Na každú radiálu naďalej premáva jedna električková linka, dopravu na Račianskej radiále posilní nová linka 7.
Pre modernizáciu električkovej trate v Karlovej Vsi je od 22. júna 2019 reorganizovaná sieť električkových liniek. Na každú radiálu premáva jedna linka z centra mesta, pričom jednotlivé linky premávajú častejšie.
Od 2. septembra 2019 je v špičkách pracovných dní zavedená nová posilová linka 7 na Račianskej radiále premávajúca medzi ŽST Vinohrady, Blumentálom a Hlavnou stanicou. Od 16. septembra premáva v rannej špičke až do/z Rače.
Medzi všetkými linkami (okrem posilovej linky 7) je možné prestúpiť v centre mesta v uzle Námestie SNP - Kamenné námestie. Intervaly sú navrhnuté tak, aby čakanie na prestup bolo minimálne, v pracovných dňoch je priemerné čakanie na prestup 2 až 2,5 min, večer a cez voľné dni je priemerné čakanie 3,75 min.
K 2. septembru 2019 sú v prevádzke električkové linky 1 3 4 7 9 a X6. Linky 2 5 6 a 8 nepremávajú.
- Trasy električkových liniek a náhradnej dopravy
- Odporúčané náhradné spojenia za zaniknuté priame spojenia
- Premávka nízkopodlažných električiek
- Zvýšenie komfortu prepravy počas výluky v Karlovej Vsi a Dúbravke
- Dôvody pre zavedenie jednolinkového variantu
Trasy električkových liniek a náhradnej autobusovej dopravy
- Linka 1: Hlavná stanica - Obchodná - Námestie SNP - Šafárikovo námestie - Petržalka
- Interval v rannej špičke pracovného dňa 4 minúty, následne 5 minút v sedle a popoludní, večer 7,5 minúty. Počas voľných dní interval 7,5 minúty.
- Linka 3: Rača - Račianska - Blumentál - Americké námestie - Špitálska - Kamenné nám. - Námestie SNP
- Interval v rannej špičke pracovného dňa 4 minúty, následne 5 minút v sedle a popoludní, večer 7,5 minúty. Počas voľných dní interval 7,5 minúty.
- Z Námestia SNP pokračuje ako linka 9 cez Obchodnú do Ružinova.
- Linka 4: Zlaté piesky - ŽST Nové Mesto - Vajnorská - Trnavské mýto - Krížna - Americké nám. - Špitálska - Kamenné nám. - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - Most SNP - nábrežie - Chatam Sófer - tunel - Kapucínska - Kamenné nám. - Špitálska - Krížna - Trnavské mýto - Vajnorská - ŽST Nové Mesto / Zlaté piesky
- Interval v rannej špičke pracovného dňa 4 minúty, následne 5 minút v sedle a popoludní, večer 7,5 minúty. Počas voľných dní interval 7,5 minúty.
- Každý druhý spoj z mesta končí pri ŽST Nové Mesto.
- Linka 7: Hlavná stanica - Blumentál - Račianske mýto - Račianska - ŽST Vinohrady - Rača.
- Interval v rannej špičke pracovného dňa 4 - 5 minút, popoludní 5 minút.
- Náhrada linky 2 v úseku Hlavná stanica - Blumentál.
- Doplnková linka, zabezpečuje posilnenie kapacity na Račianskej radiále.
- Od 16.9.2019 premáva linka 7 v rannej špičke až do/z Rače.
- Linka 9: Ružinov - Trnavské mýto - Krížna - Blumentál - Obchodná - Nám. SNP - Kamenné námestie
- Interval v rannej špičke pracovného dňa 4 minúty, následne 5 minút v sedle a popoludní, večer 7,5 minúty. Počas voľných dní interval 7,5 minúty.
- Z Kamenného nám. pokračuje ako linka 3 cez Špitálsku do Rače.
- Linka X6: Karlova Ves, Molecova - Botanická - nábrežie - Most SNP - Šafárikovo nám. - Štúrova - Námestie SNP - Kapucínska - tunel - Lafranconi - Botanická - Karlova Ves, Molecova
- Interval v rannej špičke pracovného dňa 3 minúty, následne v sedle a popoludní 4 minúty, večer 7,5 minúty. Počas voľných dní interval 7,5 minúty.
