Úvod

Kĺbový 18-metrový nízkopodlažný trolejbus Škoda 27 Tr vyrábaný v plzenskej spoločnosti Škoda Electric vznikol zástavbou výzbroje Škoda do poľskej autobusovej karosérie Solaris Urbino. Prototyp vozidla Škoda 27 Tr bol predstavený v roku 2009. V roku 2017 prišla na trh inovovaná verzia trolejbusu Škoda 27 Tr s novou karosériou Solaris New Urbino (Urbino 4. generácie). Vyrábané boli ako klasické trolejbusy, aj ako hybridné s prídavnými trakčnými akumulátormi, vďaka ktorým môžu trolejbusy premávať aj v úsekoch bez trolejového vedenia.

V roku 2022 sa Škoda Electric stala víťazom verejnej súťaže Dopravného podniku mesta Prešov na dodanie 6 hybridných trolejbusov Škoda 27 TrA Solaris. Cena jedného vozidla bola 666 672 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 27 TrA0 Solaris 805 – 810 2023 – 2024 6
Spolu 2023 – 2024   6

Technické parametre

Dĺžka 18250 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3400 mm
Výška podlahy 320 mm (250 mm pri naklonení vozidla)
Rázvor 5900 mm / 6000 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 37 + 1
Počet miest na státie 77
Celkový počet miest 114 + 1
Pohotovostná hmotnosť 18310 kg
Celková hmotnosť 26130 kg
Elektrická výzbroj Škoda Electric, IGBT-tranzistorový
trakčný menič riadený mikroprocesorom (vstup 600/750 V DC, výstup 3 x 0-420 V AC/310 A, 0-150 Hz), s rekuperáciou energie pri brzdení, trakčné batérie 2x Škoda Electric TBS 5.1-17
Kapacita trakčnej batérie 51 kWh, dojazd 12 km
Motor Škoda Electric 4ML 3844 K/6, šesťpólový asynchrónny motor s kotvou nakrátko a nútenou ventiláciou
Výkon motora 250 kW
Počet motorov 1
Celkový výkon 250 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná: ZF AV 133, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia 2x Konvekta UltraLight 500 EM G2
Chladiaci výkon klimatizácie 2x 24 kW

Fotografie

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového trolejbusu je zvarený z nehrdzavejúcich oceľových profilov a opláštený hliníkovými, laminátovými a plastovými materiálmi. Oba články sú spojené kĺbom Hübner a zakryté prechodovým mechom. Čiastočne zatmavené determálne bočné okná sú osadené technológiou lepenia. V pravej bočnici sa nachádza štvorica elektropneumatických dvojkrídlových dverí s dopytovým ovládaním otvárajúcich sa dovnútra.

Trojfázový asynchrónny trakčný motor upevnený na ráme zadného článku poháňa zadnú nápravu. Trakčná výzbroj s IGBT spínacími prvkami a mikroprocesorovou reguláciou je umiestnená v strešnej jednotke SJ 11.1 osadenej na streche predného článku. Vedľa strešnej jednotky sa nachádza brzdový rezistor. Napájanie pomocných pohonov zabezpečuje statický menič, ktorý je súčasťou strešnej jednotky. Zdrojom elektrickej energie pre jazdu mimo trolejového vedenia sú dva boxy s trakčnými batériami TBS 5.1 s LTO článkami osadené v schránke v zadnej časti trolejbusu. Batérie umožňujú dojazd vozidla najmenej 12 km, ich dobíjanie je priebežné počas jazdy alebo státia pod trolejovým vedením. Elektrický prúd do vozidla privádzajú poloautomatické tyčové zberače Faiveley Transport TSS 20.4 s laminátovými palicami Esko s možnosťou automatického stiahnutia a nasadenia na trolejové vedenie pomocou navádzacej striešky. Navijaky sťahovacích lán sú umiestnené pod krytom na zadnom čele.

V interiéri sú pre cestujúcich osadené plastové sedadlá STER 8MU s textilným čalúnením v priečnom usporiadaní 2+2. Prídržné tyče v interiéri sú vyhotovené v antikorovom prevedení. Priestory dverí sú oddelené vysokými zástenami z bezpečnostného skla. Podlaha je pokrytá protišmykovou podlahovou krytinou. Pracovisko vodiča je oddelené od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Oproti druhým dverám a aj vedľa nich je vyčlenený priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie vozíkov uľahčuje ručne výklopná plošina pri druhých dverách a možnosť pokľaknutia vozidla k vozovke (tzv. kneeling) prostredníctvom pneumatického systému Wabco ECAS.

Osvetlenie interiéru zabezpečujú osvetľovacie telesá s úspornými LED trubicami. Vetranie interiéru umožňujú uzamykateľné posuvné časti bočných okien a nútená ventilácia. Tepelná pohoda v priestore pre cestujúcich je okrem zatmavených okien zabezpečená aj dvojicou strešných klimatizačných jednotiek Konvekta UltraLight s možnosťou vykurovania. Interiér je vykurovaný aj teplovodným elektrickým kúrením.

Trolejbus je vybavený optickým i akustickým informačným systémom R&G. Cestujúci majú k dispozícii Wi-Fi pripojenie k internetu ako aj nabíjacie USB zásuvky. Dianie vo vozidle zaznamenáva kamerový systém, samostatná kamera sleduje aj priestor zberačov. Vozidlá sú vybavené aj systémom automatického počítania cestujúcich so senzormi nad dverami. Trolejbusy boli dodané v štandardnom prešovskom bielo-červeno-bordovom nátere.

Prevádzka

Prvé vozidlo bolo dodané do Prešova 19. decembra 2023. Skúšobné jazdy v rámci schvaľovacieho konania neboli potrebné, keďže inovované komponenty na vozidle boli už overené skúšobnou prevádzkou bratislavských trolejbusov Škoda 27 TrA Solaris. Výcvik vodičov na nový typ trolejbusu začal na vozidle #806 od 6. feburára 2024. Zvyšných 5 trolejbusov výrobca do Prešova dodal v marci 2024.

Katalóg vozidiel

805 806 807 808 809 810

Legenda a štatistika

805nevyradené vozidlo: 6 (100 %)
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 43,8 %, v pondelok až piatok 40 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: EM 488.0 #6:
To je výcvik!! Nie asi to nie je jasné 😞
Reakcia na: Nitro810 #5:
"Zaradenie trolejbusov (štyri 12-metrové a šesť 18-metrových) do pravidelnej premávky s cestujúcimi bude závisieť od dodania všetkých vozidiel, ukončenia schvaľovacích skúšok a zaškolenia vodičov." Nie je to jasné?
Kedy začnú jazdiť?