Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Jan Vartas #24587:
Ak je už reč o politickom zafarbení, tak či už to bol Hagyari alebo KDH, tak všetci boli rovnako hrobármi mestskej dopravy v Prešove. Za Hagyariho došlo k dosť zásadnému obmedzeniu výkonov, ktoré urobili z MHD neatraktívnu službu a to znefuknčnením dovtedy slušného a atraktívneho systému. To spôsobilo, že obyvatelia si vďaka zlepšujúcej ekonomickej situácii zabezpečili autá, ktorými zamorili ulice, v ktorých stoja aj vozidlá MHD a to práve kvôli tomu, že Prešov nemá zriadený ani centimeter buspruhu po trasách nosných liniek.

Takisto nie sú vyjasnené ani vzťahy medzi mestom a DP. Predsa dopravný podnik je mestom vlastnená akciovka a je v záujme mesta ako objednávateľa, aby sa dosahovali také výsledky a poskytovali také služby, aby sa s majetkom mesta nakladalo hospodárne a aby boli rozpočtované prostriedky vynakladané efektívne. Ak toto nefunguje, tak manažér (riaditeľ) musí zodpovedať za svoje výsledky a ak ich nemá, tak by mesto malo byť povinné takého slabého manažéra odvolať z funkcie.
Reply on: Jur@j #24591:
Tá situácia s predstavenstvom ma naozaj prekvapuje a je podľa mňa dosť vážna a mesto by sa ňou malo bezodkladne zaoberať. Zastupiteľstvo má právomoc tam vymeniť ľudí. V takejto situácii je nemysliteľné, aby kľúčový orgán nezasadal. Bohužiaľ, najbližšie týždne (alebo až mesiace) zastupiteľstvo kvôli korone nebude.
Reply on: Jur@j #24591:
K tomu Janusovi: On býval vynikajúci riaditeľ. Lenže ako sa blížil odchod do dôchodku, tak už bolo treba myslieť na to, aby si udržal miesto a nie až toľko o progres.
Reply on: Jan Vartas #24586:
Nedá mi to, musím sa k tomu ešte vyjadriť. Na jednej strane píšeš, že za situáciu vo vozidlovom parku môže vedenie podniku a v ďalšom príspevku sa odvolávaš na vedenie mesta.

Ing. Jaš nastúpil naplno na svoju pozíciu v novembri minulého roka. V tom čase už bol primátorkou odsúhlasený nákup druhého žilinského Citelisu, ktorý iniciovalo ešte staré vedenie podniku. Ako sám píšeš, nikto nie je kúzelník, a preto nie je možné za pol roka vo funkcii napraviť niečo, čo sa zanedbávalo minimálne 5 rokov.

Ja osobne mám ťažké srdce na mesto a aj jeho predošlé vedenia, nakoľko zastupiteľstvo je z väčšiny tvorené lekármi, právnikmi a kadejakými inými ľuďmi. No už roky tam chýba človek, ktorý by sa venoval a rozumel doprave. Najbližšie k nemu má iba Ing. Drutarovský (môj osobný názor). Okrem mesta je problém aj v predstavenstve dopravného podniku, ktoré je taktiež tvorené poslancami, z ktorých nikto nemá s dopravou absolútne nič spoločné. Ak sa potrebám dopravného podniku nerozumejú ani ľudia, ktorí tvoria predstavenstvo, tak potom sa nepohneme ďalej. O "profesionalite" nášho predstavenstva svedčí aj fakt, že od januára boli dve zasadania zrušené, kvôli tomu, že neboli uznášania schopné. Nikto totiž neprišiel. Tak poďme riešiť krízovú situáciu, keď sa predstavenstvo ani nevie stretnúť a mestu to zrejme nevadí. Alebo o tom možno ani nevie.

Ďalej by som sa pristavil pri technickej prevádzke DPmP, ak si toto niekto prečíta, tak mi už pravdepodobne ani neodpíše na mail, keď po nich budem niečo chcieť, no ale čo už. Je všeobecne známe, že fungovanie údržby a opravy je dlhodobo finančne aj personálne poddimenzované. No aj napriek tomu mám pocit, že sa nerobí ani to, čo sa za ten balík peňazí dá zvládnuť. Už roky tu nefunguje niečo ako generálne opravy, prehliadky a podobne. Svojho času vozidlá prechádzali generálkami a predĺžovala sa ich životnosť, okrem toho sa pravidelne robila menšia údržba, ktorá udržiavala vozidlá v prevádzke. Momentálne sa však nič v takomto rozsahu nerobí, čo sa práve teraz ukázalo ako obrovská chyba. Karosy radu B 961 postupne začali vypovedať službu a o tých B 941 ani nehovorím. Toto však určite nie je vina Ing. Jaša. Toto je jednak vina technickej prevádzky, pretože na údržbu sa serie (pardón, nemal by som si vo vlastnej sekcii nadávať), po zime sa nikdy nestriekali podvozky od soli, plechy sa tiež nemenia a nič sa nerieši. Preto sa netreba diviť, že 334, 335, 337, 338, 340, 341, 342 a 347 zhnili. A po druhé, je to vina aj mesta, keďže absolútne nič sa nerobí koncepčne a tie vozidlá, ktoré som spomenul, by tu už aj tak 5 rokov nemali vôbec byť. Pri každej politickej debate sa zástupcovia mesta dušujú, že potreba nákupu autobusov je 4 kusy ročne. Dobre. A prečo sa teda od roku 2016 nenakúpil žiaden? Toľko k autobusom.

