Ekobus City Plus
SOR BN 12 z roku 2007 v pôvodnom stave
SOR BN 12 v trojdverovom prevedení
SOR BN 12 z roku 2007 po zmene náteru
SOR BN 12 z roku 2007 v nátere Arriva

Úvod

Na autosalóne Nitra 2003 predstavil český výrobca SOR Libchavy svoju novinku, 12-metrový tzv. low-entry autobus SOR BN 12, na vývoji ktorého spolupracoval s bratislavským dopravným podnikom. Autobus zaujal svojou „lomenou" konštrukciou karosérie a štvoricou dverí. V časti po tretie dvere bol autobus nízkopodlažný, v zadnej časti bola podlaha zvýšená. Autobusy na trhu predstavovali ekonomické riešenie pre zabezpečenie bezbariérovosti vozidlového parku dopravcov.

O necelý rok neskôr vznikla aj plynová verzia tohto autobusu pod názvom Ekobus City Plus, ktorú vyrábala česká firma Ekobus. Autobus Ekobus je vybavený americko-kanadským motorom Cummins Westport. Po dobrých skúsenostiach z testovania zapožičaného Ekobusu City (10,5-metrová verzia) v roku 2004 sa SAD Nitra rozhodla zakúpiť autobusy Ekobus City Plus. Štyri autobusy prišli do Nitry tesne po Vianociach v roku 2004. SAD Nitra tak bola prvým a zároveň jediným dopravcom na Slovensku, ktorý prevádzkoval autobusy firmy Ekobus.

V rokoch 2006 – 2008 boli pre nitriansku MHD zakúpených ďalších trinásť SORov BN 12, avšak už s naftovým pohonom a manuálnou prevodovkou. Na automaty sa opäť prešlo v roku 2011, keď do Nitry pribudli ešte tri autobusy zakúpené ako jazdené, z ktorých dva boli v trojdverovom prevedení. V roku 2018 pribudol posledný kus typu BN 12 odkúpený z Přerova.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR BN 12 Ekobus City Plus NR-183CX, NR-184CX, NR-185CX, NR-186CX 2004 2005 4
2. SOR BN 12 NR-057DT, NR-069DT, NR-071DT, NR-072DT, NR-073DT, NR-074DT, NR-076DT, NR-078DT, NR-079DT 2006 – január 2007 2007 – 2012 9
3. SOR BN 12 NR-591EG december 2007 2008 1
4. SOR BN 12 NR-581EJ, NR-582EJ, NR-583EJ 2008 2008 3
5. SOR BN 12 NR-984FV, ZA-937EU 2010 2011 2
6. SOR BN 12 NR-094FY 2008 2011 1
7. SOR BN 12 NR-963JO máj 2007 2018 1
Spolu 2004 – 2010   21

Technické parametre

Dĺžka 11770 mm (1. séria)
11790 mm (2. – 7. séria)
Šírka 2525 mm
Výška 3200 mm (1. séria)
2950 mm (2. – 7. séria)
Výška podlahy 340 mm (po 3. dvere)
800 mm (vzadu)
Rázvor 6180 mm
Počet dverí 4 (1. – 4. séria, 6. – 7. séria)
3 (5. séria)
Počet miest na sedenie 27 + 1 (štvordverová verzia)
30 + 1 (trojdverová verzia)
Počet miest na státie 78 (štvordverová verzia)
Celkový počet miest 105 + 1 (štvordverová verzia)
Pohotovostná hmotnosť 9525 kg (1. séria)
8750 kg (2. – 7. séria)
Motor Cummins Westport CGE-280 Plus, Euro 3, CNG, vodou chladený šesťvalec (1. séria)
FPT Industrial Tector 6, Euro 4, naftový, kvapalinou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (2. – 7. séria)
Výkon motora 209 kW / 2400 rpm (1. séria)
194 kW / 2500 rpm (2. – 7. séria)
Objem motora 8268 cm3 (1. séria)
5880 cm3 (2. – 7. séria)
Krútiaci moment motora 1152 Nm / 1400 rpm (1. séria)
1000 Nm / 1250 - 1850 rpm (2. – 7. séria)
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka Allison, automatická 5-stupňová s integrovaným retardérom (1. séria)
ZF, 6-stupňová, manuálna, plne synchronizovaná, s retardérom (2. – 4. a 7. séria)
Allison, automatická 6-stupňová s integrovaným retardérom (5. a 6. séria)
Nápravy predná: SOR
zadná: DANA, tuhá, hnacia

