Podľa imunológa sa netreba cestovania MHD obávať

Hlavnou zásadou je zachovávať ohľaduplnosť voči ostatným spolucestujúcim.

Uplynulé mesiace priniesli dopravcom výrazný úbytok cestujúcich vo verejnej hromadnej doprave. Aj keď je u nás choroba COVID-19 na ústupe a život sa pomaly, aj keď ešte nie úplne, vracia do bežných koľají, návrat cestujúcich do verejnej dopravy je pomalší. Časť cestujúcich možno od návratu do MHD, vlakov a autobusov odrádzajú aj obavy, či je v súčasnej situácii využívanie verejnej hromadnej dopravy bezpečné. Po príchode pandémie COVID-19 na Slovensko mestá i samotní dopravcovia odporúčali minimalizovať cestovanie hromadnými dopravnými prostriedkami, v dopravných prostriedkoch boli realizované mnohé preventívne opatrenia, čo mohlo vyvolať dojem, že MHD je strašiakom, ktorému je lepšie sa vyhnúť.

Obrátili sme sa preto na odborníka s otázkami, či sú tieto obavy oprávnené aj dnes, alebo či je možné cestovanie verejnou dopravou považovať za bezpečné. Na naše otázky odpovedal doc. MUDr. Martin Hrubiško, PhD., mimoriadny profesor, prezident Slovenskej spoločnosti pre alergológiu a klinickú imunológiu.

Je vzhľadom na aktuálnu situáciu ohľadne COVID-19 zo zdravotného hľadiska cestovanie verejnou hromadnou dopravou bezpečné?

Treba pripustiť, že z epidemiologického hľadiska prináša cestovanie hromadnou dopravou isté riziká. Rizikovosť vyplýva, resp. ju ovplyvňuje niekoľko skutočností:

  • konkrétna epidemiologická situácia, napr. epidémia chrípky (nemusí to teda byť iba COVID), sezóna bežných prechladnutí a pod.,
  • vyťaženosť dopravného prostriedku (obsadenosť) - čo samozrejme úzko súvisí s pomerom dopyt po službe / hustota spojov,
  • zodpovedné správanie sa ľudí - čiže podľa možností:
    • necestovať chorý, ak som chorý a musím cestovať, tak s rúškom (na to by sme si mali navyknúť aj po COVIDe) - chránim tým nie seba, ale ostatných okolo mňa,
    • zachovávať ohľaduplnosť k spolucestujúcim (zodpovedne sa správať pri kýchaní, kašli - otočiť sa, zakryť si ústa), vrátane toho, že v dopravnom prostriedku sa nebudem hlučne zabávať, nahlas rozprávať a podobne - čím hlasnejšie rozprávam, tým viac okolo seba šírim kvapôčky z vlastných dýchacích ciest), a to vrátane zbytočného telefonovania (90 % mobilných hovorov v MHD je zbytočných…),
    • nevstupovať do MHD špinavý, mať umyté ruky a pod.,
  • hygienická údržba vozidiel MHD.

Pri zachovaní uvedených pravidiel možno v aktuálnej priaznivej epidemiologickej situácii považovať cestovanie v MHD za celkom bezpečné.

Platí to aj pre cestujúcich trpiacich zdravotnými problémami, v dôsledku ktorých sú pre nich nákazy nebezpečné?

Najrizikovejší sú seniori (nad 65 r.), ktorí trpia chronickými chorobami. Tí - najmä ak sú už v dôchodku - by mali zvážiť či naozaj musia cestovať, v akom čase budú cestovať (necestovať v čase dopravných špičiek).

Aké zásady majú cestujúci dodržiavať, aby minimalizovali riziko nákazy?

Na túto otázku som myslím dostatočne odpovedal v prvej odpovedi. Hlavná zásada teda je byť ohľaduplný k svojmu okoliu. Dúfajme, že na niečo aj bola „koronakríza" užitočná - hádam nás naučila správať sa k sebe aj okoliu zodpovedne.

Na záver otázka, či je možné považovať individuálnu automobilovú dopravu za bezpečnejšiu alternatívu?

Bolo by veľmi nešťastné, ak by si ľudia vďaka koronakríze navykli zo strachu pred nákazou ešte viac cestovať individuálne - autami. Veď prehustaná automobilová doprava má ďalekosiahlejšie zdravotné následky ako koronakríza - len si to ľudia v bežnom života neuvedomujú. Neustály vzostup koncentrácie výfukových plynov a nedostatok pohybu (áno, aj to, že sa prejdem na zastávku má svoj zmysel) sú ďaleko väčším zdravotným rizikom ako koronakríza. Keby niekto štatisticky zrátal koľko ľudí denne, týždenne, mesačne ... ročne zomiera na následky znečisteného ovzdušia a nedostatok pohybu, boli by ľudia zhrození ďaleko viac ako z celej koronakrízy…

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 3pa3ck3 #86:
Kedysi sa vravievalo "za každým veľkým dieselom (autobus, traktor, nákladiak, lokomotíva) hľadaj aj malý (vodičov/dielenského naftiak)" . Dnes už sú možnosti kradnutia nafty výrazne obmedzené ale vynaliezavosť prilepšujúcich si je veľká. Mám kolegu, poctivca, ktorý ešte keď robil rušňovodiča na veľkých dieseloch u ČD, si kúpil benzínové auto, aby naňho nepadol ani tieň podozrenia.
Reakcia na: 810zssk #90:
Dovolím si nesúhlasiť - pomerne veľký problém je v Belgicku a Holandsku - Veľkú Britániu nerátam, tá je pokiaľ viem, mimo Spoločenstva. V Belgicku je najväčším rizikom Brusel, pretože keď začne "úradnícka turistika", tak sa môže stať významným distribučným "hubom" pre nákazu.
Reakcia na: SuchSoft #88:
Hranice sa otvárajú v rámci EÚ, tu "veľmi veľký problém" nemá nikto (možno okrem Británie). Vonkajšie hranice sa budú otvárať na individuálnej báze podľa situácie v jednotlivých krajinách.

