Úvod

Linkové vysokopodlažné autobusy SOR C 12 českého výrobcu SOR Libchavy boli vyrábané od roku 2004. SAD Nitra v roku 2007 zakúpila 6 vozidiel tohto typu, ktoré spravodlivo rozdelila po všetkých prevádzkach. Tieto vozidlá boli vybavené klimatizáciou, čo v tej dobe nebolo štandardom.

Na prelome rokov 2009 a 2010 sa zaradili do nitrianskej prevádzky ďalšie 4 vozidlá tohto typu. V decembri 2010 sa pribudlo ešte ďalšich 5 vozidiel, ktoré sú už vo „faceliftovom“ vyhotovení.

Posledná dodávka týchto vozidiel bola v roku 2014, kedy sa zaradili 3 vozidlá v Arriva nátere s polepom „Radosť cestovať.“

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR C 12 NR-839DT, NR-840DT, NR-841DT, NR-842DT, NR-843DT, NR-844DT 2007 2007 2020 – 2023 6
2. SOR C 12 NR-961FH, NR-962FH, NR-963FH, NR-964FH, NR-965FH, NR-967FH, NR-968FH, NR-970FH 2009 2010 8
3. SOR C 12 NR-776FU, NR-778FU, NR-779FU, NR-780FU, NR-798FU, NR-799FU, NR-811FU, NR-812FU, NR-813FU, NR-814FU, NR-815FU 2010 2010 11
4. SOR C 12 NR-079HN, NR-119HN, NR-498HN, NR-506HN, NR-510HN, NR-512HN, NR-514HN 2014 2014 7
5. SOR C 12 NZ-046FL 2007 2015 2022 1
6. SOR C 12 NZ-118FO, NZ-122FO, NZ-129FO, NZ-134FO, NZ-135FO, NZ-217FO, NZ-223FO, NZ-225FO 2016 2016 8
7. SOR C 12 NZ-223FZ, NZ-325FZ, NZ-332FZ 2016 2017 3
Spolu 2007 – 2016   44

Technické parametre

Dĺžka 11820 mm
Šírka 2525 mm
Výška 2950 mm
Výška s klimatizáciou 3095 mm
Výška podlahy 800 mm
Rázvor 6180 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 47 + 1 (1. - 3. séria)
48 + 1 (4. séria)
Pohotovostná hmotnosť 8500 kg
Motor FPT Industrial Tector 6, Euro 4, naftový, kvapalinou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (1. séria - 2. séria)
FPT Industrial Tector, Euro 5, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním (3. séria - 4. séria)
Celkový výkon 194 kW / 2500 rpm
Objem motora 5880 cm3
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF 6 AS 1010 BO, manuálna s automatizovaným radením, 6-stupňová s retardérom Voith R 123
Riadenie RBL C 500V, hydraulické monoblokové
Nápravy predná: SOR, nezávislé zavesenie kolies
zadná: DANA 11-26, tuhá, hnacia
Pneumatiky 285/70 R 19,5
Klimatizácia Carrier Sütrak (1. séria)
Eberspächer Sütrak AC403 E G2 (#NR-811FU)
Spheros Citysphere (4. séria)

Fotografie

Opis

Polosamonosnú panelovú karosériu autobusu zostavili z oceľových profilov a zvarili s rámom podvozku. Karosériu zvonku obložili polyesterovými laminátmi a špeciálnymi plechmi. Pre zvýšenie antikoróznej ochrany použili pre spodnú časť skeletu nehrdzavejúcu oceľ. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice dvojicu výklopných elektropneumaticky ovládaných dverí (predné jednokrídlové, druhé široké dvojkrídlové).

V interiéri osadili pre cestujúcich nesklopné sedadlá s vysokými opierkami a textilným poťahom v linkovom usporiadaní 2 + 2. Nad sedadlami umiestnili police na príručnú batožinu. Pred druhými dverami vyčlenili priestor pre detský kočík so samostatným sedadlom. Pracovisko vodiča vybavili uzavretou kabínou bez bočného zasklenia. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Interiér osvetlili kombinovanými svietidlami SEC Megalux so žiarivkami a doplnkovými žiarovkami. Pod podlahou vyčlenili zvonku prístupný priestor pre väčšiu batožinu.

Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými časťami bočných okien, stropnými výklopnými vetrákmi a stropným ventilátorom. Tepelnú pohodu vo vozidle zabezpečili klimatizáciou Carrier Sütrak. Vykurovanie vyriešili teplovodným nezávislým kúrením Eberspächer Hydronic 24. Informovanosť cestujúcich zabezpečili optickým informačným systémom firmy R&G.

Autobusy 1. série dodali v bielo-červeno-sivom korporátnom nátere spoločnosti Veolia Transport.

Druhá séria bola dodaná v slabšej výbave bez klimatizácie pre cestujúcich a s nižšími sedadlami. Narozdiel od prvej série má novší typ volantu.

Tretia séria má už nový dizajn predného a zadného čela. V interiéri pribudla svetelná signalizácia „STOP“ oznamujúca stlačenie signalizačného tlačidla. Koženkou čalúnená priečka, ktorá delí predné dvere od prvého radu sedadiel, bola nahradená tyčami. Vozidlá sú vybavené ekologickejším motorom spĺňajúcim normu Euro 5.

Posledná séria bola dodaná v korporátnom nátere Arriva s polepom „Radosť cestovať“. Vozidlá vybavili dvojicou klimatizačných jednotiek Spheros Citysphere, čím zabezpečili tepelnú pohodu aj v interiéri. Pre lepšiu spoľahlivosť a stabilitu dverných krídel zmenili prichytenie dverí k tyčiam.

Úpravy

Vozidlá #NR-964FH a #NR-813FU dostali korporátny náter Arriva.

Vozidlo #NR-811FU bolo dodatočne vybavené klimatizačnou jednotkou.

Katalóg vozidiel

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
NR-962FH2009 - 2012NR-633GM2012 - 2018NR-632JO2018 - 2020

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.