- Náhradná autobusová linka X5: Karlova Ves, Molecova - Karloveská - Karlova Ves, Borská - M. Sch. Trnavského - Saratovská - Dúbravka, Pri kríži
- Interval v rannej špičke pracovného dňa 3 minúty, následne v sedle a popoludní 4 minúty, večer 7,5 minúty. Počas voľných dní interval 7,5 minúty.
- Každý druhý spoj v pracovných dňoch premáva len v úseku Molecova - Borská.
Odporúčané náhradné spojenia za zaniknuté priame spojenia
Zanikuté priame spojenie | Náhradné spojenie |
Zlaté piesky – Karlova Ves | Linka 4 s prestupom v uzle Kamenné nám./Nám. SNP na linku X6 |
Zlaté piesky – Dúbravka | Linka 4 s prestupom na Trnavskom mýte na linky 63 64 204 209, následne prestup na linky 83 84 na zastávkach Sokolská, alebo Patrónka |
Ružinov – Špitálska |
Linka 9 dlhšou trasou bez prestupu (na Kamennom nám. sa linka 9 mení na linku 3 a pokračuje ďalej na Špitálsku) Linka 9 s prestupom na Trnavskom mýte na linku 4 |
Ružinov – Kapucínska a Karlova Ves | Linka 9 s prestupom na Nám. SNP na linku X6 |
Rača – Šafárikovo nám. a Petržalka | Linka 3 s prestupom na Nám. SNP na linku 1 |
Rača – STU | Linka 3 s prestupom na zastávke Blumentál na linku 9 |
Rača – Obchodná |
Linka 3 dlhšou trasou bez prestupu (na Nám. SNP sa linka 3 mení na linku 9 a pokračuje ďalej na Obchodnú) Linka 3 s prestupom na zastávke Blumentál na linku 9 |
Rača – Kapucínska a Karlova Ves | Linka 3 s prestupom na Nám. SNP na linku X6 |
Rača – Dúbravka | Linka 3 s prestupom na Račianskom mýte na linky 63 64 204 209, následne prestup na linky 83 84 na zastávke Sokolská, alebo Patrónka |
Karlova Ves – Kapucínska |
Linka X6 s prestupom na zastávke Chatam Sófer na linku 4 Linka X6 dlhšou trasou cez centrum bez prestupu |
Obchodná - Karlova Ves |
Linky 1 a 9 s prestupom na zastávke Nám. SNP na linku X6 Peší presun na Kapucínsku, alebo Nám. SNP na linku X6 |
Petržalka – Špitálska | Linka 1 s prestupom v uzle Nám. SNP/Kamenné nám. na linky 3 4 |
Petržalka – Blumentál | Linka 1 s prestupom na zastávke Nám. SNP na linku 3 alebo 9 |
Petržalka – Račianska | Linka 1 s prestupom na Nám. SNP na linku 3 |
Most SNP – Lafranconi |
Linky 29 30 37 Linka X6 dlhšou trasou cez Nám. SNP |
Most SNP – Karlova Ves |
Linka X6 dlhšou trasou cez Nám. SNP Linka 29 smer Devínska Nová Ves Pri oboch spojeniach následne prestup na linku X5 (Molecova, resp. Vodárenské múzeum) |
Nám. Ľ. Štúra – Karlova Ves |
Linka 29 s prestupom na linku X5 v uzle Vodárenské múzeum/Molecova |
Lafranconi – Kapucínska | Linky 31 a 39 |
Hlavná stanica – Blumentál |
Linka 7 (v špičkách pracovných dní) Linka 1 po zastávku STU a následne peší presun |
Hlavná stanica - Trnavské mýto | Linky 61 74 a 201 |
Hlavná stanica – ŽST Nové Mesto | Linky 61 74 a 201 s prestupom na Trnavskom mýte na linku 4 |
Premávka nízkopodlažných električek
Nízkopodlažné električky premávajú počas výluky v Karlovej Vsi na každej električkovej radiále. Nízkopodlažné električky nebudú len na linke 7. Nízkopodlažné spoje sú garantované v nasledovnom rozsahu:
- Na Vajnorskej radiále v pracovných dňoch každý druhý spoj linky 4 po Zátišie a každý spoj na Zlaté piesky, čiže v rannej špičke každých 8 minút, v sedle a počas odpoludňajšej špičky každých 10 minút. Počas večera a cez víkend bude nízkopodlažný každý spoj, t.j. každých 7,5 minúty.
