VozidláAutobusy mestských liniek (do 2021) › Karosa B 731 & Karosa B 732

Karosa B 731.00
Karosa B 732.1654 v klasickom laku
Karosa B 732.1654 v modrobielom laku po GO
Karosa B 732.40 v nátere Veolia Transport
Karosa B 732 Cyklobus v laku Arriva

Úvod

Nástupcom autobusov Karosa ŠM 11 boli mestské autobusy Karosa B 731 a B 732 vyrábané v národnom podniku Karosa Vysoké Mýto od roku 1982. Karosa B 731 mala automatickú prevodovku, Karosa B 732 mala manuálnu prevodovku. Dodávky nových autobusov týchto dvoch typov do Nitry prebiehali v rokoch 1982 až 1995. V rokoch 2002 - 2011 pribudlo do vozového parku ešte niekoľko kusov ojazdených vozidiel.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 731.00 NR 91-03 – NR 91-05, NR 91-47 – NR 91-50, NR 91-71 – NR 91-72 1982 1982 (?) 9
2. Karosa B 731.00 NR 92-03 – NR 92-06 1982 1982 – 1983 (?) 4
3. Karosa B 731.00 NR 92-58 – NR 92-59, NR 93-37 – NR 93-38 1983 1983 (?) 4
4. Karosa B 731.00 NRA 01-32 – NRA 01-35 1984 1984 (?) – 2003 4
5. Karosa B 731.00 NRA 02-10 – NRA 02-11 1984 1984 (?) 2
6. Karosa B 731 NRA 07-48 – NRA 07-49, NRA 07-69 – NRA 07-71, NRA 07-92, NRA 07-91 1985 1985 (?) 7
7. Karosa B 732 NRA 08-12 – NRA 08-15 1985 1985 (?) – 2005 4
8. Karosa B 731 NRA 13-36 – NRA 13-37 1986 1986 2003 – 2007 2
9. Karosa B 731.04 NRA 13-98 1986 1986 2004 1
10. Karosa B 732 NRA 14-17 1986 1986 2004 1
11. Karosa B 732.20 NRA 22-63 – NRA 22-66, NRA 23-08 – NRA 23-12 1987 1987 2002 – 2012 9
12. Karosa B 732.20 NRA 27-48 – NRA 27-50, NRA 27-54 – NRA 27-56 1988 1988 (?) – 2011 6
13. Karosa B 731.20 NRA 27-93 – NRA 27-96 1988 1988 2004 – 2012 4
14. Karosa B 732.40 NRA 31-92 – NRA 31-98 1989 1989 2008 – 2012 7
15. Karosa B 732.20 NRA 32-12 1989 1989 2012 1
16. Karosa B 732.40 NRA 32-35 – NRA 32-37, NRA 32-44 1989 1989 2003 – 2012* 4
17. Karosa B 732.40 NRA 32-78 – NRA 32-79 1989 1989 2007 2
18. Karosa B 732.1654 NRA 49-82 – NRA 49-83 1991 1991 2012 2
19. Karosa B 732.1654 NRA 61-52 – NRA 61-53, NR-187AP, NRA 61-55 1993 1993 2007 – 2012 4
20. Karosa B 732.1654 NRA 65-83 – NRA 65-85 1994 1994 2012 3
21. Karosa B 732.1654 NRA 70-40, NRA 70-58 1994 1995 2011 – 2012 2
22. Karosa B 732.1654 NRA 73-81 – NRA 73-84 1995 1995 2012 4
23. Karosa B 732.40 NRA 40-30, NRA 55-24 1990 – 1991 1997 – 1998 2010 – 2012 2
24. Karosa B 832 NR-152AP 1999 (?) 1999 2012 1
25. Karosa B 731 NR-513BM, NR-515BM 1984 2002 2005 – 2007 2
26. Karosa B 732.1658 NR-179APII 1994 2003 2012 1
27. Karosa B 732.20 NR-517BM 1988 2008 2012 1
28. Karosa B 732.1666 NR-025DA 1996 2010 2013 1
29. Karosa B 732.1654 NR-155APII 1995 2010 2012 1
30. Karosa B 732.1654 NR-519BM 1996 2011 1
Spolu 1982 – 1999   96
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
11347 mm (B 732.1666)
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59 (73x.00)
63
Celkový počet miest 90 + 1 (73x.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9400 kg (B 731)
9500 kg (B 732)
Motor LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.00, 732.00)

