Na každú radiálu naďalej premáva jedna električková linka, dopravu na Račianskej radiále posilní nová linka 7.
Pre modernizáciu električkovej trate v Karlovej Vsi je od 22. júna 2019 reorganizovaná sieť električkových liniek. Na každú radiálu premáva jedna linka z centra mesta, pričom jednotlivé linky premávajú častejšie.
Od 2. septembra 2019 je v špičkách pracovných dní zavedená nová posilová linka 7 na Račianskej radiále premávajúca medzi ŽST Vinohrady, Blumentálom a Hlavnou stanicou. Od 16. septembra premáva v rannej špičke až do/z Rače.
Medzi všetkými linkami (okrem posilovej linky 7) je možné prestúpiť v centre mesta v uzle Námestie SNP - Kamenné námestie. Intervaly sú navrhnuté tak, aby čakanie na prestup bolo minimálne, v pracovných dňoch je priemerné čakanie na prestup 2 až 2,5 min, večer a cez voľné dni je priemerné čakanie 3,75 min.
K 2. septembru 2019 sú v prevádzke električkové linky 1 3 4 7 9 a X6. Linky 2 5 6 a 8 nepremávajú.
- Trasy električkových liniek a náhradnej dopravy
- Odporúčané náhradné spojenia za zaniknuté priame spojenia
- Premávka nízkopodlažných električiek
- Zvýšenie komfortu prepravy počas výluky v Karlovej Vsi a Dúbravke
- Dôvody pre zavedenie jednolinkového variantu
Trasy električkových liniek a náhradnej autobusovej dopravy
- Linka 1: Hlavná stanica - Obchodná - Námestie SNP - Šafárikovo námestie - Petržalka
- Interval v rannej špičke pracovného dňa 4 minúty, následne 5 minút v sedle a popoludní, večer 7,5 minúty. Počas voľných dní interval 7,5 minúty.
- Linka 3: Rača - Račianska - Blumentál - Americké námestie - Špitálska - Kamenné nám. - Námestie SNP
- Interval v rannej špičke pracovného dňa 4 minúty, následne 5 minút v sedle a popoludní, večer 7,5 minúty. Počas voľných dní interval 7,5 minúty.
- Z Námestia SNP pokračuje ako linka 9 cez Obchodnú do Ružinova.
- Linka 4: Zlaté piesky - ŽST Nové Mesto - Vajnorská - Trnavské mýto - Krížna - Americké nám. - Špitálska - Kamenné nám. - Jesenského - Nám. Ľ. Štúra - Most SNP - nábrežie - Chatam Sófer - tunel - Kapucínska - Kamenné nám. - Špitálska - Krížna - Trnavské mýto - Vajnorská - ŽST Nové Mesto / Zlaté piesky
- Interval v rannej špičke pracovného dňa 4 minúty, následne 5 minút v sedle a popoludní, večer 7,5 minúty. Počas voľných dní interval 7,5 minúty.
- Každý druhý spoj z mesta končí pri ŽST Nové Mesto.
- Linka 7: Hlavná stanica - Blumentál - Račianske mýto - Račianska - ŽST Vinohrady - Rača.
- Interval v rannej špičke pracovného dňa 4 - 5 minút, popoludní 5 minút.
- Náhrada linky 2 v úseku Hlavná stanica - Blumentál.
- Doplnková linka, zabezpečuje posilnenie kapacity na Račianskej radiále.
- Od 16.9.2019 premáva linka 7 v rannej špičke až do/z Rače.
- Linka 9: Ružinov - Trnavské mýto - Krížna - Blumentál - Obchodná - Nám. SNP - Kamenné námestie
- Interval v rannej špičke pracovného dňa 4 minúty, následne 5 minút v sedle a popoludní, večer 7,5 minúty. Počas voľných dní interval 7,5 minúty.
- Z Kamenného nám. pokračuje ako linka 3 cez Špitálsku do Rače.
- Linka X6: Karlova Ves, Molecova - Botanická - nábrežie - Most SNP - Šafárikovo nám. - Štúrova - Námestie SNP - Kapucínska - tunel - Lafranconi - Botanická - Karlova Ves, Molecova
- Interval v rannej špičke pracovného dňa 3 minúty, následne v sedle a popoludní 4 minúty, večer 7,5 minúty. Počas voľných dní interval 7,5 minúty.
- Náhradná autobusová linka X5: Karlova Ves, Molecova - Karloveská - Karlova Ves, Borská - M. Sch. Trnavského - Saratovská - Dúbravka, Pri kríži
- Interval v rannej špičke pracovného dňa 3 minúty, následne v sedle a popoludní 4 minúty, večer 7,5 minúty. Počas voľných dní interval 7,5 minúty.
