Kratšie intervaly medzi spojmi a viac miesta pre cestujúcich sú hlavnými motívmi úprav v trolejbusových linkách.
Dopravný podnik od 4. júla 2016 mení trolejbusovú dopravu. Tri linky budú jazdiť s novými trasami, dve sa zlúčia do jednej a všetkým linkám sa zmenia cestovné poriadky. Prázdninové a víkendové verzie sú známe už teraz, na cestovné poriadky platné pre školský rok si ešte budeme musieť počkať.
Zmena organizácie trolejbusovej dopravy sa týka len časti trolejbusových liniek – konkrétne liniek 206 207 208 a 212. Zároveň sa však upravujú intervaly aj u iných liniek, pričom u najvyťaženejších liniek sa skracujú (zlepšujú) intervaly medzi spojmi. Nasadenie kĺbových (kapacitnejších) vozidiel bude vo väčšej miere zohľadňovať dopyt cestujúcich.
Základným prínosom zmeny je spojenie dvoch významne zaťažených trolejbusových tepien (Kramáre a Prievoz) jednou priamou linkou s kĺbovými vozidlami a atraktívnym intervalom v trase Cintorín Vrakuňa – Prievoz – Autobusová stanica – Ul. 29.augusta – Hodžovo nám. – Kramáre – Patrónka – ŽST Železná studienka (Vojenská nemocnica) pod číslom 212. Došlo tak k spojeniu najvyťaženejších úsekov pôvodných liniek 208 a 212 do jednej linky 212, ktorá zabezpečí priame spojenie Autobusovej stanicou s Nemocnicou Kramáre, ktoré doteraz neexistovalo.
S touto linkou bude na Kramároch koordinovaná posilnená linka 209 v trase z Mliekarenskej cez Trnavské mýto a Šancovú k NOÚ a NÚSCH, kde nahradí linku 206. Jej vetvenie na konci trasy na Kramároch zabezpečí rovnomernú obsluhu oboch zdravotníckych zariadení a zároveň poskytne atraktívny interval pre obyvateľov v okolí Vlárskej ulice, aj keď len počas dňa. Linky 209 a 212 bude na Kramároch dopĺňať aj linka 204 v pôvodnej trase. Zlepšená trolejbusová doprava na Kramároch by mohla byť alternatívou pre tých cestujúcich, ktorí každodenne riešia problémy s obmedzenými možnosťami parkovania v blízkosti zdravotníckych zariadení.
Upravený interval a časy odchodov linky 204 sú predpokladom na jej pripravované predĺženie na Dlhé diely, hneď po dobudovaní trolejbusovej trate v Mlynskej doline. Práve výstavba trolejbusovej trate v Mlynskej doline je prioritou a podľa informácií z DPB by mala byť najbližším europrojektom v oblasti rozširovania tratí ekologickej trakcie v Bratislave.
Skvalitnenie trolejbusovej dopravy si určite všimnú aj obyvatelia Dolných honov, kde budú linky 201 a 202 premávať v zlepšených intervaloch. Tieto linky boli nadmerne vyťažené aj z dôvodu narastajúcich pracovných príležitostí v business-centrách na Prievozskej ulici. Zlepšenie intervalu v špičke pracovných dní najmä čase príchodu zamestnancov business centier by malo zlepšiť kultúru cestovania v najvyťaženejšej trolejbusovej linke 201. Upravený večerný interval by mal skvalitniť dopravu z Hlavnej stanice aj po príchode večerných rýchlikov a rovnako aj cez víkend, keď boli trolejbusy v niektorých časoch preplnené. Počas piatkových a sobotných nocí doposiaľ často chýbala kapacita aj v nočnej doprave v smere na Dolné hony. Tento problém by mal byť vyriešený nasadzovaním kĺbových vozidiel na linke N72 v kritických časoch.
Zlepší sa aj vzájomné prepojenie hlavnej železničnej a autobusovej stanice, vrátane obsluhy nákupného centra Eurovea vďaka kratšiemu intervalu linky 210.
Rovnaké, resp. násobné intervaly trolejbusových liniek vytvorili nevyhnutný predpoklad pre koordinácie súbežných liniek v oblasti Nív – na Záhradníckej (linky č. 205+207, resp. 207+208) a Miletičovej (linky č. 201+209). Linky tak budú premávať pravidelnejšie než doposiaľ.
Trolejbusové linky 203 a 207, ktoré spoločne obsluhujú hradný vrch, budú v rannej špičke školského roku premávať v zlepšenom intervale. V ostatnom období pracovných dní sa zvýši kapacita v tejto lokalite vďaka nasadeniu kĺbových vozidiel na linku 207. Časové polohy trolejbusových liniek 64 a 203 sú koordinované s odchodmi lokálnej autobusovej linky 41, ktorá obsluhuje Drotársku ulicu. Interval linky 208, ktorá bude po novom premávať zo Šulekovej na Mliekárenskú bude prispôsobený reálnemu dopytu v tejto relácii.
Na väčšine trolejbusových liniek bude garantované nasadzovanie iba nízkopodlažných vozidiel, čo je určite prínosom nielen pre ťažšie mobilných cestujúcich, ale napríklad aj matky s deťmi. Toto opatrenie prichádza oneskorene, keďže dopravný podnik už od minulého roka vlastní 126 nízkopodlažných trolejbusov a denne vypravuje menej ako 100 vozidiel.
Trolejbusy najvyťaženejších liniek 201 202 209 a 212 budú premávať cez školský rok v atraktívnych intervaloch 6 minút v špičke ráno, 7 - 8 minút počas zvyšku pracovného dňa, 10 minút cez víkend a 15 minút večer. V súčasných podmienkach Bratislavy (chýbajúca preferencia MHD), kde vznikajú výrazné a nepravidelné zdržania trolejbusov, prijateľnú pravidelnosť MHD dokážu zabezpečiť iba linky s atraktívnymi intervalmi. Pri linkách s hustými intervalmi cestujúci nemusí sledovať cestovný poriadok, pretože aj napriek zápcham je predpoklad, že trolejbus čoskoro príde.
Na ďalšie zlepšenie trolejbusovej dopravy však budú potrebné aj ďalšie opatrenia – vyznačenie vyhradených jazdných pruhov pre MHD, úpravy signalizácie na križovatkách a zabezpečenie dostatočného počtu vodičov.
Author
posledna 202+prva N72 z rovnakej oblasti boli casovo prilis pri sebe, naopak spoj z HLS chybal, preto vymena, navyse mohlo by fungovat 208>posledna 201
>david1:
na Hranicnej zatial chyba priestor na vyckavanie vozidla do odchodu (vyrovnanie meskani), aj preto sa posilnenie BCC dopytu neriesilo predlzovanim 209, ale intervalom 201, ale suhlasim, ze by sa tam 209 hodila
posledna 205 kvoli tomu odchadzala z Rajskej tak neskoro, ze kopirovala nocak, preto uprava + aj po 23:00 sa da dostat z Trnavky na Nivy, ci uz 204+21, alebo 96+202