Posilnenie MHD počas MS v ľadovom hokeji (10. – 26.5.2019)

Linky 2, 4 a 61 budú premávať častejšie a po skončení zápasov budú vypravené mimoriadne spoje na ďalších linkách.

Mesto Bratislava v spolupráci s bratislavským dopravným podnikom zabezpečia posilnenie mestskej hromadnej dopravy počas konania Majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji IIHF 2019 od 10. do 26. mája 2019.

Posilnenie premávky MHD bude realizované skrátením intervalov na vybraných linkách premávajúcich okolo Zimného štadiónu a Fanzóny na Trnavskom mýte, nasadením kapacitnejších vozidiel počas víkendov a zabezpečením mimoriadnych spojov po skončení zápasov a tiež po príchode vlaku Macejko z Košíc. Zabezpečená bude aj kyvadlová linka medzi záchytným parkoviskom na Technickej ulici a Zimným štadiónom.

Prehľad možností cestovania k Zimnému štadiónu a Fanzóne uvádzame v samostatnej správe. Vozidlá liniek premávajúcich k Zimnému štadiónu a Fanzóne budú označené špeciálnou dodatkovou tabuľou s logom podujatia a príslušným cieľom.

Držitelia vstupeniek na hokejové zápasy šampionátu môžu v deň konania zápasu s touto vstupenkou cestovať MHD bezplatne. Bezplatne môžu MHD cestovať aj akreditovaní účastníci šampionátu po preukázaní sa preukážkou IIHF. Upozorňujeme, že dodatočné preukázanie sa vstupenkou na zápas, alebo preukážkou IIHF nie je možné.

Posilnenie premávky pravidelných liniek

  • Linka 2 (Hlavná stanica - Trnavské mýto - Odbojárov - Žel. stanica Nové Mesto)
    • v čase od 18:00 do 23:00 bude premávať v intervale 7 - 8 minút (počas pracovných aj voľných dní, okrem 22. a 24.5.),
    • v ostatných časoch podľa platného cestovného poriadku.
  • Linka 4 (Dúbravka - Trnavské mýto - Odbojárov - Zlaté piesky)
    • v čase od 18:00 do 23:00 bude premávať v intervale 7 - 8 minút (počas pracovných aj voľných dní, okrem 22. a 24.5.),
    • v ostatných časoch podľa platného cestovného poriadku.
  • Linka 61 (Hlavná stanica - Trnavské mýto - Zimný štadión - Letisko)
    • počas pracovných dní v čase od 8:00 do 14:00 a od 18:00 do 24:00 bude premávať v intervale 10 minút, v čase od 14:00 do 18:00 v intervale 7 - 8 minút,
    • počas voľných dní v čase od 10:00 do 24:00 bude premávať v intervale 10 minút.
    • v ostatných časoch podľa platného cestovného poriadku.

Mimoriadne spoje po skončení zápasov

  • Linky 75 a 98 zo zastávky Bajkalská smer Dolné hony - Čiližská a Petržalka - Jasovská.
  • Linky 39 61 204 a 207 zo zastávky Zimný štadión  smer Slávičie údolie (39), Hlavná stanica (61), Trnávka (204), Kramáre (204) a Patrónka (207),
    • na Hlavnej stanici bude možný prestup z linky 61 na mimoriadny spoj linky 21 do Devínskej Novej Vsi a na spoj linky 93 do Petržalky.
  • Linka 8 zo zastávky Trnavské mýto smer Ružinov.
  • Linky 61 39 68 201 zo zastávky Trnavské mýto  v dňoch 10.5., 11.5., 13.5., 15.5., 17.5., 18.5. a 21.5.2019 (odvoz fanúšikov od Fanzóny po skončení zápasov reprezentácie SR). Spoje pôjdu z riadnych zastávok týchto liniek na smery:
    • Slávičie údolie (39)
    • Hlavná stanica (61)
    • Petržalka - Holíčska (68)
    • Dolné hony - Čiližská (201)

Mimoriadne električkové spoje z Hlavnej stanice

Po príchode vlaku Macejko z Košíc (príchod 3:58) budú v dňoch 11.5., 12.5., 14.5., 16.5., 18.5., 19.5. a 22.5.2019 z Hlavnej stanice vypravené na jednotlivé radiály mimoriadne električkové spoje o cca 4:10. Trasy mimoriadnych spojov:

  • linka X1: Hlavná stanica – Námestie SNP – Šafárikovo nám. – Petržalka, Jungmannova,
  • linka X3: Hlavná stanica – Račianske mýto – Rača,
  • linka X4: Hlavná stanica – Trnavské mýto – Zlaté piesky,
  • linka X5: Hlavná stanica – Obchodná – Karlova Ves – Dúbravka,
  • linka X8: Hlavná stanica –  Trnavské mýto – Ružinov.

Po príchode vlaku Zvl. Ex 10007, resp. 10009 z Českej republiky pred zápasom reprezentácie ČR bude v dňoch 10.5., 11.5., 13.5., 16.5., 17.5., 19.5. a 21.5. zabezpečený odvoz českých fanúšikov z Hlavnej stanice mimoriadnymi električkovými spojmi linky 2 smerom k Zimnému štadiónu (zastávka Odbojárov).

Kyvadlová autobusová linka H

Medzi záchytným parkoviskom na Technickej ulici a Zimným štadiónom bude premávať kyvadlová autobusová linka H v intervale 15 minút denne v čase 8:00 - 23:00. Premávať bude po trase:

  • Technická – Bočná – Galvaniho – Rožňavská – Trnavská cesta – Zimný štadión – Trnavské mýto (zastávka linky 53) – Vajnorská – Bajkalská – Trnavská cesta – Rožňavská – Galvaniho – Bočná – Technická.

Autobus zastaví len na zastávkach Technická (nástupište/výstupište ako linka 58), Zimný štadión (zastávka v smere k Trnavskému mýtu), Trnavské mýto (nástupište linky 53).

V dňoch 22. a 24. mája 2019 linka H premávať nebude.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Nemá to H nejaku čudnú dobu prevádzky?

Večerné zápasy sú od 20:15, čistý hrací čas je 60 min., prestávky sú súhrnne 30 min. Ciže ak by všetko išlo hladko tak do 21:45, ale reálne možno predpokladať že to bude kúsok neskôr. Napr. RTVS má zápasy plánované do 22:15. Ak H jazdí do 23:00, tak divák môže po hokeji rovno bežať na autobus, inak sa na ten koniec sveta kde zriadili P+R nedostane. To robí P+R trochu neatraktívnym, keďže sa po zápase už nedá nikde zastaviť, treba ísť rovno domov, čo asi nie je úplne súčasť tej kultúry.

Na druhej strane nerozumiem na čo to má jazdiť ráno už od 8:00, keď prvý zápas je až o 12:15, aj to len v niektoré dni, väćšinou o 16:15.

Prišlo by mi logickejšie začať premávku neskôr (povedzme 10:00 v dni keď sa hrá od 12:15 a 13:00 v dni keď sa hrá od 16:15) a zároveň ju večer nechať premávať dlhšie, povedzme do 01:30, s tým že tie nočné spoje by už išli z centra (spolu s nočákmi).
Reakcia na: 810zssk #1:
Nemôžem nesúhlasiť – premávku by som ale spustil tri hodiny pred zápasom, nie dve.
Reakcia na: 810zssk #1:
trošku ti zlyháva matematika, hokejový zápas trvá so všetkým (prestávky, prerušenia, reklamy) tak niekde medzi 2 a 2,5 hodiny
Reakcia na: LUK #3:
O to viac platí čo som písal. Hokej nesledujem takže som vychádzal len z "čistých" časov, preto som tam napísal že reálne to bude neskôr.

