Reply on: myslavcan #82420:
Zvolený príklad je silne atypický - až extrémny:1.
Predpokladá cestujúceho, ktorému by skrátenie prímestského autobusového spoja len po zastávku MHD „Važecká“ nepridalo prestup na MHD.
V skutočnosti by to však určite väčšine 1 prestup pridalo.
2.
Predpokladá, že kvôli cestujúcim z vidieka nebude potrebné zvyšovať frekvenciu alebo kapacitu električkovej dopravy na úseku Jazero - centrum (oproti stavu, kedy by tí cestujúci v tomto úseku zostali v autobuse).
V skutočnosti toto platí len do istého rozsahu, potom to musí skočiť o električkový spoj hore. A to aj napriek tomu, že električka je asi na 1 cestujúceho lacnejšia ako autobus (neviem, len odhadujem - lebo iný valivý odpor, lebo elektromotor a lebo väčšie vozidlo a teda menej vodičov na daný počet cestujúcich), sú dobré náklady naviac.
3.
Predpokladá, že za cenu skrátenia daného autobusového spoja je možné vyrobiť 2 skrátené spoje.
V skutočnosti je však u väčšiny prímestských spojov ich prímestský úsek podstatne dlhší ako ten mestský, takže tam to neplatí.
A navrch: prestup nie je nič príjemné.
Väčšinu študentov a dôchodcov zrejme možno natlačiť aj na iks prestupov - inú alternatívu nemajú.
Ostatní však majú alternatívu - auto. A to sa nárastom prestupov pri použití VHD stáva lákavejšie...
A to v konečnom dôsledku stojí „spoločnosť“ určite o dosť viac ako autobusy jazdiace až do centra.
Samozrejme, tým všetkým nechcem spochybniť potrebu „integrovaného lístka“ ani potrebu maximálneho využívania potenciálu koľajovej dopravy (železničnej aj električkovej)
cedin
Podľa mňa ide v prvom rade o to, aby bolo v meste čím menej áut.
A tomu by rozhodne pomohlo o.i. to, keby ľudia z okrajových častí mesta a priľahlých obcí museli vo VHD čím menej prestupovať (pretože ak sadnú do auta, žiadny prestup ich nečaká).
Samozrejme ale pripúšťam, že v niektorých časoch a smeroch jestvujú spoje, ktoré sú tak málo využívané, že síce treba, aby boli, ale ťahať ich ďalej ako po prvú električkovú zastávku by bolo hriechom.
A keď už priame autobusové spoje do centra majú byť (a ja si myslím, že väčšina ich má byť takáto), mali by byť čo najrýchlejšie, aby boli aj čo najkonkurencieschopnejšie voči IAD.
A to sa dá najlepšie dosiahnuť osobitnou trasou nezávislou od bežnej premávky. A v rámci toho sa mi úprava električkovej trate umožňujúca aj premávku autobusov lacnejším riešením ako vyhradené autobusové pruhy na ceste - a navyše aj pre cestujúcich pohodlnejším (lebo tie isté nástupištia ako električka, takže odpadajú behačky medzi cestou a električkovou traťou).