VozidláAutobusy mestských liniek › Škoda 706 RTO

Škoda 706 RTO MTZ z prvej série
Škoda 706 RTO MTZ vo vyfarbení po roku 1967
Škoda 706 RTO MEX v novšom vyfarbení

Úvod

Modernizáciou skeletu autobusu Škoda 706 RO vznikol typ Škoda 706 RTO vyrábaný v rokoch 1958 - 1971. Karoséria pochádzala z dielní firmy Karosa Vysoké Mýto a motor dodávali závody LIAZ Rýnovice a Mnichovo Hradiště. Škody 706 RTO sa vyrábali v mestskom, linkovom a zájazdovom prevedení. Pracovalo sa aj na kĺbovej verzii RTO-K, ale vyrobil sa len jeden prototyp. V roku 1959 kúpili Jelczańskie Zakłady Samochodowe licenciu na autobusové karosérie 706 RTO a vo výrobe autobusov československého pôvodu pokračovali v Poľsku, pričom podvozky a motory dovážali z Československa. Vďaka svojmu vzhľadu dostali autobusy prezývku "Uhorka".

Prvé autobusy Škoda 706 RTO nakupoval od roku 1959 ešte Dopravný podnik mesta Nitry, po roku 1963 vozidlá pre nitriansku MHD nakupoval podnik ČSAD Bratislava. Posledný autobus Škoda 706 RTO bol do Nitry dodaný v roku 1970.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 706 RTO MTZ NR 01-22 – NR 01-25 1959 1959 (?) 4
2. Škoda 706 RTO MTZ NR 01-27 – NR 01-32 1960 – 1961 1960 – 1961 (?) 6
3. Škoda 706 RTO MTZ NR 03-88 – NR 03-89 1960. roky 1960. roky 1974 – 1976 2
4. Škoda 706 RTO MEX NR 06-22 1960. roky 1960. roky 1970. roky 1
5. Škoda 706 RTO MTZ, Škoda 706 RTO MEX NR 07-05 – NR 07-10 1960. roky 1960. roky 1970. roky 6
6. Škoda 706 RTO MTZ NR 99-01 – NR 99-02, NR 99-66 – NR 99-67 1960. roky 1960. roky 1970. roky 4
7. Škoda 706 RTO MTZ NR 12-67 – NR 12-68, NR 13-57 – NR 13-58 1960. roky 1960. roky 1970. roky 4
8. Škoda 706 RTO MTZ NR 15-55, NR 15-57 – NR 15-58 1960. roky 1960. roky 1970. roky 3
9. Škoda 706 RTO MTZ NR 17-54 – NR 17-55 1960. roky 1960. roky 1970. roky 2
10. Škoda 706 RTO MTZ NR 30-57 1970 1970 1981 1
Spolu 1959 – 1970   33

Technické parametre

Dĺžka 10810 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2980 mm
Počet dverí 2 + 1 manipulačné pre vodiča
Počet miest na sedenie 22 + 2
Počet miest na státie 55
Celkový počet miest 77 + 2
Pohotovostná hmotnosť 8570 kg
Celková hmotnosť 14400 kg
Motor Škoda 706 RT, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 117,6 kW / 1900 rpm
Objem motora 11781 cm3
Maximálna rýchlosť 66 km/h
Prevodovka Praga, manuálna, 5-stupňová
Pneumatiky 11 x 20"

Opis

Na podvozku Škoda 706 RTOch umiestnili oceľovú polosamonosnú karosériu trambusového typu, zvonku oplechovanú. Do pravej bočnice pri type MTZ (Mestská TuZemská) a MEX (Mestská EXportná) umiestnili pre rýchlu výmenu cestujúcich dvojicu dvojdielnych dverí s elektropneumatickým pohonom. Bočnice a strop nad oknami v interiéri pokryli umakartom, zvyšnú časť stropu sololitovými doskami, pri niektorých sériách dierkovanými. Drevenú podlahu pokryli gumeným kobercom. Osvetlenie interiéru riešili žiarovkovými svietidlami. Pre cestujúcich umiestnili v interiéri spočiatku laminátové, neskôr koženkové sedadlá (rôznych typov) v priečnom usporiadaní 2 + 1, resp. 2 + 2 (niektoré verzie MEX). Pri zadných dverách umiestnili v prvých sériách sedadlo pre sprievodcu. Niektoré vozidlá vybavili sieťkami na batožinu nad sedadlami. Pracovisko vodiča s vlastnými dverami v ľavej bočnici oddelili od priestoru pre cestujúcich polovičnou zástenou a krytom motora.

