Električky už nebudú počas dňa v tuneli spomalené

Po šiestich rokoch zbytočne pomalej premávky nastáva náprava.

Ešte v roku 2013 zaviedol dopravný podnik rýchlostné obmedzenie pre električky pri oboch koncoch tunela pod hradom z 50 km/h na 15 km/h, čím sa predĺžila jazda električiek tunelom približne o 26 sekúnd. Cieľom bolo obmedzenie hlučnosti prechádzajúcich električiek pri portáloch tunela. Na základe sťažností obyvateľov bývajúcich pri tuneli na nočný hluk vtedy vydal Regionálny úrad verejného zdravotníctva rozhodnutie o obmedzení hluku v nočných hodinách. Na základe tohto rozhodnutia dopravný podnik električky spomalil, pričom spomalenie bolo celodenné.

Od piatka 21. júna 2019 môžu električky počas dňa v celom tuneli opäť premávať rýchlosťou 50 km/h. Obmedzenou rýchlosťou 15 km/h budú pri tunelových portáloch (na oboch koncoch v dĺžke 70 m) premávať už len v noci v čase medzi 22:00 a 6:00. Rýchlosť 15 km/h zostáva naďalej celodenne v oblúkoch pred oboma portálmi tunela, kde vzniká najviac hluku.

Cestujúci do Karlovej Vsi od rovnakého dňa ocenia aj zrušenie pomalej jazdy električiek cez priecestie pri internáte Družba v smere na Molecovu. Po oprave poškodených koľajníc tadiaľ môžu električky premávať rýchlosťou 30 km/h.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Jadran #49:
D1/2.
Reakcia na: Vladimír #47:
a napriek tomu, že už 6 rokov to funguje, tak sa žiadne iné mesto nepridalo...
Reakcia na: S499.1023 #45:
Predpokladám že niečo v štýle "vy ste všetci nejakí múdri, kto vás toto učí".
Reakcia na: All1111 #41:
Ja by som došiel za ním a spýtal by som sa, čo tak preštudovať Dé Jedna Lomeno Tri. Či čo to majú tí pavučinári za bibliu.
Reakcia na: Vladimír #47:
...pokračovanie:

3. Z etických dôvodov vodič na zastávke zastaví okrem situácií uvedených v bode 2 aj v situácii, ak nikto z cestujúcich vo vozidle nedal znamenie na výstup, avšak zo situácie vo vozidle jednoznačne vyplýva, že cestujúci chce vystúpiť (napr. k dverám sa na výstup pripravil alebo sa o zastávke vopred informoval cestujúci, ktorý zjavne nepozná linku, nehovorí po slovensky a iné podobné situácie). Osobitnú pozornosť dianiu vo vozidle je povinný venovať tiež vodič vozidla, ktoré má signalizačné tlačidlá umiestnené len na strope.

4. V prípade, že nenastal žiaden z dôvodov pre zastavenie uvedených v bodoch 2 a 3, vodič smie prejsť zastávkou bez zastavenia. Zastávku v palubnom počítači pri tom nie je potrebné potvrdzovať.
Reakcia na: dupe #36:
Aj vyhovoriť sa už dávno je na koho. V Nitre systém "zvoním ale nemávam" platí na všetkých zastávkach od roku 2013.

Citujem z interného predpisu:

Vodič zastaví na zastávke v nasledujúcich prípadoch:
a. ak cestujúci vo vozidle dal v dostatočnom predstihu znamenie na zastavenie vozidla stlačením signalizačného tlačidla „STOP“ alebo stlačením tlačidla otvárania dverí; dostatočným predstihom sa rozumie signalizovanie v takej vzdialenosti pred zastávkou, z ktorej je možné do zastávky bezpečne dobrzdiť bez ohrozenia zdravia a majetku prepravovaných cestujúcich alebo iných účastníkov cestnej premávky,
b. ak cestujúci vo vozidle dal v dostatočnom predstihu znamenie na zastavenie vozidla iným vhodným spôsobom; táto podmienka platí najmä pre osoby s nutnosťou osobitného zreteľa (napr. zdravotne postihnuté osoby, staré osoby, tehotné ženy, deti a pod.),
c. ak sa v priestore zastávky alebo jej bezprostrednej blízkosti viditeľne nachádza akákoľvek osoba, ktorá môže byť potenciálnym cestujúcim; toto ustanovenie sa vzťahuje aj na osoby, ktoré v momente príchodu vozidla do zastávky sa v jej priestore nenachádzajú, ale je možné usúdiť, že smerujú na zastávku a majú v úmysle do autobusu nastúpiť (napr. dobiehajúci cestujúci),
d. ak prítomnosť osôb v priestore zastávky nie je možné vopred spoľahlivo zistiť, najmä ak výhľad znemožňujú zlé poveternostné alebo svetelné podmienky alebo ak výhľad znemožňuje iné vozidlo, ktoré v priestore zastávky zastavilo,
e. ak v momente prejazdu zastávkou zostáva čas do pravidelného odchodu podľa cestovného poriadku o 1 a viac minút (palubný počítač zobrazuje odchýlku +2 alebo viac).
Reakcia na: All1111 #41:
Na takýchto treba bez milosti posielať sťažnosti, tých pár desiatok eur ich snáď naučí.