Samozrejme každému je jasné, že po zrušení opatrení bude R0 stúpať, ale zdá sa že čoraz viac ľudí chápe že nemôžme zostať schovaní v jaskyni do konca života. Zároveň sa zatiaľ zdá, že aj po uvoľnení opatrení sa darí držať mieru infekcie na číslach ktoré sú úplne v poriadku.

Ak očakávame druhú vlnu (čo by sme mali), tak práve teraz je čas dať ľuďom trochu voľnosti a možnosti nadýchnuť sa, oddýchnuť si. Ak budeme ťahať prísne opatrenia v čase keď sme "v pohode", tak sa môže stať že ľudia už budú mať dosť a práve keď bude treba na jeseň znova zabrať, tak verejnosť už bude na pokyny autorít kašlať.
Reakcia na: SuchSoft #88:
nikto nehovorí že jeseň bude v klídku. ale teraz keď vonku režú +30 a bude to pokračovať najbližších 2,5 mesiaca, keď samotný "čerstvý vzduch" v meste začne byť pomaly nepríjemne prehriaty, je nosenie rúšok a vypnutá klíma v MHD sadomasochistická záležitosť.

takisto v prevádzkach. pri zrušení obmedzenia počtu je v špičkových časoch nemožné ustriehnuť každého zákazníka či má to rúško. takisto tým že je to špička premelie sa tam veľa ľudí riziko nákazy samozrejme rastie.

Je iba jedna rozumná cesta a to- osobná hygiena, povrchová hygiena a pravidelná a poriadna výmena vzduchu v uzavretých priestoroch.
Reakcia na: Minko #24:
No, ja si myslím, že to najhoršie nás ešte len čaká. Skús sa zamyslieť. Je ešte mnoho štátov, kde je to ešte stále veľmi veľký problém. Už sa otvárajú hranice, začína sa lietať. Myslíš, že tento vírus po zrušení takmer všetkých opatrení zrazu len tak sám od seba zmizne?! Určite nie, práve naopak, rozšíri sa znovu. A mám obavy, že veľa štátov bude mať problém zaviesť opatrenia ako predtým, aby ešte viac neutlmili ekonomiku. A to tu potom bude paráda. 🤔
Takže na jeseň sa až tak neteším. 🙁
Reakcia na: Joyki #85:
Potom beriem späť, na základe skúseností s autobusmi na východe som predpokladal, že takto jazdí podľa CP

Teraz je len otázka, či takto šetria naftu vodiči sami od seba, alebo to majú nariadené zamestnávateľom...
Reakcia na: 3pa3ck3 #83:
jazdi a vzdy jazdi s meskanim sest az osem minut, v CP ma vyhradenych len dvanast minut medzi Sencom a ZP, ale tazku hlavu si z toho nerobia... Lenze takto sa neda tie busy vyuzit, hlavne so zasrobovanymi oknami.
Reakcia na: 3pa3ck3 #83:
Mozno jazdil na spotebu.
Reakcia na: Joyki #82:
"...lebo veď načo jazdiť viac než 80-kou na diaľnici.".

To sa obráť na VÚC, aby im skrátili vatu v CP
Včera som cestoval autobusom SAD DS do Bratislavy, Crosswayom kde sú madla okien zasrobovane, čiže trvalo zamknuté, ale klíma nešla, len ventil.
Tipujte, koľko ľudí malo na sebe rúško z tých 15, a Tipujte, aký dojem mali z tej cesty. Hlavne keď na Zlaté piesky sme prišli minútu po odchode elektricky, lebo veď načo jazdiť viac než 80-kou na diaľnici.
Reakcia na: gejza #80:
A kedze vsade tvrdili, ze pred nasadenim nahubku mas mat dezinfikovane ruky atd atd, tak aky to ma realny zmysel? 🙂 To mi pripomina fajciarov, ktori este musia dotahat cigaretu pred nastupom do busu, a potom vydycne ten smrad pri nastupe.
Cize by bolo fajn tu blbost zrusit. Uz aj v Lidli som videl osoby bez nahubku a vsetci na nich kaslali.
Reakcia na: martinah #75:
chodím MHD denne do a z práce a vždy si pred nástupom do busu dávam "náhubok" .... raz je to povinné, myslieť si môžem, čo chcem, ale beriem to podobne ako povinnosť chodiť len na zelenú
Reakcia na: 3pa3ck3 #70:
a teraz mi skus zratat ze kolko km musim spravit na priemernom aute aby sa mi na mojom dychacom vstupe zvysila koncetracia co2 rovnako ako ked dycham cez nahubok ?
(spolocensku zodpovednost toho ze z toho auta musim zamorit omnoho vacsi priestor ako tych par cm3 pred svojim dychacim otvorom aby to malo rovnaky dosah teraz prosim ponechaj bokom)
Reakcia na: martinah #75:
A priznávam, že verejnú dopravu som použil počas korony iba dvakrát, keďže inak som na to nemal dôvod
Reakcia na: martinah #75:
Slovenskí odborníci dospeli na základe štúdií k inému záveru. Tu to vysvetľuje doc. Šteňo: https://dennikn.sk/blog/1851491/ruska-sme-nenosili-ako-prvi-v-europe-nahodou-pribeh-rusok-na-slovensku/

K nejakému podrobnejšiemu záveru by som si potreboval pozrieť zdrojové články, lenže teraz a ani najbližšie týždne na to nebudem mať čas.
Reakcia na: 3pa3ck3 #74:
Ako hovorím, keď budem môcť cestovať MHD bez toho aby ma bolela hlava, rád sa do nej vrátim. V lete zároveň za predpokladu že tam bude tolerovateľná teplota.
ludia, vy aj realne cestujete v mhd kazdy den s ruskami, ze ich tak vehementne lobujete? lebo by ste videli, ze vacsina to v buse nedava a mava ich pod nosom, cize samotne opatrenie sa v praxi mina ucinkom
ruska obhajuju najviac ludia, ktori s nimi maju najmenej do cinenia, cize ti, co nevedia ake je to nosit ich 8h v praci (nastastie uz pase) a ti, co s nimi necestuju v mhd, tym sa to spoza klavesnice velmi lahko pise...

co sa tyka co2 https://zdravi.doktorka.cz/americky-lekar-na-zaklade-vedeckych-studii-varuje-pred-dlouhodobym-nosenim-oblicejovych-masek
Reakcia na: 810zssk #73:
Problémom bolo, že zo začiatku sme o tomto víruse v podstate nič nevedeli, preto sa cestovanie autami odporúčalo. Teraz to už ale neplatí.