LIAZ ML 636, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.20, 732.20, 732.40, 732.1654)

LIAZ ML 636 NG, plynový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec (732 CNG)

LIAZ ML 636 P, EURO 1, naftový vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (732.1654 od r. 1994, 732.1660)
Výkon motora 149 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 kW / 2000 rpm (ML 636)
155 kW / 2000 rpm (ML 636 P)
152 kW / 2000 rpm (ML 636 NG)
Objem motora 11940 cm3
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Prevodovka Praga 2M70, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (731.00, 731.04, 731.20)

Praga 5P 80, manuálna, 5-stupňová (732.00, 732.20, 732.40, 732.1654)
Riadenie Technometra, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (731.00, 731.04, 732.00)
zadná: RÁBA A 007.24, tuhá, jednostupňová, hnacia (731.20, 732.20)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (732.40, 732.1654)
zadná: Detva 11N DKT, tuhá, hnacia (732.1654, 732.1666 od r. 1993)
Pneumatiky 295/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča v prvých sériách (731.00 a 732.00) oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od výrobnej série 731.04 začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá.

Rozdiel medzi typmi B 731 a 732 bol iba v použití automatickej (B 731) resp. manuálnej prevodovky (B 732). Vyfarbenie vozidiel z rokov 1982 - 1985 bolo červeno-krémové, ostatné autobusy sa dodali v kombinácii červenej a bielej. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA 118, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a šedý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti. Aj do Nitry sa v roku 1989 dostali Karosy B 732 v exportnom prevedení pre Vietnam s veľkými okennými vetrákmi a to v počte 2 kusy. Série od roku 1993 dostali na spodnú časť ľavého krídla predných dverí madlo na ich otváranie a zmenili sa aj stropné svietidlá, ktoré mali upravené kryty. Do uvedených vozidiel už bola inštalovaná zadná náprava Detva. Vozidlá od roku 1994 mali za zadnými dverami v motorovej časti mriežku medzichladiča. Autobus Karosa B 732.1666 č. 025DA už mal aj zaoblené laminátové zadné čelo používané na Karosách radu 930 z dôvodu zástavby retardéra.

Úpravy

Niektoré Karosy B 731 boli z dôvodu poruchovosti automatickej prevodovky prestavané na typ B 732 dosadením manuálnej prevodovky. Zásadnejším úpravami boli rekonštrukcie na pohon stlačeným plynom v spolupráci so Slovenským plynárenským priemyslom (SPP) a generálne opravy. Prvým plynofikovaným autobusom bola Karosa B 732.1654 č. 189AP. Nasledoval voz č. 170AP a v roku 2003 aj autobus č. 186AP, ktorý predtým prešiel GO v domácich dielňach. Prvé dva plynofikované autobusy boli označené na čelnom a zadnom skle nálepkou "Palivo - zemný plyn".

Generálne opravy autobusov Karosa B 731 a Karosa B 732 sa vykonávali prevažne v dielňach SAD Nitra (Veolia Transport Nitra). Pri GO sa vo väčšine prípadov odstránili výstražné svetlá nad dverami. V roku 2003 bola vykonaná GO autobusu č. 179AP vo firme ROŠERO Spišská Nová Ves spojená s výmenou rámu a čiel.

Na Karosách B 731 a B 732 bola umiestňovaná v hojnom počte celoplošná reklama. Populárna bola aj podokenná reklama vo forme samolepiek. Začiatkom 21. storočia dostávali autobusy po GO kvôli reklamám celobiely náter. Karosy pôvodom zo Slovnaftu mali biely náter so žltými pásmi pod oknami. Viaceré autobusy po privatizácii SAD Nitra dostali po opravách bielo-modrý, alebo sivo-červeno-biely náter používaný skupinou Veolia Transport.

