Reakcia na: milan005 #13523:
V nadväznosti na komentáre od thea a milana005 by sme radi podotkli, že zjednodušenie linkového vedenia ≠ striktne prestupný systém v rámci akýchkoľvek prepravných vzťahov. Sme príliš malé mesto na to, navyše s tak nevhodnými prestupnými bodmi, že prestupovať na základných reláciách je jednoducho nereálne a prinieslo by presne opačný efekt, ako chceme dosiahnuť. Cieľom ani nie je bezhlavo robiť nejaké revolučné opatrenia, naopak, v maximálnej miere sa snažíme nadväzovať na dlhodobý doterajší vývoj našej MHD. Ono aj v súčasnom grafikone je mnoho vecí, ktoré sú jednoducho nastavené dobre, fungujú a ani nevidíme dôvod meniť ich. Samozrejme, že verejnosť bude mať možnosť vidieť konkrétnu podobu cestovných poriadkov a vyjadriť sa k nim už vopred, avšak aj túto zmenu sprevádzajú isté procesy a pred ich ukončením nie je možné cestovné poriadky sprístupniť. Žiadna zo zmien nebola vycucaná z prsta, okrem podrobnej analýzy masy dát sa komunikovalo aj s jednotlivými mestskými časťami a ich poslancami, na čo sú obyvatelia citliví a čo požadujú, takisto sa brali do úvahy aj pripomienky, ktoré boli za posledné mesiace doručené k súčasnému cestovnému poriadku.
Poďme ale nájsť časti, na ktorých sa aspoň z časti zhodneme, v tomto bode by sme radi nadviazali na reakciu od thea, ktorý očakáva najväčšiu kritiku smerovanú voči zjednodušeniu linkového vedenia. Skúsime to interpretovať prostredníctvom jednoduchých rečníckych otázok.
a) Skutočne potrebuje Záblatie so svojimi parametrami 6 liniek?
b) Skutočne potrebujeme robiť dopravu medzi Sihoťou a centrom prekladom až 7 liniek?
c) Skutočne potrebujeme mať na Dlhých Honoch toľko rôznych kombinácií a variánt trasovania?
d) Akú reálnu šancu osloviť cestujúcich majú linky, hoc priame, prevádzkované po 120 či 240 minútach?
Pod zjednodušením linkového vedenia si teda predstavme najmä taká opatrenia, ktoré úplne eliminujú prevádzkovanie liniek v 120-minútovom intervale, ktorý je v meste o veľkosti Trenčína absolútne neakceptovateľný a podľa nášho názoru vie preklad dvoch liniek s dvojhodinovým intervalom (vhodný príklad linky 23 a 28) viac uškodiť, než prospieť.
V neposlednom rade však považujeme za potrebné zmieniť, ako sme už načrtli, že hoci mnoho aspektov siete v súčasnom nastavení jednoducho funguje, je aj mnoho ďalších aspektov, ktoré nefungujú, prípadne úplne absentujú. Je potrebné si uvedomiť, že sme 55-tisícové mesto, ktorému za chrbtom leží ďalšia 45-tisícová aglomerácia tvorená štyrmi menšími mestami. Nie sme Nové Mesto nad Váhom ani Považská Bystrica, kde na zmeny pracuje významná časť obyvateľov, spolu s aglomeráciou tvoríme väčšie mesto s flexibilnejšími časmi práce, kde je dopyt významnejšie roztrúsený do času. Takisto sú v súčasnom cestovnom poriadku prevádzkované linky/úseky, ktoré sú pomerne bohato dimenzované, avšak reálny dopyt po nich je veľmi slabý. Výborným príkladom sú napríklad Biskupice, na druhú stranu tu máme mnoho lokalít, ktoré nie sú obsluhované vôbec alebo takmer vôbec, napríklad Noviny.
Za ďalší veľmi dôležitý aspekt, ktorý je v súčasnom cestovnom poriadku opomínaný, je práve rozloženie intenzity dopravy do času, ktoré spomína práve milan005. Vhodnou ukážkou je napríklad linka 11 z Kubrice, na ktorej v ranných hodinách premávajú spoje o 5:05, 5:40, 6:10, 6:40, 7:10, 7:40, 8:30, tj. ranná špička je koncentrovaná do času medzi 5. a 7. hodinou, následne je ukončená o 7:40 a ďalší spoj ide až o "sedlový interval neskôr", o 8:30. Na základe dát, ktoré sme spracúvali vieme s istotou povedať, že po odchode zo zastávky ZŠ Kubranská vezú ranné spoje v 30-minútovom intervale jednotlivcov (skutočne nižšie jednotky cestujúcich), no neskoršie spoje sú až neúmerne plné. Koncepcia vrátane cestovného poriadku, ktorá bude po prezentácii dostupná, sa práve k takýmto záležitostiam snaží pristupovať systémovo a reflektovať to, že doba sa nejakým spôsobom vyvíja a nie je nemenná - na tom sa asi zhodneme všetci.
Verejné prerokovanie vo Hviezde je len začiatok celého procesu participácie s verejnosťou. Všetky zmeny a aj dôvody, prečo by k nim malo dôjsť, vysvetlíme 15. mája vo Hviezde. Pre tých, ktorí nemôžu prísť, bude k dispozícii záznam.
Richard Ščepko
Zároveň, keďže sa pripravuje nová koncepcia linkového vedenia, by mohlo byť zaujímavé pobaviť sa o pripravovaných zmenách. Myslím si, že by som vedel "dotiahnuť" aj autorov pripravovanej novej koncepcie. Mohlo by byť prínosné poznať názor diskutujúcich, ktorí sa trenčianskej MHD venujú dlhodobo, napríklad (no nie len) Draxtera a Kvorku, ale napríklad aj autora súčasnej koncepcie Milana Kadlecaja. No rovnako tak kohokoľvek, kto by mal z tohto trenčianskeho iMHD fóra záujem.
Pre tých, ktorý sa môžu oprávnene pýtať, prečo prichádzam s touto iniciatívou, skúsim vysvetliť. Ešte ako aktívnemu obyvateľovi sa mi podarilo v minulosti presvedčiť poslancov za Mestskú časť (MČ) Stred, aby zmenili projekt a zrealizovali prvú bezbariérovú zastávku na Legionárskej. Následne sa kasselský obrubník dostal do štandardu nových zastávok. Participoval som aj pri nových označníkoch MHD (2020), ako člen komisie pre výber nového dopravcu som spolu s Michalom Mazánikom pripravil podklady pre Technické a prevádzkové štandardy (TPŠ) a riešil infraštruktúru MHD aj z pohľadu mestských investícii nie len do nových zastávok. Posledná z iniciatív je zameraná na zavedenie platby platobnou kartou pri všetkých dverách vo vozidlách MHD, ktorá by sa mohla stať už tento rok realitou.
Aj preto by som rád inicioval stretnutie "našej" komunity, keďže by mohli opäť vygenerovať množstvo zaujímavých nápadov a podnetov na jej zlepšenie.
Inak prikladám kontakt na mňa (keby bolo čokoľvek na túto tému, som k dispozícii):
richard.scepko@trencin.sk
0911 769 186