Bohužiaľ aj toto je dôsledok toho že v DPB už roky neexistuje kontrola vodičov v premávke.
Reakcia na: All1111 #44:
A čo on na to?
Reakcia na: S499.1023 #43:
Niekedy na jeseň sa mi stalo konkrétne na tej istej zastávke, čakal som pri označníku na T-Bus keď prichádzal tak som pozeral na vodiča, ale on nič takže dosť natesno som ,,zamával,, zastal a pustil sa do mňa že či neviem zdvihnúť ruku skôr. Tak so ho slušne poprosil keďže neovláda interné predpisy nech si aspoň pozrie letáčik s inštrukciami pre cestujúcich a tam má okrem iného popísaný aj spôsob obsluhy zastávok na znamenie 😁
Reakcia na: All1111 #41:
A prehovoril si vodičovi do duše? Lebo ja to tak robievam.
Reakcia na: Jadran #38:
Ja som zase naučený stláčať vždy, aj keď vystupujem napr. na Trnavskom mýte 😎

Inak v odporúčaniach pre cestujúcich, ktoré sú vo vizidlách, chce DPB od cestujúcich, aby stláčali dopyt čo najskôr po odchode z predchádzajúcej zastávky bez ohľadu na to, či je to zastávka na znamenie...
Reakcia na: Jadran #30:
Mnohý vodiči majú asi iný názor😁 postreh z včerajška l. 202 smer centrum, zastávka Ríbezľová žiadny vystupujúci ale na zastávke 4-5 ľudí vodič si to šinul viacmenej bez pribrzdenia, na čo jeden z čakajúcich začal vehementne mávať tak vodič začal dosť prudko brzdiť aby stihol zastať v priestore zastávky a frflal si ,,čo tak zdvihnúť paprču skôr,, že to bolo počuť pri 4sedačke pri druhých dverách😕
Reakcia na: Jadran #39:
Tak nejedna sa o ziadne infantilne mavanie, ani dvihanie ruky nad hlavu. Ruka v style stopara bez palca hore. Ale aby ste si nemysleli ze som spiatocnicky, vdaka mojej vstavanej lenivosti mi BA system statia a nemavania vyhovuje. A kludne by na "znamenie" mohli byt aj vsetky zastavky, len treba prebudovat pristresky, aby sediaci videl co mu prichadza a nepozeral do reklamy.

Za prezitok skor povazujem hlasenie vodicovi pri nastupe s kocikom. To som nevedel manzelku prinutit aby na vodica aspon mavla. Uplna absurdita bola to historicke kolecko - zamavat na vodica, opytat sa ci ma s kocikom zoberie, povedat kam cestujem a potom hladat niekoho kto pomoze s nalozenim. A nakoniec este aj vyhnat ludi, ktori medzitym nastupili a obsadili miesto pre kocik. Ako bonus si treba este oznacit listok, ale to uz je autobus v pohybe...
Reakcia na: dupe #36:
Nemôžem si pomôcť ale mne toto mávanie na autobus príde hrozne infantilné a zaostalé.
Reakcia na: Viko #37:
Toto sa v súčasnosti deje pravidelne pri vystupovaní na frekventovanejších zastávkach na znamenie. Každý sa spolieha, že niekto to snáď stlačil... 😁 Veľa ľudí sa už takto previezlo, dokonca raz i ja sám.
Reakcia na: dupe #36:
Bohužiaľ, naša mentalita je presne opačná... Ešte z mavacích čias si pamätám niekoľko historiek o tom, ako autobus prefrčal okolo guče ľudí, lebo každý dúfal, že sa nejaká ruka dvihne a vo výsledku nedal znamenie nikto 😃
Preto je podľa mňa jednoduchšie zaviesť jednoduché pravidlo stojí človek = stojí autobus, než skúšať zo dňa na deň vzbudiť pokročilú občiansku uvedomelosť.
Reakcia na: Jadran #35:
...alebo sa caka na mesto, ktore to zavedie ako prve, aby sa bolo na koho vyhovorit 😉