Čo sa týka trolejbusov, určite si postrehol, že v decembri podalo mesto 6 zámerov z oblasti trolejbusovej dopravy - rekonštrukcie, nákupy, výstavba. Takže nie je pravda, že v trolejbuske sa nič nerobí. Opäť sa dostávame k tomu, že nedostatok vozidiel je zapríčinený nekoncepčnými riešeniami. Už v roku 2016, keď sa kúpilo tých 15 trolejbusov, tak sa podnik opakovane ozýval, že to jednoducho nestačí. 15 Tr-ky zhnili jedna za druhou a bolo to nielen (ne)údržbou, ale aj vekom a technickým riešením, keďže Škodovka pri výrobe nikdy nepoužila kataforézu alebo nejaké špeciálne ošetrenie karosérie. 24 a 25 Tr-ky sú už taktiež po životnosti, aj keď sa tomu ťažko verí a povedzme si úprimne, s tými sa nikdy nedalo rátať ako s plnohodnotnými trolejbusmi. No a 31 Tr-ky stoja z rôznych príčin - oprava po nehode, kompresory a hlavne nápravy a ložiská. No to, že sa trolejbusom rozpadvajú nápravy a ložiská, z toho opäť ťažko viniť Ing. Jaša. Skôr by som sa zameral na stav ciest, zastávok a kanalizačných vpustov na cestách v Prešove a na kvalitu jednotlivých komponentov trolejbusu. Kĺbových trolejbusov máme aktuálne 24, do výpravy je potrebných 19. Ak si odmyslíme, že stojí 704, 707, 716, 717 a 718, už sme na čísle 19. K tomu prirátajme poruchy, údržbu a P1 a sme v mínuse. Ani sami neviem ako.

K starému vedeniu podniku poviem len toľko, že sa Ing. Janusovi veľmi čudujem, že sa nechal takto utláčať a umlčať zo strany akcionára. Mal už pred rokmi tresnúť poriadne po stole a vysvetliť pánom na úrade, že buď začnú konať alebo nastane prúser. Pretože podľa môjho názoru si nechal skákať po hlave až až a takto sme teraz dopadli. A nákup troch B 961 zo Zvolena sa omieľal na zastupiteľstve dlho, nechceli ho nijak raz schváliť a pomohlo až to, že sa začala rekonštruovať AGS a nebolo možné zabezpečiť náhradnú dopravu. Nebyť opravy tejto cesty, tak tu nemáme ani tie zvolenské Karosy.

Politika mesta je proste postavená na nezáujme a neodbornosti a situácia vyvrcholila práve teraz. Problémom podniku je zas to, že zrejme nevyvíja dostatočný tlak na mesto na vyriešenie tejto situácie. Miestami mám skutočne pocit, že tému nedostatku pojazdných vozidiel vyťahujem každé 3 mesiace len ja so svojim dielenským okienkom. Z informácií, čo som dostal, sa obzerali aj po zahraničných dopravcoch, ktorí odpredávajú jazdené klbáky, do úvahy padlo Francúzsko a Škandinávia, no momentálne je o tom ticho a kvôli korone asi ešte dlho bude. Takže nie je pravda, že nové vedenie podniku nič nerobí, pretože práve nové vedenie podniku zistilo, že autobusy existujú aj za hranicami Slovenska a začali sa obzerať aj tam.

Opäť to síce vyzerá ako tendenčná výpoveď a neskonalé obhajovanie a velebenie podniku, no opak je pravdou. Situácia je taká ako som ju opísal.

Áno, doba je zlá, to je FAKT, na nosných linkách sa vozia sóla, máme tu aj bratislavské hrbáče, teraz príde žilinský Citelis, od ktorého nákupu podnik odhováral aj DPMŽ. No určite nie je pravdou, že za toto môže "patent Jaš". Preto by som bol rád, keby sa prestali prekrúcať fakty a vykladať si pravdu po svojom.

