Modernizácia a rekonštrukcia prestupného uzla na Masarykovej ulici v Prešove (predstaničný priestor)

Popis projektu

Predmetom projektu bola rekonštrukcia a modernizácia vstupnej brány Prešova, kde dochádza k styku prímestskej autobusovej, železničnej a mestskej hromadnej dopravy. Projekt rekonštrukcie a modernizácie predstaničného priestoru riešil opravu pešieho podzemného podchodu, konštrukčných vrstiev a opatrenia na zvýšenie bezpečnosti chodcov a cyklistov, zrealizovali sa aj rekonštrukcie, resp. výstavba nových zariadení súvisiacich s prestupným uzlom - bezbariérové rampy, schody, eskalátory, výťahy, pribudli vodiace línie pre zrakovo postihnutých, kamerový systém.


Priebeh projektu

Predstaničný priestor a podchod na Masarykovej ulici, ktorý prepája autobusovú a železničnú stanicu so zastávkami MHD bol do užívania daný počiatkom 90-tych rokov minulého storočia. Prakticky od začiatku bola jeho prevádzka spojená s množstvom komplikácií, chýb a postupnou nefunkčnosťou celého priestoru. V roku 2017 mesto Prešov uspelo s projektom modernizácie a rekonštrukcie tejto vstupnej brány a po podpísaní Zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku z Integrovaného regionálneho operačného programu sa začalo v lete 2017 s obstarávaním zhotoviteľa rekonštrukcie.

V júni 2018 sa naplno rozbehla stavba, najprv sa činnosť stavbárov sústredila na rekonštrukciu roky zanedbaného podchodu, neskôr sa pozornosť upriamila aj na zastávky MHD, kde došlo ku kompletnej prestavbe priestoru. Zrekonštruovaná stavba bola do užívania daná na konci júla 2019.

Podchod a prístup

Prístup do podchodu je po novom riešený kombináciou schodov, eskalátorov a výťahov. Prístup na zastávku v smere na Sekčov/Šváby je riešený dvojicu eskalátorov a výťahom z južnej strany a bezbariérovou rampou zo strany severnej. Dané riešenie má však praktický nedostatok. V prípade poruchy, resp. opravy eskalátorov musia cestujúci smerujúci do podchodu zo zastávky prejsť asi 50 metrov späť, aby mohli využiť bezbariérovú rampu, je totiž nepravdepodobné, že v časovej tiesni budú všetci čakať na výťah. 

Rekonštrukciou prešlo prístupové schodisko z podchodu na zastávku smerom do centra mesta, ktoré od samotného podchodu delia presklené zasúvacie dvere s pohybovým senzorom. Novinkou je aj na tejto strane ulice výťah, ktorým sa malo dať pohodlne dopraviť z podchodu na zastávku a naopak. Ani po roku od dania stavby do užívania však výťah nie je sprevádzkovaný. Rekonštrukciou taktiež prešlo schodisko a bezbariérová rampa v priestore medzi zastávkou a autobusovou stanicou.

Výťah a eskalátory pri východe v smere na sídlisko Sekčov.

Podchod

V priestoroch podchodu bola vymenená pôvodná dlažba za novú v šedej farbe, taktiež pribudli nové obklady stien a pôvodný zdevastovaný kazetový strop nahradil sadrokartónový obklad. Všetky vstupy do podchodu sú vybavené presklenými posuvnými dverami s pohybovým senzorom. Rekonštrukciou prešla aj elektroinštalácia a celá rozvodná miestnosť. Podchod je vybavený novým osvetlením a na bezpečnosť okoloidúcich dohliada nový kamerový systém. Prevádzky v podchode však rekonštrukciou neprešli, preto mierne kontrastujú s vynoveným zvyškom. 

Vynovený podchod k železničnej stanici.