Ak teda zápas začína 20:15 a má trvať 2,5 hodiny ako píšeš, skončí 22:45, čo je imho dosť skoro na to že posledné H má ísť o 23:00.
Električky by mohli byť označené tiež písmenom H, a nie X, keďže X1, 2, 3, 4, 5, 8 sú výlukové linky.
Reakcia na: Joyki #5:
Po skúsenostiach z minulého víkendu by z toho vznikli linky N1-8 (čo by samo o sebe nebolo zlé, keďže budú jazdiť ešte v noci).

Skôr by ma zaujímalo, či je efektívne vypraviť päť električiek pre štvorvozňový vlak.
Reakcia na: 810zssk #1:
Skorý začiatok prevádzky nemusí byť na škodu, pretože takto fanúšikovia môžu prísť už ráno, zaparkovať na záchytnom parkovisku a urobiť si výlet po meste pomocou bezplatnej MHD. Čo sa týka konca prevádzky, tak asi mohol byť neskorší, ale zase na druhej strane, človek, ktorý príde autom, zrejme bude chcieť ísť čím skôr domov. Skôr sa bojím, že posledné spoje to nezvládnu kapacitne (keď sa ešte pridajú fanúšikovia z prvého zápasu, ktorí sa zdržali v meste).

Inak Zemplín odchádza 22:48, to môže byť väčší problém stihnúť (potom už len Os do Leopoldova)
Reakcia na: 3pa3ck3 #6:
Hlavne to zavana sotousovinou, kedze sa pridavaju len elektricky, cize o tom ci niekam ta posilovka ide nerozhoduje ci je tam dopyt ale ci su tam kolaje 😃
Reakcia na: 3pa3ck3 #7:
Tak ale ja nepredpokladam ze niekto bude dobrovolne vo svoj volny den vstavat o takom case aby uz o osmej bol v BA. Aj ten kto si pred zapasom spravi vylet pride najskor okolo 10-11.
Inak ešte dúfam, že nikomu nenapadne posielať cez pracovné dni súpravy na L2 a miesto toho by K2S jazdili do Ružinova alebo na L7
Reakcia na: 3pa3ck3 #7:
Hlavne sa tu z toho urobila modla a pritom na vypredaný hokejový zápas príde tak 8 500 ľudí, čiže toľko ľudí, koľko príde na vypredaný hudobný koncert na Zimnom štadióne, kde sa posilová doprava spravidla nerobí.. Na otvárací zápas na Tehelnom poli prišlo 22 500 divákov, posilovku predtým zrušili a všetko sa odviezlo. To svedčí len o tom, že takýto rozsah je absolútne neprimeraný a zbytočný.
Reakcia na: 3pa3ck3 #6:
Myslíš pre vlak, kde je zatiaľ rezervovaných 50 miest?
Reakcia na: Solider #12:
Potom stačia aj taxíky 😁 (nevedel som, aký je aktuálny stav)
Reakcia na: Solider #11:
10 055 je kapacita štadióna. Po skončení otváracieho zápasu na Tehelnom poli bola posilovka. Na začiatok podujatia sa ťažko robí posilovka, keďže diváci prichádzali v rôznom čase. Niektorí chceli vidieť aj predzápasové súťaže, ostatní došli až pred začiatkom.

Zaujímavé to bude 11.5. (vtedy hrá Rakúsko hokej, kde sa očakáva slušná návšteva na Zimnom štadióne) a na Tehelnom poli je približne v rovnakom čase zápas Slovan - Žilina (kde Slovan oslavuje 100. rokov založenia, čiže tiež sa očakáva vysoká účasť).
Reakcia na: patrik #14:
V sobotu to naozaj bude zaujímavé, ale až tak zle by som to nevidel. Hokej Rakúsko - Lotyšsko začína o 16:15 a je vypredaný, avšak futbalový zápas má začiatok o 15:00 (a teda koniec niekedy pred 17. hodinou). Plus je tam program pred aj po zápase, čiže diváci budú nielen prichádzať, ale aj odchádzať postupne. Ale na druhej strane, večer hrajú Česi, tak pohyb ľudí tu bude obrovský.

Možno by ale stálo za to, aby sa ešte teraz narýchlo stretli predstavitelia Slovana, mesta a DPB a dohodli sa, že aj lístky na tento zápas zabezpečujú bezplatnú MHD tak, ako to je pri hokejových lístkoch. Bude to aspoň motivácia pre tých, čo prídu autami z miest mimo Bratislavy, aby využili hokejové záchytné parkoviská.
Reakcia na: Solider #11:
Posilovku predtým v podobe X98 (vložené 98) som videl a kĺbaky boli celkom slušne obsadené, na to že išli viacmenej v polovici intervalu a cestujúcich ich cielene nečakali (keďže o tom nevedeli). A na FB boli príspevky (vrátane fotiek) o tom, že napr. L4 chodili pred zápasom narvané ako sardinky po dvere (aj keď nepopieram, že sa všetci zmestili).

Ale súhlasím, že podľa popisu (a podľa skúseností z MS v 2011) tá posilovka pred zápasmi vyzerá nadhodnotene (odhliadnuc od 61, ktorá by interval 8/10/7,5/10 mohla mať už natrvalo, lebo dopyt na to je celoročne).
Reakcia na: Solider #11:
Súhlasim s tým že tie MS v hokeji sa dosť masívne preceňujú, na druhej strane problém ani tak nevidím v tom že by pri MS bola tá posilovka príliš rozsiahlá, ako skôr v tom, že pri iných akciách býva nedostatočná... zrovna včera som využil posilovku z brnenského majálesu a sotozložke mojej duše bolo až smutno z toho porovnania aké posilovky robí DPMB vs. DPB.

Je trochu absurdné, že sa tu dlhodobo nedarí vyriešiť odvoz ľudí z Cassovie (pritom by vo veľkom množstve prípadov stačilo dať DD pokyn aby nočáky čakali na príchod vlaku do povedzme 10 minút), ale zrazu keď sú majstrovstvá tak už nie je problém vypraviť ráno 5 posilových električiek ktorých vodiči sa do práce dostanú bohvie ako, keďže predpokladám že nočáky o 3:30 sú už neskoro (alebo nie?).
Reakcia na: Solider #12:
Tak tie miesta sa ešte môžu zaplniť, mňa viacej ruší fakt že posilovka nie je robená podľa dopytu, ale podľa koľají. Na Vajnorskú posilová električka pôjde, ale napr. do Vrakune+Biskupíc nie, hoci to je jednoznačne silnejšia oblasť.
Reakcia na: 810zssk #18:
Do Vrakune a Biskupíc som samozrejme myslel nejaký eventuelný bus, nie električku 🙂
Reakcia na: Mike #16:
Áno, štvorky chodili pred zápasom preplnené, pretože sa niekto rozhodol, že pripravená posilová električková doprava nebude jazdiť po Vajnorskej, namiesto toho ju dali jazdiť na linku 7, kde však nevozila absolútne nikoho.
Reakcia na: 3pa3ck3 #15:
Skôr by sa mala osloviť BIDka, nie?
Reakcia na: 810zssk #17:
Problém je v definícii verejného záujmu. Doprava na koncert verejným záujmom nie je. ALE! je verejným záujmom, aby cestujúci idúci za aktivitou voľného času, ktorá má charakter akcie s veľkým nárokom na logistiku, nebrali voľnú kapacitu vozidiel cestujúcim, ktorí za cieľom v zmysle verejného záujmu (práca, vzdelávanie, zdravotníctvo, úrad) cestujú.
Reakcia na: 810zssk #17:
Aj vieš, koľko ľudí z tej Cassovie chce na tie nočáky prestúpiť?
Odhliadnuc od toho, že pre približne polovicu ľudí (cca. 150-200) prídu príbuzní alebo známi a z tej zvyšnej polovice sa ti nájde nemalá časť, ktorá z princípu pôjde taxíkmi/čiernymi taxíkmi (cca. 70-80) by ti na počkanie tej Cassovie 10 minút zväčša nestačí a nezabúdaj na to, že ti to rozbije odchody po zbytok noci.
Reakcia na: Unknown #23:
Cassovia jazdí len v nedeľu a predpokladám, že ju využívajú z veľkej časti študenti. Možno by stačilo, keby na ňu čakala N31, ktorá má na CSU dosť dlhu prestávku a stíhala by odchod späť včas.
Reakcia na: Unknown #23:
Pre 200 ľudí prídu príbuzní autami? 😂 😂 😂 Nežartuj, toľko áut tam nie je ani cez deň a určite nie o pol jednej v noci. Kde by sa to tam akože malo zmestiť?