Vykurovanie vozidla v zimnom období zabezpečili naftovým agregátom v bočnej schránke autobusu. Vetranie interiéru zabezpečili v prvých sériách (cca do r. 1960) dvoma veľkými stropnými vetrákmi a výklopnými časťami bočných okien. Pri ďalších sériách MTZ použili jeden veľký výklopný stropný vetrák, tri malé stropné vetráky pretlakového vetrania a posuvné horné časti bočných okien (spočiatku všetky, neskôr každé druhé). Exportné série MEX vybavovali dvoma veľkými a dvoma malými strešnými vetrákmi, niektoré série MEX, pôvodne určené do teplejších krajín, vybavili aj veľkými posuvnými časťami bočných okien.

Autobusy prvých sérií MTZ a MEX dodali v červenom nátere s bielou strechou a okennou časťou. Neskoršie série (cca. od polovice roka 1968) dostali v podokennej časti biely pás. Priestor pre linkovú orientáciu na prednom a zadnom čele dostal pri prvých autobusoch hranatý, neskôr zaoblený tvar. Prvé série autobusov mali v prednom nárazníku umiestnenú dvojicu žltých reflektorov do hmly.

Úpravy

Približne od roku 1967 sa aj starším autobusom pri prelakovaní maľoval biely pás v podokennej časti.

Prevádzka

Prvé vozidlá boli zaradené do premávky pravdepodobne v roku 1959. Nie je známy presný počet autobusov Škoda 706 RTO, ktoré jazdili v nitrianskej MHD. V prehľade vozidiel sú zachytené len vozidlá, ktoré jazdili ešte v 70-tych rokoch 20. storočia. Vozidlá série NR 01-xx mali pred rokom 1961 ešte starší typ štátnych poznávacích značiek, po celoštátnej výmene týchto značiek dostali značky z jednej série, takže nie je zatiaľ možné presnejšie určiť dodávky jednotlivých vozidiel.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy Škoda 706 RTO boli vyraďované v 1970-tych rokoch a nahradzované novým typom Karosa ŠM 11. Väčšina prestala na linkách MHD pravidelne premávať v druhej polovici roka 1978. Najdlhšie ostalo jazdiť vozidlo s číslom NR 30-57, ktoré jazdilo na linke 11 až do mája 1981. Potom ešte nejaký čas jazdilo v prímestskej doprave na linke Nitra - Paňa.

Katalóg vozidiel

NR 01-28II NR 03-88II NR 01-24 NR 01-25

NR 01-27 NR 01-28 NR 07-08II NR 01-30 NR 01-31 NR 01-32

NR 03-88 NR 03-89

NR 06-22

NR 07-05 NR 07-06 NR 07-07 NR 07-08 NR 07-09 NR 07-10

NR 99-01 NR 99-02 NR 99-66 NR 99-67

NR 12-67 NR 12-68 NR 13-57 NR 13-58

NR 15-55 NR 15-57 NR 15-58

NR 17-54 NR 17-55

NR 30-57

Počet nevyradených vozidiel: 0 (0 %)

Počet vyradených vozidiel: 33 (100 %)

Legenda

NR 30-57vyradené vozidlo
NR 07-08IIevidenčné číslo NR 07-08 obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
NR 01-22 NR 01-28IIod 1973
NR 01-23 NR 03-88IIod 1974
NR 01-29 NR 07-08IIod 1975

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.