Návrh cestovného poriadku pre MHD v Považskej Bystrici (od 9.12.2012)

Cieľom tejto práce je spracovanie taktového cestovného poriadku s termínom zavedenia 9.12.2012.

Zhodnotenie súčasného stavu

pozitíva:

  • realizovaný výkon, vzhľadom na pomery na Slovensku, je na veľmi slušnej úrovni, ktorý má šancu ponúknuť atraktívnu alternatívu k individuálnej automobilovej doprave,
  • priemerná obsadenosť spoja je na obvyklej úrovni v porovnateľných mestách na Slovensku,

negatíva:

  • zbytočne veľký počet liniek,
  • veľký počet rôznych variantov trás, rôzne zachádzky, vynechávanie zastávok po trase,
  • spoje na jednotlivých linkách nie sú rozložené rovnomerne, tzn. chýba taktový grafikon,
  • z toho plynie nemožnosť prekladov spojov na jednotlivých linkách, vznikajú zhluky spojov nasledované dlhšou pauzou čo spôsobuje nerovnomerné naplnenie vozidiel,
  • po zjednosmernení ulíc na sídlisku Rozkvet obsluhujú sídlisko dve linky s takmer identickou trasou (obsluha územia linky 10 sa odlišuje od linky 11 len o jednu ulicu),
  • cestovné v hotovosti je v nelogickej výške 66 centov, manipulácia s drobnými centovými mincami komplikuje platbu a predlžuje pobyt vozidla v zastávke a tým pádom aj čas jazdy,

rôzne:

  • dopravnú kartu využíva rekordných 97% cestujúcich,
  • najvyťaženejší úsek v sieti je (Stanica -) centrum – Nemocnica,
  • najväčšie využívanie cestujúcimi 3, 11 a 32,
  • zastávky na ul. Sl. Partizánov vykazujú za mesiac len cca 200 nástupov na všetkých spojoch (obojsmerne), viac ako 60% nástupov je v smere Hliny a Praznov, z porovnania čísiel čipových kariet bolo zistené, že cestujúci na tejto zastávke nastupujúci využívajú v opačnom smere spoje prechádzajúce cez Nemocnicu,
  • MČ Podvažie, Šebešťanová, Považské Podhradie (všetko linka 2) a Považská Teplá (linka 5) sú obsluhované aj prímestskými linkami,
  • MČ Dolný Milochov (linka 8) bude mať od GVD 2012/13 pravidelné vlakové spojenie v 60 až 120 min. intervale,

Návrh

Základom návrhu nového cestovného poriadku bolo zadefinovanie si Štandardov kvality dopravnej obsluhy, predovšetkým Štandard dostupnosti. Tu možno rozlíšiť na dostupnosť priestorovú a dostupnosť časovú.

Priestorovou dostupnosťou je rozloženie zastávok v dopravnej siete. Toto by však bolo svojim rozsahom nad rámec tejto práce, avšak pri použití hodnôt bežných v zahraničí – dostupnosť zastávky v zastavanom území obce hromadnou výstavbou do 5 minút (400 metrov) a dostupnosť v zastavanom území individuálnou výstavbou medzi 7,5 až 10 minút (600 až 800 metrov) – sa nám javí, že dostupnosť zastávok v PB je dostatočná, miestami až prehustená.

Časová dostupnosť hovorí maximálnom prístupnom intervale na linke. Ten sme stanovili nasledovne:

Obdobie

územie

ranná špička
(5-7 h.)

sedlo
(8-13 h.)

popolud. špička
(14-17 h.)

večer
(18-23 h.)

pracovný deň

jadro mesta

15*

30

20

30

mestské časti

60

120

60

120

voľný deň

jadro mesta

60

30

30

60

mestské časti

120

120

120

120

*počas prázdnin 20 minút

Pri úprave linkového vedenia boli použité závery výskumu nórskych expertov, ktorý bol realizovaný v rámci projektu Hi-Trans financovaného z Operačného programu INTERREG IIIb, a ktorého závery boli publikované v príručke Public Transport – Planning the networks[1]. Pri návrhu boli východikami:

  • súčasné výkony a rozsah prevádzky,
  • súčasné linkové vedenie,
  • súčasné označovanie liniek, pričom navrhnuté zmeny majú za úlohu sprehľadniť systém linkového vedenia,
  • pre zabezpečenie možností prestupov bolo navrhnutý jednotný sieťový interval 60 minút a z neho vychádzajúce násobky a delitele,
  • spoje slúžiace najmä pre potrebu prepravy školákov boli z bežných liniek vyčlenené do osobitných školských liniek.