Cassoviou som zopár krát išiel, ak príde v takom čase že MHD ide do niekoľkých minút, tak tam na zastávke zostali desiatky cestujúcich. Samozrejme že ak MHD újde a ďalšie spoje idú o 40 minút, tak tí ľudia sa dopravia nejak inak.

Áno, sú prípady kedy vlak mešká viac. Vtedy by sa proste nečakalo, tak ako sa nečaká keď napr. nejaky nočák mešká 20 minút (stalo sa mi keď vykapala N61... :)). Každý prípoj má nejaky limit čakania, tak by to bolo aj v tomto prípade. Ale vypraviť nočáky v čase keď zo staničnej budovy doslova vybiehajú cestujúci je úplná hanba pre DPB (a áno, presne takúto situáciu som osobne zažil - ja som dokonca ešte dobehol, iní to šťastie nemali).

Argumentácia rozbitím odchodov je nezmyselná, keďže nočáky už dnes bežne do určitého času vyčkávajú na prípoje iných nočných liniek. Ak môžu čakať na ostatné linky MHD, nie je dôvod aby nemohli čakať na vlak, nie je tam žiaden principiálny rozdiel.

Ja fakt asi začnem šotoušom a zamestnancom DPB platiť výlety do Brna, aby si išli pozrieť ako to vyzerá keď nikto nezistí že sa to nedá. 130 km severne to všetko zrazu ide, ale v Bratislave nie. Lebo tu asi inak plynie čas, alebo čo..
Reakcia na: Ike #22:
Definícia verejného záujmu z akého zákona? Ďakujem 🙂
V zákone o doprave na dráhach je toto:

Dopravnou obslužnosťou na účely tohto zákona je zabezpečenie poskytovania primeraného rozsahu dopravných služieb vo vnútroštátnej verejnej osobnej doprave na území vymedzenom v zmluve o dopravných službách vo verejnom záujme, najmä na zabezpečenie dopravy do zamestnania, škôl, zdravotníckych zariadení, úradov a za účelom uspokojovania kultúrnych, rekreačných a spoločenských potrieb vrátane dopravy späť, prispievajúcej k trvalo udržateľnému rozvoju územného obvodu.

Či pod to spadá aj mimoriadna doprava na jednotlivé koncerty alebo zápasy si nie som istý (teda či jednorazová akcia prispieva k trvalo udržateľnému rozvoju).

Inak ten istý paragraf v zákone cestnej doprave nehovorí vlastne absolútne nič:

Dopravnou obslužnosťou na účely tohto zákona sa rozumie vytvorenie ponuky primeraného rozsahu dopravných služieb na zabezpečenie pravidelnej dopravy na obsluhovanom území.
Reakcia na: 810zssk #26:
Aj keď nie explicitne, ale v tom najzákladnejšom - Ústave SR. Minimálne čl. 35, 40 a 42 (právo občanov na prácu, vzdelanie a zdravotnú starostlivosť). Keďže distribúcia zdravotníckych zariadení nie je rovnomerná z hľadiska dostupnosti, dopyt a ponuka pracovných miest nie sú geograficky totožné a vzdelávacie zariadenia základnej školskej dochádzky tiež nie sú v každej obci, je pochopiteľné, že je úlohou štátu a prenesených kompetencií mesta a VÚC zabezpečiť dopravné spojenia tak, aby práva občanov definované v ústave boli realizovateľné.

A ak sa na zastávku nahrnie 10k ľudí, ktorí idú síce z akcie, na ktorú nevyplýva právo z ústavy, určite obsadia miesta ľuďom ktorí práve cestujú s cieľom využiť vyššie uvedené práva, pričom ak sa títo nezmestia do vozidla, ich ústavné právo je popierané. Preto by mesto, VÚC a štát mal reagovať pohotovo aj v prípade väčších akcií zábavného charakteru.

Ostatne, ak chceme spomaliť rast podielu IAD na modal-splite, mali by sme sa tým riadiť aj bez zákonov.
Reakcia na: 3pa3ck3 #27:
Prečo by nemalo ísť aj i dopravu na zapás? jednoznačne aj návšteva hokeja/vodného slalomu/divadla/koncertu/krúžku šitia a neviem čoho môže spadať do definície verejného záujmu v zmysle zákona o doprave na dráhach, ak niekto tú definíciu chce vykladať v zmysle účelu ustanovenia, t.j. tak ako sa zákon vykladať má.
Reakcia na: Ike #28:
Keď chceš ísť do polemických zdôvodnení verejného záujmu v doprave, potom zahrň aj čl. 44 a nasl. ústavy, prípadne niečo zo ZFEÚ, 😉
Reakcia na: Ike #28:
Ustavne pravo na dopravu z prace? Konecne mame argument pre zavedenie regionalnych nocakov! 🙂

Mam za to ze neexistuje nic co by vylucovalo aby doprava na koncerty, do kina, na zapas a podobne bola povazovana za verejny zaujem. Verejny zaujem je sirsi nez len zakladne prava definovane v ustave. Napokon ako je citovane v #27, pri drahovej doparve je dokonca doprava za ucelom uspokojovania kulturnych ci spolocenskych potrieb explicitne uvedena ako priklad dopravnych sluzieb vo verejnom zaujme.
Reakcia na: 810zssk #31:
Ved to som sa snažil dokázať. Že akonáhle niekto povie, že doprava na masové koncerty nie je verejným záujmom, tak nehovorí pravdu. Lebo síce osud návštevníka mesto zaujímať nemusí, ale minimálne ten návštevník pri neposilnenej MHD bráni ústavným právam ostatných.

Bude k dispozícií aj CP linky H? Či to bude fungovať spôsobom "postav sa na zastávku a snáď ti to do 15 minút príde"?;
Reakcia na: Ike #32:
V #22 si pisal ze doprava na koncert nie je verejny zaujem, ja tvrdim ze je. Bez ohladu na to ci niekomu inemu blokujes miesto. Aj keby ten koncert bol o druhej v noci na Topolovom.
Reakcia na: 810zssk #34:
Polemizujeme o tom, či 2+2=4, pričom ty hovoríš, že 4 a ja hovorím, že 4 😂
Reakcia na: Ike #35:
Ja totiž vidím veľmi zásadný rozdiel v tých dvoch konceptoch 🙂 Prvý je o tom že chceme odviezť ľudí aj na kultúrne/športové akcie (a z nich), druhý je Csáderovský koncept že "vozíme ľudí len do práce a do školy", akurát teda doplnený o to že ak by hrozilo že toto sa nám kvôli akcií nepodarí, tak vtedy už posilníme.

