Úvod

Okrem autobusov štandardnej dĺžky zakúpila v roku 2006 považskobystrická Mestská dopravná spoločnosť aj šesť veľkokapacitných kĺbových autobusov Karosa B 961E.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 961E.1970 PB-832AZ, PB-833AZ, PB-834AZ, PB-835AZ, PB-836AZ, PB-980AZ 2006 2006 2018 – 2019 6
Spolu 2006   6

Technické parametre

Dĺžka 17590 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 790 mm (1. - 2. dvere)
890 mm (3. - 4. dvere)
Rázvor 5600 mm a 6270 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 45 + 1
Počet miest na státie 122
Celkový počet miest 167 + 1
Pohotovostná hmotnosť 13800 kg
Celková hmotnosť 26000 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE 1682C, Euro 3, radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora 213 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 - 1800 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka Voith D 854.3, 4-stupňová automatická so vstavaným hydraulickým retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Škoda, tuhá
stredná: Meritor, tuhá, vlečená
zadná: Meritor U177E, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Polosamonosnú karosériu článkového autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Predný a zadný článok spojili kĺbom, motor umiestnili v zadnej časti vozidla pod podlahou. Bočné oplechovanie a okná osadili technológiou lepenia. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice štvoro dvojkrídlových výsuvných elektropneumaticky ovládaných dverí s dopytovým ovládaním.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom. Oproti druhým dverám umiestnili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nástup do zvýšenej zadnej časti uľahčili pri tretích dverách štyrmi schodmi s menšou výškou oproti trom vyšším pri zadných dverách. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Vetranie interiéru zabezpečili pomocou horných posuvných častí bočných okien, dvoma výklopnými stropnými klapkami a piatimi stropnými vetrákmi s elektrickými ventilátormi. Vyhrievanie vyriešili nezávislým kúrením Eberspächer Hydronic 30.

Informovanie cestujúcich zabezpečili prostredníctvom informačného systému firmy EMtest. Vozidlá nalakovali červenou metalízou.

Úpravy

V roku 2012 dostali niektoré autobusy na bočnice nálepky s logom spoločnosti MDS a kontaktnými informáciami.

Na jar 2013 dostali niektoré vozidlá vnútorný LCD displej firmy Bustec pre zobrazovanie informácií o trase spoja a tiež pre reklamné účely. V roku 2014 pribudlo v niektorých vozidlách Wi-Fi pripojenie k internetu, ktoré bolo realizované v spolupráci so spoločnosťou See&Go.

Prevádzka

Autobusy boli sprevádzkované v septembri 2006 po prevzatí prevádzkovania MHD v Považskej Bystrici spoločnosťou MDS a nasadzované sú na najvyťaženejšie spoje liniek považskobystrickej MHD.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvé dve vozidlá Karosa B 961E boli vyradené koncom mája 2018, avšak bez náhrady novými vozidlami porovnateľnej kapacity. Ďalšie tri vozidlá vyradili v lete 2019. Posledné vozidlo dojazdilo krátko nato v závere septembra 2019.

Katalóg vozidiel

PB-832AZ PB-833AZ PB-834AZ PB-835AZ PB-836AZ PB-980AZ

Legenda a štatistika

PB-832AZvyradené vozidlo: 6 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.