VozidláAutobusy › SOR BN 10.5

SOR BN 10.5 #405 po prelakovaní do schémy DPMP
SOR BN 10.5 #3437 po zaradení do premávky

Úvod

Čiastočne nízkopodlažné autobusy SOR BN 10.5 sú predĺženou verziou typu BN 9.5. Český výrobca SOR Libchavy vyrábal tieto 10,7 m dlhé low-entry autobusy od roku 2005. Prešovský dopravný podnik si prenajal 4 autobusy tohto typu od Dopravného podniku Bratislava v júni 2018 v súvislosti so zabezpečovaním náhradnej dopravy pri chystaných výlukách.

Keďže sa situácia vo vozidlovom parku autobusov zhoršovala a bol problém zabezpečiť náhradnú autobusovú dopravu počas trolejbusových výluk, pristúpil v júni 2019 Dopravný podnik k prenájmu ďalších troch autobusov od bratislavského dopravcu. V auguste 2020 posilnili flotilu autobusov SOR BN 10.5 ešte dve vozidlá, ktoré boli taktiež prenajaté od Dopravného podniku Bratislava.

Pre kritickú situáciu vo vozidlovom parku autobusov boli začiatkom roka 2024 prenajaté ďalšie tri vozidlá tohto typu z Bratislavy.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
2. SOR BN 10.5 3406, 3418, 3428, 3432, 3434, 3436 – 3437 2008 – 2009 2018 – 2019 od 2022 7
3. SOR BN 10.5 3431, 3433 2009 2020 2021 – 2022 2
4. SOR BN 10.5 3420, 3424 – 3425 2009 – 2010 2024 3
Spolu 2008 – 2010   12

Technické parametre

Dĺžka 10750 mm
Šírka 2525 mm
Výška 3000 mm
Výška podlahy 340 mm (1. - 2. dvere)
800 mm (3. dvere)
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 30 + 1
Počet miest na státie 56
Celkový počet miest 86 + 1
Pohotovostná hmotnosť 8100 kg
Celková hmotnosť 15000 kg
Motor Iveco Tector F4AE 3682F, EURO 4, kvapalinou chladený naftový preplňovaný šesťvalec
Výkon motora 185 kW / 2500 rpm
Objem motora 5880 cm3
Maximálna rýchlosť 80 km/h s obmedzovačom
Prevodovka Allison T280R, automatická 6-stupňová s hydraulickým retardérom
Riadenie RBL C 500V, hydraulické s posilňovačom riadenia
Nápravy predná: SOR BN 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: DANA Spicer G150, tuhá, s jednostupňovou redukciou, hnacia
Pneumatiky 285/70 R19.5 144/141M

Fotografie

Opis

Polosamonosnú panelovú karosériu autobusu zostavili z oceľových profilov a zvarili s rámom podvozku. Karosériu zvonku obložili polyesterovými laminátmi a špeciálnymi plechmi. Pre zvýšenie antikoróznej ochrany použili pre spodnú časť skeletu nehrdzavejúcu oceľ. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu výklopných elektropneumaticky ovládaných dverí s dopytovým ovládaním. Pre uľahčenie nástupu/výstupu cestujúcich vozidlo vybavili systémom ECAS umožňujúcim zníženie pravej časti vozidla k vozovke a výklopnou plošinou pri druhých dverách. Pre pohodlie obsluhy vozidla vybavili predné dvere diaľkovým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom s logami Bratislavy, oproti druhým dverám v priestore pre kočík a invalidný vozík osadili pozdĺžne do bočnice sklápacie sedadlá. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Pracovisko vodiča vybavili uzavretou kabínkou a klimatizáciou Konvekta KL 2/4-split. Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými časťami bočných okien, stropnými výklopnými vetrákmi a stropnými ventilátormi. Vykurovanie riešili teplovodným kúrením. Informovanosť cestujúcich zabezpečili optickým a akustickým informačným systémom firmy BUSE, ktorý však bol pred dodaním do Prešova demontovaný. Pre zvýšenie bezpečnosti inštalovali v motorovom priestore automatický hasiaci systém Firestop.

