Revolúcia v regionálnej doprave je pozitívne hodnotená odborníkmi.
Občianske združenie Lepšia doprava víta nový model organizácie autobusovej dopravy v Bratislavskom samosprávnom kraji. Nové cestovné poriadky síce majú niektoré nedostatky, ale celkovo združenie hodnotí zmeny veľmi pozitívne.
„Autobusy po novom premávajú zväčša v pravidelných intervaloch a jednotných trasách, takže cestovné poriadky sú výrazne ľahšie zapamätateľné, než doterajšie. To veľmi zjednoduší cestovanie,“ hovorí predseda združenia Martin Fundárek.
Ďalším prínosom je podľa združenia nadviazanie autobusových spojov k vlakom najmä v Pezinku a Senci, kde doteraz boli prestupné terminály slabo využívané, mnohé spoje, ba aj celé linky, k železničným staniciam nezachádzali. Vďaka tomu bude možné vyhnúť sa zápcham a prestúpiť na vlak. „Napríklad vďaka novozriadenej linke z Dolian do Báhoňa môžu obyvatelia Dolian, Štefanovej a Budmeríc pri ceste do centra Bratislavy ušetriť približne 20 minút len z oficiálneho času jazdy, v skutočnosti to bude v špičke ešte viac. Škoda, že linka premáva len v pracovných dňoch,“ uvádza Fundárek.
Zmeny poukazujú na posun vo vnímaní verejnej dopravy. V minulosti ju vedenie VÚC vnímalo ako službu na dopravu do a zo zamestnania a škôl; cesty za kultúrou a zábavou boli vnímané ako luxus, ktorý si má zabezpečiť každý sám. Nové cestovné poriadky prispejú k tomu, že verejná doprava bude viac vnímaná ako komplexná služba.
Zmeny však určite vyvolajú u časti cestujúcich aj nevôľu. Optimalizácia verejnej dopravy, ktorá oproti pôvodným plánom meškala približne 6 rokov, totiž znamená aj rušenie súbehov autobusov s vlakmi, aby sa financie nevynakladali neefektívne na oba druhy dopravy, ktoré by si navzájom konkurovali. Zatiaľ sa to prejavilo v úseku Bratislava – Senec. V tomto smere by bola potrebná aktívnejšia komunikácia zo strany koordinátora integrovanej dopravy, ktorým je BID, a.s. „I v tomto smere sme zaznamenali zlepšenie voči minulosti. BID návrhy cestovných poriadkov prerokovala so starostami a zaslala im balíky letákov pre obyvateľov. Pri takýchto veľkých zmenách by však bolo vhodné ísť priamo do terénu a vysvetľovať zmeny v jednotlivých obciach priamo ľuďom,“ hovorí Fundárek. „Starostovia, aj keby so zmenami súhlasili, ich často nedokážu sami svojim občanom vysvetliť.“
Lepšia doprava verí, že pozitívny trend, ktorý sa začal posilnením železničnej dopravy, bude pokračovať. Podľa združenia treba na niektorých úsekoch posilniť železničnú dopravu v rannej špičke kvôli nedostatočnej kapacite a pridať vlaky cez víkendy, ale v smere do Bratislavy aj cez týždeň vo večerných hodinách tak, aby sa dosiahol hodinový interval po celý deň. U regionálnych autobusov bude potrebné pridať najmä spoje v skorých ranných a neskorých večerných hodinách, pretože napriek zvýšeniu počtu spojov stále do viacerých obcí odchádza posledný spoj príliš skoro či ráno prichádza prvý spoj príliš neskoro (čím nie je splnený štandard dopravnej obslužnosti), ale aj zhustiť spoje na niektorých linkách, kde dnes nie je interval ani dvojhodinový, najmä cez víkend. Taktiež bude potrebné redukovať súbehy autobusov s vlakmi aj medzi Bratislavou a Malackami, resp. Bratislavou a Pezinkom.
david1