Je to rozdiel aj v praxi, lebo môže nastať že niekde je akcia ktorou sa nepreplnia existujúce spoje, ale aj tak si zaslúži posilovku. Napríklad rôzne neskoré večerné akcie, kedy do regiónu už nič nejde, čiže sa nemá aký autobus preplniť, ale aj tak je verejným záujmom aby z nich bola zabezpečená posilová doprava. Príkladom sú nočné spoje počas Bielej noci, ktoré by podľa tebou aplikovaného princípu nemali existovať, podľa môjho áno.
Reakcia na: 810zssk #36:
Môžeš mi napísať, kde som, podobne ako Csáder, uviedol "vozíme ľudí len do práce a do školy"? Snažil som a naopak vysvetliť, že aj keď to nie je verejný záujem, mala by takáto doprava byť vnímaná vážne a mala by byť zabezpečená. Preklopil si to do extrému, ako keby som ja povedal, že tvoja interpretácia znamená, že budeme zohľadňovať požiadavky jednotlivcov v otázke vozby do krčiem. Keby som chcel, viem to tam nájsť, ale viem, že tak si to nemyslel, preto nebudem mlátiť slamu.

Cely čas sa tu snažím odôvodniť, prečo ľudí na koncerty voziť MHD a ty ma tu porovnáš s Csáderom. Fakt díki 😂
Reakcia na: Solider #20:
L4 predsa posilovala H4 v roku 2011 v trase N.Ľ.Š - Nové mesto.
Tento rok bude posila v celej trase L4 + posila aj na L2.
O posilovej L7 neviem, že by bola vtedy vedená z Vajnorskej smer Račianska. Asi myslíš nedelnú posilu k vlakom.
Čiže teraz to bude podstatné zlepšenie na Vajnorskú radiálu.
Osekali však bus linky H okrem jednej ex.H5.

Reakcia na: david1 #38:
Solider narážal na situáciu z 3. 3. 2019, keď sa hral otvárací zápas na Slovane a zároveň končili jarné prázdniny
Reakcia na: Ike #37:
A ja sa snazim vysvetlit ze to verejny zaujem je 🙂
Reakcia na: 3pa3ck3 #39:
Tak takých akcií bolo bez posily omnoho viac. Napr. 28 tis.ľudí z posledného koncertu DM na Interi a k preplneným zastávkam prišla bežná krátka L204 a L53..
Vtedy ani taxíky nestíhali.
Reakcia na: 810zssk #40:
Neber si to v zlom, ale ja tu nikde nehovorím, že doprava na akcie sa nemá realizovať, hoci tvrdím, že to nie je verejný záujem. Práve naopak, obhajujem tu riešenia pred potenciálnymi Csádermi a v nejednom príspevku som dodal, že ak chceme zlepšovať modal-split, mali by sme to robiť bez ohľadu na zákon. Keďže hranica "masovosti" akcie, kedy dopravu robiť a kedy nie, nie je jednoznačne určiteľná, prakticky vždy zostane priestor na totálne znegovanie názoru druhého.

Takže ak chceš ochutnať z tvojej medicínky, spýtam sa Ťa inak (každopádne, viem, že takto si to nemyslel, ale aby si nemával palicov nad psom iba ty :-)) : Ak v Záhorskej Bystrici existuje prúd 25 ľudí, ktorí cestujú každý piatok na zastávku Novoveská, aby navštívili notoricky známy podnik U Michala, má teda mesto povinnosť zabezpečiť pravidelnú MHD medzi Záhorskou Bystricou a DNV?
Reakcia na: Ike #42:
Hej, lenze ked to argumentacne postavis do roviny ze to nie je verejny zaujem ale ma to byt zabezpecovane aby sa ti verejnozaujmovi zmestili, tak sme ideologicky stale v csaderovskej rovine a pri prvej akcii ktora bude koncit po ukonceni premavky dennych liniek si to mumie v samospravach vylozia tak ze tu posilovku netreba riesit, lebo nikomu ti koncertaci neberu miesta.

Aj ked zaver mas dobry, sposob akym si k nemu (oficialne) dospel je zly a ta argumentacia je skodliva z vyssie uvedeneho dovodu. Objednavatel nema skumat preco ludia cestuju, objednavatel ma naplnat ich prepravne potreby.

Druhemu odstavcu nerozumiem a neviem ako je to "moja medicinka" lebo temou bol ucel cesty, nie sila prepravneho prudu. Ale aby som ti odpovedal, ano, mesto ma naplnit prepravnu potrebu tychto ludi na cestu medzi miestom bydliska a notoricky znamym podnikom U Michala. To neznamena ze to musi byt priamou linkou, napr. kombinacia 36+21 by bola prijatelna (keby mala 36 lepsi interval a dlhsiu dobu prevadzky). V pripade ak by prud ludi zo Zahorskej Bystrice do notoricky znameho podniku u Michala bol v tisickach cestujucich, potom by tam samozrejme bola na mieste aj nejaka priama linka.
Reakcia na: Ike #42:
Nemá pobyt na ministerstve na Teba škodlivý vplyv v zmysle vymýšľania dôvodov miesto spôsobov? Prečo radšej neuznať, že človek má okrem prostej reprodukcie aj kultúrne potreby? Ak majú naši veriaci spoluobčania prakticky na celom Slovensku vrátane UR zaistenú verejnú dopravu na omšu a z omše, prečo by som ja nemal mať zaistenú dopravu na koncert skupiny AC/DC?
A prečo tu absurdne vyťahuješ spojenie do nejakej krčmy, kam sa DÁ dostať aj za normálnych okolností?
Reakcia na: S499.1023 #44:
Snažil som sa len obhájiť, že existuje mnoho prípadov, kedy by malo byť cieľom objednávateľa dopravných služieb zabezpečiť dopravu na jednorazovú akciu bez ohľadu na to, či je to verejný záujem, alebo nie. Ani v jednom z mojich príspevkov som sa nevyjadril, že by si nemal mať zaistenú dopravu na koncert AC/DC. Ani v jednom. Skôr naopak.

Polemizoval som len nad termínom verejný záujem. Ak prijmeme, že doprava na koncerty je verejný záujem, tak potom môžeme prijať aj záver, že doprava za rodičmi je verejným záujmom. Alebo doprava do lesa. Alebo doprava na nákupy. A potom vôbec, že prakticky neexistuje doprava, ktorá nie je vo verejnom záujme.

Ak budeme mať stretávku z gympla po 20 rokoch a spojíme sa 4 triedy a zorganizujeme ju v Svätom Martine pri Senci bude to verejný záujem VÚCky dostať nás tam? Ak nie, tak kde je tá hranica, kedy to je a kedy nie je?

Aby ste ma zase s Samom neprekrútili, ja sám veľmi intenzívne cestujem za cieľmi, ktoré nie sú verejným záujmom a nie som ten domased v zmysle do práce a domov. A rozhodne si myslím, že kultúrne potreby sú dôležité. Len chcem poukázať, že definovanie, čo je verejný záujme a čo nie a v akom rozsahu, je veľmi náročné až nemožné.

Preto to skôr otočme na tú ústavu a na to, že chceme podporovať verejnú osobnú dopravu. A to sa týka aj cestovania v noci. Že nemáme prímestské nočáky je istým spôsobom dosť veľký fail.

Reakcia na: Ike #45:
Presne ako pises, neexistuje cesta ktora by nespadala pod verejny zaujem. Aj doprava do lesa (linka 43, posilove spoje na Pezinsku Babu), aj na nakupy (linka 69, zachadzky roznych liniek k Avionu, 123 a 36 ktorych vznik bol motivovany Bormi..), aj doprava za rodicmi (vies o tom ze dokonca existuje zlava pre rodicov cestujucich ma navstevu dietata v ustave?) su verejny zaujem.

Ulohou objednavatela je naplnit prepravne potreby a zabezpecit mobilitu obyvatelstva, nie skumat dovod cesty. O tom kde bude aka doprava ma rozhodovat sila prepravneho prudu (resp. standard zakladnej obsluznosti tam kde je prepravny prud slaby), nie ucel cesty.