Návrh stanovuje 15 liniek MHD, z toho 1 komerčná (pre potreby obchodného centra), 1 nočná (slúžiaca pre obsluhu mesta v neskorých večerných a skorých ranných hodinách) a dve školské.

Linka

Trasa

Interval*

Poznámka

Linky 2 2A

Považské Podhradie – Šebešťanová – Podvažie – (Orlové) – AS – ŽST (vozidlá plynule pokračujú ako linka 3)

30/60/30//120

určené spoje (označ. ako 2A) končia na autobusovej stanici

Linky 3 3P

AS – ŽST – SPŠ – Lány – sídl. SNP (- Podmanín)

15**/30/20//120

spoje do Podmanína označené ako 3P

Linky 4 4H

AS – ŽST – SPŠ – Lány – Hliny - Zemiansky Kvášov

30/60/30//120

spoje po Hliny označené ako 4H

Linka 5

AS – ŽST – Dom služieb – Vrtižer – Považská Teplá

60/120/60//120

zabezpečený preklad so spojmi PAD

Linka 7

AS – ŽST – Pošta – Jelšové

urč. spoje

 

Linky 8 8A

ŽST – Horný Milochov – Dolný Milochov

urč. spoje

preklad s vlakmi na trati 120, spoje po H.Milochov označené ako 8A

Linka 9

AS – ŽST – Pošta – Dolný Moštenec – Horný Moštenec

30/60/30//120

 

Linka 10

AS – ŽST – SPŠ – Rozkvet

30/60/60//60

skrátená doba premávky

Linka 11

AS – ŽST – SPŠ – Rozkvet

15**/30/20//30

 

Linky 32 32E

AS – ŽST – SPŠ – (Lány) – Hliny – (Zem.Kvášov) – Praznov

60/60/60//60-120

spoje vedené cez Sl.Partizánov označené ako 32E (expres), vybrané spoje cez Zem.Kvášov

Linka 99

Hypernova

-//60

podľa objednávky

Linka 100

AS – ŽST – Stred – Lány – Rozkvet

60//60

 

Linka n3

AS – ŽST – SPŠ – (Rozkvet) - Lány – Hliny - sídl. SNP

urč. spoje

nahrádza premávky liniek 311 skoro ráno a neskoro večer

Linky  51,52

školské spoje

urč. spoje

 

* ranná špička/sedlo/popoludňajšia špička//víkend

** počas prázdnin 20 minút.

  • Pozn. redakcie: Cestovné poriadky sú pre odlíšenie od platných cestovných poriadkov označené písmenom B, napr. ako B-2 je označený alternatívny návrh linky 2B-51 je použité pre linku 51B-n3 pre linku N3 a B-Hliny pre označenie súhrnu spojov na úseku AS - SPŠ - Hliny.

Linku 6 navrhujeme zrušiť, jej jediný spoj je zapracovaný do linky 2.

Na spoločnom úseku liniek 3, 432 (Autobusová stanica – centrum – Nemocnica – TESCO) je navrhnutý preklad spojov tak, že v čase od 8:00 do 20:00 zabezpečujú obojsmerne celotýždenný interval 15 minút, v popoludňajšej špičke pracovných dní dokonca len 10 minút.

V návrhu je obmedzenie rozsahu premávky linky 10, ktoré vychádza z poklesu využitia po zjednosmernení ulíc na Rozkvete. Takto získaná úspora umožnila zavedenie celodennej premávky linky 100, ktorá jednak zabezpečuje spojenie staníc s okolím Novomeského (i keď dlhšou trasou), ale zabezpečuje tiež priame spojenie Rozkvetu s TESCOm a Nemocnicou.

Kĺbové vozidlá budú nasadzované najmä na linky 1011, zároveň vykonávajú aj vybrané spoje na linkách 3, 9100 (a prejazdy na školské linky). Nízkopodlažné vozidlo (v budúcnosti vozidlá) budú nasadzované najmä na linky 34.