Fotografie

Opis

Karoséria je panelová, polosamonosná, skelet zostavili z oceľových uzatvorených profilov a zvarili s rámom podvozku. Karosériu obložili polyesterovými laminátmi a špeciálnymi plechmi, spodné časti zhotovili z nehrdzavejúcej ocele. Na streche vozidiel s plynovým pohonom umiestnili nádoby na stlačený zemný plyn. Interiér s umakartom pokrytými bočnými stenami a stropom, protišmykovou podlahou, širokými dverami a farebnou textíliou potiahnutými sedadlami (v pevnom i sklopnom vyhotovení) spĺňa normy moderného dopravného prostriedku.

V nízkopodlažnej časti umiestnili 9 sklápacích sedadiel, ktoré sú plne nízkopodlažné, t.j. nie sú umiestnené na schodíku. Interiér vozidla bol oproti prototypu upravený špeciálne podľa požiadaviek SAD Nitra. V prototype boli totiž plne nízkopodlažné iba 2 sklápacie sedadlá. Vetranie zabezpečujú horné časti bočných okien a stropné vetráky. Interiér vykurujú teplovodné radiátory.

Autobusy druhej série v počte 9 kusov (pôvodne ich bolo dodaných len 8, keďže #NR-057DT slúžil ako vnútropodnikový autobus v Slovnafte) už majú naftový motor Iveco, resp. FPT Industrial, manuálnu prevodovku a modernejšie pracovisko vodiča s farebným displejom, ktoré v autobusoch BN 12 od tohto roku výroby zostalo takmer nezmenené. Tretia a štvrtá séria sa líšia od prvej a druhej inou konštrukciou dverí a iným volantom – okrem páčky tempomatu (ktorý 1. a 2. séria nemá vôbec) je na ňom namiesto značky Iveco od tohto roku uvedené meno výrobcu – SOR.

Piata a šiesta séria pozostáva len z troch kusov (dva v piatej a jeden v šiestej), no odlišujú sa nielen od ostatných sérií, napríklad automatickou prevodovkou Allison, zastávkovou brzdou či novými zvukmi signálov pre vodiča, ale aj jedna od druhej. Dvojica autobusov piatej série má iba trojicu výklopných dverí a bratislavský červený náter, keďže boli oba kusy z nej vyrobené práve pre hlavné mesto, napokon však zaujali svoje dlhodobé miesto v Nitre. Šiesta, jednokusová séria (#NR-094FY) sa zase vyznačuje celobielym náterom a štvoricou dverí, ktoré nemajú dopytové tlačidlá ani zvonku, ani zvnútra.

Siedma séria sa takmer vo všetkom podobá druhej – jednou z mála výnimiek je žlto-červený náter, ktorý zdedila po svojej bývalej existencii v MHD Trnava.

Prevádzka

Prvé dva Ekobusy (#NR-184CX a #NR-186CX) sa zaradili do premávky 7. januára 2005, ostatné v nasledujúcich dňoch. Tým odštartovali akúsi „nitriansku nízkopodlažnú revolúciu.“

Katalóg vozidiel

NR-183CX NR-184CX NR-185CX NR-186CX

NR-057DT NR-069DT NR-071DT NR-072DT NR-073DT NR-074DT NR-076DT NR-078DT NR-079DT

NR-591EG

NR-515IJ NR-582EJ NR-583EJ

NR-984FV NR-696GH

NR-094FY

NR-963JO

Počet nevyradených vozidiel: 21 (100 %)

Počet vyradených vozidiel: 0 (0 %)

Legenda

NR-963JOnevyradené vozidlo

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
NR-581EJdo 2016NR-515IJod 2016
ZA-937EU NR-696GH 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.