VozidláAutobusy mestských liniek › Karosa ŠM 16,5

Karosa ŠM 16,5

Úvod

Kĺbový autobus Karosa ŠM 16,5 bol odvodený od "krátkeho" autobusu ŠM 11. Prototyp bol vyrobený už v roku 1966, overovacia séria v roku 1968. Celkovo bolo v národnom podniku Karosa Vysoké Mýto a Orličane Choceň vyrobených iba 16 autobusov tohto typu (1 prototyp + 15-kusová overovacia séria) pre nedostatok výrobnej kapacity. Podobne ako trolejbus Škoda T 11, ani tento typ nemal veľkú budúcnosť a nedostal sa do sériovej výroby. Štyri kusy týchto autobusov sa zaradili do premávky aj v nitrianskej MHD, neskôr k nim pribudol aj piaty kus z bratislavského dopravného závodu 801.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa ŠM 16,5 NR 24-97 – NR 24-98, NR 25-15 – NR 25-16 1969 1969 1978 4
2. Karosa ŠM 16,5 NR 29-63 1969 1970 1978 1
Spolu 1969   5

Technické parametre

Dĺžka 16600 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2955 mm
Výška podlahy 800 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 50+2
Počet miest na státie 80
Celkový počet miest 130+2
150+2 (v dopravnej špičke)
Pohotovostná hmotnosť 10920 kg
Celková hmotnosť 20100 kg
Motor Škoda ML 630, naftový, vodou chladený radový šesťvalec
Výkon motora 132 kW / 2150 rpm
Objem motora 11150 cm3
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Prevodovka Praga 2M70, automatická, 2-stupňová s hydromechanickým meničom
Pneumatiky 10,00-20 eHD Super

Fotografie

Opis

Tieto autobusy boli prvými kĺbovým vozidlami, ktoré sa ukázali v mestskej hromadnej doprave v Nitre. Mali podobný vzhľad ako "krátka" verzia ŠM 11, od ktorej boli odvodené. Karoséria bola polosamonosnej panelovej konštrukcie. Bočnice boli oplechované vlnitým plechom. V pravej bočnici bolo štvoro elektropneumaticky ovládaných skladacích dverí. Prvé a štvrté dvere boli trojkrídlové, druhé a tretie boli štvokrídlové. Stanovište vodiča bolo čiastočne presklené. Pri zadných dverách bola umiestnená pokladňa pre sprievodcu. Vetranie interiéru zabezpečovali posuvné časti bočných okien a strešné vetráky. Na prednom čele vedľa transparentu boli otváracie vetracie klapky zabezpečujúce vetranie pracoviska vodiča. Autobus mal automatickú prevodovku Praga 2 M 70 a motor ML 630 umiestnený pod podlahou predného článku a poháňajúci strednú nápravu. Zadná náprava bola rovnakého prevedenia ako predná, natáčaná bola tiahlami od kĺbu.

Úpravy

Autobusy po opravách dostali nový náter, spodný červený pás bol rozšírený až po deliacu lištu, pás pod oknami bol tiež rozšírený po podokennú lištu. Vozidlá tiež dostali nové mechy kĺbov.

Prevádzka

Prvé 4 autobusy boli dodané začiatkom roku 1969, piaty bol do Nitry presunutý v roku 1970. Vypravované boli prevažne na linky do Krškán.

Vyraďovanie a likvidácia

Karosy ŠM 16,5 boli vyradené v roku 1978 a boli nahradené maďarskými Ikarusmi 280.

Katalóg vozidiel

NR 52-80 NR 24-98 NR 25-15 NR 25-16

NR 29-63

Počet nevyradených vozidiel: 0 (0 %)

Počet vyradených vozidiel: 5 (100 %)

Legenda

NR 29-63vyradené vozidlo

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
NR 24-97 NR 52-80od 1976

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.