Zhotoviteľ musel počas celej rekonštrukcie zápasiť s problémovými časťami podchodu, kde dochádza k zatekaniu dažďovej vody. Dôvodom je chybná hydroizolácia, ktorá netesní a spôsobuje priesaky už po menších dažďoch. V priebehu uplynulých troch desaťročí bolo vykonaných niekoľko opráv, no žiadna z nich nepriniesla požadovaný účinok. Ani po rozsiahlej rekonštrukcii sa nepodarilo tieto nedostatky odstrániť a problém so zatekaním a vznikom plesní sa objavuje aj naďalej. Zhotoviteľ sa pokúšal dodatočnými opravami zastaviť tento problém, no vždy s rovnakým výsledkom. Začiatkom roka 2020 došlo aj k oprave kanalizačného vpustu, ktorý sa nachádza medzi zastávkou a cestou. V súčasnosti sa problém javí ako vyriešený, je potrebné však pretesniť aj zvyšné kanalizačné vpusty. Mesto Prešov informovalo v máji 2020 na svojej oficiálnej webovej stránke o tom, že dalo spracovať projektovú dokumentáciu k hydroizolácii na dotknutých miestach. Tá má zistiť príčiny zatekania, miesta zatekania a zároveň má stanoviť rozsah prác, ktoré bude nutné urobiť, aby sa zatekanie raz a navždy skončilo.

Zastávky MHD

Rekonštrukcia zastávok MHD obnášala kompletnú demoláciu starého prestrešenia, dlažby, nástupnej plochy a zastávkovej niky. V oboch smeroch bola vybudovaná nová predĺžená zastávková nika s kasselským obrubníkom, povrch bol vyhotovený z liateho betónu. Pozdĺž zastávky bol v jazdnom pruhu vytvorený cyklistický pruh s červeným asfaltom. Nástupná plocha bola vytvorená nanovo a osadená sivou dlažbou. Steny a stĺpy dostali taktiež sivý obklad, resp. sklenený obklad s motívom koní (v smere na Sekčov). Vytvorené bolo nové prestrešenie s LED osvetlením, ktoré zastrešuje celú plochu zastávok, takže je možné nastúpiť a vystúpiť suchou nohou do vozidla MHD. Doplnený bol taktiež nový mobiliár vo forme lavičiek bez operadiel, odpadkových košov a kvetináčov.

Zastávka Železničná stanica tesne pred dokončením.

O informovanosť cestujúcich sa okrem nových trianglových označníkov starajú aj dva LED informačné panely R&G, ktoré zobrazujú reálne odchody spojov z tejto zastávky. V spodnom riadku displeja je možné navoliť akýkoľvek text, ktorý slúži pre informovanie cestujúcich. Dopravca túto možnosť využíva najmä pri výlukách a mimoriadnych udalostiach. Pre turistov sú na každej zastávke nachystané moderné dotykové infokiosky, ktoré majú poskytovať informácie o meste samotnom, kultúrnych podujatiach a ďalších veciach. Faktom však ostáva, že ani v auguste 2020 infokiosky stále neboli spustené. O tarifné odbavenie cestujúcich sa stará desatoro automatov na cestovné lístky Mikomat M16-T, ktoré umožňujú aj bezkontaktnú platbu kartou. Samozrejmosťou je aj kamerový systém, ktorý je priamo napojený na pracovisko mestskej polície.

Informačný displej R&G.

Základné údaje o projekte

  • Hlavný cieľ projektu: Zvyšovanie atraktivity a konkurencieschopnosti verejnej osobnej dopravy
  • Výsledky projektu:
    • modernizácia prestupného uzla
    • rekonštrukcia spevnených plôch
    • vybudovanie možnosti krátkodobého parkovania
    • rekonštrukcia a modernizácia zastávok MHD
    • zlepšenie dostupnosti zastávok
    • zlepšenie informovanosti cestujúcich
  • Realizácia projektu: 4/2018 - 5/2019
  • Celkové finančné náklady: 2 022 521,49 €
  • Spolufinancovanie (95 %): Integrovaný regionálny operačný program - Európsky fond regionálneho rozvoja
  • Merateľné ukazovatele:
    • Počet prestupných uzlov  - 1
    • Počet vybudovaných a modernizovaných integrovaných zastávok - 2  
    • Počet zavedených parkovacích systémov - 1

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.