- Každý druhý spoj v pracovných dňoch premáva len v úseku Molecova - Borská.
Odporúčané náhradné spojenia za zaniknuté priame spojenia
Zanikuté priame spojenie | Náhradné spojenie |
Zlaté piesky – Karlova Ves | Linka 4 s prestupom v uzle Kamenné nám./Nám. SNP na linku X6 |
Zlaté piesky – Dúbravka | Linka 4 s prestupom na Trnavskom mýte na linky 63 64 204 209, následne prestup na linky 83 84 na zastávkach Sokolská, alebo Patrónka |
Ružinov – Špitálska |
Linka 9 dlhšou trasou bez prestupu (na Kamennom nám. sa linka 9 mení na linku 3 a pokračuje ďalej na Špitálsku) Linka 9 s prestupom na Trnavskom mýte na linku 4 |
Ružinov – Kapucínska a Karlova Ves | Linka 9 s prestupom na Nám. SNP na linku X6 |
Rača – Šafárikovo nám. a Petržalka | Linka 3 s prestupom na Nám. SNP na linku 1 |
Rača – STU | Linka 3 s prestupom na zastávke Blumentál na linku 9 |
Rača – Obchodná |
Linka 3 dlhšou trasou bez prestupu (na Nám. SNP sa linka 3 mení na linku 9 a pokračuje ďalej na Obchodnú) Linka 3 s prestupom na zastávke Blumentál na linku 9 |
Rača – Kapucínska a Karlova Ves | Linka 3 s prestupom na Nám. SNP na linku X6 |
Rača – Dúbravka | Linka 3 s prestupom na Račianskom mýte na linky 63 64 204 209, následne prestup na linky 83 84 na zastávke Sokolská, alebo Patrónka |
Karlova Ves – Kapucínska |
Linka X6 s prestupom na zastávke Chatam Sófer na linku 4 Linka X6 dlhšou trasou cez centrum bez prestupu |
Obchodná - Karlova Ves |
Linky 1 a 9 s prestupom na zastávke Nám. SNP na linku X6 Peší presun na Kapucínsku, alebo Nám. SNP na linku X6 |
Petržalka – Špitálska | Linka 1 s prestupom v uzle Nám. SNP/Kamenné nám. na linky 3 4 |
Petržalka – Blumentál | Linka 1 s prestupom na zastávke Nám. SNP na linku 3 alebo 9 |
Petržalka – Račianska | Linka 1 s prestupom na Nám. SNP na linku 3 |
Most SNP – Lafranconi |
Linky 29 30 37 Linka X6 dlhšou trasou cez Nám. SNP |
Most SNP – Karlova Ves |
Linka X6 dlhšou trasou cez Nám. SNP Linka 29 smer Devínska Nová Ves Pri oboch spojeniach následne prestup na linku X5 (Molecova, resp. Vodárenské múzeum) |
Nám. Ľ. Štúra – Karlova Ves |
Linka 29 s prestupom na linku X5 v uzle Vodárenské múzeum/Molecova |
Lafranconi – Kapucínska | Linky 31 a 39 |
Hlavná stanica – Blumentál |
Linka 7 (v špičkách pracovných dní) Linka 1 po zastávku STU a následne peší presun |
Hlavná stanica - Trnavské mýto | Linky 61 74 a 201 |
Hlavná stanica – ŽST Nové Mesto | Linky 61 74 a 201 s prestupom na Trnavskom mýte na linku 4 |
Premávka nízkopodlažných električek
Nízkopodlažné električky premávajú počas výluky v Karlovej Vsi na každej električkovej radiále. Nízkopodlažné električky nebudú len na linke 7. Nízkopodlažné spoje sú garantované v nasledovnom rozsahu:
- Na Vajnorskej radiále v pracovných dňoch každý druhý spoj linky 4 po Zátišie a každý spoj na Zlaté piesky, čiže v rannej špičke každých 8 minút, v sedle a počas odpoludňajšej špičky každých 10 minút. Počas večera a cez víkend bude nízkopodlažný každý spoj, t.j. každých 7,5 minúty.
- Na Račianskej radiále každý druhý spoj linky 3, v rannej špičke každých 8 minút, v sedle a počas odpoludňajšej špičky každých 10 minút, počas večera a cez víkend každých 15 minút.
- Na Ružinovskej radiále každý druhý spoj linky 9, v rannej špičke každých 8 minút, v sedle a počas odpoludňajšej špičky každých 10 minút, počas večera a cez víkend každých 15 minút.