Osobne sa mi paci system co funguje napr. v Irsku. Na zastavke zastavuje len jedna linka, na bus caka 20 cestujucich. Akonahle sa zjavi autobus, automaticky sa dvihne 20 ruk. Nikto sa nespolieha na toho druheho ze ruku dvihne, nikoho to neobtazuje ruku dvihnut.
Reakcia na: Jojan #32:
Samozrejme že zastavujú - interný predpis jasne hovorí, ako sa obsluhujú zastávky na znamenie.

Aj tak mám veľké obavy, že sa nikdy nezbavíme tohto nezmyselného a čoraz viac neprehľadného systému stálych a znamenitých zastávok. V Prahe snaha bola toť nedávno zaviesť spôsob obsluhy zastávok celoplošne tak ako som písal nižšie a pevne som veril, že Bratislava bude mať nutkanie opičiť sa po nich čím skôr, no Pražáci to nechceli a nič z toho napokon nebolo.
Reakcia na: 3pa3ck3 #33:
Lebo keď na takej zastávke vystupuješ, tak dávaš vodičovi znamenie zariadením na to určeným. Navyše kedysi sa aj mávalo.
Reakcia na: Jadran #30:
Len tak uvažujem - pokiaľ cestujúci má iba stáť na zastávke a nemusí dávať žiadne znamenie, prečo sa to volá "zastávka na znamenie"? 🤔

Faktom ale je, že takýto režim už dlhodobo neoficiálne funguje u prímestských autobusov a minimálne pravidelným cestujúcim to problémy nerobí (teda akurát pri vystupovaní väčšinou netreba zvoniť, stačí sa postaviť ku dverám)
Reakcia na: Jadran #30:
Jadran to povedal presne, ako som to aj ja myslel a snáď ešte to, aby bol poriadok, tak na tej konečnej sa skontroluje, či niekto nechrápe alebo zabudol vystúpiť.
A keďže sa kladie dôraz aj na presnosť, tak ak by došlo k tomu (večer alebo cez výkend), že prebehol už viacero zastávok, tak si zrovná čas na niektorej.

Vychádzal som aj zo skutočnosti, že v súčasnosti autobusy zastavujú takisto, keď je zast. na znamenie a niekto tam stojí. Konkrétne som toho svedkom pravidelne na Martinskom cintoríne l.č.39

Priznám sa, že mne osobne sa tento rok prvý raz v živote stalo, že som sa nechtiac previezol na obratisko, keď som (zhodou okolností 19.3. na moje meniny, podotýkam, že som bol triezvy 🤔) sediac v Škodovke a súc pevne presvedčený, že sedím vo 4, zakotvil na Karloveskom obratisku, lebo to bola 9. Trapas jak hovado.
Reakcia na: Jadran #30:
Amen.
Reakcia na: SuchSoft #23:
Zabudni.

Ľudia, nevytvárajte problémy tam, kde nie sú a choďte sa pozrieť do sveta. Ideálne niekde tam, kde nemajú poňatia, čo to je zastávka na znamenie, lebo platí jednoduché pravidlo:
Zvonili? Zastavím.
Substrát na zastávke? Zastavím (a NERIEŠIM či chcú alebo nechcú ísť so mnou - STOJA na zastávke a šmitec).
Nikde nikoho? Nikto nezvonil? Nezastavím.
Dopočutia.
Reakcia na: si #28:
Ale prd. Tak ten jeden čakajúci ukáže vodičovi medzinárodne zrozumiteľným gestom, že s ním nejde.
Reakcia na: 810zssk #27:
ked ich je tam viacero, tak by obvykle aj tych zdvihnutych paprci tam bolo viacero a spoj tam proste zastavi...
sucasny stav je zas taky, ze nie je nic mimoriadne ze na zastavke niekto niekoho caka (a nikam neplanuje ist), takze ak by aj zastavka bola na znamenie tak by tam vozidlo zastavit muselo....
Reakcia na: si #26:
A ked bude na zastavke viacero cestujuci, ako si za tych par sekund odkomunikuju kto na co ide a ci naznacovat aby voz isiel dalej? Ak jeden cestujuci ukaze ze nechce nastupit, ale su tam dalsi, co vodic spravi?

