Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Pablo #13757:
Premrštený je možno nárast, ale samotné ceny budú z celoslovenského pohľadu v norme. Myslené tak, že nájdeš aj drahšie, aj lacnejšie.

Príliš však nerozumiem tomu zdraženiu platobných kariet. Či má potom význam investovať do terminálov ku každým dverám.

Tá cena ročného cestovného je fajn - iba 13% nárast. Aj keď mne sa to moc neoplatí - robím dvanástky, do práce obvykle pešo a niekedy aj z práce... ale to je problém na mojej strane...
Návrh tarify co ide 29.5. na zastupiteľstvo. Ceny sú riadne premrštené, isto ľudí prilákajú 😂😂😂
Reply on: TomoSK #13755:
Ten člen je už 3ti mesiac minulosť, v štandartnom stave sa už dve 11ky z kubrice pri maxe nestretnú smerom na juh 😃
Reply on: tomas153cv #13753:
Už skôr tak na odľahčenie, vybavenie cestujúceho u Teba možno trvalo 2 sekundy, ale potom sa mohla dovaliť 411 s členom posádky, čo nevie počítať, a 10-minútové meškanie je na svete. 🙂

Ale áno, to je tiež extrém.
Reply on: Michal Mazánik #13752:
Si si istý že reagujes na mňa? Pýtal som sa len na nočnú tarifu, pretože to naši poslanci dosiaľ vždy zabili na spešl taks. Platbu v hotovosti neriešim, je povinná z ústavy i čl.28 zmluvy o EU.
Reply on: Michal Mazánik #13746:
Popravde, sice ta statistika existuje, ale neviem aky je presny vek danej percentualnej skupiny. Ci to je nad 70 alebo menej, je predmetom dohadov(alebo hlbkoveho skumania daneho prieskumu).
Ked pises ze je to len o pohodlnosti a ze rozdiel je zanedbatelny, mozem sa teda opytat? Rozdiel medzi obycajnym cestovnym(JCL) pri platbe v hotovosti a pri platbe dopravnou kartou(ci uz bankomatovou v dnesnom nastaveni dopravcu) je 100%, cize obyc listok cez kartu stoji 40c a v hotovosti je 80c, to je zanedbatelny rozdiel? Prieskum ukazuje ze financna gramotnost Slovenska je na urovni cca. 62.5 percenta, takze nemam uplne pocit ze si to ta, tebou poukazovana skupina ludi nevie zratat. Ano v ludovom ponimani je 80c prd do sumavy, ale tu sa prave opierame o data a statistiky.
Cize jednak to stale nevychadza a druhak, mne predaj listku v hotovosti(i ked to neumerne zatazuje soferov) trva v priemere 1.7 sekundy(od vypytania po ukoncenie) a platba kartou trva v priemere 4 sekundy(opat opakujem, je to moja statistika ktora nemusi byt uplne objektivna a nemusi ju kazdy akceptovat).
V tomto pripade sa jednoznacne preukazuje riesenie v podobe terminalov pri vsetkych dverach a pripadne zvysenie ceny cestovneho nad unosnu medzu tak aby to naozaj malo zmysel. Cize je to nepopularne riesenie ale bolo by ucinne, takym musi byt. Vtedy sa vytrati(podla niekoho menej podstatna, podla niekoho nemenej podstatna) cast cestujucich z autobusov. Inak budu stale chodit.
Reply on: kvorka #13750:
Nikto nemá ambíciu platbu v hotovosti u vodiča znemožniť, ale len ju znevýhodniť, čo je bežná prax v mnohých prevádzkach MHD, aj takých, kde nie sú automaty na cestovné lístky. Pre zaujímavosť, napríklad v Nitre sa u vodiča nedá kúpiť zľavnený lístok. Toto sa v Trenčíne neplánuje. Rovnako tak nie je v pláne ani žiadna nočná tarifa. Návrh úpravy tarify zverejní mesto Trenčín. Aj v tomto prípade však platí, že žiadna tarifná politika nikdy nevyhovie všetkým, vždy sa časť ľudí poteší (napr. zrýchleniu MHD) a iná časť bude nahnevaná. Množstvo rozdielnych pohľadov vidieť aj tu v diskusii.
Reply on: draxter #13743:
Jedna vec je zvyk, druhá urobiť niečo pre odlíšenie, tretia už komplikovať vec. Tiež si myslím, že zvláštny oznacnik netreba.
Reply on: Michal Mazánik #13746:
Tak by som prosil odpoveď na otázku o príspevok nižšie;)
Reply on: TomoSK #13744:
To je jasné, že ju schvaľuje MsZ, ale ako sa uvažuje s cenou nočného cestovného snáď už debata bola, či nie? Či toto vôbec nie je v úvahách o zmenách MHD prezentované?
Reply on: draxter #13747:
Súhlas a podpis.
Reply on: TomoSK #13744:
Problém má BA: za hotovosť si parking nekúpia. Nijako.
MHD: buď dáš hotovosť vodičovi, alebo si za ňu vieš kúpiť JCL (kľudne v stánku či automate berúcom hotovosť ). Opak by bol porušením, PCL sú už len bonus. Ale spotrebiteľ má právo na JCL. Zastupiteľstvo je len formálna podmienka, x-krát pochybilo a bolo treba naprávať protestom prokurátora a pod.
Reply on: tomas153cv #13745:
Pri cestách MHD bežne vidím, že ľudia vo veku 15-20 rokov platia v hotovosti a je to jedna z najpočetnejších skupín cestujúcich, ktorí využívajú hotovosť (to nám potvrdzujú aj dáta).

