Úvod

Nízkopodlažný 12-metrový autobus Irisbus Citelis 12M bol prvým nízkopodlažným autobusom zaradeným do mestskej hromadnej dopravy v Považskej Bystrici. Novovzniknutá Mestská dopravná spoločnosť Považská Bystrica zakúpila popri vysokopodlažných Karosách na zabezpečovanie MHD v roku 2006 aj jedno vozidlo Irisbus Citelis 12M.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Citelis 12M PB-831AZ 2006 2006 2022 1
Spolu 2006   1

Technické parametre

Dĺžka 11990 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2979 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. - 3. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 30 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10520 kg
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE 0682D, Euro 3, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 182 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka automatická, 4-stupňová
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy Predná: Renault E 70 XH, tuhá
Zadná: ZF AV 132.80, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou Gerflor. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Vykurovanie vyriešili štvoricou radiátorov a nezávislým naftovým kúrením.

Vozidlo vybavili informačným systémom firmy EMtest. Autobus dodali v červenej metalíze.

Prevádzka

Vozidlo sa do premávky zaradilo začiatkom septembra 2006. Pôvodne (do 12/2012) bolo nasadzované na linku 3. Neskôr bol tento nízkopodlažný autobus nasadzovaný aj na poradia iných liniek.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobus bol z evidenčného stavu vyradený koncom roka 2022.

Katalóg vozidiel

PB-831AZ

Legenda a štatistika

PB-831AZvyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.