VozidláTrolejbusy › Škoda 15 Tr

Škoda 15 Tr 02/6 #84 z prvej série
Škoda 15 Tr 03/6 #104 z druhej série
Škoda 15 Tr 13/6M #114 z 5. série v stave po dodaní
Škoda 15 Tr 03/6 #112 zo 4. série po GO
Škoda 15 Tr 13/6M #117 z poslednej série po GO a dosadení displejov R&G

Úvod

Prvý československý kĺbový trolejbus Škoda 15 Tr skonštruovali v roku 1983 v dielňach Škody Ostrov, neskôr bola rozbehnutá aj sériová výroba tohto vozidla odvodeného od typu 14 Tr. Prešov dostal tieto trolejbusy medzi prvými v rámci bývalej federácie (v roku 1988), no väčšina prešovských trolejbusov tohto typu je spätá s masívnymi dodávkami v čase otvorenia trolejbusových tratí na sídlisko Sekčov. V rokoch 1995 - 1999 bola dodaná modernizovaná verzia týchto vozidiel pod označením Škoda 15 TrM.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 15 Tr 02/6 82 – 86 1988 1989 2000 – 2005 5
2. Škoda 15 Tr 03/6 92 – 108 1991 – 1992 1992 2006 – 2017 17
3. Škoda 15 Tr 03/6 109 – 111 1991 – 1992 1993 2011 – 2017 3
4. Škoda 15 Tr 03/6 112 – 113 1991 1994 2012 – 2016 2
5. Škoda 15 Tr 13/6M 114 1995 1995 2017 1
6. Škoda 15 Tr 13/6M 115 1996 1996 2017 1
7. Škoda 15 Tr 13/6M 116 1998 1998 2019 1
8. Škoda 15 Tr 13/6M 117 – 118 1998 – 1999 1999 2019 2
Spolu 1988 – 1999   32

Technické parametre

Dĺžka 17360 mm (15 Tr)
17720 mm (15 TrM)
Šírka 2500 mm
Výška 3410 mm
Výška podlahy 750 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 44 + 1
42 + 1 (po úpravách DPMP)
Počet miest na státie 106
108 (po úpravách DPMP)
Celkový počet miest 150 + 1
Pohotovostná hmotnosť 15900 kg (15 Tr)
16400 kg (15 TrM)
Celková hmotnosť 26100 kg (15 Tr)
26600 kg (15 TrM)
Elektrická výzbroj Škoda, tyristorová, pulzná
Motor 6 AL 2943 rN (600 V)
Výkon motora 100 kW
Počet motorov 2
Celkový výkon 200 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Nápravy predná: LIAZ, tuhá
stredná a zadná: RÁBA 118.06, tuhá, hnacia (15 Tr 02/6, 15 Tr 03/6)
stredná a zadná: Škoda HN 2, tuhá, hnacia (15 Tr 13/6M #114 - 115)
stredná a zadná: RÁBA 518.06, tuhá, hnacia (15 Tr 13/6M #116 - 118)

Fotografie

Opis

Panelovú karosériu vozidla nesie oceľový rám a spojenie dvojdielneho trolejbusu zabezpečuje guľový čap a točňa. Stredná a zadná náprava sú hnacie a vybavené rovnakými motormi, aké sú používané v Škodách 14 Tr. Vetranie interiéru zabezpečujú stropné elektrické ventilátory a otvárateľné horné polovice bočných okien. Výmenu cestujúcich zabezpečuje štvoro dvojkrídlových elektropneumatických dverí ovládaných pákovým pohonom. Na predných dverách sú dve sklá, na ostatných len po jednom. Vnútorné osvetlenie vozidla je iba žiarivkové.

Vozy prvých štyroch sérií mali ešte delené predné a zadné sklá. Za predným sklom bola neskôr umiestnená veľká linková orientácia. Všetky vozidlá týchto sérií mali červeno-krémové vyfarbenie a všetky okná s otváracími časťami. Vozidlá z roku 1991 pochádzali zo série určenej na export na Ukrajinu, od ostatných sa na prvý pohľad líšili trojicou malých svetielok v hornej časti predného čela vozidla. U niektorých vozov boli tieto neskôr pri generálnych opravách demontované.

Pri modernizovanej verzii 15 TrM nahradila gumu na podlahe protišmyková krytina. Cestujúcich informujú elektronické transparenty METRA a BUSE. Tichý chod zabezpečujú aj nápravy RÁBA nového typu. Predné i zadné okno sú nedelené. Vyfarbenie vozidiel je už v mestskej kombinácii.

Úpravy

Interiér všetkých vozidiel bol doplnený o signalizačné svetlo na kabíne vodiča. Po stlačení tlačidla STOP sa cestujúcim rozsvietil nápis "ZASTAVÍME". Po roku 2000 boli klasické "stopky" postupne nahradené vzhľadnejšími s nápisom "STOP".

Okolo rokov 1992-3 boli vozidlá prvej série dodatočne vybavené transparentmi pre tabuľu s veľkým číslom linky v čelnej časti vozidla. Druhá až štvrtá séria bola do premávky zaraďovaná už s týmito transparentmi. Krátko sa vpredu ešte paralelne používali aj klasické tabuľky s číslom linky a trasou umiestnené v pôvodnom výreze pre linkovú orientáciu. Od augusta 1995 ostali vpredu už len veľké čísla a pôvodné malé tabuľky nahradili tabuľky označujúce dopravcu.