Cestovné poriadky sú konštruované tak, aby najmä linky 311 boli nadviazané na príchody a odchody vlakov. V pracovné dni je zároveň zabezpečené spojenie na prvý ranný vlak v smere Púchov aj v smere Žilina aj z MČ Praznov, Podmanín, Zem. Kvášov, Dolný a Horný Moštenec. V ostatných dňoch to vzhľadom na interval liniek a príchody a odchody vlakov nie je možné dodržať, avšak je možné že v niektorých prípadoch k nadväznostiam prišlo.

Spoje pred 5:00 ráno a po 22:30 večer, ktorých vozidlá začínajú/končia svoj výkon premávajú zo/po zastávky Štefánikova.

Vzhľadom na dopyt počas Vianočných a novoročných sviatkov navrhujeme úpravu prevádzkového režimu nasledovne:

  • 24.12. denná premávka končí spojmi z Autobusovej stanice pred 16:00, po tomto čase územie „jadra“ mesta bude obsluhovať linka n3 s hodinovým intervalom až do 23:25, čím nahradí spoje liniek 311; po jednom páre spojov vykonajú aj linky 932; linka 99 premáva len spojmi 1 až 6; pre prípadné účely bol navrhnutý spoj nočnej linky zabezpečujúci dopravu z polnočnej omše v Kostole Navštívenia Panny Márie;
  • 25.12. začína denná premávka na linkách 311 až po 8:00, do tohto času premáva linka n3 a vybrané spoje na ostatných linkách, linka 99 nepremáva,
  • 26.12. premávka ako v nedeľu
  • 27., 28.12. premávka ako v sobotu, linka 10 premáva až do 18:42,
  • 31.12. premávka ako v sobotu, linka 10 premáva až do 18:42; denná premávka končí spojmi z Autobusovej stanice pred 20:00, po tomto čase územie „jadra“ mesta bude obsluhovať linka n3 s hodinovým intervalom až do 23:25, čím nahradí spoje liniek 311; po jednom páre spojov vykonajú aj linky 932; linka 99 premáva len spojmi 1 až 8;

Vzhľadom na pozitívne prijatie verejnosťou je potrebné zmeny odkomunikovať: možno využiť informačné oznamy vo vozidlách, lokálne masmédiá – noviny, televízia, infocentrum dopravcu a mesta, príp. aj marketingové oddelenie mesta. Pre dobrú informovanosť cestujúcich pri prejazdoch medzi linkami bude potrebné preprogramovanie digitálnych tabúľ vozidiel.

Je nesmierne dôležité uvedomiť si, že ak sa s názorom, že cestovný poriadok prináša cestujúcim prevažne pozitíva nestotožnia predstavitelia mesta – zástupcovia občanov – bude ťažké aby bol prijatý pozitívne verejnosťou. Taktiež je potrebné mať na vedomí, že po zmenách sa vyjadria iba tí občania, ktorým sa nový systém nebude páčiť, zatiaľ čo ostatní si svoj hlas na „pochvalu“ nevyužijú. Preto je nutné ponechať cestujúcim čas na to, aby si na nový cestovný poriadok zvykli (obvykle 3 mesiace) a našli si svoje nové spojenia a nepodľahnúť hneď negatívnym ohlasom (ktoré zo začiatku určite budú tak, ako bývajú pri akejkoľvek zmene) žiadajúcim zmeny a posuny spojov často len o pár minút. Takéto zásahy síce vyhovejú niektorým skupinám občanov, avšak rozbijú systém ako celok čím poškodia iným, možno aj oveľa početnejším skupinám. Vyhodnotenie zmien je možné až po tomto období a to na základe skutočného správania sa cestujúcich a čísiel z elektronických pokladní.

Záver

So súčasným rozsahom výkonov bol spracovaný cestovný poriadok, ktorý má svojimi parametrami (jednoduchosť, pravidelnosť, prehľadnosť) šancu zatraktívniť a skvalitniť mestskú hromadnú dopravu a to bez dodatočných finančných nákladov.

 

Vypracovali:                                                                   Bratislava, 24.9.2012

Ing. Peter Války

Ing. Michal Klátik

Konzultácie za MDS a.s.
Radovan Čmelo, vedúci dopravného úseku

Prílohy:
1. Návrh cestovného poriadku
2. Prehľad zastávkových odchodov
3. Kalendár 2012 / 2013
4. Vyčíslenie odchodov počas vianočných sviatkov

Prílohy sú súčasťou hlavného dokumentu.


[1] http://www.civitas.no/pdf/HiTrans2PublicTransportPlanningThe%20Networks.pdf

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.