VozidláAutobusy › Iveco Urbanway 18M

Iveco Urbanway 18M #429 v bystrickom nátere

Úvod

Mestský nízkopodlažný autobus Iveco Urbanway predstavil koncern Iveco Bus v roku 2013 ako nástupcu mestských autobusov Irisbus Citelis. Okrem dizajnových zmien oproti svojmu predchodcovi prišiel Urbanway s motormi spĺňajúcimi emisnú normu Euro 6. Autobusy boli od začiatku ponúkané v rôznych vyhotovenia v dĺžkach 10,5, 12 a 18 metrov v naftovej, CNG a hybridnej (sériový full hybrid) verzii. Od roku 2022 sa dieselové a CNG autobusy vyrábali aj vo verzii mild-hybrid a s mierne upraveným dizajnom.

Dopravný podnik mesta Prešov zakúpil v roku 2025 na rozšírenie vozidlového parku tri jazdené vozidlá Iveco Urbanway 18M s naftovým pohonom, ktoré pôvodne premávali v MHD Banská Bystrica.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Iveco Urbanway 18M 428 – 430 november 2017 2025 3
Spolu 2017   3

Technické parametre

Dĺžka 17910 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3066 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. a 3. dvere)
340 mm (4. dvere)
Rázvor 5355 a 6675 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 34 + 1
Počet miest na státie 97 (91 s invalidným vozíkom)
Celkový počet miest 131 + 1
Pohotovostná hmotnosť 18010 kg
Motor FPT Industrial Cursor 9, Euro 6, naftový radový 6-valec
Výkon motora 265 kW / 2200 rpm
Objem motora 8710 cm3
Krútiaci moment motora 1650 Nm / 1200 - 1500 rpm
Maximálna rýchlosť 93 km/h
Prevodovka Voith D 864.6 (DIWA.6), automatická 4-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Iveco RI 75 U, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná: ZF AV 133, hnacia, portálová
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Eberspächer AC 136 G4 II + Eberspächer AC 136 G4 I

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu autobusu zostavili z desiatich panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Predný a zadný článok spojili kĺbom zakrytým prechodovým mechom. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom, spodné časti bočníc a čelá vyrobili z polyesteru. Naftový motor osadili v zadnej časti vozidla, pri prvých dvoch sériách priečne, pri tretej sérii pozdĺžne. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili polyester. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice štvoricu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním.

V interiéri osadili pre cestujúcich sedadlá STER 8MS s textilným poťahom. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strop obložili polyuretánovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili LED svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich kabínkou. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou dvojice strešných klimatizačných jednotiek a podsedadlových vykurovacích telies. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými časťami bočných okien a štvoricou manuálne otvárateľných strešných klapiek (kombinovaných s núdzovým východom) od firmy LAM).

Úpravy

Po dodaní v marci sa postupne začalo s ich prelakovaním do korporátneho náteru DPMP. Prvý autobus s prešovskými náterom niesol číslo #428. Pred zaradením do premávky boli autobusy vybavené informačno-odbavovacím systémom od firmy R&G.

Prevádzka

Všetky tri autobusy do Prešova dorazili 12.03.2025 v popoludňajších hodinách.

Katalóg vozidiel

428 429 430

Legenda a štatistika

428nevyradené vozidlo: 3 (100 %)
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 75 %, v pondelok až piatok 100 %

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.