- Na trati do Petržalky každý spoj linky 1, v rannej špičke každé 4 minúty, v sedle a odpoludňajšej špičke každých 5 minút, počas večera a cez víkend každých 7,5 minúty.
- Na trati na Hlavnú stanicu každý spoj linky 1, v rannej špičke každé 4 minúty, v sedle a odpoludňajšej špičke každých 5 minút, počas večera a cez víkend každých 7,5 minúty.
- Na trati do Karlovej Vsi každý spoj linky X6, cez pracovný deň každé 3 - 4 minúty, počas večera a cez víkend každých 7,5 minúty.
Zvýšenie komfortu prepravy počas výluky v Karlovej Vsi a Dúbravke
- Každý spoj náhradnej električkovej linky X6 a náhradnej autobusovej linky X5 je nízkopodlažný.
- Každý spoj náhradnej električkovej linky X6 je klimatizovaný.
- Linky 83 a 84 majú od 2. septembra zlepšený interval v špičkách pracovných dní.
- Linka 83 má cez voľné dni posilnený interval na 10 minút.
- Na linky 83 a 84 sú vypravované prevažne najkapacitnejšie autobusy, ktorými dopravný podnik disponuje.
- Na linke 20 naďalej budú premávať vybrané priame spoje, ktoré z Dúbravky pokračujú na Račianske mýto, Trnavské mýto a Rožňavskú ulicu. Tieto spoje majú odchody zo zastávky Pri kríži ráno o 7:58, 8:18 a 10:20. Naspäť majú popoludní odchody z Trnavského mýta smerom do Dúbravky o 12:56, 13:16 a 13:37.
Dôvody pre zavedenie jednolinkového variantu
Vyššie uvedené linkové vedenie električiek bolo zvolené ako najvýhodnejšie z viacerých posudzovaných riešení. Dôvodmi boli najmä:
- nutnosť nasadenia obojsmerných električiek do Petržalky a Karlovej Vsi z dôvodu úvraťových obratísk na Jungmannovej a Molecovej (bez klasickej slučky) - počet obojsmerných električiek (30) postačuje iba pre linky Petržalka – centrum a Molecova – centrum,
- v prípade nasadenia obojsmerných električiek na súčasné linky 4 5 6 9 premávajúce do Karlovej Vsi, by tieto linky museli mať predĺžený interval z 8 minút až na cca 40 min, čo by bolo úplne nepostačujúce,
- organizácia dopravy v križovatke Chatam Sófer neumožňuje vedenie väčšieho počtu liniek cez tunel a nábrežie a ani križovanie liniek v križovatke Chatam Sófer, pretože to by spôsobilo výrazné problémy v cestnej doprave v smere od Mosta SNP (upchatie aj pre autobusy MHD),
- vedenie viacerých liniek do Karlovej Vsi by v prípade zdržania o viac ako 4 minúty viedlo k predbiehaniu liniek pri tuneli a k prevádzkovým problémom na obratisku Molecova (nutnosť komplikovaného predbiehania sa v rámci obratiska).
Obsluha každej radiály jednou električkovou linkou je bežná aj v mestách v západnej Európe a takáto organizácia liniek sa používa aj v systémoch metra.
TomJ
Ružinov - myslím, že tu to bude ešte ako tak únosné, no rozhodne to bude jazdiť plné.
Vajnorská - ak nedôjde k nasadeniu súprav na spoje po Nové Mesto, tak tam bude tlačenka a osobne si tiež myslím, že 10 min interval na Zlaté Piesky bude nepostačujúci. Už teraz tie spoje jazdili plné.
Račianska - Po Vinohrady fajn, no 5 min poobede do Rače nebude stačiť (a ani 4 min ráno). Ak zrovna nepríde vlak, tak bude linka 7 jazdiť poloprázdna. Dúfam, že sa aspoň ráno bude na Vinohradoch točiť opačne, aby odchádzala do mesta z rovnakého nástupišťa ako linka 3.
Petržalka - tu sa rozbije nadväznosť s linkou 95, keďže tá má poobede interval 4 min. Pri takom intervale síce nie je hrozné počkať na ďalší spoj, no pri sedlovom intervale 8 min je to už horšie.
Karlova Ves - tak tu sa pridať nedá, len 29 bude jazdiť narvatá, keďže sa na ňu asi nenájdu počas šk. roka kĺbové vozy. Možno by stálo za zváženie zaviesť poobednú premávku 133 alebo dať poobede aspoň každé druhé poradie linky 29 kĺbové.
Hlavná stanica - myslím, že tu to bude OK. S linkou 7 možno aj predimenzované.