Úvod

V polovici 90-tych rokov začala byť v Trenčíne čoraz aktuálnejšia otázka nástupcov pre autobusy Karosa B 732. Hoci tento typ tvoril základ vozového parku MHD, niektoré vozidlá si postupne vyžadovali stále väčšiu pozornosť, niektoré museli byť vyradené. Ako najlepší variant modernizovania „krátkych“ mestských autobusov sa v tom čase ukázal typ B 932. V roku 1999 bol preto do Trenčína zakúpený najprv 1 voz typu B 932 a neskôr aj 2 vylepšené autobusy B 932E. Na rozsiahlejšiu obmenu vozidiel Karosa B 732 zrejme neboli v danom období dostatočné finančné prostriedky. Narozdiel od svojich predchodcov, ponúkli autobusy Karosa B 932 podstatne komfortnejší interiér, no najmä lepšie technické parametre, ktoré boli schopné spĺňať čoraz prísnejšie európske štandardy.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 932.1678 TN-324AF 1999 1999 2011 1
2. Karosa B 932E.1688 TN-225AT, TN-226AT 2001 2001 2011 – 2012 2
Spolu 1999 – 2001   3

Technické parametre

Dĺžka 11345 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm (B 932)
790 mm (B 932E)
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 64
Celkový počet miest 94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10150 kg
Celková hmotnosť 17000 kg
Motor LIAZ ML 636 E (EURO 2)
Výkon motora 175 kW / 2000 rpm
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Prevodovka PRAGA 5 P 115, manuálna 5-stupňová
Nápravy predná: LIAZ, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia (B 932)
predná: LIAZ, tuhá (B 932E)
zadná: Detva 11N DKTR s diferenciálom Rockwell 160E, tuhá, hnacia (B 932)
zadná: Meritor, tuhá, hnacia (B 932E)
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Rad Karosa B 930 vychádzal zo staršieho radu 730. Rovnako sa použila panelová konštrukcia karosérie, ale celý rám bol zosilnený. Predné a zadné čelá boli zaoblené a prestali byť súčasťou nosnej konštrukcie. V interiéri sa pre cestujúcich použili plastové sedadlá s textilným poťahom v mestskom usporiadaní, priestor pre kočík sa oproti radu 730 presunul k druhým dverám. Všetky okná boli osadené v gumenom tesnení, každé druhé malo posuvné vetracie otvory. Vetranie interiéru zabezpečovali okrem bočných okien aj dva výklopné stropné vetráky a tri stropné vetráky s elektrickými ventilátormi. Vodič mal uzavretú kabínku. Typ B 932E mal o 100 mm zníženú podlahu oproti B 932, na predné dvere pribudli zámky a namiesto bočných odrazových svetiel boli nainštalované oranžové svetielka.

Úpravy

Všetky tri vozidlá boli v roku 2009 prelakované do celočerveného náteru po vzore novších trenčianskych autobusov MHD. Vozidlá #71 a 72 dostali zároveň optický informačný systém R&G Mielec a autobus #73 dostal informačný systém EMtest.

Prevádzka

Do júla 2009 boli v premávke celkom 3 vozidlá. 1 autobus typu Karosa B 932 a 2 autobusy typu Karosa B 932 E. Prvá Karosa B 932 bola od začiatku nasadená na linku 13. Ďalšie dve vozidlá na linku 2 a 11. Neskôr prešli takmer všetkými linkami. Po vyradení autobusov Karosa B 732 a B 832 boli všetky tri vozidlá presunuté na zálohu. Vozidlo #72 bolo dlho jediným, ktoré malo celovozidlovú reklamu spomedzi všetkých vozidiel MHD.

Vyraďovanie a likvidácia

Vozidlá #72 a 73 boli z trenčianskej MHD vyradené v októbri 2011 a následne boli zaradené na prímestskú dopravu, resp. do MHD Nové Mesto nad Váhom. Autobus #71 bol v Trenčíne vyradený o rok neskôr a taktiež bol presunutý do MHD v Novom Meste nad Váhom.

Katalóg vozidiel

73

71 72

Legenda a štatistika

73vyradené vozidlo: 3 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
TN-324AFdo 200773od 2007
TN-225ATdo 200771od 2007
TN-226ATdo 200772od 2007

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Ja len doplním, že 73 po dodaní chvíľu jazdil na 5/15, objavoval sa tam cca 1-2 mesiace, následne bol pridelený na linku 13 kde bol stálicou do doby kedy došlo k zmene obehov a linky už nemali svoje stálice.
Črep číslo #71 momentálne jadzí v bežnej premávke prímeststké spoje okolo NM. Nekúri, a keď zapne to mizerné kúrenie, tak hučí tak že nieje počuť vlastné slovo, čo v podstate nieje počuť ani keď je vypnuté cez ten vylágrovaní motor.