Nové autobusy Iveco Crossway pre regionálnu dopravu v Nitrianskom kraji

V januári 2025 sa na regionálne linky v Nitrianskom kraji začali zaraďovať nové autobusy Iveco Crossway LINE 12M

Koncom minulého roka boli dopravcovi Arriva Nové Zámky dodané nové autobusy Iveco Crossway LINE 12M, ktoré sú vyhotovené s novým predným čelom po "facelifte". Celkovo dopravca zakúpil 61 autobusov tohto typu. Začiatkom roka 2025 začali byť rozdelované do prevádzok dopravcov Arriva Nové Zámky a Arriva Nitra. Jedná sa o prvé Crosswaye po "facelifte", ktoré začali pravidelne premávať na regionálnych linkách na Slovensku. 

Tieto autobusy boli zaradené najmä na vyťažené linky s vysokým denným kilometrickým nájazdom. V okolí Nitry ich možno vidieť na regionálnych linkách do Šale, Levíc, Trnavy a Zlatých Moraviec.

Oproti poslednej várke autobusov, ktoré Arriva zakúpila v roku 2023, došlo k viacerým zmenám. Na prvý pohľad najväčšou zmenou je inovovaný dizajn predného čela. Ten výrobca Iveco prispôsobil dizajnu svojich ťahačov, no zároveň bol nevyhnutný aj pre splnenie novej európskej legislatívy General Safety Regulation (GSR). Tá od júla 2024 vyžaduje, aby boli nové vozidlá vybavené inteligentnými asistenčnými systémami (ADAS). Medzi tieto systémy patrí napríklad asistent na sledovanie mŕtveho uhla, ktorý si možno všimnúť pri prednej náprave (“čierne uši”). 

Ďalšou výraznou zmenou je výkonnejší motor FPT Cursor 9 s výkonom 265 kW (360 koní). Autobusy však, podobne ako staršie kusy, zostali vybavené 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. 

V interiéri pre cestujúcich došlo k menším zmenám. Všetky autobusy sú vybavené polohovateľnými sedadlami Lineo (vo várke z roku 2023 boli polohovateľnými sedadlami vybavené len niektoré autobusy). Sedadlá majú červený poťah, pričom dvojica sedadiel pri vodičovi je odlíšená modrým poťahom a pravdepodobne vyhradená pre cestujúcich s obmedzenou pohybovou schopnosťou. Taktiež inováciou prešli USB zásuvky, ktoré v nových autobusoch umožňujú nabíjanie aj pomocou káblou s koncovkou USB-C.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Viko #4:
Spomenul som si na túto diskusiu, pretože sa nachádzam na jarných prázdninách na Šumave. Síce tu aktuálne veľa sňahu nie je ale vo všeobecnosti je Šumava známa extrémnymi snehovým pokrývkami a Crosswaye LE tu jazdia v pohode. Možno preto, že okrem ČSAD a GW tu majú aj zimnú údržbu 😃.
Reakcia na: Viko #4:
Ja si pamätám, ako riaditeľ Slovak Lines Regio tvrdil, že cestujúcim v nízkopodlažkách by bolo zima na zadok.
Reakcia na: Viko #4:
Ak sa dobre pamätám, pripomienka k tomuto konkrétne bola tuším iba z jedného kraja. 😉
Reakcia na: S499.1023 #3:
Keď sa malo do vyhlášky dostať, že aspoň isté percento vozidiel by malo byť bezbariérových, tak sa na to znieslo kopec pripomienok. Plus priemerná sadka stále tvrdí, že LE je zlý do snehu, lebo LE Cross ma nízke predné previsy.
Reakcia na: henko151 #2:
Výraz strednopodlažný ma irituje. To je niečo ako trocha tehotná žena. To slovenská legislatíva dovoľuje ešte stále uvádzať do prevádzky na dotovaných linkách?
Reakcia na: S499.1023 #1:
Nie, klasické strednopodlažné Crosswaye. 🙂
A to nie sú LE?