A všeobecne (nielen teraz) je najlepšie obmedziť cestovanie len na nevyhnutnú mieru.
Reakcia na: 3pa3ck3 #72:
Ved mam, cestujem autom, cim sa vyhybam ludom. Vybavene, to vsetci chceli, nie? 🙂 Sa rozhodnite.
Reakcia na: 810zssk #71:
Človek musí mať určitú spoločenskú zodpovednosť...
Reakcia na: 3pa3ck3 #70:
Nuž, keď je to tak, nech zrušia rúška v MHD a rád sa do nej vrátim 🙂
Reakcia na: 810zssk #69:
Aj tu v článku sa spomína, že znečistené ovzdušie zabíja viac ako korona. Čiže cestovať v rúšku verejnou dopravou je lepšie ako bez neho v aute
Reakcia na: yellowcaptcha #66:
Mne sa z textu zdá byť zrejmé že ide o to presvedčiť ľudí že MHD je aj napriek rúškam lepšia voľba ako auto (to je samozrejme nezmysel, čo preukazuje aj fakt že tú kampaň vôbec robiť musia), nie aby nosili rúška.

Inak web SBB uvádza medzi radami pre cestovanie aj nosenie rúška ak nie je možné dodržovať rozostupy, ale neviem či ide o povinnosť alebo odporúčanie.
Reakcia na: S499.1023 #67:
z mediálnych výstupov viem, že napríklad dvaja muži boli chytení na skialpinistickej túre v čase, keď mali byť v domácej karanténe; gastarbeiteri chodili na týždňovky do infikovaného zahraničia; emigranti pendlovali medzi Bratislavou a okolitými dedinami v infikovanom Rakúsku a infikovanom Maďarsku; v kamióne s potravinami bol na sedadle spolujazdca odhalený občan, ktorý sa chcel dostať na územie Slovenska bez dodržania nevyhnutných formalít - ak by som vedel, že si nedokážeš urobiť rešerš verejne prístupných zdrojov, tak by som si to bol archivoval .... každopádne táto naša vzájomná diskusia je off topic, takže ňou nemienim naďalej predlžovať toto vlákno .... HOWGH
Reakcia na: gejza #63:
No a to boli aké skupiny?
Reakcia na: Urbanway 2423 #65:
A za ňou vľavo je ďalšia osoba ktorá má rúško na brade/pod bradou. 🤓

Chceli zobraziť reálny stav (podobný ako máme aj tu), alebo tam niesu povinné v prostriedkoch MHD a preto skúšajú tou reklamnou kampaňou presvedčiť ľudí aby ich nosili?
Reakcia na: 810zssk #64:
Dobré je, že kúsok za ním sedí pani bez rúška. 😁
Zdá sa že SBB tiež bojujú s tým že im ľudia nechcú cestovať MHD kvôli zníženému komfortu. Tak to skúšajú takto zúfalo:
https://sbb.imgix.net/content/dam/internet/sharedimages/medien/Sensiblisierung-Friedli.jpg?w=1328&h=747&auto=format,compress,cs=tinysrgb&q=45
Reakcia na: S499.1023 #62:
tých, ktorí svojim konaním išli proti nariadeniam ÚVZ SR a Krízového štábu - ignorácia domácej karantény, nenosenie rúška, zbytočná socializácia, vyhýbanie sa kontrolám pri prechode hranicami, opakované cesty do rizikových oblastí
Reakcia na: gejza #50:
Aké konkrétne skupiny máš na mysli?
Reakcia na: 810zssk #55:
Také jednoduché to nie je, keďže rúško zakrýva jediný možný výstup viriónov z oragnizmu, no respirátor bráni iba jednej z viacerých vstupných ciest vírusu
Dokedy budeme v Karlovke trcat v statickej doprave 30 minut bez klimatizacie? Kolko dochodcov bude musiet teraz v hroucavach skapat aby sa kompetentni uvedomili? Vsetko kvoli neexistujucemu virusu v bratislavskej MHD
Reakcia na: 810zssk #55:
To záleží na tom, či to bude respirátor s výdychovým ventilom.
Reakcia na: si #53:
Zastavenie verejnej dopravy a povinná izolácia sa zaviedli v tom istom termíne. Ak sa teda tvoja suseda vrátila pred zastavením verejnej dopravy, v žiadnej izolácií byť nemusela.
Reakcia na: 3pa3ck3 #52:
K odseku 2: Slovenské úrady tvrdia že tu nikdy komunitné šírenie nebolo. V tom kontexte by karanténa zmysel mala, ak by sme tomu verili. Ale samozrejme je to úplne očividná hlúposť.

Na to čo sa pýtaš v tretiom odseku som sa dva mesiace neustále pýtal aj ja. Nedostal som jedinú aspoň polozmysluplnú odpoveď. Najväčšia sranda bola že pozitívne otestovaní z koncentrákov sa prepúšťali do domácej liečby. Celé to bol populizmus a dúfam že za to niekto ešte zhnije v base (aj keď pri slovenskom právnom systéme veľa nečakám).
Reakcia na: S499.1023 #51:
To je síce pravda, ale ak rúško nahradíme FFP2 respirátormi, už to sedí.
Reakcia na: 3pa3ck3 #52:
A ešte by som dodal, že aj pozitivita PCR testu znamená akurát to, že pacient má v sebe hľadané frangenty vírusu, nie že je infekčný. Nato slúžia iné testy, ktoré sa štandardne nerobia. Preto vlastne držíme v izolácii aj ľudí, ktorí sú tam úplme zbytočne, lebo nevedia nikoho nakaziť.
Reakcia na: 3pa3ck3 #52:
nuz, zas ked zoberiem ze suseda ktora sa ledva stihla vratit z USA predtym nez sa zastavila cezhranicna doprava a ktora mala byt aspon 2 tyzdne v domacej izolacii tak pomaly kazdy den robila nejaku party (vzdy s inymi ludmi, ale teda bola doma), tak tu povinnu karantenu aj chapem.... akurat druha vec je ze ani to nebolo zvladnute tak aby to malo zmysel....
Reakcia na: gejza #50:
Najväčším problém štátnej karantény bolo to, že to vlastne karanténa nebola, keďže neboli spoľahlivo navzájom od seba izolované suspektné osoby.