Asi toľko k tomu odo mňa.
Reply on: Jan Vartas #24587:
Pozerám, že máš typicky obmedzený šotopohľad, ona je v Prešove potrebná aj cykloinfraštruktúra. A s Jašom máš evidentne nejaký osobný problém.
Reply on: rexino #24588:
... ako sa to Žiline podarilo? Ono je to o lobingu, stačí sa pozrieť, kto bol primátorom.Mal svojich ludi, na ,,správnych miestach,,.Celkovo získala ZA, až 61 nových vozidiel.
Reply on: Jan Vartas #24587:
Miešajú sa tu hrušky s jablkami. Cykloprojekty boli prefinancované všetky z eurofondov, mesto tam zaplatilo minimum a iba využilo príležitosť. Samozrejme kvalita projektov nebola najlepšia voči čomu sa ozvalo mnoho prešovčanov vrátane mňa.
Čo sa týka nového riaditeľa, tak tiež sa prikláňam k tomu, že podnik prebral niekedy v novembri, keď vozový park už bol v katastrofálnom stave. Naopak zrejme aj jeho pričinením sa podali žiadosti o eurofondy na kompletnú obnovu infraštruktúry DP v Prešove(aj keď neviem nakoľko sa v tom on angažoval).
Viem o tom priamo od DP, že o nákup klbových jazdeniek sa pokúšajú, ale jednoducho nikto ich momentálne v Česko-slovensku nemá. Dodali aj argument, prečo nechcú jazdenky zo západu, ale v takejto situácii mi prišiel slabý, keď to Bratislava zvládla. Vtedy malo DP šťastie, že odchytili výpredaj v Zvolene.
Krízu s trolejbusmi už do tej jesene nejako vydržíme.
K amaterizmu pri robení VO na autobusy a elektrobusy som sa už upísal dosť a zbytočne by som sa opakoval. Tejto problematike sa okrajovo venujem aj v práci a vidím napríklad na iných mestách, že tie obstarávania napriek dlhým lehotám na kontroly vedia zvládnuť aj za 9-12 mesiacov. My tu už obstarávame od leta 2018, čím tromfneme aj najväčšie diaľničné projekty. Mesto mi príde taktiež minimálne nápomocné a doteraz netušíme, či podporí finančne nákup ďalších autobusov.
K masívnej obnove v Žiline som sa taktiež už niekde vyjadril. Na modernizáciu vozového parku autobusov dostali zo všetkých krajských miest suverénne najväčší obnos peňazí. Ako sa im to podarilo je pre mňa záhada.
Reply on: Solider #24580:
Osobne si myslím, že to nebude za trest, ale pre nezáujem mesta. A toto trvá už od doby, keď na radnici sedel "pán s oranžovým šálom", ktorý bývalému riaditeľovi nevedel prísť ani na meno. Keby mesto malo záujem, tak by sa to dalo aspoň čiastočne vyriešiť, veď bola možnosť kúpiť dva vozy (síce nás nespasili, ale vždy lepšie ako platiť "paštekárom" za prenájom starých džadov), alebo zobrať aj na leasing. Minuli sa peniaze na cyklochodníky, búdy pre bicykle, no na nové autobusy, trolejbusy, opravy dôležitých objektov ako rozpadávajúci sa most na Škultétyho nie sú.
Reply on: Jur@j #24577:
Reportáž z Prešova (v ktorej vystupovali reálne osoby) z poza počítača nebola. To je realita. A rovnaký problém je každý rok aj na Silvestra. Osobne si myslím, že keby tej reportáže nebolo, tak sa nezmení nič.

Pokiaľ ide o druhú časť, tak samozrejme kúzelníkom nie je nikto, ale to, čo sa deje za jeho vedenia, tak to tu ešte nebolo. Na nosných trolejbusových linkách sa objavujú čoraz častejšie sóla (to nepamätám od roku 92, kedy sa istý čas vykrývali nedostatky po rozšírení trolejbusov na Sekčov), pomaly polovicu špičkových kĺbových poradí tiež vykrývajú sóla a v tejto situácii sa zmôže akurát na to, že vyžobre pár drobných na jednu starú sólo šunku. Janus aspoň zohnal tri staré klbáky. Som zvedavý, čo bude robiť potom, keď doslúžia posledné 900-vky, ktoré ešte máme a nové vozy budú ani nevedno kedy.
Reply on: autobusar357 #24584:
To je takzvaný "biletár"
Reply on: Martines88 #24582:
Bankomaty nezvyknú byť na zastávke... 🤔
Reply on: Martines88 #24582:
1. Napísal som o tom článok akonáhle mi boli zaslané fotky od kolegov z podniku.
2. Je v zozname. Práve preto som ho napísal.
bol bridany ďalší bankomat na cestovne lístky na zástavke Solivarska smer Škara automat primá len hotovosť ak ešte nemáte zozname pridané
Reply on: Solider #24580:
Ale isto sa zhodneme na tom, že to nie je iba o nejakom Jašovi ako by tu niekto tvrdil.
Reply on: Jur@j #24577:
Pravda bude niekde uprostred. Vedenie DP má dlhodobo problémy pripraviť úspešný projekt obnovy vozového parku autobusov z fondov EÚ a mesto za trest nechce dať peniaze na obnovu vozidiel zo štandardného rozpočtu. Takáto nespolupráca k ničomu dobrému nevedie. Treba sa pozrieť do Žiliny, kde sa za 4 roky podarilo kompletne obnoviť vozidlový park autobusov a trolejbusov a to takmer výhradne zo zdrojov EÚ.
Boli pridané spoje na L34 na šiestu z obidvoch smerov. L30 to dozaista veľmi pomôže. Škoda, že poobede sa nevytvoril jeden spoj L34 na Sekčov a jeden spoj zo Širpa.

