Úvod

Čiastočne nízkopodlažné (tzv. low-entry) prímestské autobusy SOR CN 12.3 vyrábal český výrobca SOR Libchavy ako najdlhšiu sériovo vyrábanú verziu modelového radu CN v rokoch 2014 až 2022. O tento predĺžený autobus prejavili záujem najmä dopravcovia v Českej republike.

V septembri 2022 zaradila Arriva Nitra na regionálne linky v NSK 17 autobusov tohto typu, ktoré od 11/2021 do 6/2022 premávali v IDS BK.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR CN 12.3 NZ-693HU, NZ-785HV, NZ-786HV, NZ-796HV, NZ-868HV, NZ-871HV, NZ-873HV, NZ-875HV, NZ-877HV, NZ-879HV, NZ-911HV, NZ-916HV, NZ-922HV, NZ-926HV, NZ-930HV, NZ-933HV, NZ-934HV, NZ-937HV 2021 2022 18
Spolu 2021   18

Technické parametre

Dĺžka 12290
Šírka 2525
Výška 2950
Výška podlahy 325 mm (1. - 2. dvere)
800 mm (v zadnej časti)
Rázvor 6680 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 45+1
Počet miest na státie 35
Celkový počet miest 80 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10140 kg
Celková hmotnosť 16500 kg
Motor FPT Industrial Tector 7 F4AFE612F, Euro 6d, naftový šesťvalec
Výkon motora 210 kW / 2500 rpm
Objem motora 6728 cm3
Krútiaci moment motora 1000 Nm / 1250 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF EcoLite 6S 1010BO, manuálna, 6-stupňová, retardér Voith 123+
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 55 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Dana Pei 4100, hnacia, tuhá, jednostupňová
Pneumatiky 285/70 R 19,5
Klimatizácia Eberspächer AC 520 III

Opis

Polosamonosnú panelovú karosériu autobusu zostavili z oceľových profilov a zvarili s rámom podvozku. Karosériu zvonku obložili polyesterovými laminátmi a špeciálnymi plechmi. Vozidlo zasklili zatmavenými determálnymi sklami. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice dvojicu výklopných elektropneumaticky ovládaných dverí s dopytovým ovládaním. Pre uľahčenie nástupu/výstupu cestujúcich vozidlo vybavili funkciou naklonenia pravej časti vozidla k vozovke, tzv. kneelingom a manuálnou výklopnou plošinou MAVE MA PS 03 pri druhých dverách, oproti ktorým vyčlenili priestor pre invalidný vozík a detský kočík. Naftový motor umiestnili pod podlahou v zadnej časti.

V interiéri osadili pre cestujúcich nepolohovateľné "prímestské" čalúnené sedadlá SOR SLV 850 s textilným čalúnením sedacej časti v tyrkysovej farbe a kobercovým poťahom na zadnej strane. Nad sedadlami umiestnili police na odkladanie príručnej batožiny a nad priestorom pre kočík panely pre informačné materiály. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Prídržné tyče v interiéri vyhotovili z nehrdzavejúcej ocele. Pracovisko vodiča vybavili uzavretou kabínkou s nastaviteľným a pneumaticky odpruženým sedadlom ISRI.

Na osvetlenie interiéru použili stropné osvetľovacie pásy s LED trubicami. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými posuvnými časťami bočných okien a manuálnymi stropnými klapkami. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Eberspächer AC 520 III s možnosťou chladenia aj vykurovania so samostatne ovládateľným frontboxom pre pracovisko vodiča. Informovanosť cestujúcich zabezpečili informačným systémom firmy Bustec s LED transparentami a vnútorným LCD displejom. Autobusy vybavili palubným počítačom EM-TEST EM 126i Mijola. Vozidlá dodali v bielom laku.

Prevádzka

Autobusy boli zaradené do prevádzok Nitra (8 kusov), Zlaté Moravce (5) a Topoľčany (4), odkiaľ boli nasadzované na rôzne regionálne linky dopravcu.

Katalóg vozidiel

NZ-693HU NZ-785HV NZ-786HV NZ-796HV NZ-868HV NZ-871HV NZ-873HV NZ-875HV NZ-877HV NZ-879HV NZ-911HV NZ-916HV NZ-922HV NZ-926HV NZ-930HV NZ-933HV NZ-934HV NZ-937HV

Legenda a štatistika

NZ-693HUnevyradené vozidlo: 18 (100 %)
NZ-871HVtechnologické vozidlo: 1 (5,6 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.