Iné krajiny EÚ (myslím, že Cyprus bol jedinou výnimkou) to zvládli aj bez nej. A osobne si myslím, že takýto prísny hraničný režim (navyše s možnosťou úplne voľného cestovania po Slovensku) by mal zmysel jedine vtedy, ak by sme tu vírus nemali - a on tu bol zrejme už týždne pred prvým potvrdeným prípadom.

Inak na zamyslenie - prečo potvrdení pozitívni mohli byť doma a suspektní zo zahraničia museli byť v štátnom? Toto som doteraz nepochopil.
Reakcia na: martinah #36:
Keďže rúško nechráni teba ale ostatných, nevrhované riešenie nadáva zmysel.
Reakcia na: 3pa3ck3 #43:
pri úrovni "uvedomelosti" určitých skupín obyvateľstva je štátna karanténa nutnosťou 🤔
Reakcia na: kecho #48:
keby sa tak skor snazil v rebrickoch hdp alebo nezamestnanosti, lenze to uz nie su tak atraktivne achievmenty, zacina sa hovorit o dalsom zvyseni uz tak vysokych odvodov
no inak naozaj, kde su tie tisicky mrtvych v romskych osadach? tam dlabu na nejake hygienicke navyky a ruska
Reakcia na: Martin Fundárek #42:
Tiez nemozes porovnavat rozne krajiny s roznym genofondom a roznymi povinnymi zdravotnymi ockovaniami v detstve, roznym systemom zdravotnej starostlivosti a poistenia a mentalitou. Rovnako ako prestarnute Taliansko s hocijakou inou krajinou.
Nikde nie je vycislene, kolko Slovakov preslo sarsom bez toho, aby si to vobec vsimlo. Tie pocty “nakazenych” nie su realne cisla, kedze ide o pocet pozitivne testovanych. Taky prepocet na pocet obyvatelov alebo zohladnenie hustoty obyvatelstva nebol nikde vytrubovany - iba absolutne cisla. Rovnako som nevidel tisice mrtvych Ciganov, ktori kaslu na hygienicke zasady v osadach a mali tam mozno 1-2 nakazenych. O predavackach v obchodoch ani nehovorim.
Tiez existovala teoria, ze “socialisticke” ockovanie/vakcina sposobilo nizsiu nakazlivost. Rovnako bolo niekde vycislene, ze 97% sars mrtvych malo vlastne inu zavaznu chorobu, na ktoru by posli. No a zrazu sme pri cislach obycajnej chripky alebo prasacej chripky.
Pre niekoho je ten paranoik hrdina, pre niekoho je clovekom, ktory bez kamier nedokaze existovat a zial kvoli nejakej imaginarnej sutazi sposobil viac skod ako keby neurobil nic. To uz nevycislil, kolko urgentnych operacii museli odlozit, kolko preventivok zrusili. Tieto cisla sa objavia pocas najblizsich mesiacov a bude to dost vysoke cislo. Len do sars-statistik sa ratat nebude, aby sme si to nepokazili.
Reakcia na: Martin Fundárek #42:
K tomu len tolko ze uprimne zavidim ludom ktorych vnimanie sveta sa obmedzuje na jednu tabulku. Zachranime vas aj keby vas to stalo zivot!
Reakcia na: yellowcaptcha #44:
Netvrdím, že počet prípadov rastie s veľkosťou paka na čele štátu lineárne, ale rastie.
Reakcia na: Joyki #41:
V nočných kluboch či kinách nie je taká výmena ľudí ako v MHD a sú ľahšie dohľadateľní.

A ľudia musia mať aj sami určitú spoločenskú zodpovednosť.
Reakcia na: Martin Fundárek #42:
Ja by som túto našu malú milovanú dieru neporovnával so svetovými metropolami a štátmi v ktorých sú, z ktorých/do ktorých cestuje mnohonásobne viacej ľudí, ale radšej s podobnými dierami.

Nepripadá mi korektné tváriť sa, že keby sme nemali takého prime paranoika obklopeného ďalšími dopadli by sme tak zle ako USA. Alebo že keby USA mali takých paranoikov ako my, ktorí by šmahom ruky zahodili mnohé slobody občanov tak by mali také čísla ako my. Lebo tak to rozhodne nieje.
Reakcia na: Martin Fundárek #42:
Kontroly na hraniciach okresov práveže mali byť po celú dobu uzavretia hraníc štátu, toto by malo skutočný význam na zabránenie šírenia vírusu. Zato štátna karanténa bol nezmysel.
Reakcia na: 810zssk #40:
"ako pár paranoikov núti celý svet sa im prispôsobovať"
Mali sme a máme u nás na čele štátu "paranoikov", ktorí pomerne tvrdými opatreniami (a niekedy aj nedomyslenými, pozri štátna karanténa, "mobilová" karanténa, kontroly na hraniciach okresov) dosiahli, že sme mali veľmi málo nakazených a mŕtvych. Zato pár gerojov, ktorí sa tvárili, že COVID neexistuje a nič netreba riešiť, skončilo dosť zle - jeden na JISke, ďalší dvaja úspešne doviedli svoje krajiny na čelo rebríčka v počte nakazených. Takže ja ďakujem Bohu za tých "paranoikov".
Ja len dávam do pozornosti fakt, že cez víkend sa nám oteplí na 32 stupňov v tieni.
Fakt nebudeme klimatizovať a ešte aj nosiť rúška? V nočných kluboch je vzduch nasýtený potom, vodou, čo sa tam spotia ľudia pri tancovaní, strávia tam niekoľko hodín. V kinách netreba zachovať šachovnicové sedenie, strávia tam dve hodiny.
V MHD nemáme klímu, máme rúška, a sme v nej 5-25 minút...