Úpravy

Pred zaradením do premávky boli autobusy vybavené vonkajším informačným systémom (predný, bočný, zadný LED displej) a palubným počítačom firmy R&G Mielec.

Po odkúpení autobusov v auguste 2020 sa postupne začalo s ich prelakovaním do korporátneho náteru DPMP. Prvý autobus s prešovskými náterom niesol číslo #405, ďalej nasledovali #403, #407, #406, #404 a #402.

Prevádzka

Prvé štyri boli do DPMP dodané 14. júna 2018. Po vykonaní potrebných úprav boli postupne zaraďované do prevádzky. Svoje uplatnenie našli najmä na linkách, ktoré obsluhujú krátke autobusy a midibusy, prípadne ako výpomoc pri výlukách.

Ďalšia trojica autobusov bola do areálu Dopravného podniku dodaná 18. júna 2019. Po dosadení informačného a tarifného systému boli postupne nasadzované do prevádzky. Ako prvý vyšiel do ulíc 26. júna 2019 autobus #3418.

Týchto 7 autobusov bolo v lete 2020 odkúpených od DPB a. s., nakoľko sa s ich prevádzkou rátalo aj v ďalších rokoch a odkúpenie vozidiel bolo nielen praktickejšie, ale aj ekonomicky výhodnejšie, než prenájom. Po odkúpení im boli pridelené interné evidenčné čísla #401 až #407.

V auguste 2020 boli dopravcom prenajaté dva autobusy tohto typu od DPB, a. s. s evidenčnými číslami #3431 a #3433. Po ich odkúpení vo februári 2021 dostali k 1. aprílu 2021 evidenčné čísla #410 a #411.

Autobusy sa postupne udomácnili na linkách, ktoré obsluhujú štandardné 12-metrové autobusy, prípadne aj na linke 12, ktorú obsluhujú v pracovných dňoch. Premávali aj na nočných linkách. V druhej polovici roka 2023 zostali v premávke už len vozidlá #403 a 404.

Ďalšie tri autobusy prenajaté z Bratislavy začali na linkách prešovskej MHD premávať od 24. januára 2024.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvý bol vyradený autobus #410, ktorý v závere novembra 2021 poškodil požiar. V roku 2022 boli vyradené vozidlá #406 a 411. V priebehu roka 2023 nasledovalo vyradenie autobusov 402, 405 a 407.

Katalóg vozidiel


401 402 403 404 405 406 407

410 411

3420 3424 3425

Legenda a štatistika

401nevyradené vozidlo: 6 (50 %)
401odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 4 (33,3 %)
401odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (8,3 %)
402vyradené vozidlo: 6 (50 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 31,7 %, v pondelok až piatok 33,3 %

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
34062019 - 2020401od 2020
34182019 - 2020402od 2020
34282018 - 2020403od 2020
34312020 - 2021410od 2021
34322018 - 2020404od 2020
34332020 - 2021411od 2021
34342018 - 2020405od 2020
34362019 - 2020406od 2020
34372018 - 2020407od 2020

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Je mozne ze v buducnosti budu mat ine potahy alebo im ostanu tie z Bratislavy?
Reakcia na: Jur@j #8:
Budu mat 410 a 411 napokon
Reakcia na: Bmpeer #9:
Juuuj, neviem neviem, trojciferné nám asi stačiť nebudú. Je ešte stále plno autobusov z iných miest, ktoré mám v hľadáčiku 😛❤️
Reakcia na: Jur@j #8:
Určite aj tak nakoniec bude 400-vková rada vyhradená pre jazdené vozidlá. Snáď bude stačiť. 😶
Reakcia na: Martines88 #7:
310 a 311 sotva...
Reakcia na: Jur@j #6:
Dostali 310 a311 evidenčné cisla
Reakcia na: Martines88 #5:
Skús si tipnúť 🙂
Ake dostanu prešovske čisla ?
Reakcia na: Jur@j #2:
Máš na mysli 2x Crossway LE od Tempus?
Reakcia na: N/A #1:
Do konca augusta príde ešte ďalšie prekvapenie, resp. dve 🙂