Nemyslím si, že práve táto mladá generácia by boli väčšinovo ľudia, ktorí odmietajú elektronické platobné metódy. Je to jednoducho o tom, že im je to pohodlnejšie a cenový rozdiel je natoľko zanedbateľný, že nemajú dôvod sa namáhať vybaviť si dopravnú kartu. Cieľom úpravy tarify, o ktorej budú rokovať poslanci, určite nie je nikoho zdierať ani bezhlavo zvyšovať tržby. Cieľom je nastaviť cenu v hotovosti tak, aby motivovala cestujúcich využívať primárne iné platobné metódy = také, ktoré neúmerne nepredlžujú pobyt autobusov na zastávkach.

Tiež by som rád pripomenul, že tá skupina cestujúcich, ktorá by objektívne mohla mať problém s elektronickými platobnými metódami, seniori nad 70 rokov, má bezplatnú prepravu a stačí im občiansky preukaz. Ich sa teda navrhované úpravy nedotknú.
Reply on: TomoSK #13739:
Nechcel som aby tato debata zasla do extremov typu " nevystopovatelnost " a podobne(preto som neuvadzal viac prikladov), kazdopadne vobec si nepochopil preco ludia platia hotovostou(ak su teda nasledujuce riadky pravda). To ze si niekto kupi mesacnik a je, ako pises ty, nevystopovatelny, neriesi zakladnu logiku tychto ludi a to vobec niekde davat svoje udaje. Tym ze uz musi mat dopravnu kartu kde musi dat svoje udaje, fotku - uz len na tomto pada v podstate cela tvoja uvaha. To ze sa ludia z dopravnej karty presunuli na platbu platobnou kartou je tiez trosku mimo, pretoze to nieje uplne ta skupina co sa bavime. Toto su ludia co platia iba hotovostou. Suhlasim ze tych ludi je malo, nie vsak uplne zanedbatelne mnozstvo(ta statistika platenia hotovostou ktoru som tu spominal v prispevkoch nizsie je niekde na internete dostupna, ak ju najdem, dam ju sem). Tazko z toho odvodit kolko ludi tak plati v buse, moje skusenosti vychadzaju z mojho zbezneho scitania pri jazdeni a nemusia byt uplne objektivne, uznavam. Stale plati to co som napisal, pokial su ochotni autori koncepcie toto akceptovat, je zbytocne o tom recnit. Len si prosim nezamienat dojmy a pojmy v snahe slepo obhajit vsetky zmeny. Draxter to nizsie spomenul, aby sa z toho nakoniec nestalo len nutne vypalne.
S cim ale rozhodne nesuhlasim je ze specificky Trencin je narativ(co fakt neviem ako si mam toto spojenie vysvetlit 😃 ), kazde mesto je svojim sposobom specificke, tak ako je kazdy clovek jedinecny. Nemyslel som to tak ze nutne tu musime vymyslat uplne nove riesenia na kazdu vec(i ked z mojho osobneho nazoru a hladiska by som bol samozrejme rad) avsak nie vsetko co sa vytvori "na zapade"(severe, juhu, hocikde) je to top riesenie. Napadlo by ma tisicky prirovnani, vsetko vsak bud zo strojarskeho odvetvia alebo z automotive a neviem zrovna ci by to bolo pochopene s graciou. Proste prestat mat ako modlu veci zauzivane ale zapojit kriticke myslenie a inovacie a veci zauzivane brat napriklad ako inspiraciu.