Od roku 1998 začali vozidlá prechádzať generálnymi opravami riešenými dodávateľským spôsobom. Prvé kusy generálkovala Dopravní společnost Zlín - Otrokovice (DSZO). Do Zlína putovali vozy #94, 95, 105, 109. Neskôr pokračovali generálky v Banskobystrickej dopravnej spoločnosti, kde opravou prešli vozidlá #98, 99, 100, 101, 102, 103, 107, 110, 111, 112 a 113. Ďalšie opravy väčšieho rozsahu prevzala firma A-T bus servis (neskôr Mostarko, pôvodné dielne DPMP), kde bola realizovaná oprava trolejbusov #93, 104 a 106. V roku 2007 sa pristúpilo ku generálnym opravám trolejbusov 15 TrM. V tomto roku ju podstúpili vozidlá #114, 115 a 116. Práce vykonala Dopravní společnosti Zlín Otrokovice. Okrem klasických prác dostali všetky vozidlá pri generálnej oprave vonkajší náter v mestskej farebnej schéme, farba interiéru sa menila z pôvodnej krémovej na bielu.

V roku 1999 bol do všetkých trolejbusov (okrem #82 - 84) namontovaný palubný počítač R&G Mielec. Novododané trolejbusy 15 TrM prichádzali s elektronickými transparentmi METRA (#114) a neskôr BUSE (#115 - 118).

V apríli 2006 sa trolejbusy #93, 95 - 104, 106 - 113 vybavili elektronickými transparentmi R&G Mielec. S klasickou linkovou orientáciou ostali len tri trolejbusy tohto typu (#92, 94, 105).

Prevádzka

Prvé trolejbusy tohto typu začali premávať začiatkom roka 1989. Okrem liniek č. 17 a 30, kde doplnili dovtedajšie jediné kĺbové trolejbusy typu Škoda Sanos S 200 Tr, začali sa objavovať aj na linke č. 4.

K zásadnému zlomu prišlo od novembra 1992, kedy sa otvorila premávka trolejbusov na sídlisko Sekčov. Trolejbusy Škoda 15 Tr plne pokryli potreby novovytvorených nosných liniek č. 4, 8 a 38. V nočnej doprave sa využívali na linkách č. N2 a N3 v noci pred a počas víkendov, po krátkom čase však iba na linke č. N2, no celotýždenne.

Od roku 2006 ich podiel na výkonoch klesá postupným zaraďovaním novších trolejbusov Škoda typu 25 Tr a 31 Tr. Od 1.11.2012 platí nové zadelenie, ktoré s trolejbusmi Škoda 15 Tr počíta už len v pracovných dňoch. Zatiaľ sa však v menšej miere objavujú aj počas víkendov ako náhrady za odstavené novšie trolejbusy.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvé tri trolejbusy prvej série boli v roku 2001 odpredané do Zlína. Vyraďovanie pokračovalo v rokoch 2004-2005, po ktorom boli vozidlá #85 a #86 zošrotované. Príchod nových trolejbusov Škoda 25 Tr započal postupné vyraďovanie trolejbusov tohto typu z druhej série. Po vyradení v roku 2006 bol v nasledujúcom roku voz #92 odpredaný (podľa dostupných údajov mal skončiť v bulharskej Varne) a voz #105 zošrotovaný. V roku 2007 boli z premávky pre nadmerné opotrebovanie stiahnuté ďalšie tri trolejbusy (#94, 95, 101). Vozidlá #94 a 95 boli v roku 2008 odpredané do Szegedu. Kvôli dodávkam trolejbusov Škoda 31 Tr boli postupne vyradené trolejbusy #96, #106, #108, #111 a #112.

V júni 2015 sa pre zlý technický stav vyradili vozidlá #93 a #100.

V máji 2016 boli pre zlý technický stav vyradené trolejbusy #104, #107, #110 a #113. V júni 2016 ich nasledovali vozidlá #98 a #99.

Dodávka nových trolejbusov Škoda 31 Tr SOR v závere roka 2016 zapríčinila ďalšie vyraďovanie. Na jar roku 2017 svoju kariéru ukončili vozidlá #103, #109, #114 a #115.

Vo februári 2019 musel byť pre nevyhovujúci technický stav stiahnutý z premávky trolejbus #116. Nelichotivý technický stav sa v júni podpísal pod vyradenie trolejbusov #117 a #118. Kapitola trolejbusov Škoda 15 Tr v Prešove bola týmto uzavretá.

Katalóg vozidiel

82 83 84 85 86

92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108

109 110 111

112 113

114

115

116

117 118

Legenda a štatistika

82vyradené vozidlo: 32 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Misho #3:
Asi ťažko budú stáť v podniku keď sú už roky vyradené a zošrotované 🙂
Vo vyradovaní a likvidácii je všetko napísané neviem či si to niekedy čítal 😃
Reakcia na: Misho #3:
Určite nie !
#85, #97, #102, #106, #111 a #112 Nemajú napísané že skončili v drienovskej novej vsi ani fotky z kovošrotu takže ešte stoja v dpmp?
Reakcia na: Lurnak #1:
Bude nám to musieť stačiť 😞
takže žiadne historické 😕 Čo už. Aspoň nechali historické 14Tr