Úvod

História autobusov SOR NB 18 sa začala písať už v roku 2006. Spoločnosť SOR sídliaca v českých Libchavách predstavila svoj prvý prototyp plne nízkopodlažného kĺbového autobusu, ktorý mal vo viacerých mestách naprieč strednou Európou vystriedať legendy, ktorými v tom čase boli predovšetkým autobusy Ikarus 280 a Karosa B 741. Tento prototyp, ktorý niesol výrobné číslo 001, sa dokonca v lete 2007 objavil v skúšobnej prevádzke aj v Nitre.

Nevýhodou prototypu však bol jeho nemoderný, na tú dobu už takmer zastaralý dizajn, ktorý sa podobal na autobusy SOR radu BN zo začiatku storočia. Autobusy typu NB 18 mali potenciál stať sa novou hnacou silou československej mestskej dopravy – čo sa im v konečnom dôsledku aj podarilo – a preto potrebovali modernejší a nadčasovejší dizajn.

Vyrobiť kus, ktorý spĺňal podmienku modernejšieho vzhľadu, sa libchavskej spoločnosti podarilo v roku 2008. Autobus SOR NB 18 s výrobným číslom 002 bol od začiatku roka 2009 zapožičiavaný do rôznych prevádzok v Česku, ktoré si ho mohli vyskúšať v ostrej prevádzke. V máji bol dokonca na skúške aj v Bratislave, kde sa pozitívne skúsenosti z testovania napokon pretavili do zákazky na prvú sériu autobusov SOR NB 18 City v celkovom počte 80 kusov.

Ešte predtým, vo februári 2009, začalo premávať prvých 9 sériovo vyrobených mestských autobusov radu NB 18 City s výrobnými číslami 004 až 012 – a to práve v Nitre. Tie zostali v premávke až do konca roku 2021, keď boli autobusy napokon dlhodobo odstavené a postupne vyradené.

Úspech zožal aj kus s výrobným číslom 003, ktorý niesol špecifické typové označenie NC 18. Vyznačoval sa prímestským interiérom a trojicou dverí namiesto štandardnej mestskej päťky. Ten začal jazdiť v decembri 2008 v okolí Pardubíc.

V rozmedzí od posledných mesiacov roka 2008 do začiatku roka 2022 bolo vyrobených viac ako 900 kusov typu SOR NB/NC 18. Poslednú sériu z roku 2021 si objednala spoločnosť Transdev pre účely prevádzky mestskej hromadnej dopravy v Nitre. Pätnásťkusová dodávka s výrobnými číslami 897 až 911 prišla do Nitry v decembri a na pravidelné linky postupne vyrazila začiatkom januára 2022.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NB 18 City 301 – 315 2021 2022 15
Spolu 2021   15

Technické parametre

Dĺžka 18750 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2900 mm
Výška s klimatizáciou 3110 mm
Výška podlahy 340 mm
Rázvor 6180 mm a 6570 mm
Počet dverí 5
Počet miest na sedenie 44 + 1
Počet miest na státie 98
Celkový počet miest 142 + 1
Pohotovostná hmotnosť 16690 kg
Motor FPT Industrial Cursor 9 F2CFE612C, Euro 6
Výkon motora 243 kW / 2000 rpm
Objem motora 8710 cm3
Krútiaci moment motora 1400 Nm / 1200 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF EcoLife 6 AP 1400B, 6-stupňová automatická, s integrovaným retardérom
Riadenie RBL C 500V, hydraulické s posilňovačom riadenia
Nápravy predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová, vlečená
zadná: ZF AV 133, hnacia, portálová s dvojitou redukciou
Pneumatiky 285/70 R 19,5 (predná náprava)
275/70 R 22,5 (stredná a zadná náprava)
Klimatizácia 2x Eberspächer AC 520

Fotografie

Opis

Spoločnosť Transdev si v roku 2021 objednala pätnásť autobusov typu SOR NB 18 City pre účely prevádzky mestskej hromadnej dopravy v Nitre. Vozidlá s výrobnými číslami 897 až 911 po poradí eviduje ako čísla #301 až #315.

Jednotlivé kusy sa od seba z hľadiska výbavy vôbec nelíšia. Z libchavskej fabriky prišli v závere roka 2021 v identickej konfigurácii a vzhľade.

Vo výrobnej hale spojili štandardnú karosériu NB 18 s motorom FPT Industrial Cursor 9 s výkonom 243 kW (330 PS), šesťstupňovou automatickou prevodovkou ZF EcoLife 6 a trojicou náprav, z ktorých predná a stredná sú vlečené a zadná je hnacia. Do interiéru osadili 44 sedadiel pre cestujúcich, čím ponechali dostatok miesta pre cestujúcich s invalidným vozíkom alebo detským kočíkom.

Všetky autobusy nalakovali do nitrianskeho vzhľadu s bledomodrou farbou pod oknami a bielou nad oknami. Predné aj zadné čelo ponechali celé bledomodré, vrátane prvkov pod čelným sklom, ktoré sú na väčšine ostatných vyrobených autobusoch typu NB 18 City čierne. Interiér vybavili sivou podlahou so žltými plochami s piktogramami a sedadlá potiahli červeným vzorovaným čalúnením. Tyče v autobusoch sú hliníkové v lesklom striebornom laku. Vo vrchnej časti sú upevnené medzi plastovým pruhom, ktorý ukrýva LED osvetľovacie trubice, a béžovými stropnými krytmi.

Kabína vodiča je vybavená ergonomickým sedadlom ISRI a palubnou doskou VDO+ s možnosťou centrálneho aj dopytového ovládania dverí a malým displejom na kontrolu aktuálneho stavu vozidla. Klimatizácia nie je v tomto type autobusu plne automatická, ale podporuje automatický režim, ktorý však musí iniciovať vodič.

Srdcom optického, akustického aj tarifného systému je palubný počítač od výrobcu BUSE radu BS 300, ktorý posiela informácie na čelnú elektronickú tabuľu BS 310/5, dvojicu bočných tabúľ BS 310/4 a dvojicu malých linkových tabúľ BS 310/1, z ktorých jedna je umiestnená v rohu zadného okna a druhá je za kabínou vodiča na ľavej strane autobusu. Vo vnútri autobusu je vpredu zavesený LED panel BS 190, pri tretích a štvrtých dverách visia zo stropu celkom štyri LCD displeje BS 370, ktoré budú zobrazovať zoznam zastávok aj možnosti prestupov. Pri každých dverách sa nachádza dvojica označovačov Telmax (okrem predných dverí, kde je len jeden označovač).

Prevádzka

Všetky autobusy mestskej hromadnej dopravy v Nitre sú deponované vo vozovni Mlynárce v západnej časti Štúrovej ulice. Kĺbové vozidlá SOR NB 18 City a SOR NS 18 Diesel sú rozmiestnené do dvoch zadelení – jedno z nich vypravuje celodenné poradia, druhé, naopak, delené (špičkové) poradia. Autobusy tohto typu sa v nitrianskej sieti pravidelne objavujú na linkách 2, 4, 8, 12, 16, 17, 21, 22, 23, 24, 27 a 32, výnimočne aj na linkách 6, 14 a 19.

Katalóg vozidiel

301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315

Legenda a štatistika

301nevyradené vozidlo: 15 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.