Kto sa bojí, nech zostane doma, alebo v aute, nech nejde do nočného klubu, nech nejde do kina, nech nenastúpi do MHD, kto nemá auto a bojí sa, nech nosí rúško, ale dnes už naozaj nevidím dôvod na nosenie rúšok vo VHD, hlavne keď ten priestor je vetraný (a mal by byť klimatizovaný - vlaky sú tiež, a to na požiadavky cestujúcich, lebo oni to nechali vypnuté aj počas teplých dní, a väčšina nových vozňov a súprav nemá vhodné otvárateľné okná).
No a samozrejme kým budú vo VHD rúška, na cestách bude viac áut - na emisie zomrie viac ľudí v budúcnosti, ako z nákazy práve vo VHD.
Reakcia na: ceres #39:
Veď ja to nikomu neberiem, len konštatujem prečo veľa ľudí odmieta cestovať MHD.

"nepoužívať verejnú dopravu, ak som na ňu odkázaný, je ťažšie. A keď už ju použiť musím, tak môžem aspoň vedieť, že ak niekto do toho klubu šiel a náhodou sa tam nakazil, tým, že je povinný mať vo verejnej doprave rúško, riziko ďalšieho prenosu je nižšie. " - Veď tak si kúp FFP2 respirátor, alebo bárs aj skafander a je to vyriešené, nemusiš riešiť kto má a nemá rúško, či už v MHD alebo inde. Ale už fakt začína byť absurdné ako pár paranoikov núti celý svet sa im prispôsobovať.
Reakcia na: 810zssk #25:
Do Matovičových myšlienkových pochodov nevidím a ani nechcem vidieť 🙂 ale rovnako sa (zatiaľ) správajú aj úrady vo Viedni, Budapešti, Prahe alebo Berlíne. Beriem to tak, že rúška vo verejnej doprave zostávajú nie kvôli aktuálnej situácii, ale kvôli tomu, že s otvorením hraníc a zvýšením pohybu sa predpokladá nárast prípadov. (Nech mi, prosím, nikto teraz do úst nevkladá, že som za zachovanie karantény, obmedzení cestovania a podobne - nie som. A sám nie som úplne presvedečný o tom, že sú v tejto situácii nevyhnutné. Len ma prekvapuje, že sa z toho stáva takmer ideologický problém...

V klube ľudia v rúšku tancovať nebudú, ale možno je istý rozdiel v tom, že do klubu sa môžem rozhodnúť neísť, ale nepoužívať verejnú dopravu, ak som na ňu odkázaný, je ťažšie. A keď už ju použiť musím, tak môžem aspoň vedieť, že ak niekto do toho klubu šiel a náhodou sa tam nakazil, tým, že je povinný mať vo verejnej doprave rúško, riziko ďalšieho prenosu je nižšie. (Diskusia o tom, či naozaj a o koľko, asi ešte nie je uzatvorená, aj keď myslím, že väčšina literatúry sa postupne kloní viac a viac na stranu toho, že sú lepšie ako nič.) V inej diskusii sa tu spomínala inkluzivita v doprave (edit: pôvodne tu bolo, že si ju spomínal ty, ale nie som si tým istý a nechce sa mi to dohľadávať, pardon), hoc tam šlo o nízkopodlažnosť. V čom je toto iné? Podľa mňa to je proste (vzájomná) ohľaduplnosť na úkor osobného komfortu. Iste, ako protiargument sa dá použiť, že mi nikto nebráni chodiť dopravou v respirátore, ak sa infekcie obávam.

A tiež narovinu priznám, že som sa za posledné týždne opakovane ocitol v situácii, kde som bol obkolesený väčším množstvom ľudí, bez rúšok, aj na SK, a nikoho to nežralo. Ale zároveň vnímam, že to je primárne preto, že aktuálna situácia naozaj je priaznivá a väčší pohyb cez hranice nastáva len postupne, tak si to (momentálne) môžeme dovoliť.
Reakcia na: 3pa3ck3 #27:
Keby tá klíma bola zdraviu škodlivá, tak by ju hygienici neschválili, keď sa uvádzala na trh. Fúka tam ten istý vzduch zvonku, ktorý sa ochladí a prejde cez filtre. Akurát v električke by to bolo úplne na skapatie, pretože tam je minimum otváracích okien a keby mali 29/30T odstaviť, tak by tu nemalo čo jazdiť. Takže preto nevidím absolútne žiadny dôvod, aby sa neodôvodnene znižoval komfort v iných druhoch dopravy. Už si treba pozrieť, aký je dátum v kalendári, je jún 2020, teplota už vyskakuje aj nad 25 stupňov a tie vozy si nenosia tie klimatizácie na streche len tak zo srandy.
Reakcia na: Mhr1 #7:
So všetkým súhlasím a práve sedadlá sú dôvodom, prečo som obmedzil cestovanie MHD. Pevne verím, že po dokončení montáže klimatizácií príde na rad celoplošná výmena poťahov (snáď sa začnú konečne riešiť aj tlmiče) a tá MHD môže byť potom naozaj dobrá.
Reakcia na: 3pa3ck3 #34:
ked chce niekto chory nosit rusko v mhd, kludne nech nosi, ale nech z toho nerobia povinnost pre vsetkych
navyse alergici bezne kychaju a smrkaju a rusko im stazuje zivot, zachvilu aby nosili lekarsku spravu so sebou, ze nie su verejnou hrozbou
Reakcia na: martinah #31:
Dôležité je aj množstvo patogénov. A v tomto prípade malého uzavretého priestoru s množstvom ľudí môže koncentrácia viriónov ľahko prekročiť hranicu "imunitného tréningu".
Reakcia na: martinah #33:
Ale veď rúško slúži na ochranu smerom von, nie smerom dnu (preto ich prioritne majú nosiť chorí, pokiaľ musia ísť medzi ľudí)
Reakcia na: si #30:
to su tie hygienicke navyky, su ludia, co ich nemaju, su ludia, co ich maju
umyvanie ruk je zaklad, darmo bude clovek nosit v mhd rusko, ked si neumyva ruky a siaha si s nimi na oci, nos, tvar, nakazi sa aj tak
co si vsimam okolo, pred virusom sme boli len dvaja v time, co sme si zvykli ist umyt ruky hned po prichode, potom nastala tato sialena doba a snad sa aj dalsi naucili
Reakcia na: 3pa3ck3 #27:
V trolejbusoch a minimalne v autobusoch po 2015 si vies prepnut medzi fukanim cerstvehi vzduchu a cirkulaciou.
Reakcia na: 3pa3ck3 #29:
imunita sa neposilnuje tym, ze sa zacneme vyhybat patogenom
nechcete nahubky rovno implementovat do ustavy?
Reakcia na: 3pa3ck3 #28:
pisem moje osobne pozorovania a osobny odhad (dufam ze som to aj v povodnom prispevku dostatocne napisal ze je to moj osobny dojem) preco sa mi v tom zle dycha, ostatni nech si spravia nazor sami
#29 a kedy su potrebne ? ak niekto zakycha alebo zakasle, nemusi mat zrovna nakazlivu chorobu, omnoho viac ludi trpi roznymi alergiami a tie pokial viem zrovna prenosne nie su; naopak je viacero diagnoz prenosnych aj bez toho aby si kychal a kaslal a su aj take ktore v MHD schytas ak tam niekto s tym bol pred tebou aj ked budu mat vsetcia v MHD zabandazovanu celu hlavu.....
Reakcia na: 810zssk #25:
Hromadná doprava je predsa len v tomto smere špecifická, keďže koncentrácia ľudí vo vozidle môže byť naozaj vysoká plus ľudia sa obmieňajú, no aerosól ostáva v relatívne malom objeme vzduchu (je takto preukázaný prenos v autobuse, pričom nakazení boli aj tí, ktorí nastúpili až po vystúpení prenášača).