Mavanie na zastavkach je momotina par excellence... Viem ze dnes je v mode likvidovat akykolvek pokrok ktory nastal za poslednych 100 rokov, ale neprehanajme to.
Reakcia na: 810zssk #24:
pokial z dialky uvidi aspon to vozidlo ze ide, tak je to stale ok...
ked som bol dieta, tak sme s rodicmi bezne nastupovali na zastavke ktora bola na znamenie, autobusy obvykle okolo prefrcali 60+ a na vyber tam boli 3 linky, tak sa to robilo tak, ze ked sa objavil v dialke autobus, tak sa dvihla ruka (aby mu bolo zrejme ze na zastavke su potencialni cestujuci) a ked bol blizsie a dalo sa rozoznat linku a bol to nahodou taky ktory sme nechceli, tak sa mu tou istou rukou naznacilo ze ma pokracovat, co opat vacsina vodicov uplne v poriadku pochopila, prestala spomalovat do zastavky a slapla na "plynovy" pedal...

PS: kedze sme v diskusii o elektrickach a v momentalnom rezime mas na radiale obvykle len jednu linku a v centre kde toho chodi viac zas aj tak caka vela ludi, tak myslim ze by ani s tymto ze nevidis na cislo linky nemusel byt nejaky zasadny problem....
Reakcia na: Jojan #22:
Zvýšenie rýchlosti a "nosnosti" električiek by potrebovalo redukciu zastávok a presne opačný princíp ako je na Račianskej radiále: expresná električka a súbežný vymetací autobus. Nie opačne.
Reakcia na: SuchSoft #23:
Prajem ti aby si nikdy nemal ochorenie ktoré ti znemožní z diaľky vidieť číslo linky.
Reakcia na: Jojan #22:
Ja by som znamenie k nástupu určil nasledovne:
Zdvihnutie paprče.

Paprču nezdvihneš, sa proste nevezeš. 🙂
Kedysi dávnejšie sa tu o tom hovorilo.

Môj návrh:

Elekričky sú nosný systém v BA, teda každé zrýchlenie je určitý prínos. zastávky na znamenie by tomu napomohli.

Platilo by:
- všetky zastávky sú na znamenie, okrem konečných (vysvetlím nižšie)
- znamenie k výstupu: stlačenie dopytu (čím skôr po odchode z predch. zastávky) k tomuto by bolo aj hlásenie po určitých intervaloch (nie po každej zastávke)
- znamenie k nástupu: viditeľne stojaca postava na zastávke (nápisy na zastávke)
- vodič električky by musel prispôsobiť rýchlosť pred zastávkou tak, aby mohol plynule zastaviť kedykoľvek by bola požiadavka na vyššie uvedené (nástup/výstup)
- na konečnej zast. povinnosť zastaviť, skontrolovať vozidlo /súpravu a príp. cestujúcich vyzvať k výstupu
- v prípade, že by po prejdení viacerých zastávok bez zastavenia vznikol náskok, zastaviť na najbližšej zastávke a vyčkať na riadny čas odchodu.
Reakcia na: IBBI #20:
čo ti do toho? ak nemáš co povedať k veci tak radšej mlč
Reakcia na: Ari #17:
Královské údolie. Odkial si?
Reakcia na: Ari #13:
Královské údolie. Odkial si?
Reakcia na: 810zssk #16:
Linka 35 je celkovo divná, príklad toho že niekde sa snažia doviesť každého do vlastneného vchodu, pripadne bránky vlastnej vily.
Reakcia na: Valec #15:
Nie už tak veľa električkových zastávok vhodných na to aby byť na znamenie, napadajú mi len Králové údolie a Male Krasňany okrem Krčiac, tak mohli by to aj teraz vyskúšať.
Reakcia na: Valec #15:
Keďže značná časť tratí je súbežná s autobusmi, tak sa logicky núka aby tam kde je zastávka na znamenie pre abus bola naznamenie aj pre električku.

Apropo, zastávka Borská je na znamenie pre 35, ale už nie pre X5, to je tiež nejaky divný systém.
Reakcia na: Ari #13:
No práveže, ak zriaďovať zastávky na znamenie pre elektrický, tak systematicky. A nie štýlom dnes túto, zajtra tamtú, a skončíme v polovici ako to bolo pri autobusoch.
Reakcia na: Ari #13:
Solider to zrejme myslel tak, že už ani mentalita. 😃
Reakcia na: Solider #12:
O tom aj hovorím že tomu braní len DPB mentalita. Už teraz mohli by zriadiť Králové údolie ako zastávku na znamenie
Reakcia na: Ari #11:
Dnes už zavedeniu zastávok na znamenie nič nebráni.
Reakcia na: anbis #9:
Tuším že DPB mentalita je aj prekážkou v zavedení zastávok na znamenie pre električku.
Reakcia na: Ari #5:
Asi bolo veľmi zložité (DPB mentalita) vyriešiť návesť s obmedzenou platnosťou 😃 😃
Netýkalo sa obmedzenie úradu len strany pri Staromestskej? Alebo mám zlú informáciu?
"Rýchlosť 15 km/h zostáva naďalej celodenne v oblúkoch pred oboma portálmi tunela, kde vzniká najviac hluku."