Ked budete robit stretavku z gympla, asi nevygenerujete taky prepravny prud aby tam bola nutna posilovka. Ale Svaty Martin by urcite mal mat lepsiu dopravu ako ma dnes.
Dojmy zo sledovania cez okno počas obeda (videné 3 spoje z každej linky):
- H nevozí nikoho
- 61 jazdí slušne obsadená (sediaci aj stojaci) v oboch smeroch
Reakcia na: Valec #47:
H5 aj minule vozila vzduch. Kto už len nechá auto na Technickej. Podobne to bolo aj pri H1 zo Žabieho majera.
Ako tak obsadená vtedy jazdila H3 z Petržalky.
Reakcia na: david1 #48:
Predchvilou videni fanusikovia na zastavke Horne Krcace pocas nepremavania elektriciek 🙂
Reakcia na: david1 #48:
V 2011 v Ba hrali slováci, ale na záchytné parkoviská sa občas dostali aj Česi, škandinávci či Lotyši ... Na Žabom majeri parkovalo zvyčajne okolo 80-100 áut, viem že niektoré naše zápasy ich tam bolo aj vyše 150 (čiže celkový počet ľudí krát 3). Na Technickej bolo tak do 50 áut (čo si pamätám okolo 20-30) a na Hraničnej tiež tak nejako. Ale vtedy autobusové H-čka z parkovísk nemali zverejnený cesťák, takže reálne chodili podľa potreby.
Tie Ex H linky premávali dosť často aj , keď bez CP.
Reakcia na: 810zssk #46:
Jednu vec nechápem, a to že na čo vôbec existuje pojem "doprava vo verejnom záujme", keď ako píšeš KAŽDÁ cesta nejakej osoby je vo verejnom záujme. Má tento pojem potom vôbec nejaký zmysel?
Reakcia na: johnnyjanko #52:
Dopravou vo verejnom záujme sa rozumie doprava ktorá je prevádzkovaná na základe objednávky verejnej správy (štátu, župy a pod.) na rozdiel od dopravy na komerčnom základe, ktorá žije len z cestovného. Najmä lokálne linky by nemohli premávať v takomto rozsahu a za takéto ceny ak by sa mali uživiť len z cestovného, takže ich vo verejnom záujme objednáva verejná správa na zabezpečenie mobility obyvateľstva a potláčanie negatívnych javov spojeným s eventuélnym nárastom IAD.
Reakcia na: 810zssk #53:
To chápem, ale to je potom taká kruhová definícia. Akákoľvek doprava, ktorú verejná správa objedná, sa automaticky stane "dopravou vo verejnom záujme". Existujú ale nejaké objektívne kritériá určujúce čo má verejná správa objednať, a čo už nie? Csáder tvrdí, že len škola a práca. Ty tvrdíš, že všetko. Kto to rozhodne? Čo na to zákony?
Reakcia na: johnnyjanko #54:
Ja len upozorňujem, a u nás je s tým tiež problém, že najprv je verejný záujem a potom je doprava vo verejnom záujme, nie naopak. Lebo tiež som počul, že "vytvoríme linku vo verejnom záujme" v relácii, ktorá jednoznačne verejným záujmom nebola. Verejný záujem nemožno z pozície objednávateľa vytvoriť. Verejný záujem je možné rešpektovať a obslúžiť.
Reakcia na: johnnyjanko #54:
Podľa môjho názoru by mala verejná správa objednávať dopravu tam kde existuje významná prepravná potreba (bez ohľadu na účel cesty) a zároveň táto prepravná potreba nie je dostatočne napĺňaná komerčnými linkami.

Zákon o doprave na dráhach uvádza nasledovné účely: "do zamestnania, škôl, zdravotníckych zariadení, úradov a za účelom uspokojovania kultúrnych, rekreačných a spoločenských potrieb" - v praxi podľa mňa neexistuje cesta, ktorá by nespadala do jednej z týchto kategórií.
Reakcia na: Ike #55:
V akej relácií doprava nebola verejným záujmom a prečo?
Reakcia na: 810zssk #57:
V takej ktorá sa nerealizuje áno cestou ani dráhou 😁
Reakcia na: Ike #58:
Teraz myslíš Dunajbus, lietadlo BA-KE alebo ešte niečo iné?
Inak dnes som bol na hokeji a využil som posilovku. No nie je to úplne terno.

Prišla mi 207 posilová (neišla z obratiska, ale prišla smerom z Trnávky) a po nastúpení som zistil, že vôbec nezobrazuje zastávky a ani ich nehlási.

V trolejbuse bolo minimum domácich, väčšina boli Rusi, Taliani, Lotyši a Švajčiari. Nemálo zastávok je na znamenie, bola tma a zarosené okná. Partia Švajčiarov predomnou pri hrade pre istotu stláčala tlačidlo dopytu/znamenia po každom zatvorení dverí a na každej ďalšej zastávke vždy jeden vyskočil a skontroloval okolie až kým nepovedal "jetzt".

Je problém si to postrážiť? Pretože to moc dobré svetlo nevrhalo.
Reakcia na: Ike #60:
To je v DPB uplna klasika pri takmer akejkolvek jazde mimo CP. Vodici nie su dostatocne dobre skoleni na palubaky, takze vacsina ani nevie ako nahodit infosystem ak idu mimo sluzby (druha vec je ako casto nie su spravene sluzby v PP ani ked by mohli byt, napr. na Vianoce, ale to nie je tento pripad).

Bohuzial, DPB to ma uz roky na haku a infosystem povazuje za nepodstatny doplnok. Zatial sa nic viditelne nezmenilo ani po volbach (chcem dufat ze vnutri sa nieco deje a len cakame, ale...).
Reakcia na: 3pa3ck3 #59:
Lietadlo BA-KE nemôže lietať vo verejnom záujme.
Reakcia na: 810zssk #61:
Je to škoda. Lebo cez pracovný deň o jednej, keď je tam 90 % školákov to hlási ukážkovo, ale posilový spoj pri majstrovstvách sveta v hokeji, kde je 100 % tímov neslovenských to nefunguje 🤪 A hlavne to nehlásilo ani zastávky na znamenie.
Reakcia na: Ike #63:
Tu by na úvod stačilo, aby pri nefunkčnom informačnom systéme zastavovali busy na každej zastávke (tak isto, ak ide Karosa, o existencii STOP tlačidiel v ktorej vie iba zopár fanatikov a pri vyššom leveli aj všetky vozidlá, ktoré nemajú akustické hlásenie)
Reakcia na: Ike #62:
Prečo?
Reakcia na: S499.1023 #65:
Regulation (EC) No 1008/2008 of the European Parliament and of the Council of 24 September 2008 on common rules for the operation of air services in the Community

Článok 16

Reakcia na: johnnyjanko #54:
To je jednoduché. Dopravou vo verejnom záujme je všetka doprava, ktorou chce cestovať 810zssk. Takže všetci ostatní budú menej jesť, menej cestovať, menej nakupovať, aby sa zložili 810zssk na jeho linky.

Ak existuje významná dopravná potreba, tak ju nie je treba dotovať. ak neexistuje významná dopravná potreba, tak ju tiež nie je treba dotovať. Na to máme už niekoľko tisícročí trhový mechanizmus, aby ľudia rozhodli, čo si cenia viac a teda čo sú ochotní zaplatiť.

810zssk zrejme netuší, že ako pôda, práca, kapitál sú vzácnymi zdrojmi. Teda ak niečo treba použiť na dotovanie jeho spojenia, tak niekoho iného treba ochudobniť.
Reakcia na: zakaznik #67:
Takže podľa teba má zaniknúť celá MHD v Bratislave, keďže nie je možné ju prevádzkovať na komerčnej báze. Chápeme.
Reakcia na: 810zssk #68:
Ak chceš používať termín DVZ, tak ho musíš nejak definovať. Od johnyjanka si dostal takú otázku, na objektívne kritériá.