Najprv som sa tešil, že ľudia sa teraz konečne naučia nosiť rúška vtedy, keď sú potrebné, no teraz sa bojím, že ich začnú považovať za znak útlaku. Pritom si myslím, že v preplnenej MHD by sa mohli nosiť bežne minimálne počas každej chrípkovej sezóny.
Reakcia na: si #11:
Je niekde kvanitifikované, aké množstvo CO2 sa hromadí pod rúškom? Lebo predsa póry rúška sú väčšie ako molekuly CO2 aj O2
Reakcia na: Solider #26:
Nebude tam rozdiel v tom, aký podiel objemu vzduchu sa vymení a aký recirkuluje? Plus električky možno majú HEPA filtre ako v lietadlách (ale to si osobne nemyslím, že je pravda)
Reakcia na: 810zssk #4:
A vlastne vysvetlil už hodnoverne niekto, z akého dôvodu môže fungovať klimatizácia v električkách, ale v autobusoch a trolejbusoch nie?
Reakcia na: ceres #23:
Ak už pre nič iné tak preto, že na Slovensku dnes skôr stretneš jednorožca ako nakazeného človeka. Aj keby sme hneď verili v silu magických handier na ksichte, tak dnes nás už ani nemajú pred čím chrániť. Pripomeňme si že kedysi bol plán že rozvoľňovanie opatrení bude pokračovať ak kĺzavý medián bude do 100, dnes sa pohybuje v rozsahu 0 až 1. Slovensko si kľudne môže dovoliť mať niekoľkodesaťnásobne viac prípadov ako má, pričom ani uvoľňovanie opatrení žiaden nárast neprináša. Tak na čo sa tu hráme? Celé je to o tom že rúška na verejnosti posilňujú u ľudi pocit strachu a úzkosti, čo Igorovi náramne vyhovuje.

Okrem toho sa od dnes zrušil social distancing aj v baroch, či reštauráciách, dokonca sa už môžu otvárať kluby. Tam budú podľa teba ľudia tancovať v rúšku?

Za posledné dva týždne som bol v mnohých situáciách kedy som bol obkolesený väčším množstvom ľudí, nikto rúško nemal a nikoho to nežralo. Sme tu, živí a zdraví. Štáty kde som to zažil (CZ, HU) nevykazujú žiadne tragické čísla COVIDu ani dlhšiu dobu po uvoľnení ich opatrení.
Reakcia na: ceres #23:
počet novonakazených dlhodobo (viac ako týždeň) má problém vôbec presiahnuť číslo 2 bez ohľadu na to či sa v daný deň otestuje 500 alebo 5000 ľudí. Vzhľadom na to, že už boli zrušené všakovaké obmedzenia počtu ľudí v priestoroch a reálne si odpovedzme: kto sa dokázal pohybovať po obchode tak, aby dodržiaval stále 2m odstup od ostatných? ja som takého človeka v obchodoch nevidel. Myslím si, že úplne by už stačilo dodržiavať zásady hygieny- umývanie rúk, poctivá pravidelná dezinfekcia vozidiel (toto by malo platiť aj bez korony) a zvládneme situáciu už bez toho, aby sme ako republika skolabovali. A najlepšie sa nosia rúška ľuďom s okuliarmi. Fakt bohovská vec.
Reakcia na: 810zssk #20:
Prečo si presvedčený, že to je nezmysel? Netrollujem, pýtam sa. Práve situácie typu verejná doprava (veľa ľudí na malej ploche v prakticky uzatvorenom priestore, veľká výmena osôb) rúška s nami ostanú podľa mňa ešte pomerne dlho, preto by ma zaujímali argumenty tých, ktorí tvrdia, že je to nezmysel. To, že to je nekomfortné, nijako nerozporujem.
Reakcia na: johnnyjanko #17:
No vidis. A ja zase jazdim bicyklom a obchadzam MHD prave kvoli tomu, aby som nemusel mat zakrytu hubu kvoli panikarom.
Ved nos si pokojne aj potapacsky skafander, ale naco tym obmedzovat inych.
Reakcia na: johnnyjanko #17:
prave preto, ze mhd skoro vobec necestujes, nevies ake to je, cestujem do prace mhd aj pocas virusu a cim je teplejsie, tym je to narocnejsie, takze pis o tom az vtedy, ked mhd budes aj realne cestovat miesto teorie

Reakcia na: johnnyjanko #17:
To nie sú "obavy", to sú osobné skúsenosti. Jednoducho je to vrcholne nekomfortné, tak sa tomu vyhýbame. Ak mám auto, prečo nie.

