku 2022, bol vymenený pôvodný optický informačný systém Bustec s oranžovými LED diódami za displeje so zelenými LED pre číslo linky a bielymi LED pre textovú informáciu. Zároveň bol malý displej pre číslo linky doplnený aj na ľavý bok.

Prevádzka

Prvá štvorica vozidiel bola slávnostne predstavená v decembri 2011 a do prevádzky sa tieto autobusy zaradili v januári 2012. O rok neskôr, v januári 2013, bola sprevádzkovaná ďalšia štvorica vozidiel. Posledné štyri nové autobusy sa do premávky zaradili v novembri 2014.

V októbri a novembri 2018 bolo do prevádzky zaradených 5 autobusov Citelis 12M CNG, ktoré predtým jazdili v Banskej Bystrici. V závere roka 2020 sa tieto autobusy opäť vrátili do Banskej Bystrice.

V priebehu roka 2020 sa do premávky na linkách MHD zaradilo aj viacero autobusov v dvojdverovom prevedení, ktoré pôvodne premávali v prímestskej doprave, resp. krátku dobu aj na linkách MHD v Banskej Bystrici. Z nich dve vozidlá na konci roku 2021 poputovali do MHD Žiar nad Hronom a na linky MHD sa naopak zaradili ďalšie 2 vozidlá z prímestskej dopravy ZV-026CN a ZV-117CJ.

Od leta 2022 zostali po obnove vozidlového parku v prevádzke už len štyri autobusy z roku 2014, ktoré boli v novembri 2023 nahradené štyrmi novými CNG autobusmi Scania Citywide zakúpenými mestom Zvolen z eurofondov.

Vyraďovanie a likvidácia

Väčšina vozidiel (okrem autobusov z roku 2014) dojazdila v priebehu letných prázdnin 2022 po sprevádzkovaní nových autobusov SOR NS 12 diesel. Jedenásť vozidiel bolo od septembra 2022 presunutých do MHD Banská Bystrica. V roku 2023 sa ďalšie dve vozidlá (ZV-003CJ a ZV-117CJ) zaradili znova do premávky v MHD Žiar nad Hronom. Posledné štyri vyradené Citelisy boli v novembri 2023 preradené do Banskej Bystrice, kde sa zaradili na linky MHD.

Katalóg vozidiel

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
ZV-841CN ZV-987CV 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
ZV-164CA a ZV-165CA sú už vyradené.
ZV-003CJ,ZV-014CJ a ZV-119CJ sú miesto nich.