Však v oblúkoch pri Chatámovi žiadne obmedzenie nie je (okrem prejazdu výhybkami a krížením), 15 začínala až na na portáli tunela.
Reakcia na: Bambus #4:
Pokiaľ viem, čakajú sa preto, lebo na tom moste nad Staromestskou môže ísť len jedna električka.
Aký debil zaviedol celodenne obmedzenie rýchlosti pri tom že úradom zdravotníctva bolo predpísane len nočné obmedzenie?
Reakcia na: IBBI #1:
moja reakcia je rovnaka...huraaa elektricka pojde tunelom konecne normálnou rychlostou len aby totalne zabrzdila na konci tunela kde caka na semafore alebo smerom do mesta sa mi zda ze sa elektricky cakaju akoby nemohli ist dve naraz v istom useku na zaciatku kapucínskej...ked uz dostane zelenu smerom do mesta po nabrezi tak si zase postoji pri Zuckermandeli aby mohlo vyjst jedno auto smerom do mesta (lebo otocit sa pri PKO by zbohatlíci neprekusli)

ta Druzba je tiez riadny potrat, topkovi su soferi, ktori sa rozbehnu zo zastavky len aby o 10 metrov prudko brzdili na priecesti...

ad Petto: tragicky to brat treba, lebo ta rekonstrukcia je premrhana sanca...zlucime dve zastavky v husto obyvanej oblasti ale krcace nechame tak, sak naco...robime de fakto uplne novu trat s technológiou 21. storocia, ktorou nahradzame kolko? 30-50 rocnu technologiu? a max. rychlost bude aj tak pokial viem len 50ka

uvedomte si, ze s celou touto tratou sa uz nebude nic robit dalsich 30 rokov minimalne, na predstaveni projektu sa zastupcov mesta niekto pytal na moznost zastresenia uzla Molecova a kompetentni ludia ani nevedeli reagovat, Vallo sa len podakoval za zaujimavy podnet a ze sa o tom pokusia rokovat so stavitelom (co je uz samozrejme neskoro, diky projektant)...nevedeli ani ake siroke budu nastupistia na Molecovej, z nakresov malo obecenstvo pocit, ze sa tam ani matka s kocikom nezmesti...

uznavam, ze po rekonstrukcii bude pravdepodobne situacia lepsia (pisem pravdepodobne, lebo aj v Dubravke mala byt absolutna preferencia elektriciek na niektorých krizovatkach a DPB/mesto sa na to bohapusto vykaslalo a radsej znieslo pokutu...takze uvidíme, este nas cakaju tazke casy boja s autickarskou smotankou z Devina, kam pri preferencii elektriciek cez tu krizovatku budu cakat doooost dlho) ale z nejakého dovodu tu proste nevedia nic spravit na prvy krat 100% dobre a vzdy pri projekte, ktory ma byt pre ludi, je nejaka zasadna chyba (bud sa nieco nezmyselne rusi, alebo sa nieco umelo obmedzi - napríklad rychlost, staviame takto stupidne aj zeleznicne trate, alebo sa to nerobi komplexne ale len trat samotna cize osvetlenie alebo nahrade busove zastavky zostanu tak ako boli...proste ako ked si idete rekonstruovat stary panelakovy byt a vsetko nanovo spravite okrem vody a elektriky...vy takyto pristup tragicky asi neberiete ale vacsina normálnych ludi ano)
Reakcia na: IBBI #1:
O rok sa to vymeni komplet cele pri Druzbe , tak to az tak tragicky netreba brat
Reakcia na: IBBI #1:
Tak hadam na tej Botanickej na buduci rok uz aspon 50 (tam ta pomala jazda nie je kvoli hluku).
Keby sa mal brat ohlad na kazdu staznost obyvatelstva na hluk, tak by sme jazdili po polovici mesta 15! Toto su presne veci, vdaka ktorym je MHD nepohodlna - zbytocne spomalenia. A to pri Druzbe je tiez vysmech - tesme sa, ze tam pojdeme uz zavratnou rychlostou 30kmh!!!