V deň keď sa tento nezmysel zruší, do MHD sa vrátim. To isté platí napr. pre leteckú dopravu. Nebyť rúšok, už mám zabookované aspoň 3 letenky na toto leto aby som si vykompenzoval päť mesiacov domasedenia, ale zadusiť sa kvôli tomu nehodlám...
Reakcia na: ivanbuto #13:
Viem, že je to nariadené zo strany štátu, preto som spomenul autority (aj keď stojí za zmienku že DPB to zaviedol ešte skôr ako štát).

Výhodné parkovacie možnosti nemám, ale našťastie som v situácií kedy si môžem z času na čas dovoliť zaplatiť pár eur výmenou za to že mi bude umožnené dýchať. Vŕtať do kolena si nedám.

Za tri mesiace som použil MHD súhrnne asi 10 krát (z toho dva v Bratislave), väčšinou krátke jazdy do 10 minút. V dvoch prípadoch som išiel pol hodinu a zhruba v polovici cesty som si povedal že nikdy viac. Radšej som sa potom vracal pešo dve a pol hodiny.
Reakcia na: johnnyjanko #17:
subjektivne nevystacim ani ked nevykonavam ziadnu fyzicku aktivitu, pokial som nuteny kdesi s tym byt tak musim potom riesit take ako napriklad nadych nosom a vydych ustamy smerom nadol aby som aspon trochu eliminoval tento problem...
v tomto aj trochu chapem tych co to potom nosia kdesi pod nosom alebo ako podbradnik a uprimne lutujem tych co v tom musia travit cely den kdesi v praci - ako napriklad predavaci v obchodoch a pod....
Chápem, že mať na tvári rúško v horúčave nie je nič príjemné, ale aj tak si myslím, že to viacerí z vás s tými obavami preháňajú. Pokiaľ človek nešportuje alebo fyzicky nepracuje (čo sa väčšinou v MHD nedeje), s dychom vystačí. Existujú aj rôzne priedušné materiály, sú síce menej účinné, ale o to tu teraz nejde - však všetci tvrdíme, že sa niet čoho báť.

Aby som to upresnil, ja sám tiež teraz MHD skoro vôbec necestujem. Hoci predtým som cestoval viackrát každý pracovný deň a často aj vo voľné dni, za uplynulé tri mesiace som absolvoval jednu jedinú cestu. Namiesto toho uprednostňujem bicykel a potom auto, ale nevyhováram sa, že to je preto, lebo v MHD platí nezmyselný príkaz mať na tvári rúško.
Reakcia na: Martin Fundárek #15:
“ orgán, ktorý vyhlásil mimoriadnu situáciu, je povinný bezodkladne odvolať mimoriadnu situáciu po vykonaní úloh a opatrení ”
Reakcia na: kecho #14:
Mimoriadna situácia podľa zákona 42/1994 nemusí nevyhnutne skončiť súčasne so skončením núdzového stavu podľa zákona 227/2002.
Reakcia na: ivanbuto #13:
Len pozor na jeden detail. Uvzsr vydal dnes rozhodnutie “z dôvodu vyhlásenia mimoriadnej situácie na území Slovenskej republiky vládou Slovenskej republiky uznesením vlády Slovenskej republiky č. 111 z 11.03.2020”. Ked skonci nudzovy stav, je otazne, na zaklade coho bude mat pravny podklad rozhodnutie uvzsr.
Navyse opatrenia v zmysle zakona 42/1994 boli vladou vykonane, cize by sa mala “bezodkladne” zrusit aj mimoriadna situacia.
“(2)
Po vyhlásení mimoriadnej situácie sa vykonávajú tieto úlohy a opatrenia:
a) záchranné, práce silami a prostriedkami z celého územia, na ktorom bola vyhlásená mimoriadna situácia,
b) evakuácia,
c) núdzové zásobovanie a núdzové ubytovanie alebo
d) použitie základných zložiek integrovaného záchranného systému a ostatných zložiek integrovaného záchranného systému.1)
(3)
Príslušný orgán, ktorý vyhlásil mimoriadnu situáciu, je povinný bezodkladne odvolať mimoriadnu situáciu po vykonaní úloh a opatrení podľa odseku 2.”
Reakcia na: 810zssk #4:
Mne MHD nechýba. Vozil som sa ňou celý čas, aj teraz, a nevidím v tom problém.
Samozrejme súhlasím, že opatrenia by sa mali postupne zrušiť. Povinné nosenie rúšok je ale nariadené zo strany štátu, nie je v kompetencii DPB.
A auto do bárs aj úplného centra asi ideálne voľba nebude. Či máš nejaké výhodné parkovacie možnosti?
Reakcia na: si #11:
Ked majster “nepokazme si to” s krycim menom “v nedelu treba ist do kostola a nie do obchodu” povedal, ze to (nahubok) je zdrave, tak je pre 25% ludi proste zdrave vdychovat CO2 bez ohladu na pocet obeti. Co na tom, ze mas vacsiu sancu stretnut ziveho medveda ako supernebezpecny virus... Podla hesla “my tych ludi zachranime, aj keby sme ich mali skantrit”. Len skoda, ze tym trpi aj ten zvysok ludi, ktori nepanikaria...
Reakcia na: johnnyjanko #8:
subjektivne sa mi s nahubkom dycha omnoho horsie ako bez neho (citelne sa podla mna napriklad zvysi mnozstvo vdychovaneho CO2 a o to menej O2 vzhladom na to ze nemalu cast svojho predchadzajuceho vydychu vdychnes z priestoru nahubku nazad) a tak sa pobytu v p[riestoroch kde ten nahubok mat musim snazim vyhybat ako sa len da... a tak aj cesty na ktore by som za normalnych okolnosti vyuzil VHD absolvujem dnes jedine autom, kedze tam ma nik nenuti k tomu aby som si upchaval svoje dychacie cesty....
PS: klima je nasledne uz len taky bombonik....
Reakcia na: johnnyjanko #8:
problem je, ze uz teraz, ked vybehne teplota nahor, je to s nahubkom v buse citelne, len co vyleziem z busu, davam v mmt dolu a to nastastie cestujem len 15m a s lahkou buffkou, nechcem vidiet tie polhodinove cesty a nebodaj uviaznutie v zapchach, pri teplotach nad 35 budu jedinci so slabsim zdravim odpadavat, nedajboze niekto exne a mozu zas vymyslat kampan na prinavratenie ludi do mhd
Chápem, o čo v článku ide, ale holt individuálna mobilita bude vždy z epidemiologického hľadiska bezpečnejšia než VHD. Tak ako behať vonku je bezpečnejšie než cvičiť vo fitku. Mestá by mali zareagovať silnou podporou ekologickejšej individuálnej mobility, teda bicyklov, kolobežiek a podobných.
Reakcia na: 810zssk #4:
Nerozumiem. Ak si myslím, že MHD nie je bezpečná, tak ňou nepocestujem. Ale ak si myslím, že je bezpečná, tak to zvládnem aj s náhubkom. Nepotrebujem, aby aj DPB a vláda uznali, že už je to bezpečné a zrušili rúškovú povinnosť. Vypnutá klíma je horšia vec, ale doteraz ju nebolo treba a predsa každý rok musí bratislavský cestujúci prežiť veľakrát jazdu vo vozidle bez klímy.