- Na Račianskej radiále každý druhý spoj linky 3, v rannej špičke každých 8 minút, v sedle a počas odpoludňajšej špičky každých 10 minút, počas večera a cez víkend každých 15 minút.
- Na Ružinovskej radiále každý druhý spoj linky 9, v rannej špičke každých 8 minút, v sedle a počas odpoludňajšej špičky každých 10 minút, počas večera a cez víkend každých 15 minút.
- Na trati do Petržalky každý spoj linky 1, v rannej špičke každé 4 minúty, v sedle a odpoludňajšej špičke každých 5 minút, počas večera a cez víkend každých 7,5 minúty.
- Na trati na Hlavnú stanicu každý spoj linky 1, v rannej špičke každé 4 minúty, v sedle a odpoludňajšej špičke každých 5 minút, počas večera a cez víkend každých 7,5 minúty.
- Na trati do Karlovej Vsi každý spoj linky X6, cez pracovný deň každé 3 - 4 minúty, počas večera a cez víkend každých 7,5 minúty.
Zvýšenie komfortu prepravy počas výluky v Karlovej Vsi a Dúbravke
- Každý spoj náhradnej električkovej linky X6 a náhradnej autobusovej linky X5 je nízkopodlažný.
- Každý spoj náhradnej električkovej linky X6 je klimatizovaný.
- Linky 83 a 84 majú od 2. septembra zlepšený interval v špičkách pracovných dní.
- Linka 83 má cez voľné dni posilnený interval na 10 minút.
- Na linky 83 a 84 sú vypravované prevažne najkapacitnejšie autobusy, ktorými dopravný podnik disponuje.
- Na linke 20 naďalej budú premávať vybrané priame spoje, ktoré z Dúbravky pokračujú na Račianske mýto, Trnavské mýto a Rožňavskú ulicu. Tieto spoje majú odchody zo zastávky Pri kríži ráno o 7:58, 8:18 a 10:20. Naspäť majú popoludní odchody z Trnavského mýta smerom do Dúbravky o 12:56, 13:16 a 13:37.
Dôvody pre zavedenie jednolinkového variantu
Vyššie uvedené linkové vedenie električiek bolo zvolené ako najvýhodnejšie z viacerých posudzovaných riešení. Dôvodmi boli najmä:
- nutnosť nasadenia obojsmerných električiek do Petržalky a Karlovej Vsi z dôvodu úvraťových obratísk na Jungmannovej a Molecovej (bez klasickej slučky) - počet obojsmerných električiek (30) postačuje iba pre linky Petržalka – centrum a Molecova – centrum,
- v prípade nasadenia obojsmerných električiek na súčasné linky 4 5 6 9 premávajúce do Karlovej Vsi, by tieto linky museli mať predĺžený interval z 8 minút až na cca 40 min, čo by bolo úplne nepostačujúce,
- organizácia dopravy v križovatke Chatam Sófer neumožňuje vedenie väčšieho počtu liniek cez tunel a nábrežie a ani križovanie liniek v križovatke Chatam Sófer, pretože to by spôsobilo výrazné problémy v cestnej doprave v smere od Mosta SNP (upchatie aj pre autobusy MHD),
- vedenie viacerých liniek do Karlovej Vsi by v prípade zdržania o viac ako 4 minúty viedlo k predbiehaniu liniek pri tuneli a k prevádzkovým problémom na obratisku Molecova (nutnosť komplikovaného predbiehania sa v rámci obratiska).
Obsluha každej radiály jednou električkovou linkou je bežná aj v mestách v západnej Európe a takáto organizácia liniek sa používa aj v systémoch metra.
Ma178rek