"Významný" nie je objektívne kritérium. Ani "dosatočne".

Keď tu šermuješ takými termínmi, tak jediné vysvetlenie je, že si o žiadnych ani neuvažoval.

Reakcia na: zakaznik #67:
Inak ešte pre tvoju informáciu, 810zssk už asi 5 rokov v Bratislave jazdí primárne autom, takže keby šlo o 810zssk, v celom meste jazdia tak tri autobusové spoje za týždeň. Mne naozaj netrhá žily že sa nedostanem napr. na Strmé vŕšky.

Lenže na rozdiel od teba chápem širší spoločenský prínos kvalitnej dopravy. Z dobrej dopravnej obslužnosti oblastí neprofituje len priamo cestujúci ktorý ju využíva, ale aj ja. Lebo dopravná obslužnosť znamená menej áut, lepšie životné prostredie, pozitívne dopady na zdravie populácie, nižšie náklady na infraštruktúru a tak podobne.

Dobrá dopravná obslužnosť je investícia ktorá sa niekoľkonásobne vráti.
Reakcia na: zakaznik #69:
Významný a dostatočne reprezentujú nejake hodnoty, ktoré nie sú presne definované a je vecou spoločenskej dohody kde ich nastavíme.

Debata ale nebola o veľkosti dopytu, ale o účele cesty.
Takže aby som to zhrnul a Zákazník nemusel (nesprávne) kombinovať čo som povedal v rôznych postoch na rôzne témy:

Za verejný záujem považujem za zabezpečenie mobility obyvateľstva bez áut a to bez ohľadu na dôvod prečo potrebujú cestovať. Rozsah dopravy by mal vychádzať zo štandardu základnej dopravnej obslužnosti (maximálna dochádzková vzdialenosť na zastávku, maximálny prípustný interval medzi spojmi, minimálny časový rozsah prevádzky), pričom štandard môže byť rôzny podľa hustoty osídlenia, resp. iných zdrojov a cieľov ciest. Štandard by pripúšťal nulovú obsluhu pre extrémne riedko osídlené oblasti, teda úplné samoty.

Štandard základnej obslužnosti teda rieši dostupnosť dopravy ako verejnej služby aj tam kde nie je obzvlášť silný dopyt. Tam kde základná dopravná obslužnosť nepostačuje s ohľadom na kapacitu vozidiel by sa následne ponuka spojov navyšovala už podľa dopytu.
Reakcia na: 810zssk #70:
V prípade napr. Dankovych icčok je niekoľkonásobná akurát tak cena oproti tomu, čo miselo zaniknúť.

Znôška nemerateľných konín nenahrádza logické argumenty. Myslím, že pôvodná otázka bola rozumná, akto má byť viac ako len práca a škola, tak čo?
Reakcia na: 810zssk #72:
Či je rýchlik z Krupiny do Medzilaboriec alebo z Košíc do Bratislavy vo verejnom záujme predpokladám, že určíš ty osobne. 🙃
Reakcia na: zakaznik #74:
Nie, ak by si si prečítal čo som tam napísal, tak by si videl že práveže považujem za potrebné stanoviť objektívne štandardy dopravnej obslužnosti. Rôzne ad hoc riešenia podľa toho čo si práve ktorý starosta vydupal považujem za najväčšiu škodnu bratislavskej MHD.

Zároveň som nikde nič nepísal o priamych spojoch odvšadial všade.
Reakcia na: 810zssk #75:
Podľa mňa na to ideš dobre, ale až príliš sa vyhraňuješ, čím sám seba zaháňaš do extrému. Ak je každá relácia vo verejnom záujme, prečo potom štát nedotuje SmartWings na linke BTS - Kanárske ostrovy? (Dúfam, že to nečíta Andy D. 😂 )
Reakcia na: 810zssk #75:
Narážam na diskusiu v minulosti, kde si tvrdil, že BA - KE je vo verejnom záujme, ale nejaký okresný zpadákov do iného okresného zapadákova už vo VZ nie je. To si tu predkladal ako zjavenú pravdu.

Hľadám aj nejakú kontinuitu s minulými vyjadreniami.

Čiže v praxi cestujúci z Krupiny do Medzilaboriec nielenže bude mať na hov spojenie, ale ešte sa bude aj cez dane skladať tým, čo cestujú BA - KE, spojenie, ktoré je tak dôležité, že sa ani len nedá zafiancovať s cestovného (vraj).

To je tá sociálna spravodlivosť, spoločenská dohoda, či solidarita, či ako sa to tomu hovorí.
😁
Reakcia na: Ike #76:
1. Pretože sme stanovili nejake územie na ktorom má štát objednávať dopravu a Kanárske ostrovy sú mimo neho.
2. Lebo doprava v tejto relácií je v dostatočnej kvalite zabezpečená komerčnými linkami, teda nie je nutnosť aby ju objednával štát. Toto je aj duch európskej legislatívy na ktorú si odkazoval o pár príspevkov nižšie 😉
Reakcia na: zakaznik #77:
Ad prvý odstavec: Budeš mi musieť nájsť citáciu, lebo fakt netuším o čom hovoríš a neviem si celkom dobre predstaviť že by som niečo také povedal.

Rovnako neviem kde si sa zas dočítal že cestujúci z Krupiny do Michaloviec by nemal mať dobré spojenie.
Reakcia na: zakaznik #77:
Myslím, že sa teraz zamotávame. Má byť stanovený systém štandardov dopravnej obslužnosti a tá má byť zabezpečená vo verejnom záujme bez ohľadu na to, či cestujúci ide na diskotéku, alebo do práce. Teda nemalo by sa stať, aby nejaká obec nemala spojenie so svetom.

Pôvodná polemika však začala o posilovej doprave vo verejnom záujme.
Reakcia na: 810zssk #78:
Lenže tvoje premisy sú v rozpore s predchádzajúcimi tvrdeniami.

Pekným príkladom sú skibusy. Obec alebo VÚCka neobjednáva skibusy, lebo doprava k lyžiarskym svahom je zabezpečená komerčne. Ale ak prijmeme premisu, že doprava k zjazdovkám je verejným záujmom, potom je komerčná doprava iba dôsledok neplnenia si povinností objednávateľa v koho pôsobnosti je.

Preženiem to do extrému, ale je to podobné ako keby štát povedal, že ruší rýchliky a uvoľnil trať Bratislava - Košice komerčnej doprave. Nabehli by súkromní dopravcovia, bola by medzi nimi učebnicová súťaž, ale chodili by tie vlaky na konci dňa v správnych časoch? Zastavovali by v správnych zastávkach? Boli by ceny prijateľné, alebo nastavené tak, že zaplať alebo choď autom?

Teraz môžeš povedať, že áno, nech potom štát doobjedná vlaky v potrebných časoch. No ale tu sme na úrovni Miroslava Ivana z SaS, ktorý toto dlhodobo presadzuje, pričom v konečnom dôsledku to zaťažuje štát ešte viac, ako keby ten objednával aj ziskové spoje vo verejnom záujme.

Disclaimer: toto nie je obhajoba akéhokoľvek nehospodárneho a nefektívneho nakladania verejnými financiami.

Reakcia na: 810zssk #79:
To bolo, keď si tu obhajoval potrebu dankových ICčok.
Ale konkrétne dohladať je to problém ako písomne, tak asi ani ty si nepamatáš, čosi obhajoval.
Reakcia na: Ike #81:
Podľa mňa je normálne že štát verejný záujem napĺňa len tam, kde to nie je zabezpečené komerčnými službami. Napríklad aj to aby ľudia mali možnosť kúpiť si potraviny je nepochybne verejným záujmom, ale keďže to v dostatočnej miere napĺňajú podnikatelia, nie je nutné aby tam vstupoval štát.

