Reakcia na: monoblok #84833:
Lesná sa s Ťahanovcami vôbec nedá porovnávať. A to hneď z niekoľkých dôvodov:(1):
L: DO sídliska ako takého je zabezpečovaná autobusmi v dvoch vetvách. Šaliny neprechádzjú jeho stredom (ako sa to logicky plánuje v Ť) ale končia na začiatku (nezabúdajme na Štefaníkovu čtvrť ako jediný prípoj na Seifertovu), - teda šaliny majú len povedzme prípojnú funkciu k sídlisku. To si naplno uvedomujú aj technológovia v DPMB, ktorí pri výlukách všetky "X-ká" posielajú na Haškovu, viď teraz.
Ť: DO sídliska ako aj prístupu do neho ideálne čo najviac brikami.
(2)
L: Šaliny tak v rámci integrálneho taktového grafikonu svojou zvýšenou kapacitou poskytujú dostatočný priestor pre Černá Pole, ktorým musia prejsť a ktoré generujú veľké zdroje ciest (sám v nich bývam, zažívam to denno-denne).
Ť: hoci trasa do centra dnes nie je úplne jasná, je zrejmé, že brika bude primárne slúžiť pre Ťahanovce (Komenského dostatočne nepoberie), čo vedie k pomerne náročnej investícii.
A v neposlednom rade:
L: hoci to generuje prestupy, neexistuje rýchlejšia cesta do centra, cesta VHD aj na šaline je mnohokrát od dverí k dverám rýchlejšia.
Ť: dnes existuje rýchle spojenie s centrom (ako aj okolitými častiami mesta) vďaka Prešovskej. Hoci dnes tangenciálne smery ako aj "radiála" Prešovská sú IMHO poddimenzované, chceme postaviť električkovú trať, ktorá v akéjkoĺvek variante cestu od dverí k dverám môže vo výsledku predĺžiť (predpoklad zníženia výkonov na bus linkách).
A vlastne pre mňa ako pre laika v tejto téme... aké boli/sú argumenty výstavby ET do Ťahanoviec? Ja v tom mnoho výhod v porovnaní za investované prachy nevidím.
veteran
V tomto kontexte teda kladiem otázku, čo tá električka na už jestvujúcom sídlisku vyrieši a čo má nahradiť. Odpoviem si, že dokopy nič a ak ňou niečo nahradíme, tak jedine za cenu prestupu po 2-3 zastávkach z busu na električku. Som zvedavý, koľko cestujúcich bude toto ochotných robiť, že ešte ani neopustili sídlisko a už musia prestupovať. A len preto, že nejaký historický koridor a nejaká fiktívna výstavba o 20 rokov.
Trasovanie po Európskej a Ázijskej triede je samozrejme drahšia a technicky náročnejšia záležitosť, ktorá navyše zhltne asi aj nejaké parkovacie miesta. Ale netvárme sa, že parkovanie na sídlisku nie je problém a že ho netreba riešiť (a to hlavne všelijako inak, ale nie budovaním nových stojísk priamo pri cestách). Tiež nie je nikde napísané, že električková trať musí bezpodmienečne a výlučne viesť po vlastnom telese a nesmie ho zdieľať s IAD. Na tých uliciach snáď nie sú také fukoty, žeby to spôsobilo dopravný kolaps (jedným z cieľov novej trate by malo byť práve zníženie podielu IAD).
Ono to súčasne pretláčané trasovanie podľa mňa nie je problém iba na samotnom sídlisku, ale aj zapojenie trate na zvyšok siete mi príde určené z brucha a podľa toho, ako to bolo najjednoduchšie a relatívne najlacnejšie.
Stále dookola sa točíme okolo využitia bývalej vlečky do magnezitky a estakády ponad trať smerom na Masarykovu, čo sú nápady niekedy z roku 2006 z čias, keď niekto šiel na služobku do Karlsruhe a potom sa vymýšľali zvrhlosti typu tramtrejn z Ťahanoviec do Čiernej nad Tisou cez Kuzmányho raz za 60 minút.
Ja by som chcel vidieť aspoň nejakú štúdiu alebo hoci len kratší elaborát, ktorý by zhodnotil možnosti zapojenia trate z Ťahanoviec napríklad na Komenského ulicu trasovaním cez Mier. Či je to teda priestorovo možné, za akú cenu (koľko zelene musí padnúť, či je možná náhradná výsadba v tej lokalite, či nedôjde k degradovaniu prostredia, či je to možné so zachovaním súčasnej dopravnej kapacity Hlinkovej ulice) a čo zo súčasnej ponuky liniek AD by sme vedeli pokryť takýmto trasovaním.
Nerozumiem totiž fetišu ťahania tratí za milióny € kade-tade poza bučky pod zámienkou "rýchleho spojenia do centra" a už vôbec nie tomu, že sa ani nechceme zamýšľať nad viacerými možnosťami, ako doviezť nosnú trakciu systému verejnej dopravy k čo najväčšiemu počtu potenciálnych zákazníkov (ak teda v Košiciach vôbec niekto stojí o to vybudovať z električkovej dopravy nosnú časť systému...).