VozidláAutobusy prímestských liniek › Iveco Crossway LE 10,8M

Iveco Crossway LE Line 10,8M
Iveco Crossway LE Line 10,8M
Iveco Crossway LE Line 10,8M (6. séria)
Iveco Crossway LE Line 10,8M (6. séria)

Úvod

Čiastočne nízkopodlažný autobus Iveco Crossway LE (low-entry) pochádza z produkcie vysokomýtskej továrne Iveco Czech Republic (pôvodne Karosa). Autobus vychádza z vysokopodlažného linkového vozidla Irisbus Crossway vyrábaného od roku 2006 ako nástupcu Karosy radu 900.

Low-entry verzia pre mestskú a prímestskú dopravu bola predstavená v roku 2007. Výhodou je znížená podlaha bez schodov v priestore medzi prvými a druhými dverami. Autobusy Crossway LE vznikli v dĺžkach 12 a 12,8 metra v mestskej trojdverovej a linkovej dvojdverovej verzii, neskôr pribudla aj 10,8- a 14,5-metrová verzia.

Z dôvodu plnenia nového kontraktu s Nitrianským samospravným krajom bolo na prelome rokov 2015 a 2016 zaradených do premávky 30 kusov tohto typu.

V rokoch 2017 - 2019 dopravca Arriva Nové Zámky zaradil ďalších 23 autobusov tohto typu.

V roku 2020 boli dočasne zapožičané 4 autobusy tohto typu od dopravcu Arriva Trnava

V roku 2023 bolo do premávky zaradených 38 autobusov tohto typu, ktoré dopravca Arriva Nové Zámky zakúpil vďaka nenávratnému príspevku z fondov Európskej únie.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Iveco Crossway LE Line 10,8M NR-026IF, NR-128IF, NR-140IF, NR-153IF, NR-295IF, NR-309IF, NR-404IF, NR-409IF, NR-490IF, NR-658IE, NR-802IE, NR-841IE, NR-851IE, NR-980IE, NZ-276FN, NZ-394FN, NZ-399FN, NZ-456FM, NZ-460FM, NZ-588FM, NZ-595FM, NZ-619FM, NZ-670FM, NZ-677FM, NZ-707FM, NZ-724FN, NZ-726FN, NZ-738FN, NZ-825FM, NZ-902FM 2015 2015 – 2016 30
2. Iveco Crossway LE Line 10,8M NZ-002GA, NZ-006GA, NZ-231GB, NZ-367FZ, NZ-738GB, NZ-853FY, NZ-860FZ, NZ-862GB, NZ-903FZ, NZ-909FZ, NZ-928FZ, NZ-986FZ, NZ-995FZ 2017 2017 13
3. Iveco Crossway LE Line 10,8M NZ-375GM, NZ-844GL, NZ-913GL 2018 2018 3
4. Iveco Crossway LE Line 10,8M NZ-291GX, NZ-398GX, NZ-630HC, NZ-725HC, NZ-821HC, NZ-936HC, NZ-980HC 2019 2019 7
5. Iveco Crossway LE Line 10,8M TT-312IE, TT-471IE, TT-538IE, TT-755IE 2019 2020 2020 4
6. Iveco Crossway LE Line 10,8M NZ-264IL, NZ-269IL, NZ-271IL, NZ-273IL, NZ-277IL, NZ-281IL, NZ-294IL, NZ-320IL, NZ-326IL, NZ-327IL, NZ-338IL, NZ-340IL, NZ-349IL, NZ-351IL, NZ-353IL, NZ-354IL, NZ-358IL, NZ-617IK, NZ-628IK, NZ-645IK, NZ-656IK, NZ-657IK, NZ-659IK, NZ-664IK, NZ-673IK, NZ-678IK, NZ-691IK, NZ-692IK, NZ-705IK, NZ-708IK, NZ-709IK, NZ-716IK, NZ-717IK, NZ-723IK, NZ-725IK, NZ-728IK, NZ-738IK, NZ-768IK 2023 38
Spolu 2015 – 2023   95

Technické parametre

Dĺžka 10845 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3140 mm
Výška s klimatizáciou 3230 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Rázvor 4825 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 37 + 1
Počet miest na státie 39
Celkový počet miest 76 + 1
Celková hmotnosť 17900 kg
Motor FPT Industrial Tector 7, Euro 6, preplňovaný radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 235 kW / 2200 – 2500 rpm
Objem motora 6728 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1250 – 1700 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF 6S 1010 BO, manuálna, 6-stupňová
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Pneumatiky 275/70 R 22.5
Klimatizácia Thermo King Athenia

Fotografie

Opis

Na pozváranom ráme podvozku postavili bočné steny karosérie z trubkovej konštrukcie, strechu a predné čelo vyrobili z lisovanej ocele, na zadné čelo použili kombinované materiály. Antikoróznu ochranu zabezpečili ponorením do kataforézneho kúpeľa a vrchným náterom z polyuretánovej živice. Naftový motor poháňajúci jednoduchú zadnú nápravu umiestnili naležato v zadnej časti pod podlahou. V pravej bočnici osadili dvojicu výklopných dverí (predné jednokrídlové, druhé dvojkrídlové) s elektropneumatickým pohonom. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia, pričom použili determálne sklá.

V interiéri osadili pre cestujúcich nepolohovateľné sedadlá Lineo Fix s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 2. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice a strop v interiéri obložili laminovanými panelmi. Na deliacie priečky využili laminát. Pracovisko vodiča oddelili jednoduchou uzatvárateľnou kabínkou. Priestor pre kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám, pri ktorých zároveň osadili manuálnu výklopnú plošinu.

Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a odsávaním vzduchu v zadnej časti. Vykurovanie riešili štvoricou radiátorov v interiéri a nezávislým kúrením. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili strešnou klimatizačnou jednotkou Thermo King Athenia. Na osvetlenie použili žiarovkové stropné svietidlá. Vozidlá nalakovali do tyrkysovo-krémového Arriva náteru.

Prevádzka

Autobusy premávajú vo všetkých regiónoch kraja. Tieto vozidlá jazdia na linkách s menšími kapacitnými nárokmi.

Vyraďovanie a likvidácia

Po polroku boli v roku 2020 vrátene dopravcovi Arriva Trnava 4 zapožičané autobusy tohto typu.

Katalóg vozidiel

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
NR-851IE NR-529LK 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.