Podobne pri doprave, ak by niekde bola zabezpečená komerčná doprava ktorá by spĺňala spomínané objektívne štandardy obslužnosti, tak nie je dôvod aby ju tam objednával štát. Ak by nastalo to čo píšeš, teda že by komerčné linky jazdili len v silnom čase, bolo by na mieste aby štát linku ďalej objednával ako celok (vrátane tých silných časov, presne pre to čo píšeš).

Každopádne v rámci mesta tento problém neexistuje, keďže neexistuje ani komerčná doprava.
Reakcia na: zakaznik #82:
Už začínam tušiť o čo mohlo ísť, ale to sme sa zas nepochopili.

Niekedy keď kritizujem že štát niečo neobjednáva (napr. expresy BA-KE), tak sa odvolám na to že majú dostatok prostriedkov na "blbosti" ako niektoré nezmyselné lokálky. Ale keď chcem zrušiť lokálky, nie je to preto že doprava do dotknutých obcí by nebola verejný záujem, ale preto, že vlaky nie sú najefektívnejším módom dopravy pre dané obce. Samozrejme že zabezpečenie dopravy napr. do Banskej Štiavnice verejný záujem je, ale mal by byť napĺňaný autobusom, ktorý má na takéto linky oveľa lepšie parametre (vyššia rýchlosť, možnosť lepšieho trasovania, nižšie náklady).
Reakcia na: 810zssk #83:
Točíme sa, takže Ti vysvetlím, čo je problém.

Ja s Tebou súhlasím a tvoje argumenty sú odborné a podložené. Jediné, s čím mám problém, je tvoje "totálne" tvrdenie, že "každá doprava je vo verejnom záujme". To znamená, že 100 % prepravených osobokilometrov je vo verejnom záujme. Myslím, že tu sa nezhodneme. Nie je to ani 0% a ani 100%. Mieru si určiť neviem. A asi nikto. Ale je to určite niekde medzi. Podľa mňa napríklad cestovanie I. vozňovou triedou nie je verejný záujem. Verejný záujem je dostať Ťa z miesta A na miesto B a to plní II. vt. Prvá trieda je svojim spôsobom doplnková komerčná služba, podobne ako napríklad havarijné poistenie.

Ak by všetko bolo vo verejnom záujme, tak potom zabijeme komerčnú dopravu. Ak nič, tak potom nemáme žiadnu dopravu vo verejnom záujme.

Príklad s potravinami je na prvý pohľad fajn, ale má niekoľko drobných chýb. Potravinový trh na Slovensku je obrovský a popri niekoľkých reťacoch sa uživí aj množstvo malých prevádzok. Možnosť voľby potravín jednotlivcom je navyše enormná. Alternatívou k potravinám je vlastné dopestovanie, čo nie je pre spoločnosť neprospešné.

Dopravný trh je značne menší. Medzi bodom A a B nemáš na výber z piatich dopravcov (tak ako máš Lidl, Tesco, Billu v tvojom okolí) a predstava, že by to tak bolo je naivná ranokapitalistická. Rôzne ceny tovarov navyše nemajú taký dopad na kvalitu potravín, ako má rôzna cena cestovného a o prepravných podmienkach a tarifne nehovoriac. V doprave musí byť väčší poriadok. A akonáhle začneš aj v komerčnej doprave určovať mantinely, tak sa ti postupne začne meniť vlastne na režim dopravy vo verejnom záujme.

Long story short: nedá sa jednoznačne a presne určiť, čo je verejný záujem a čo nie je.




Reakcia na: Ike #85:
Myslím že hlavný problém tu je v tom že používame rovnaký výraz na dva rôzne koncepty.

Takže takto: Je verejným záujmom aby bolo možné naplnenie prepravnej potreby (bez ohľadu na jej účel) verejnou dopravou* a to v dostatočnej kvalite. To neznamená, že každá prepravná potreba musí byť naplnená objednávanou linkou ("linkou vo verejnom záujme"), ak tam existuje komerčná alternatíva v dostatočnom rozsahu.

Čo sa 1. triedy týka, vozňová trieda nie je prepravná potreba. Prepravná potreba je dostať ťa z A do B v nejakom základnom štandarde. Prípadná požiadavka na vyšší štandard už je samozrejme vecou toho či si ochotný si priplatiť.

(* Okrem extrémne riedko obývaných oblastí, kde je verejná doprava extrémne neefektívna a súhrn vozidiel IAD z/do týchto zdrojov a cieľov je zanedbateľný. Týmto myslím len naozaj veľmi špeciálne situácie, napr. ak má niekto dom v strede lesa, kde široko-ďaleko nič iné nie je.)
Aj tak sa točíte okolo niečoho, čomu sa zvykne hovoriť "nirvana fallacy". Keď sa nejaký šitný stav štátnej poloregulácie súkromného sektora porovnáva s utopickým vysnívaným štátnym poriadkom vo verejnom záujme.

Ale v praxi sme vďaka Kpt. Kkt. a pár regionálnym imbecilom súkromné žlté vlaky s autobusovými prípojmi do miest ako Svidník, Bardejov a pod. (Regiojet nedostal licenciu) nahradili horľavými štátnymi ICčkami s náhodnými rebriňákmi SAD Prešov.

Tak vyzerá niekoľkonásobný spoločenský prínos dopravy vo verejnom záujme v praxi. Prax je to, čo sa počíta, nie utopický socializmus, ktorému sa tu na IMHD s obľubou robia mexické vlny.🙂
Reakcia na: Ike #66:
Tam ale nie je výluka, len spresnenie.
Reakcia na: zakaznik #87:
Typickým príkladom je tiež spomínanie švajčiarskej verejnej dopravy a zároveň strašenie ukrajinskými maršutkamo.
Reakcia na: zakaznik #87:
Presne tak, prax je to co sa pocita. Tak nam prezrad kde na svete maju uplne deregulovanu a zaroven kvalitnu verejnu dopravu.
Reakcia na: zakaznik #87:
Podľa mňa je utopické myslieť si, že obchodné ciele podnikateľa a verejný záujem sú v prieniku. Na tom nie je nič IMHD-socialistické.
Reakcia na: 810zssk #90:
Nacizmus a totalitný socializmus boli dobrý nápad, keďže boli vo svete zavedené? Druhý spomínaný ešte stále funguje vo viacerých štátoch sveta.

Ike: Obchodným cieľom podnikateľa je dodávať zákazníkom tovar a služby. To je dosť podobné ako záujem "verejnosti".
Asi nie je veľa podnikateľov, ktorých cieľom činnosti by bolo napr. prevážanie vzduchu alebo naplnenie obrovského skladu novými televízormi.
Reakcia na: zakaznik #92:
Toto je zas co za konstrukciu?

Ty si sa tu ohanal praxou, tak si prosim priklad miesta kde v praxi funguje to co presadzujes.
Reakcia na: 810zssk #93:
Poukazujem na to, že dávaš otázky, ktoré nemajú žiadnu pointu vo vzťahu k téme.
Podobne by som sa mohol pýtať, v ktorej oblasti, s porovnateľnou životnou úrovňou ako u nás, funguje verejná doprava na úrovni, akú by si si predstavoval.
Reakcia na: zakaznik #92:
Tvoj príspevok je nahnevané hodenie stoličky na stôl, kde prebieha decentná diskusia. Takže končím.