Prešovčania, aké spoje sú ešte na hrane, neviete?
Reply on: Jur@j #24577:
Vyjadrenie DPmP z FB stránky:

"DPMP, a.s. v spolupráci s Mestom Prešov sleduje aktuálny vývoj situácie v súvislosti s šírením sa koronavírusu.

Na základe kritického vývoja sa pristúpilo k úprave cestovných poriadkov na prázdninový a následne sobotný režim rovnako, ako to urobili aj ďalšie mestá v súvislosti s celkovou kritickou situáciou na celom Slovensku. V pondelok 16.3.2020 sme zaznamenali veľmi nízku obsadenosť vozidiel MHD. Od stredy 18.3.2020 sme k sobotňajšiemu režimu pridali aj mimoriadne spoje vybraných liniek v čase rannej špičky a vo večerných hodinách. K tomuto opatreniu DPMP pristúpil z dôvodu zachovania dostupnosti spojov pre ľudí, ktorí musia aj v čase trvania mimoriadnej situácie dochádzať do práce.

Obsadenosť vozidiel denne sledujeme a operatívne prijímame ďalšie opatrenia, nakoľko počet cestujúcich sa v týchto dňoch nepravidelne mení. Pri spojoch, kde sme zaznamenali vyššiu obsaditeľnosť, ktorá by mohla byť „nápomocná“ v šírení vírusu pristupujeme k ich posilneniu, zdvojeniu , resp. nasadeniu vozidiel s vyššou kapacitou. Zavedenie niektorých spojov (napr. l. č. 34) vyžaduje reorganizáciu viacerých obehov vozidiel na viacerých linkách, aby sa vytvoril časový priestor na potrebné spoje.

Mestská hromadná doprava je živý organizmus a najmä v náročnom období, ktoré teraz všetci prežívame, nie je možné vopred stanoviť, koľko cestujúcich využije jednotlivé spoje. Tak ako ostatné úrady, inštitúcie a firmy aj DPMP je v krízovom režime, pričom dôsledná príprava a spracovanie zmien cestovného poriadku si vyžaduje istý čas. Cestujúcich chceme uistiť, že sa snažíme reagovať čo najflexibilnejšie, aby sme zabezpečili dostatok spojov pre všetkých cestujúcich.

Cestujúcim poskytujeme všetky informácie o premávke MHD.

Všetkým cestujúcim chceme touto cestou poďakovať za trpezlivosť a pochopenie a prajeme pevné zdravie."
Reply on: Jan Vartas #24576:
Keď začala vozidlová kríza, tak Ing. Jaš ešte ani netušil, že bude za kormidlom. To isté môžeme povedať o nedostatku vodičov a o nevyplatených pohľadávkach za výkon dopravných služieb vo verejnom záujme zo strany mesta. Očakávať, že za pol roka vo funkcii vysúťaží, nakúpi a sprevádzkuje 20 nových autobusov je naivné, lebo to nie je možné.

Jednoducho máme mimoriadnu situáciu, niekoľko dní po sebe sa menil režim prevádzky, proste s tým nerátali, sekli sa. Neobhajujem ich, ale nepokladám za správne, aby sme v týchto časoch obviňovali z pohodlia domova spoza počítača vedenie podniku. Pri aktuálnych problémoch je tento preplnený spoj len ihlou v kope sena.

Dávajte na seba všetci pozor, noste rúška a keď nemusíte, radšej ani necestujte.
Reply on: rexino #24575:
Cestovanie hodné 21. storočia, navyše v čase pandémie. Jednoducho, patent Jaš.

Som zvedavý, koľko ten podnik pod jeho vedením ešte potiahne. Chýbajú trolejbusy, chýbajú autobusy, chýbajú vodiči, chýbajú peniaze a nakoniec budú chýbať aj cestujúci. Ja osobne už radšej chodím pešo.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.