Karosa B 731 č. 132AP bola v 90-tych rokoch upravená na prevoz invalidných vozíkov pridaním zdviháka ku stredným dverám a vymontovaním niekoľkých sedadiel. V roku 2011 bola Karosa B 732 č. 519BM pôvodom zo Slovnaftu zrekonštruovaná na cyklobus.

Od roku 2006 bol postupne do niektorých autobusov nainštalovaný optický informačný systém firmy R&G Mielec.

Prevádzka

Prvé tri Karosy B 731 sa zaradili do premávky 16. novembra 1982. Jedna z nich v tento deň premávala na linke č. 5. Vzhľadom na to, že dlhý čas boli Karosy radu 730 jediným typom krátkych autobusov v Nitre, jazdili úplne všade. Tri autobusy sa v druhej polovici 1990-tych rokov preradili do MHD z prímestskej dopravy. Autobus č. 132AP jazdil po úprave na linke č. 28 (predtým 37) pre telesne postihnutých.

Vyraďovanie a likvidácia

Pokým prichádzali nové autobusy tohoto typu, bolo možné ich priebežné vyraďovanie. Od polovice 1990-tych rokov však začal byť nedostatok nových autobusov a tak niektoré vozy jazdili veľmi dlho po svojej životnosti. Väčšine autobusov bola životnosť predĺžená generálnou opravou. V roku 2005 tak jazdili ešte aj 20-ročné Karosy B 731 a 732.

Po dodávkach nových autobusov bola väčšina Karos B 731 a B 732 vyradená do roku 2012. Oficiálna rozlúčková jazda s autobusmi Karosa B 732 sa konala 15. septembra 2012. Ako posledný autobus tohto zostala v premávke Karosa B 732 prestavaná na cyklobus.

Katalóg vozidiel

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
NR 92-59 NR-139AP  
NRA 07-92 NR-130AP  
NRA 08-12 NR-153AP  
NRA 13-36 NR-131AP  
NRA 13-37 NR-065AJ  
NRA 13-98 NR-132AP  
NRA 14-17 NR-154AP  
NRA 22-63 NR-155AP  
NRA 22-64 NR-156AP  
NRA 22-65 NR-158AP  
NRA 22-66 NR-159AP  
NRA 23-08 NR-151AP  
NRA 23-09 NR-149AP  
NRA 23-10 NR-148AP NR-601BE 
NRA 23-11 NR-147AP  
NRA 23-12 NR-141AP  
NRA 27-48 NR-166AP  
NRA 27-49 NR-167AP  
NRA 27-50 NR-168AP  
NRA 27-54 NR-169AP NR-752BE 
NRA 27-55 NR-170AP  
NRA 27-56 NR-172AP  
NRA 27-93 NR-133AP  
NRA 27-94 NR-134AP  
NRA 27-95 NR-135AP  
NRA 27-96 NR-136AP NR-905CU 
NRA 31-92 NR-173AP  
NRA 31-93 NR-165AP  
1.2.3.
NRA 31-94 NR-161AP  
NRA 31-95 NR-162AP  
NRA 31-96 NR-163AP  
NRA 31-97 NR-164AP  
NRA 31-98 NR-174AP  
NRA 32-12 NR-175AP  
NRA 32-35 NR-176AP  
NRA 32-36 NR-178AP  
NRA 32-37 NR-179AP  
NRA 32-44 NR-180AP  
NRA 32-78 NR-181AP  
NRA 32-79 NR-182AP  
NRA 49-82 NR-184AP  
NRA 49-83 NR-185AP  
NRA 61-52 NR-189AP  
NRA 61-53 NR-188AP  
NRA 61-55 NR-190AP  
NRA 65-83 NR-191AP  
NRA 65-84 NR-192AP  
NRA 65-85 NR-193AP  
NRA 70-40 NR-194AP  
NRA 70-58 NR-195AP  
NRA 73-81 NR-196AP NR-360BU 
NRA 73-82 NR-197AP  
NRA 73-83 NR-199AP  
NRA 73-84 NR-198AP  
NRA 40-30 NR-183AP  
NRA 55-24 NR-186AP  

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.