Ďakujem Samovi za kultivovanú a odbornú diskusiu na tému verejného záujmu.
Reakcia na: Ike #95:
Podobne 🙂
Mám otázku k cestovaniu zadarmo s lístkom na hokej. Stačí mať lístok v mobile, či musí byť v tlačenej podobe?
Reakcia na: patrik #97:
DPB nepíše nič o tom, že by lístok musel byť vytlačený. Takže pokiaľ na zápas ho stačí mať elektronicky, tak by mal takto stačiť aj v MHD.
Plánuje sa posilovka v tomto režime potiahnuť už do konca majstrovstiev, alebo je šanca aspoň pred play-off spraviť nejake zmeny, v súlade s realitou dopytu? Autor koncepcie posilovky totiž zrejme nerátal s tým že po hokeji nepôjdu všetci rovno do postele a tak sa už museli nejake električkové služby operatívne predlžovať kvôi "nečakanému" večernému dopytu... tak by možno bolo lepšie to systematizovať a predĺžiť večernú premávku aspoň počas tej play-off.
Reakcia na: 810zssk #99:
tak nakoľko pre nás MS končia zajtra, posilovka sa môže kompletne zrušiť ....
Reakcia na: gejza #100:
No, keďže my tu ani nehrali, tak sa vlastne ani nemusela zavádzať. 😉
Reakcia na: gejza #100:
Ty si myslis, ze sa zavadzala kvoli nasim, ked sme tu ani nehrali?
Reakcia na: marek1978 #102:
vidis... este aj toto... zase boli vozidla MHD zneuzite 😃
Vďaka viacerým za zaujímavé postrehy. Ja si dovolím ešte jedno doplnenie: príklad s lietadlami BA-KE alebo na Kanárske ostrovy bol v tejto diskusii spomenutý ako absurdný kontrapríklad, ale áno, letecká doprava v EÚ naozaj je často dotovaná. Špeciálne to využíva Ryanair. Pri rozhodovaní kam bude a kam nebude lietať Ryanair agresívne vyjednáva s letiskami, mestami a štátmi, aby mu buď letisko dalo zľavu z poplatkov alebo aby mu mesto/kraj/štát časť tých poplatkov zadotovalo. Väčšinou sa mu to aj podarí, pretože mnohé menšie letiská (koniec koncov aj to bratislavské) sú závislé na Ryanairi, okrem neho tam skoro nikto nelieta. Mnohé mestá a regióny by zase prišli o veľa turistov. Takže áno, letecká doprava je tiež dotovaná, či už ako verejný záujem alebo ako podpora turistického ruchu. Osobne sa čudujem, že Ficostrana alebo Dankostrana ešte nenavrhla dotovať letenky BA-KE, podľa mňa by sa to ich voličom veľmi páčilo.

Najvtipnejšie ale na tom je, že takéto dotácie využíva a priamo vyžaduje ten Ryanair, ktorý patrí k najhlasnejším kritikom európskych dotácií, regulácií a štátnych zásahov do podnikania (O'Learyho slávne video z Európskeho parlamentu snáď ani netreba pripomínať).
Reakcia na: johnnyjanko #104:
Domnievam sa, že to sú zasa jablká s hruškami, tu jednak nejde o dotovanie leteckých liniek a jednak nejde o objednávku vo verejnom záujme.
Reakcia na: S499.1023 #105:
Neviem ako je to riešené na papieri, ale výsledkom je, že na fungovanie leteckej dopravy idú dotácie z verejných peňazí. A to je podstatné.

Ale máš pravdu, verejná správa neobjednáva linky a netvrdí, že je to doprava vo verejnom záujme.
Reakcia na: johnnyjanko #104:
Tu si naozaj pomiešal bataty s maniokmi. Ryanair je akciová spoločnosť a nízkonákladovka. To znamená jedno:
- platíš za to, že môžeš nastúpiť a máš sedadlo, všetko ostatné je nadštandard (aj to chcel Ryanair zaviesť cestovanie na stojáka),
- v lietadle máš reklamu,
- máš jeden model lietadla (v prípade RYR je to B737-800)
a teraz to najpodstatnejšie, lietaš z nezaujímavých na nezaujímavé letiská.

Ono v minulosti existoval model Hubs&Spokes, ktorý predpokladal, že sa zvezieš malým lietadlom z malého letiska na veľké letisko a tu pôjdeš jumbom (B747,A380 alebo aspoň A330 a B777) na iné veľké letisko, kde zase sadneš do malého eroplánu a odvezieš sa do cieľa.

Tento model sa neosvedčil a po deregulácii leteckej dopravy otvoril cestu nízkonákladovkám. A tak Ryanair nelieta Viedeň - Barcelona, ale lieta Bratislava - Girona. Kým veľké letiská si pýtajú veľké prachy za pristátie, vzlet a pobyt lietadla na letisku, Bratislava a Girona sa im tešia. Teda aj Ryanair je závislý na malých letiskách, lebo vďaka tomu môže stlačiť ceny leteniek na minimum a konkurovať napr. Lufthanse.

A samozrejme, že agresívne vyjednáva. Od toho je to akciová spoločnosť. Nerobia charitu.

No to, čo popisuješ, nie je verejný záujem a nie je to systémový druh dopravy. A sem spadá aj linka Bratislava - Košice. Jej dotácia by znamenala neoprávnenú štátnu pomoc. Jediná možnosť je vytvoriť komerčnú linku a dúfať
a) že si na seba zarobí alebo
b) že ju niekto nepriamo/načierno zadotuje.

Vo verejnom záujme je napríklad letecká linka Kirkenes - Oslo v Nórsku, pretože všetkými inými druhmi dopravy by si tam cestoval tri dni.

Ak by Slovensko chcelo objednávať leteckú dopravu, tak by muselo urobiť súťaž na dopravcu vo verejnom záujme a zverejniť tento zámer včas vo vestníku:

https://ec.europa.eu/transport/modes/air/internal-market/pso_en

ale linka vo verejnom záujme musí:
a) byť medzinárodná
b) byť vnútroštátna a spájať oblasti, ktoré nie sú konkurenčne prepojené iným druhom dopravy.

V krajine, kde IC vlak ide 4 hodiny z jedneho konca na druhý by to letecky s check-inom rýchlejšie nebolo.

No a trocha menší problém, ale predsa, je, že naše právne predpisy ohľadom civilného letectva nie sú prispôsobené na možnosť dopravy vo verejno záujme.

Jediná možnosť je rozlietať to komerčne. Ale laicky si myslím, že s veľkými lietadlami to nepôjde. Skôr nejaké menšie vrtuláčiky (menšia spotreba a kratší check-in - tým nemyslím ATR42) pravidelnejšie, ale s cenou nie pre bežných smrteľníkov ale zase nie len pre slovenskú smotánku.

Ešte uvádzam pre príklad pozvánku na súťaž o dopravcu na linke Brno - Mníchov.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52019XC0424(01)

zaujímavé, že to organizuje kraj.
Reakcia na: Ike #107:
S tým že hub-and-spoke model sa neosvedčil by som si dovolil nesúhlasiť. Stále ho veľa leteckých spoločností prevádzkuje (vrátane niektorých nízkonákladových) a zostáva to jediný model, ktorý dokáže efektívne obslúžiť oblasti s menšiou hustotou obyvateľstva.

Je pravda, že sa dnes oveľa viac lieta point-to-point, ale oba modely majú na dnešnom trhu priestor a pre veľa spoločnosti je hub-and-spoke model dodnes kľúčový.
Reakcia na: 810zssk #109:
Pod prizmou zníženého záujmu o poschodové lietadlá som sa nešťastne vyjadril, resp. som to zbytočne hyperbolizoval 🙂 . Jasné, že ten model má zmysel, ale trh jasne ukázal, kde sú jeho hranice a že z neho nekape, ako sa očakávalo v časoch B747 a vývoja A380 (ktorá imho vstúpila na trh tak trocha po funuse). 🙂