A mimochodom, prečo nie bicykel alebo iný podobný motorizovaný či nemotorizovaný individuálny prostriedok? Do centra mesta o dosť lepšie než auto.
Reakcia na: Urbanway 2423 #1:
Ono "chrániť seba" a "chrániť druhých" sa nedá oddeliť. Čiže, ak ,,nevstupujem do MHD špinavý, mám umyté ruky a pod.", chránim samozrejme druhých. Lenže, ak tak robia aj tí druhí, chránia zasa oni mňa. Je to vzájomné a je to o základnej hygiene, ktorú by sme mali dodržiavať vždy a všade. Aj po korona kríze. Teda rúška aj potom pre tých čo kašlú a chrchlú - ak už teda musia cestovať MHD, nemali by, samozrejme. Mať oddelené ruky - ak som pravák a v pravej som držal kapesník pri smrkaní, tak sa pravou už v dopravnom prostriedku chytať tyče nebudem, mám predsa ešte ľavú. Je to naozaj o ohľaduplnosti. A ďalšie pravidlá sú všeobecné a mali by byť trvalé - po príchode zvonka si umyť ruky, aj pri vstupe do reštaurácie ešte pred jedlom navštíviť WC za účelom umytia rúk. A nechytať si žiadne sliznice, kým si neumyjem ruky.
V základnom rozpore s tým, čo som napísal, sú však, bohužiaľ, bezdomovci, ako sa to tu už spomínalo. Tu nepomôže nič iné, ako spolupráca s mestskou políciou a nemilosrdne ich z MHD vyhadzovať! A že > 70 ročný bezďák má MHD zadarmo? Ale veď pravidlo o vylúčení znečistených cestujúcich platí stále, len ho treba použiť. A skončiť s látkovými sedadlami. Sedadlá, čo mali trolejbusy od 9Tr až po prvé série 14 a 15 Tr (a predtým autobusy RTO), boli ideálne, mäkké i umývateľné. Načo mi je látkový poťah v SOR-och, keď sedadlo je tvrdé a nepohodlné? V Prahe majú v tých istých SOR-och mäkšie a umývateľné sedadlá, je to o tom, čo si zákazník objedná.
Ja som chodil do prace aj cestoval v MHD stale počas celej akoze krizy 🙂 mam v paži nejaku koronu 🙂
Reakcia na: Solider #2:
Tým by si moc nebol istý 🙄
Mám obavy že na jeseň s tým strašením budú otravovať znovu ...
Matelko už teraz vymýšla ako si nechať otvorené zadné vrátka s výnimočným stavom a podobnými nezmyslami.Asi najväčšia kvalitka rozhodnutie v polovici roka že športové podujatia aj VONKU do 1000 ludí max 😲
Ale ak s týmto strašením budú otravovať aj na jeseň tak ludia už asi nebudú takí "poslušní" ako boli na jar....
Cestovanie MHD je bezpečné, preto je zabarikádovaná predná časť vozidla 😂

Inak ja si teda nemyslím že by ľudia necestovali MHD preto že sa boja, problém je skôr že s náhubkami a vypnutou klímou to proste nie je zmysluplná voľba pre nikoho kto si kvôli pár eurám nenechá vŕtať do kolena. Zvoliť si MHD má v týchto mesiacoch zmysel možno tak keď je človek opitý a nemôže šoférovať, inak je auto úplne jasná voľba, nech idem bárs aj do úplného centra mesta.

Aj mi tá MHD už dosť chýba, nemusieť sa viazať na auto bolo fajn. Za mňa by bolo veĺmi fajn keby sa teda DPB a autority taktiež postavili za tvrdenia o bezpečnosti verejnej dopravy a zrušili buzeráciu ktorú v nej v ostatných mesiacoch zaviedli.
Reakcia na: Urbanway 2423 #1:
Dufam, ze sa DPB bude tymto riadit aj pri tych bezdakoch, ktori vzdy vypudia polovicu busu.
Veľmi podnetný rozhovor, hlavne jeho záver. Ostáva už len dúfať, že toto obdobie poznačené iracionálnym strašením a neospravedlniteľným obmedzovaním osobných slobôd sa poberie do histórie a nikdy sa už viac nezopakuje.
Prišlo mi tu to trochu zvláštne, že ,,nevstupovať do MHD špinavý, mať umyté ruky a pod.", veď práve v MHD si väčšinou tie ruky zašpiním? Možno myslel dezinfekciu, ale aj tak väčšina ľudí skôr umýva ruky po pobyte vonku a nie pred ním.