Reakcia na: Spajdy #6:
Podnikové noviny ČSAD.
Ikarusy 280 boli prvými a jedinými kĺbovými autobusmi v službách martinskej MHD. Presné informácie o dodávkach a počtoch vozidiel v martinskej MHD nie sú známe. V prehľade vozidiel sú zachytené iba autobusy známe z konca ich éry. Dodávané boli v mestskom štvordverovom vyhotovení, ale tiež aj v prímestskej dvojdverovej verzii. Okrem nových vozidiel sa v premávke uplatnilo aj niekoľko ojazdených autobusov.
Séria | Typ | Evidenčné čísla | Rok výroby | Sprevádzkovanie | Vyraďovanie | Počet |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Ikarus 280.10 | 75 | 1977–1979 | 1990. roky– | 1 | |
2. | Ikarus 280.10 | 79, 87 | 1987 | 1987 | 2003 | 2 |
3. | Ikarus 280.08, Ikarus 280.10 | 71, 78, 80 | 1988 | 1988 | 2005 | 3 |
4. | Ikarus 280.10/A, Ikarus 280.08/A | MT 64-01, 82 – 86, 88 | 1989 | 1989 | 1990. roky – 2000. roky | 7 |
5. | Ikarus 280.08 | 74, 77, 72 | 1979 – 1980. roky | 1991 – 1996 | 1990. roky – 2004 | 3 |
Spolu | 1977 – 1980. roky | 16 |
Dĺžka | 16500 mm |
---|---|
Šírka | 2500 mm |
Výška | 3040 mm |
Výška podlahy | 940 mm |
Počet dverí | 4 (280.08)
2 (280.10) |
Počet miest na sedenie | 37 + 1 (280.08)
57 + 1 (280.10) |
Počet miest na státie | 110 (280.08)
59 (280.10) |
Celkový počet miest | 147 + 1 (280.08)
116 + 1 (280.10) |
Pohotovostná hmotnosť | 12500 kg (280.08)
13000 kg (280.10) |
Motor | RÁBA-MAN D 2156 HM6U
naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (rok výroby 1977) RÁBA-MAN D 2356 HM6U naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (rok výroby 1978 - 1987) RÁBA-MAN D 2156 MT6UT naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1988) RÁBA-MAN D 2156 HM6UT naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1989) |
Výkon motora | 141 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6U)
162 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2356 HM6U, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT) 184 kW / 2200 rpm (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT) |
---|---|
Objem motora | 10344 cm3 (RÁBA-MAN D 2156 HM6U, RÁBA-MAN D 2156 MT6UT, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
10690 cm3 (RÁBA-MAN D 2356 HM6U) |
Krútiaci moment motora | 696 Nm / 1300 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6U)
883 Nm / 1600 rpm (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT) 820 Nm / 1600 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6UT) |
Maximálna rýchlosť | 63 km/h |
Prevodovka | Csepel HAFE ASH 75.2-A2.B2
manuálna (280.08, rok výroby 1977) Csepel ZF S6-90U-734 manuálna (280.08 & 280.10, rok výroby 1978 - 1989) Praga 2 M 70 automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (280.00) |
Nápravy | predná: LiAZ A4, tuhá, riaditeľná (do r. 1985)
predná: RÁBA MVG 832, tuhá, riaditeľná (od r. 1985) stredná: RÁBA MVG 018/118, tuhá, hnacia zadná: LiAZ A5, tuhá, riaditeľná (do r. 1985) zadná: RÁBA MVG 832, tuhá, riaditeľná (od r. 1985) |
Pneumatiky | 295/80 R22,5 |
Viko