Vyskúšajte pripravované
VozidláAutobusy › Karosa B 961Kĺbový autobus Karosa B 961E s normálnou výškou podlahy bol nástupcom mestského autobusu Karosa B 941E. V Karose Vysoké Mýto sa vyrábal v rokoch 2002 - 2006. Podstatnou zmenou oproti typu B 941E bolo použitie motora spĺňajúceho normu Euro 3 a nový výrobný postup. Zostavený skelet autobusu ošetrili kataforézou proti korózii, čo umožnilo predĺžiť životnosť autobusu na 12 rokov.


Karosa B 961.1970 #344


Karosa B 961E.1970 #351


Karosa B 961E.1970 #381 po dodaní

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePočet
1. Karosa B 961.1970 344 – 347 2002 2002 od 2018 4
2. Karosa B 961E.1970 349 – 351 2003 2003 3
3. Karosa B 961E.1970 381 – 383 2006 2013 3
Spolu: 2002 – 2006   10

Technické parametre

Dĺžka:17590 mm
Šírka:2500 mm
Výška:3165 mm
Výška podlahy:790 mm (1. - 2. dvere)
890 mm (2. - 4. dvere)
Počet dverí:4
Počet miest na sedenie:45 + 1
Počet miest na státie:122
Celkový počet miest:167 + 1
Pohotovostná hmotnosť:14400 kg
Celková hmotnosť:26000 kg
Motor:Iveco Cursor 8 F2BE1682C (Euro 3), radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora:210 kW / 2050 rpm (B 961)
213 kW / 2050 rpm (B 961E)
Objem motora:7790 cm3
Krútiaci moment motora:1100 Nm / 1080 - 1800 rpm
Maximálna rýchlosť:70 km/h
Prevodovka:Voith D 851.3E, trojstupňová, automatická so vstavaným hydraulickým retardérom
Riadenie:ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy:predná: LIAZ, tuhá
stredná: Detva 11V-1, tuhá, vlečená
zadná: Meritor U 177E, tuhá, hnacia
Pneumatiky:275/70 R 22,5

Opis

Polosamonosnú karosériu článkového autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Predný a zadný článok spojili kĺbom, motor umiestnili v zadnej časti vozidla. Bočné oplechovanie a okná osadili technológiou lepenia. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice štvoricu dvojkrídlových výsuvných elektropneumaticky ovládaných dverí s dopytovým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom v mestskom usporiadaní. Pri druhých dverách umiestnili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nástup do zvýšenej zadnej časti uľahčili pri tretích dverách štyrmi schodmi s menšou výškou oproti trom vyšším pri zadných dverách. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Vetranie interiéru zabezpečili pomocou horných posuvných častí bočných okien, výklopnými stropnými vetrákmi a piatimi stropnými vetrákmi s elektrickými ventilátormi. Informovanie cestujúcich zabezpečili pri prvej sérii terčíkovými displejmi R&G Mielec, pri druhej sérii menšími LED displejmi od rovnakej firmy. Autobusy dodali v prešovskom mestskom nátere.

Tretia dodávka sú autobusy pôvodom zo SAD Zvolen (MHD Banská Bystrica). Do Prešova boli dodané v tamojšom nátere pôvodného dopravcu.

Úpravy

Vozidlá #381, #382 a #383 prešli postupne od septembra do novembra 2013 prelakovaním do korporátneho náteru Dopravného podniku mesta Prešov.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým vyradeným autobusom tohto typu bola #347, ktorá dojazdila vo februári 2018 kvôli nevyhovujúcemu technickému stavu.

12. novembra 2018 zachvátil pri jazde na linke 45 vo Veľkom Šariši požiar vozidlo #349. Po požiari ostala poškodená celá motorová časť autobusu a zhorel taktiež interiér. Autobus bol vyradený.

Katalóg vozidiel

344 345 346 347
349 350 351
381 382 383

  • Počet nevyradených vozidiel: 9 (90%)
  • Počet vyradených vozidiel: 1 (10%)

Legenda

383nevyradené vozidlo
349odstavené vozidlo
347vyradené vozidlo