Nechcem zbytocne pisat prispevky ktore maju nulovu vypovednu hodnotu o hlavnom programe, t.j. CP, linky atd, pretoze o tom prd viem(napriek tomu ze som vodic, autobusom necestujem a ani nemam vybavenu karticku), viem vsak ze urcite technicke veci niesu doladene uplne do konca - castokrat su to detaily za ktore moze bud mesto alebo dopravca ale v konecom dosledku si to vzdy zlizne sofer. A ano, aj tych nasratych ludi, ktorych ako pise, to casom prejde, lebo tomu veris 🙂
Reply on: draxter #13742:
Nie som ústavný právnik, ale podľa môjho osobného názoru je právo na hotovosť uspokojené aj tým spôsobom, že si cestujúci za hotovosť môže dobiť dopravnú kartu a využívať výhody najnižších cien za jazdu. Cestujúci si tiež môže za hotovosť zakúpiť predplatný lístok, ak je pravidelným cestujúcim.

To, akú konkrétnu podobu bude mať nová tarifa, je vecou (ne)shválenia v mestskom zastupiteľstve.
Reply on: theo #13736:
Ja by som žiadny experimentálny oznacnik niekde do otoču nedával, potom bude zase niekto, kto ozaj pôjde na 1s na Juhu II nadávať, že ten bus mu nezastal na zastávke...jednoducho po zastávke Pod Juhom by sa na transparente malo zobraziť už len Saratovská (cez gen.Svobodu)
Na linke 1 ostane štandard gen.Svobodu - Juh II
Reply on: TomoSK #13739:
Platba hotovosťou...a ešte preto, že je to ústavné právo na hotovosť. BA bude musieť ten ich krepý systém parkovania prerobiť, lebo hotovosťou sa tam nedá a ani bez appky, čo je už fakt na hlavu.
Tarifná politika je vec objednávateľa, ale ak nie sú predajné automaty (čo bol najlepší systém, viď Merona 2000), tak platba hotovosťou musí byť umožnená, čo niekto chce alebo nechce. Otázka pomeru je vec cestujúceho, lebo ozaj domáci pochopí že mu PCL padne vhod. Ale nie som zase zástanca zderstva, koľko bude cena v hotovosti celého a polovičného lístka po novom?
Reply on: TomoSK #13738:
Bravó, takto to má byť! V BB v roku 2005 po nástupe SADZV boli nočné linky 97 a 98 v jednotnej tarife dokonca z piatka na sobotu a z utorka na stredu kĺbové (tam to vlastne odjazdilo jedno vozidlo). V TN sme neustále poukazovali, že pôvodná dvojnásobná tarifa vyháňa cestujúcich z MHD k taxikárom, pričom bolo ešte nepochopitelnejsie, že linka 50 nepremávala najmä na Štefana, Nový rok, a Silvestra, Veľkonočnú nedeľu a pod., kedy by bola vyťažená. To, že na nej neplatili ani PCL som vytýkal roky. Už toto o sebe môže znamenať, že nočná doprava doteraz ako nutné zlo môže v pohode prejsť do potreby posilnenia.

PS: nástup na nocaky bude rovnako možný ako na denne linky?
Reply on: TomoSK #13739:
Tiež patrím k tým, čo z dopravnej karty prešli na platobnú kartu. Z konšpiračných dôvodov mi vadí, že tým podporujem americký nadnárodný duopol, ktorý popri biznise rieši aj veci, ktoré s biznisom priamo nesúvisia.

Ale vadí mi to menej, ako mať niekoľko kartičiek a na každej držať nejaký vyšší zostatok. Takže na transdeváckej karte držím minimálny zostatok, aby som mal rezervu v prípade poruchy bankového terminálu (keďže tým pádom nepôjde ani platba v hotovosti).

A tiež je to také slušné vyjadrenie môjho názoru voči mestu a transdevu, keďže sa nedá použiť karta iného dopravcu - ale to som tu dávnejšie viackrát napísal.
Reply on: tomas153cv #13731:
Rozumiem, kam bolo týmto príspevkom mierené, avšak by som si to dovolil trošku skorigovať a tiež aj objasniť dôvody, prečo sa dospelo k rozhodnutiu zvýšiť hotovosť. Po zavedení platby platobnou kartou sa dostavil okrem poklesu hotovosti aj ďalší, a to dosť nepríjemný efekt - pokles dopravnej karty. Z cestujúcich, ktorí začali platiť platobnou kartou (a ten podiel sa stále zvyšuje), tvoria asi tretinu až polovicu ľudia, čo prešli z hotovosti, tá zvyšná časť prešla z dopravnej karty.

Hoci s tým vnútorne nesúhlasím, rešpektujem, že niektorí ľudia chcú platiť v hotovosti kvôli nejakému pocitu súkromia. Avšak takíto cestujúci, ak sú čo i len trošku pravidelní (hotovosť vs. PCL je teraz 15 jázd mesačne, aby sa oplatil PCL), môžu si zakúpiť predplatný lístok. Ten si po novom neprikladajú nikam, takže sú "nevystopovateľní", raz si kúpia mesačník a celý mesiac o nich ako keby nikto nevie. 🙂 Máme podiel PCL na unikátnych cestujúcich asi 8-10%, nanajvýše, bežne to v mestách, ktoré majú tarifnú politiku lepšie nastavenú, dosahuje aj vyše 80%. Z krátkodobého hľadiska nereálne, no z dlhodobého hľadiska by sme k tomuto mali smerovať.

S čím však veľmi nesúhlasím, a to som si v tejto diskusii už prečítal veľakrát k rôznym záležitostiam, že to, čo funguje v Bratislave, Žiline, Brne, Košiciach, Olomouci či hocikde inde, nebude fungovať v Trenčíne. Veľmi mi vadí takýto naratív, ktorý pomaly vytvára dojem, že nie sme v jednom z nie až tak konzervatívnych miest na Slovensku, ale pomaly v nejakej autonómnej republike s vlastnou kultúrou... Ak by to tak bolo, ľudia by sa tak rýchlo a v takom objeme nenaučili platiť platobnou kartou pri predných dverách. 🙂 Všetko je to otázkou nastavenia tarify a keď si uvedomili, že je to pre nich bezstarostnejšie, prešli na platobnú kartu. Ak si takto ľudia uvedomia, že sa im po novom veľmi oplatí kúpiť mesačník a potom sa nemusia o nič starať, verím, že sa naučia aj na to. Cieľom nie je niekomu čosi rozkazovať alebo ľudí prevychovať, ale ukázať, že to ide aj jednoduchšie a šetrnejšie k im vlastným peňaženkám. A tak, ako je to šetrnejšie pre cestujúcich, tak je to šetrnejšie pre vodiča, ktorý sa môže koncentrovať na šoférovanie, byť viac v pohode (psychickej) namiesto práce pokladníčky na každej zastávke. 🙂 Dá sa očakávať, že nejaká naštvaná menšina na nejakú dobu (neverím, že natrvalo, ten hnev časom prejde) môže prestať cestovať, avšak takíto skalní vyznávači hotovosti a jednorazového platenia sú, predpokladáme, úplne zanedbateľný počet z celkového objemu cestujúcich.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.